Bukefalos 28 år!

Vågar inte att galoppera barbaka

J

Jarth

hejsan jag brukar rida barbaka på mitt varmblod men jag har ramlat av henne en gång i galoppen för då gick hon nästan omkull och jag har lixom blivit rädd att galoppera på henne barbaka :/ hur ska jag göra för att tappa min rädsla för att galoppera barbaka jag travhoppar henne barbaka och hon går super fint över hindrena men jag blir stel så fort vi landar för då drar hon iväg i galopp hur ska jag övervinna rädslan ?
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Måste du galoppera barbacka då?
Isånnfall är det bara att träna, träna, träna. Om din häst gärna blir för pigg och det är därför du känner dig osäker kan du alltid longera kanske 5-10 min innan du börjar rida. Så hästen får bralla av sig lite.
Jag skulle ialf börja med att galoppera utan hinder. Alltså att du rider "dressyr" och galopperar. Inte efter ett hinder för de gör ju oftast hästen ännu piggare.
Ett sista tips är att någon longerar dig. Du rider barbacka utan någon gjord och inspänning och så kopplar du på en longeringslina så kan nån longera dig några varv i galopp. Lycka till :bow:
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

jag ramlade av min kompis häst i galopp, barbacka och jag fick käken snedsparkad.
ville aldrig rida barbacka någe mer....
men sedan började jag lite smått i hagen i skritt o trav när jag kände mej ordentligt trygg o hade bra balans så började jag galoppera på henne.
nu rider jag min arab barbacka nästan hela tiden och vi galopperar och håller på :)

börja om från början, be någon att longera dej i galopp, eller rid med en barbacka gjord o galoppera i början så får du snart självförtroendet tillbaka :bow: :D
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Som Elisha skrev, be någon longera dig och sätt eventuellt på en sån där mackapär du kan hålla i dig i, voltigegjord kanske det heter? Det blir ju inte barbacka fullt ut, men kan kanske vara en trygg början om du känner dig osäker.
Lycka till!
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

du kan ju kanske börja gallopera med barbacka gjord..:idea: (en sadelgjord med stigbyglar..) jag gjorde dock inte det men jag har åkt av ett antal gånger tack vare att jag kanske är lite för vild vissa gånger.. men jag tycker inte om klasiska sadlar.... åkte av en ponny när jag och min kompis skulle börja gallopera och då tyckte ponnyn det va livet och gick åt helt fel håll.... och jag hängde inte med i den rörelsen... så åkte av och skrapade upp vänstra sidan av ansiktet och fick lite ont i axeln.. men som tur var så var vi inte långt hem i från.. och min kompis och tog gallop/sken tillbaka... så jag råder er till: RID ALLTID UT MED NÅGON ELLER TALA OM VART NI RIDER!!
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

försök att slapna av. innan du galloperar barbacka måste det ju funka med sadel (men det gör det nog) och se till att h*n stoppar direkt när du säger till. börja på en stor volt, och gallopera bara liiite åt taget. det är nog bara din inställning på att gallopera barbacka som hindrar dig, så kom ihåg att föröka slappna av :D
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Jag köpte faktiskt en barbackagjord förra våren på Hööks, där man sätter fast stigläder (och stigbyglar såklart) så man sitter barbacka fast med stigbyglar iallafall, kanon tycker jag!
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Jag köpte faktiskt en barbackagjord förra våren på Hööks, där man sätter fast stigläder (och stigbyglar såklart) så man sitter barbacka fast med stigbyglar iallafall, kanon tycker jag!

har en likadan :bow:

dom funkar super, jag brukar ha "dressyr"längd på mna läder för att maximera balansträningen :)
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

det ända som kan hända e att du trillar av jue å det e jue inte så farligt;)
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Testa att rida någon annan häst barbacka till att börja med då? :) En som du verkligen är säker på annars, så kan du galoppera och hoppa och så kanske du känner dig säkrare sen när du ska testa din egen igen ? :)
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Jag måste bara berätta min historia om hur jag nästan slutade rida. Jag red ut barbacka i skogen på min foderhäst, och ramlade av. Fast jag landade lite konstigt, så jag vred av mitt lårben så det gick i tre delar. Och det värsta var att jag inte hade någon telefon, och ingen visste var jag var. Jag låg där ensam i skogen i mer än en timme, och längre hade det väl blivit om inte hästen hade gått hem och en granne börjat undra vars jag var. Så dom hittade mig till slut. Men jag var jätterädd när jag skulle börja rida igen. Så snart jag kunde hoppa på kryckor så bestämde jag mig för att jag skulle upp på hästen igen, bara sitta på henne, så jag inte skulle vänta för länge och aldrig våga. Jag fick hjälp upp på hästen och åkte på henne några steg. Nu har det gått ungefär ett halvår sedan olyckan, och jag rider som vanligt, har gjort det många gånger trots att jag har varit rädd i början. Det går bättre och bättre, men jag vet inte om jag nånsin kommer känna mig lika säker på hästryggen som jag gjorde tidigare.. :crazy:
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Rammlade av min pålle igår barbacka :( han stack ut på fältet o tke dt va såå kul o galoppera sen så tvärvände han då hängde inte jag riktigt md och föll på huvudet ^^ har lite ont i nacken nu men... Jag gjorde så att jag tog en galopp till då på en gg för o inte bli rädd...

Men som ngn skrev att ngn kan longera dig är ju ett jättebra tips!!
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

jag känner igen det där. när jag för första gången red min häst (kunde då inte galoppera utan bara trava snabbt) så skulle vi upp för en backe och han kunde fatta galopp om man kom i en jädans trav och mitt i backen fattar han då galopp det gick väll sisådär jag flög av och han stack iväg. Sen efter nu har jag jobbat han med sadel i galopp och gett han mer bakmuskler så han kan fatta en mjukgalopp och nu inte för så länge sen vågade jag sätta mig upp på han red med två kompisar och jag började med backar. det gick verkligen super bra helt lungt och fint ja va riktigt stilt över han så nu kan jag galoppera han överallt barbaka utan att flyga av! och nån gång måste man ju flyga, men det är bara att ta sig i kragen och pröva igen :)
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Är det samma häst som du vill starta i fälttävlan alternativt tävla högre klasser i hoppning och dressyr?

Jag tycker att du ska gå tillbaks och börja från början med din egen och hästens utbildning.

Måste du rida barbacka? Har du tillräckligt bra balans för att hoppa utan sadel? Om du inte vill rida med sadel, så börja åtminstone med att bara skritta tills du blir säkrare.

Immer
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Vänta med barbackagaloppen tills du har henne så lydig att du kan galoppera ett i förväg bestämt antal språng med sadel. När hon är såpass lydig, då kommer det att kännas mycket bättre barbacka, eftersom du ju genast kan sakta av om du börjar "glida"
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

hejsan jag brukar rida barbaka på mitt varmblod men jag har ramlat av henne en gång i galoppen för då gick hon nästan omkull och jag har lixom blivit rädd att galoppera på henne barbaka :/ hur ska jag göra för att tappa min rädsla för att galoppera barbaka jag travhoppar henne barbaka och hon går super fint över hindrena men jag blir stel så fort vi landar för då drar hon iväg i galopp hur ska jag övervinna rädslan ?

jag känner mig också väldigt osäker när jag rider barbaka (min häst både ser o hör i syne) så jag har satt stigläder/bygla i min longer gjord o det känns mycket säkrare plus att man får barbaka känslan ändå...
tycker det e himla mysigt att rida barbake på vintern el på stranden mitt i sommaren.
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Personligen så tycker jag att galoppera barbacka är något utav det härligaste som finns. + att jag tycker galoppen är bra mycke lättare än traven. Ända nackdelen med min kille (varmblod) är att han ibland när han saktar av så blir de väldigt skumoigt :smirk: Men det är bara att hålla i sig och hoppas på det bästa ;)
P.s Givetvis ska du ju inte ge dig ut och galoppera barbacka om du inte känner dig säker, men för mig funkade det att bara "kasta" sig ut och göra det. Hade endast skrittat barbacka sen en dag så prövade jag trav och galopp och kom fram till att hej detta går ju fint. Som någon ovan nämnt så är barbacka gjordar toppen! Lycka till!:idea:
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Min dam går f*n inte att sitta kvar på barbacka så jag har också Hööks barbackagjord med stigläder+byglar i. Funkar superbra, helmysigt..:D
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Men varför i hela världen ska du galoppera och t.om hoppa barbacka om du nu inte behärskar det? Låter helt galet i mina öron :crazy: Varför inte ha sadel? Och nöja dig med att skritta och trava barbacka i så fall.

Sen är det lite oroande att så många i den här tråden föreslår sk barbackagjordar, då dessa är fullständigt förkastliga ur hästhälsosynpunkt...fattar inte ens att det är tillåtet att sälja dem. De bildar ett kraftigt punkttryck på hästens rygg - hela ryttarens vikt på en yta stor som en handflata :eek:
Hela poängen med sadel är ju att fördela trycket som uppstår då ryttaren använder stigbyglarna, över en större yta, och bort från ryggraden/tornutskotten.

Då är det en bättre idé med en barbackapad (se länken i Pallas inlägg), då den ger stöd och hjälper upp balansen men utan stigbyglar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
934
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 206
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 199
Senast: Sesca
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp