Bukefalos 28 år!

Växelvis boende, vartannat dygn? Funkar det?

hljomalind

Trådstartare
Jag och min man har nyligen separerat. Vi hade väl innan tagit för givet att försöka köra varannan vecka (hur det nu skulle gå till?), för "så gör man ju", men sen har det fallit sig naturligt att i stället fortsätta med den rytm vi redan haft senaste året.
Vi jobbar båda oregelbundet och mer eller mindre på obekväma tider med toktidiga morgnar, kvällar och helger, och sonen (4 år) går vanliga förskoletider c:a 3 dar /vecka. Har lyckats få ihop det genom att ingen av oss jobbar heltid, och att vi har möjlighet att lämna schemaönskemål hos arbetsgivaren. Så både vi och sonen har varit vana vid att ibland är han med mamma, ibland med pappa, oftast är det den ena som hämtar på förskolan och den andra som lämnar och nästa dag kanske tvärtom. Så när vi knåpar ihop månadschemat utifrån våra jobb faller det sig ganska naturligt vem som ska ha sonen när, och då blir det ungefär vartannat dygn under veckan och så varannan helg.

Men kan det vara något negativt med att köra på så här under en längre period? Stressande för barnet? Klart det ställer krav på oss föräldrar att ha koll på var saker och kläder finns (har dock dubbelt av det mesta och släpar inte emellan några väskor) , men annars upplever jag det som att vi föräldrar trivs med upplägget, har gott om föräldraenergi när vi nyligen tankat egentid, och att sonen är nöjd att det inte blir så lång tid han inte får träffa den andra föräldern. Och så kan vi ha kvar våra jobb som vi förutom tiderna trivs väldigt bra med, och att lyckas hitta ett vanligt dagjobb är knappt aktuellt alls för någon av oss just nu.

Kan tillägga att vi bor väldigt nära varandra, separation var ett gemensamt beslut, vi är vänner och har lätt att prata och komma överens, så där har vi bra förutsättningar, men självklart är det ingen lätt sak, och vi önskar bara att det ska bli så bra som möjligt för vårt barn.

Vill gärna höra andras tankar och erfarenheter.
 
Vi har inte varannan vecka. 2 och 4 år. Lite rullande schema som ändras en del.
Det är väl bara att testa vad som känns bra för er!
 
Det enda sättet att ta reda på om det fungerar är väl att prova? Om det redan är ett mönster som barnet är inrutat i så är det kanske inte alls konstigt. Det är ju viktigt att vara vaksam på hur barnet mår i en separation mellan föräldrarna ändå. Verkar barnet må dåligt får ni väl ändra upplägg då, tänker jag. :up:
 
Vänner som testade tyckte att det funkade bra för barnen men var oerhört jobbigt som föräldrar. Nu har de 5+2 system, 5 eller 2 dagar varannan vecka. Det funkar för dem.
 
Jag tror också att det är helt ok för barnen, kanske rentav att föredra för ganska små barn, men för föräldrarna verkar det innebära att de lever VÄLDIGT nära varandra. Alltså inte bara bor nära, utan snarare med full insyn och delaktighet i varandras liv åratal efter separationen.
 
Jag tror det funkar fint för barnen om de är vana. Men det kommer ofelbart bli ett problem den dag ena föräldern är på väg att inleda en ny relation t ex om föräldern i princip alltid har barnet sina arbetslediga dagar. Är ju inga problem så länge man är sams att möblera om lite. Men vill den ena hindra den andra från att inleda en ny relation så är det ett gyllene upplägg.

Kalla mig krass - men jag skulle ta höjd för den dag det kommer lite grus i maskineriet och då känns upplägget vanskligt.

Men för barnets skull är det knappast ett negativt upplägg alls.
 
Det beror nog på barnet. De som jag känner som gjort så har satt sitt eget jobb först och barnet därefter och det var katastrof.
Främst för att barnen båda två hade adhd och inte alls mådde bra av ett så oregelbundet liv. De hade behövt betydligt mera struktur än så.

Dock kan jag absolut se hur det kan funka speciellt med lite mindre barn. Man vet nog inte utan att prova.
 
Tack för era svar!
Just nu verkar vårt upplägg ju funka rätt bra för oss föräldrar. Sen hur det funkar för barnet är ju svårt att veta egentligen, eftersom alla barn väl reagerar på ett eller annat sätt på skilsmässa. Vårt barn verkar må helt okej och har tyckt det varit spännande att pappa fått ny bostad och bil. Men han har en extrem separationsångest i alla lägen där någon ska lämna/lämnas, oavsett om det handlar om oss föräldrar, någon släkting eller kompis. Brukar dock gå över fort, även om han ofta också pratar om att han vill att ALLA han känner ska bo på samma ställe. (Han har också många älskade släktingar som bor här och var i sverige). Hans sätt att reagera tror jag, och nog fullt naturligt och måste få ha sin gång. Kanske är separationerna ändå lättare av att han vet att han väldigt snart får träffa mamma/pappa igen och inte om flera dagar.

Det är nog väldigt sant som ni skriver att det kan bli väl mycket insyn i varandras liv med detta upplägg. Vi dealar ju hit och dit med att få till våra fritidsaktiviteter, om det sen skulle börja bli dejter skulle det nog bli rätt uppenbart, och säkert rätt jobbigt. Men man får väl försöka sköta det så snyggt det går...

På sikt får vi kanske fundera hur vi kan lösa det på annat sätt, då troligtvis genom byte av jobb, men det är ingen lätt sak och för mycket såna förändringar nu närmaste tiden är det ingen av oss som pallar med. Att ena föräldern kan lämna på dagis och den andra hämta är en stor fördel för oss nu som våra scheman ser ut, hade vi nu kört varannan vecka hade vi fått ändra schemat och jobba jättekomprimerat den barnfria veckan, vilket nog varit rätt slitigt också.

Ja vi kör på så länge och ser hur det flyter. Tack igen för era svar! :)
 
Vi har det ännu körigare, barnet sover hos pappan 1-2 nätter i veckan men de dagar han sover hos mig och jag jobbar så är det pappan som hämtar och då är barnet där några timmar innan jag hämtar hos honom. Det innebär att barnet slipper heldagar på förskolan och att han får träffa båda sina föräldrar flera dagar i veckan. Vi har inte upplevt att barnet skulle vara besvärat och för mig är det än så länge otänkbart att vara utan barnet flera dygn i sträck (han är inte ens 2 år än).
 
Som skilsmässobarn så hade jag fått panik av det upplägget. Min syster däremot hade nog trivts jättebra.

Alltså beror det mest på barnet om det funkar eller inte.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 584
Senast: Sar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 068
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 585
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 828
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp