Bukefalos 28 år!

Vakna i en död värld. (Spinoff på tråden om värnplikt.)

Lever med en man som älskar friluftsliv, jakt och allt sådant samt samlar på allt från spritkök, yxor, knivar, pannlampor, tält och sovsäckar och diverse mystiska prylar så vi har typ allt för överlevnad i vilket klimat som helst :p Irriterande just nu men kan säkert komma till nytta, någon gång, kanske :grin::angel::love:
Man kan inte ha för mycket prylar, :angel: :p däremot för små eller för få förråd. :D
 
Och du tror inte att dom som vill störa ut landet vet vad som finns i lager och inte?.
Det har jag väl inte sagt något om? Självklart går det att hålla elsystemet utslaget om man vill och har resurser för det. Jag vände mig emot att det räcker att bara göra en aktion mot elnätet så är allting för alltid utslaget sen. Vi har reservdelar, vi har beredskapsplaner och beredskapspersonal. Det är om vi hindras från att använda dem som samhället får problem på riktigt. Du skrev att vi inte har reservdelslager men jag kanske missuppfattade dig?
 
Det har jag väl inte sagt något om? Självklart går det att hålla elsystemet utslaget om man vill och har resurser för det. Jag vände mig emot att det räcker att bara göra en aktion mot elnätet så är allting för alltid utslaget sen. Vi har reservdelar, vi har beredskapsplaner och beredskapspersonal. Det är om vi hindras från att använda dem som samhället får problem på riktigt. Du skrev att vi inte har reservdelslager men jag kanske missuppfattade dig?
Du missuppfattade mig, det jag menade var att troligaste scenariot blir att dom slår mot största delarna i kraftnäten samtidigt, inte några små 30kV stationer eller dom små ledningarna utan dom tar stora linorna som binder ihop landet och där står vi oss slätt. Har du koll på hur många fackverksmaster som ligger på lager? Faller dom pga. "brustna" staglinor så drar dom troligtvis med sig flera i fallet och vad är det som hindrar nån illvillig att sabotera dom ostört i terrängen i skydd av mörkret och ett ev oväder? Det enda vi är säkra på är att vi är ganska sårbara för landet är stort och ganska glesbefolkat bitvis. Häglaredsmasten föll ju utan att nån såg nåt i förväg, det kan hända igen med mycket mera.
 
Elavbrottet är väl steg 1 i en attack. Invasionen kommer väl snabbt sen. Och inte lär dom prioritera att få ut ström till mig o byn. Vi har inga funktioner som behövs. Dessutom är nog den lede fi intresserad av att hålla bybor i schack utan vapenhot. Om vi fokuserar på överlevnad så har vi inte tid att bråka.
 
Det scenario som beskrivs i trådstarten behöver strängt taget inte följas av ett invasionsanfall, även om det är en effektiv förberedelse. Det kan finnas anledningar att skapa och upprätthålla en lågintensiv oreda utan att invadera, vilket är oerhört resurssnålt för en fiende.

Man kan också behöva dela upp tankespåren i två grenar. Dels en händelseutveckling som inbegriper avsiktliga handlingar av en eller flera angripare/fiender. Dels en händelseutveckling som följer efter en oavsiktlig händelse som en naturkatastrof eller ett stort kärnreaktorhaveri. De olika spåren kan innebära olika sannolikhet för hjälpinsatser utifrån, olika krav på uthållighet i tid, olika hotbild och därmed krav på skydd etc.
Många av våra samhällsviktiga funktioner har små eller obefintliga marginaler och krisplaner för att fungera redan vid en kris från oavsiktlig händelse. Vid en avsiktlig händelse kan man nog anta att den/de som ligger bakom har bemödat sig om att slå där vi är som mjukast och där det känns mest.
Vill man, som vi pratar om här, exempelvis sabotera delar av vårt stamnät för elförsörjning så gör man det nog på sådana platser, i sådan omfattning, vid sådan tid och på sådant sätt att det är mycket tids- och resurskrävande att avhjälpa.
 
Du missuppfattade mig, det jag menade var att troligaste scenariot blir att dom slår mot största delarna i kraftnäten samtidigt, inte några små 30kV stationer eller dom små ledningarna utan dom tar stora linorna som binder ihop landet och där står vi oss slätt. Har du koll på hur många fackverksmaster som ligger på lager? Faller dom pga. "brustna" staglinor så drar dom troligtvis med sig flera i fallet och vad är det som hindrar nån illvillig att sabotera dom ostört i terrängen i skydd av mörkret och ett ev oväder? Det enda vi är säkra på är att vi är ganska sårbara för landet är stort och ganska glesbefolkat bitvis. Häglaredsmasten föll ju utan att nån såg nåt i förväg, det kan hända igen med mycket mera.
Det finns även stamnätsledningsstolpar i reserv, både riktiga och provisoriska. Samt material och kunnig personal som kan reparera, skarva, återmontera etc. Samt möjlighet till ödrift om delar av nätet går ner. Samt Styrel som prioriterar elmatning till de viktigaste verksamheterna. Om landet slås ut pga fientligt angrepp beror det inte på dålig elsäkerhetsberedskap utan på dåliga försvarsinsatser.

Vi är inte mer sårbara för att landet är stort och glesbefolkat anser jag, värre är med de länder där marken inte räcker till alla, där man inte vet hur man klarar sig i naturen för att det inte finns de möjligheter till friluftsliv som vi har.
 
Om landet slås ut pga fientligt angrepp beror det inte på dålig elsäkerhetsberedskap utan på dåliga försvarsinsatser.

.
Men det är ju precis det jag skrivit om, får man sen hjälp av vädret så blir störningen snart långvarig. Jag vet iallafall hur jag skulle kunna rasera en längre sträcka av kraftmatning och göra plockepinn av stamtornen med hjälp av vädret och rätt verktyg.
Vi är inte mer sårbara för att landet är stort och glesbefolkat anser jag,
Jo faktiskt, där stora stråk drar fram är det ganska otillgängligt bitvis och vi kan ju försöka intala oss att vi är beredda, det är vi INTE i den mån som skulle behövas för det går inte att bevaka stora delar av kraftnäten effektivt från sabotage.
 
Men det är ju precis det jag skrivit om, får man sen hjälp av vädret så blir störningen snart långvarig. Jag vet iallafall hur jag skulle kunna rasera en längre sträcka av kraftmatning och göra plockepinn av stamtornen med hjälp av vädret och rätt verktyg.
Jo faktiskt, där stora stråk drar fram är det ganska otillgängligt bitvis och vi kan ju försöka intala oss att vi är beredda, det är vi INTE i den mån som skulle behövas för det går inte att bevaka stora delar av kraftnäten effektivt från sabotage.
:bow::bow:
 
Två minuter efter jag gått upp i morse så gick strömmen.
Hann tänka jäklar att jag inte fixat det jag skulle. Tänk om det blir långvarigt.
Sen kom den tillbaks.
Tänkte då att kaffe kan man ju faktiskt bunkra, det var just det jag insåg i strömavbrottet att jag inte hunnit koka. Och att jag bara har hemma något paket i taget.
 
Men alltså, bunkrar ni för att klara er ett år eller två på konserver i händelse av att 10 ryssar smyger in och klipper strömförsörjningen? På riktigt?
Om man bor på landet och ofta har strömavbrott är lite basvaror som kan ätas utan tillagning bra, men våra oplanerade strömavbrott på landet varar oftast 1-15 minuter. Man klarar sig.
Hur i hela friden har ni plats till dessa matförråd? Och förnyas de, eller kör ni på devisen att konserver håller för evigt?
 
Men alltså, bunkrar ni för att klara er ett år eller två på konserver i händelse av att 10 ryssar smyger in och klipper strömförsörjningen? På riktigt?
Om man bor på landet och ofta har strömavbrott är lite basvaror som kan ätas utan tillagning bra, men våra oplanerade strömavbrott på landet varar oftast 1-15 minuter. Man klarar sig.
Hur i hela friden har ni plats till dessa matförråd? Och förnyas de, eller kör ni på devisen att konserver håller för evigt?
Mina strömavbrott på landet varade oftast 1- 2 dygn, vilket var något man fick räkna med på vintern/ höststorm. Då bodde jag dessutom rätt nära en "större" stad.
 
Vi bor på landet och brukar klara strömavbrott bra. Har ett bensindrivet elverk som kan gå stundvis och hålla frysen (som är full) kall. Har alltid konserver och annat lättlagat hemma som går att laga på braskaminen som har kokplatta. Egen brunn finns också som det går att hinka upp vatten ur. Ved och värmeljus har vi alltid på lager, även batterier till fick och pannlampor. Har även kakelugn så inga problem att hålla värmen på vintern heller. Har varit utan ström i flera dagar både då Gudrun och Per drog över. Elverket skaffade vi efter Per, sen har vi *peppar, peppar* inte haft några längre strömavbrott.
 
Men alltså, bunkrar ni för att klara er ett år eller två på konserver i händelse av att 10 ryssar smyger in och klipper strömförsörjningen? På riktigt?
Om man bor på landet och ofta har strömavbrott är lite basvaror som kan ätas utan tillagning bra, men våra oplanerade strömavbrott på landet varar oftast 1-15 minuter. Man klarar sig.
Hur i hela friden har ni plats till dessa matförråd? Och förnyas de, eller kör ni på devisen att konserver håller för evigt?
Jag kanine svara för andra men jag har inget "förråd" som är undanlagt. jag har helt enkelt mer i omlopp. Jag har inte ett paket krossade tomater, jag har minst tio. Jag köper inte en påse mjöl, jag köper ett gäng.

Och nej jag tror inte att det är nödvändigt att bunkra för ett elelr två år. Sådant drabbar Stalingrad eller Aleppo. Dvs väldigt sällan.

I byn finns en kvarn. Den kan rullas igång om behovet uppstår.

Och ja, strömavbrott pågår i många timmar. Allt beror på hur snabbt linjemontörerna hinner ut till aktuellt brott. Ligger det ute i obygden kan det ta några timmar innan de är där. och sedan kan det ta ett gäng timmar innan allt är fixat. T.ex. efter ett större oväder med blötsnö.

ett oplanerat strömavbrott som varar i 15 minuter beroir snarare på överslag än att det varit ett riktigt avbrott. Så snabbt hinner - eller kan - man inte sektionera om, ifall någon större ledning havererat.
 
Precis så som tanten skriver. Man har basvaror hemma.
Efter Gudrun så inser man att fast vi inte bor i glesbygd kan det ta dagar att få tillbaka strömmen och vägarna kan bli farliga pga vindfällen.
I våras hade dom ett problem med elen som tog flera månader att lösa. Vid 16-tiden gick strömmen och var borta upp till en timme flera dagar i veckan. Dom hittade inte felet trots att det en gång brann i en stolpe. Underhållet är under all kritik.

Just kaffe köper jag två pack åt gången och det går åt fort. Fast skulle det bli brist så är det till att koka på sumpen.
 
Men alltså, bunkrar ni för att klara er ett år eller två på konserver i händelse av att 10 ryssar smyger in och klipper strömförsörjningen? På riktigt?
Om man bor på landet och ofta har strömavbrott är lite basvaror som kan ätas utan tillagning bra, men våra oplanerade strömavbrott på landet varar oftast 1-15 minuter. Man klarar sig.
Hur i hela friden har ni plats till dessa matförråd? Och förnyas de, eller kör ni på devisen att konserver håller för evigt?
:o Det finns inte någon stor plan på det som finns här hemma, snarare dålig planering och mer "åh hur var det, var det här slut? Kommer inte ihåg så jag köper en för säkerhetsskull" Väl hemma så inser man att man redan har fem hemma... :angel: Ett tag hade jag 7 sirapsflaskor hemma... :cautious: Nog för att det är gott med kola men det finns gränser! :rofl: Sen kom maken på att det var bättre och betydligt billigare än remspray till hans arbete så helt plötsligt var mitt lager väldigt litet igen. :D
 
Sen kom maken på att det var bättre och betydligt billigare än remspray till hans arbete så helt plötsligt var mitt lager väldigt litet igen. :D
Vi dricker ytterligt sällan sprit men så skulle jag ut och visste att det två år tidigare blivit över en halvliter Absolut av julsnapsen. Letade igenom alla skåp. Frågade maken. -Det använde jag till akvariet.
 
:o Det finns inte någon stor plan på det som finns här hemma, snarare dålig planering och mer "åh hur var det, var det här slut? Kommer inte ihåg så jag köper en för säkerhetsskull" Väl hemma så inser man att man redan har fem hemma... :angel: Ett tag hade jag 7 sirapsflaskor hemma... :cautious: Nog för att det är gott med kola men det finns gränser! :rofl: Sen kom maken på att det var bättre och betydligt billigare än remspray till hans arbete så helt plötsligt var mitt lager väldigt litet igen. :D


Jag har ofantliga mängder linser. Men ni lät så organiserade:D

Hmm, har jag russin nog för ett krig tro??:down:
 
Finns ingen organisation. Tvärtom så handlar det om arv från mamma som alltid hade allt hemma och köpte på extrapris och bakade o syltade o stoppade korv. Jag gör inget av det även om jag har kunskapen - och ingredienserna. Sparar alltid alla glasburkar till exempel. Skyller på att jag ska ha dom till pyssel på jobbet men det är syltburkar jag ser.
 
Jag bor mitt i smeten i storstad, har en hylla i köksskåp som skafferi + en hylla i kylskåp och frys, så jag är körd ganska fort :up:
Om samhällsfunktioner kollapsar helt så att allmänordningen åker också, och det utbryter anarki för överlevnad så får jag väl mest hoppas på att dö relativt fort.
 
Låt oss leka med tanken att det varit ett oväder i Sverige, strömmen har gått, sjukhusen kör på reservkraft men strömmen kommer inte tillbaka. Mobilmasterna ligger nere och kommunikationerna uteblir. Det visar sig att landet drabbats av cyberkrigföring och attacker mot internetknutpunkter, elförsörjning mm. och fienden har dragit nytta av ovädret och kunnat jobba helt ostört. Kort sagt, landet har stannat så vad gör DU? Har du förråd och utrustning för att klara dig och familjen eller väntar du på "Nån Annan"? Nån Annan lär inte dyka upp för Nån Annan har fått sparken och flytt landet.

Om ni inte redan vet det så blir betonglådorna i städerna väldigt kalla och tråkiga att försöka bo i när inte
vatten, avlopp eller värme fungerar, allt detta kräver el,,,,,,,som ju inte längre finns. På mindre än en vecka kollapsar all typ av infrastruktur.
Då flyr jag till ett bättre land och begär att det landet ska ta hand om mej, ge mig bostad, mat, kläder, bidrag, och en ny iphone. Sen ska jag ha utbildning o jobb. För det är ju det jag förväntar mig. Sen ska jag a rätt att stanna och inte bli tillbakaskickad till Sverige. Jag är ju flykting och har massa rättigheter så jag kommer att klara mig bra
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp