Bukefalos 28 år!

Våga ta chansen?

S

snuffo_12

Behöver lite hjälp nu.
Det är så att jag går i funderingar på att skaffa mig en till häst.
Jag har pengarna, tiden, platsen osv. Frågan är bara om jag ska våga ta chansen?
Nu efter att min lille blev dålig har jag börjat tänka. Tänk om det händer med den nya?
De kommer ju alltid att bli dåliga och dö, så småning om, det vet jag ju. Men jag blev bara så slut liksom. Jag har länge velat ha en till häst men detta har fått mig att tveka om jag ska våga? Våga att bli ledsen mer.

Sen är det också det här med att folk i min närhet tvekar jämt på om jag kommer orka fyra hästar längre fram när jag börjar gymnasiet. Jag vet själv att jag kommer göra det, det handlar bara om prioritering liksom, mindre dator och tv osv.

Är det några här som har/hade häst under gymnasietiden och klarade av det?

Ursäktar för ett väldigt veligt inlägg, men jag skulle vara väldigt tacksam för er syn på saken.
 
Sv: Våga ta chansen?

Jag har haft en häst (dock två olika) under gymnasietiden. Första tränade jag regelbundet på och var i tävlingsform. Mycket träning som tog tid och jag kan ärligt erkänna att det var väldigt tajt. När jag började gymnasiet öppnade sig en ny värld - flyttade vilket innebar nya kompisar, fester och mycket mer plugg. Mina dagar hade alldeles för få timmar kan man väll säga och mina dagar bestod av skola - häst - plugg - fest allt som oftast. Men självklart handlar det om prioritering men också vad du ska läsa för linje. Jag går naturvetenskap och det är mycket egen studietid att förvalta.
I trean nu fick jag hem en tre åring att rida in och det gick ihop sig tack vare att jag hade en halv termins praktik och nu i slutet bara tre lektioner i veckan.

1. Vad är du inne på att läsa för linje?
2. Vad är målsättningen med de hästar du har nu (skogsmulle, tävling etc.)

Oron över att den nya skulle bli dålig är väll en risk man får ta, det gäller ju allt man har i sin omgivning men den glädjen man får kanske är värd den risken?

/a
 
Sv: Våga ta chansen?

När jag gick i åttan köpte jag mig första egna häst. Den hästen hade jag på lösdrift, så det enda jag gjorde i stallet var att rida :D

När jag började gymnasiet frågade en kompis till mig om jag skulle kunna tänka mig en häst till. Då började min tankeverksamhet och jag insåg att jovisst ska jag ha en häst till. Men då var verkligheten lite annorlunda.

Jag var tvungen att söka jobb, då mina föräldrar inte betalar ett skit för mina hästar. Att jag var tvungen att ha hästarna installde. Men jag gillar att ta ansvar så jobbiten löste jag ganska snabbt och att ta in hästarna i stall var inga större problem, om man bortser ifrån att jag var tvungen att gå upp klockan 05 för att åka och släppa ut dem, mocka, fodra.. ja allt som man måste göra när man har häst :p

Mitt liv har sett ut såhär under vintern:
Prio 1: hästarna och deras väl och ve.
Prio 2: jobb och tjäna pengar så jag har råd att ha kvar dem
Prio 3: sova och äta ordentligt
Prio 4: skolan

För två veckor sedan hittade min åring på tre ben på sommarbetet. Han har nu legat inne på klinik i två veckor och genomgått ett fåtal operationer. Det har varit skit jobbigt både psykiskt och ekonomiskt. Men tack vare jobbet hade jag en chans att få den bästa behandlingen som han behövde..

Så jag förstår vad du menar med att "ta risken" Men å andra sidan ger de dig glädje varje dag och det är inte varje dag som de skadar sig. Köp en till vän för sjutton! :love:
 
Sv: Våga ta chansen?

Jag har haft 2 hästar under gymnasietiden att ta hand om, inga problem med vare sig plugg eller hästen. Mina föräldrar har alltid sagt åt mig att prioritera hästarna först och det har jag gjort. dom dagar det har varit mycket läxor så har jag avstått från att rida men mockning och det övriga pysslet har fått göras. Det enda som egentligen "kom i vägen" var pojkvännen jag hade då, då han tyckte att det var för mycket tid åt hästarna och för lite tid åt oss.. så jag ser inget problem med att inte skaffa en till pålle ;) du gör ju som du själv känner :)
 
Sv: Våga ta chansen?

1. Vad är du inne på att läsa för linje?
2. Vad är målsättningen med de hästar du har nu (skogsmulle, tävling etc.)


/a

1. Ingen aning överhuvudtaget faktiskt.. :/
2. Skogsmulle bara, sen vill jag ju rida seriöst också, men inget tävlande.

Jo, värt risken är det ju egentligen :D
 
Sv: Våga ta chansen?

Jag har också tänkt att ha min nya om jag nu skaffar någon, på lösdrift. Men det lär ju ändå bli mycket jobb då jag gör allt själv och i alla fall två utav de då fyra hästarna kommer att stå inne på nätterna.

Åh, blev så glad för peppningen, tack ska du ha :laugh:
 
Sv: Våga ta chansen?

Härligt med föräldrar med den inställningen!
De flesta håller ju på med att skolan är nummer ett.

Ja, jag fortsätter nog titta på annonser ett tag till och dyker någon upp så tvekar jag nog inte en sekund :D
 
Sv: Våga ta chansen?

ja dom har varit bäldigt trevliga på det sättet ;)
haha låter kanonbra :D hoppas du hittar det du söker ;)
 
Sv: Våga ta chansen?

Jag hade under en period tre hästar samtidigt som heltidsjobb. När jag tänker efter idag undrar jag VARFÖR var jag tvungen att ha så många? Varför inte lägga mer tid på en eller två? Glädjen i att ha hästar drunknade i alla måsten, det lider jag av även idag när jag inte har häst, jag har svårt att prioritera mig själv, allt annat går före för så har jag alltid haft det.

Skulle du vara min dotter som bad om råd skulle jag säga att det inte är värt det just nu. Du hinner med fler hästar senare i livet. Fler/mer är inte alltid bättre. Var en bra hästägare istället för häst samlare.
 
Sv: Våga ta chansen?

Där kan jag instämma, det finns tid för det senare i livet.

En utbildning är faktiskt oerhört viktigt, även om du nu skulle vara vårt nästa stjärnskott som kan försörja dig på hästarna i framtiden. För vem vet hur det kommer se ut för dig om 20 år, 30 år? Då är alltid en utbildning skönt att falla tillbaka på. Du har redan 3 hästar, varför måste du då ha en fjärde? Jag hade förstått dig om du inte hade haft någon och ville köpa en.

Jag hade själv tre hästar första året i gymnasiet och det var tufft, nästan lite för tufft. All press och alla måsten gjorde att jag lessnade ihop totalt med hästarna och tog det tunga beslutet att sälja alla. Varför skulle jag samla dem på hög när jag varken hade tid eller ork? Jag hade kvar en när jag tog studenten, men eftersom jag hade kört slut så på mig själv lånades han ut för att sedan säljas. Nu har jag återigen fått upp hästintresset och fått börja om med mycket, och har i dagsläget en häst vilket är fullt tillräckligt.

Så, fundera på det som Madick skriver där också, hennes sista stycke är något du ska ta till dig, speciellt eftersom du inte vet vad du vill plugga o.s.v.
 
Sv: Våga ta chansen?

Från hjärtat, så är hästarna viktigare. Men som andra skrivit, och som jag är medveten om, så är det ju väldigt viktigt med en utbildning.

Jag har funderat nu och det är flera grejer som fått det att det mer lutar åt att skaffa när jag blir äldre, för jag vill kunna göra och betala allt själv, istället för att låta mina föräldrar hela tiden behöva hjälpa till med allt. Visserligen säger inte de något, men jag har ändå lite dåligt samvete.

Men jag är en sån person att om jag hittar någon häst som jag verkligen känner mig klicka med, då tvekar jag inte. Men det blir inget kika annonser för att hitta någon häst på stubinen liksom.
 
Sv: Våga ta chansen?

Jag har nog inte förklarat så bra. De tre jag har nu är två utav dem pensionärer, där bara en utav dem går att rida, vilket jag bara gör ibland då hon inte orkar så mkt pga åldern, hon fyllde 26 år i förrgår faktiskt :).

Sen den tredje då är en shettis, som jag kör, men nu har han dock fång, så det kommer ta ett tag innan han sätts igång igen.

Och det jag vill ha en fjärde häst till då, är att rida på. Jag saknar ridningen helt enkelt.

Dessutom är inga utav mina tre mina på pappret, även om det ser ut som att jag ska bli ägare på riktigt till två utav dem snart.
 
Sv: Våga ta chansen?

Där kan jag instämma, det finns tid för det senare i livet.

En utbildning är faktiskt oerhört viktigt, även om du nu skulle vara vårt nästa stjärnskott som kan försörja dig på hästarna i framtiden. För vem vet hur det kommer se ut för dig om 20 år, 30 år?

Jo, det har du rätt i!
Fast en fjärde häst avgör inte vilken utbildning jag väljer, men jag förstår ju att det blir jobbigare om jag väljer en mer krävande utbildning. :)
 
Sv: Våga ta chansen?

Jag hade väntat om jag var du.

Med risk för att låta tråkig ;)

Men,.. med gymnasietiden är mycket på spel ändå med nya miljöer osv, tja en helt ny värld öppnas och mycket kan hända. Sen ökar ju studietakten å det blir mycket mer plugg i perioder och framförallt längre dagar i skolan.
För oss var det inte ovanligt med att varje vecka ha 3 prov, redovisningar,grupparbeten, läxor och andra hemuppgifter.. och inte var det ovanligt att det var redovisning, läxa och prov samma dag i flera olika ämnen. Så ibland fick man ju flexplugga flera ämnen samtidigt för att få tiden att räcka till, det gick inte vissa dagar att enbart fokusera på ett ämne.

Trots detta så går de 3 åren väldigt fort så det är inte så länge att
vänta på en till häst.

Betygen är värda att satsa på, inget är försent efteråt om det skiter sig, men det känns ju som mycket senare och ibland kan man inte bara hoppa på något senare som man kanske är intresserad av när lusten faller på och det vore ju synd. Den erfarenheten har jag själv och ibland ångrar man sig ju att man inte prioriterade bättre :)

Har du någon hjälp eller har hästen på gården/hemma? Det kan ju i så fall underlätta och göra det inte
alls så omöjligt, men jag skulle nog tänka mig för en extra gång.

Sen är vi tyvärr inga maskiner å dygnet har dumt nog bara 24 timmar och av dessa bör vi ju sova minst 7 timmar + räkna tiden för skolgång å läx/pluggtid..så är det inte så många timmar kvar..
Det tänkte man inte på då..men sömnen har stor betydelse för hur man presterar i skolan..Vissa nätter la jag mig inte alls och man var ju inte direkt så effektiv i skolan då heller..för att man pluggade till ett prov hela natten..lektionerna dagen därpå tog stryk i stället :angel:
Man trodde ibland att man gjorde bra prioriteringar.

Fundera också på hur du tror att tiden efter gymnasiet ser ut, jobb eller fortsatta studier? Hur ser tidsplaneringen ut då?

Jag vill inte låta bitter, men tänkte förvarna om vad som kan hända om man som jag, inte prioriterar tiden rätt..För mig var liksom hästen helt klart viktigare att den togs om hand och fick sin tid, det blev på gott och ont då en del av studierna och nåt betyg fick ta stryk i stället

Lycka till!
 
Sv: Våga ta chansen?

Jag vet själv att jag kommer göra det, det handlar bara om prioritering liksom, mindre dator och tv osv.

Tillägger:

Så tänkte jag också, så överväg å tänk efter noga :)
En skoldag i gymnasiet kan vissa dagar vara tex från 08.20 - 17.00
Händer kanske inte så ofta för alla, men någon termin hade vi en sån dag i veckan.
 
Sv: Våga ta chansen?

Om jag var du så skulle jag nog vänta med en till häst tills du har börjat gymnasiet. Då blir det lättare att avgöra hur tiden ser ut. Jag klarade av högstadiet lekande lätt, valde sedan en stenhård linje och insåg att jag för första gången i mitt liv behövde plugga :o vilket kom lite som en chock. :P Nu hade jag bara en häst under gymnasietiden men det tog sin tid.. Plus att plugget blir hundra gånger roligare om man faktiskt kan lägga ned lite tid på att vara social och lära känna sina nya kursare.. annars blir skolan bara att gå på lektioner.

Nu vet jag inte hur du bor eller så men om du sen skaffar en fjärde häst så kanske du kan hitta en mor och dotter som kan bli medryttare/skötare på shettisen och pensionären och skritta ut en dag i veckan? Om du skulle behöva ngt som underlättar så är det en möjlighet att tänka på. Förstår att du saknar ridningen, hur kul det än är att pyssla och fixa så ä ju ridningen en viktig del.
 
Sv: Våga ta chansen?

Jo, det har du rätt i!
Fast en fjärde häst avgör inte vilken utbildning jag väljer, men jag förstår ju att det blir jobbigare om jag väljer en mer krävande utbildning. :)

Gymnasiet går du en gång i livet, hästar finns ju hur många som helst sen när du är färdig.
 
Sv: Våga ta chansen?

Jag har nog inte förklarat så bra. De tre jag har nu är två utav dem pensionärer, där bara en utav dem går att rida, vilket jag bara gör ibland då hon inte orkar så mkt pga åldern, hon fyllde 26 år i förrgår faktiskt :).

Sen den tredje då är en shettis, som jag kör, men nu har han dock fång, så det kommer ta ett tag innan han sätts igång igen.

Och det jag vill ha en fjärde häst till då, är att rida på. Jag saknar ridningen helt enkelt.

Dessutom är inga utav mina tre mina på pappret, även om det ser ut som att jag ska bli ägare på riktigt till två utav dem snart.

Det förstår jag, du saknar en "riktig" häst. Men kan du inte se till att "bli av med" de tre som faktiskt inte är det du vill ha av hästägandet? Jag skulle lätt kunna ha häst nu OM jag väljer bort det jag tycker är kul, dvs träna och tävla, det räcker inte tiden till. En skogsmulle vill jag inte ha och då är det inte läge att ha häst just nu.

Lös dagens hästsituation och köp en egen riktig ridhäst sen. OCH - självklart måste man kunna betala själv för sina hästar! Mina föräldrar har aldrig betalat något på mina hästar, då skulle jag skämmas! Dina föräldrar borde vara starkare och säga nej till att du gör av med deras surt förvärvade pengar i en tid då du själv ska bygga upp för din framtid för att kunna tjäna egna pengar.
 
Sv: Våga ta chansen?

Det förstår jag, du saknar en "riktig" häst. Men kan du inte se till att "bli av med" de tre som faktiskt inte är det du vill ha av hästägandet?
.

Nej, om det går ut över de tre jag har nu så vill jag inte skaffa en till häst. Jag är utav den meningen att skaffar man ett djur så skaffar man det för hela livet liksom, eller i alla fall så långt det går, jag ''byter'' inte ut dem.

OCH - självklart måste man kunna betala själv för sina hästar! Mina föräldrar har aldrig betalat något på mina hästar, då skulle jag skämmas! Dina föräldrar borde vara starkare och säga nej till att du gör av med deras surt förvärvade pengar i en tid då du själv ska bygga upp för din framtid för att kunna tjäna egna pengar.

Dock är jag bara 14 år, och har ingen inkomst, och pga min ålder får jag inga jobb heller. Annars hade jag mer än gärna betalat allt själv!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 416
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp