Bukefalos 28 år!

Vågar inte att galoppera barbaka

Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

om du vill galoppera barbacka så måste du nog bara öva balansen!! rid mycket barbacka i trav över bommar, i snäva svängar osv.. ett annat tips nu när det är så mycket snö är ju att galoppera där så blir ju fallet inte så hårt ifall du ramlar av dvs.
jag ramlade av min häst idag i galopp, men snön tog mjukt emot mej :D
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

TACK! Jag var just på väg att skriva samma sak...

Till TS: Ridgjordar med stigläder och stigbyglar är katastrof! Jag skulle ALDRIG ens prova ngt sådant.
Hemmabyggda barbackapaddar ger mkt mer stöd och balans i lodrät sits men tillåter kroppen att känna hästens rörelser. Prova en sådan, eller rid i en sadel som passar. Jag rider aldrig barbacka, finns ingen anledning. Sadel eller hemmabyggd barbackapad är det som gäller hos mig.
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

avvakta med galoppen tills du känner dig säkrare.
Det är mitt tips. rid mycket utan stigbyglar. du kanske känner dig säkrare att galoppera utan stigbyglar, och när du gjort det ett tag kan du testa barbacka igen.
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Kör så att du fattar galopp och sen bryter av strax efter,
kör det stegvis så ska du se att galoppen kommer gå lika lätt som traven barbacka.
Man bygger stegvis upp både balans och självförtroende.
Har man dålig balans känns det osäkert vid ridning i snabbare gångarter barbacka.

Själv kör jag barbacka rätt ofta, är både skit roligt och jag tränar min balans :D.
Har man en lång man att hålla i blir det mkt bättre också.
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Jag tycker inte du ska galoppera fören du känner säker, ta det lungt.Galoppera när du känner aäker, backar är bra, brukar oftas stanna när de är uppe:D
Lycka till med att övervinna din rädsla:)
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

jag tror du kommer att komma över den automatiskt om du tränar på annat så länge. ramla också av barbacka, red en häst som hade en tendens att stanna, vi skulle hoppa över en oxer, när hon stannar och stoppar ner frambenen i mellan :crazy: och jag gör en volt av och landar på en bom.
red annat ett tag, efter ett halvår så hoppade jag ute barbacka det först jag gjorde, för då var de som bortblåst.
rid över bommar, rid lätt osv till du känner dig säkert, sedan en dag så kommer du inte tycka att det är så konstigt.
har hoppat studs och ridit ut, klättrat i backar och hoppat över naturhinder (50- 70 cm) sedan dess. så fokusera på något annat.
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

hejsan jag brukar rida barbaka på mitt varmblod men jag har ramlat av henne en gång i galoppen för då gick hon nästan omkull och jag har lixom blivit rädd att galoppera på henne barbaka :/ hur ska jag göra för att tappa min rädsla för att galoppera barbaka jag travhoppar henne barbaka och hon går super fint över hindrena men jag blir stel så fort vi landar för då drar hon iväg i galopp hur ska jag övervinna rädslan ?

Genom att inte göra det. :D Din rädsla är ju som du erfarit inte obefogad.

Hälsning Maja
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

om det r ett måste att galoppera barbacka så de smidigaste jag tycker är å ta en voltige jorde å rida mer några gånger till man känner sej säker. så har ma ju nått å hålla i om i fall att.
 
Sv: Vågar inte att galoppera barbaka

Börja långsamt. Du MÅSTE in galoppera fem minuter i sträck första gången.
Galoppera fyra språng ch sakta sedan av. Utöka allteftersom
du känner di säker, och vips kommer du kunna galoppera hur
länge du vill.

ursäkta lulligt inlägg. Jag är trött och kan inte koncentrera mig :P
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
934
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 199
Senast: Sesca
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp