Bukefalos 28 år!

Vakna i en död värld. (Spinoff på tråden om värnplikt.)

Jag kommer att klara mig fint Har massor med konserver och torrmat .Frysen beräknas stå sig några dygn om man inte öppnar den .Jag har en vedspis med ugn och en Täljstenskamin har en fotogenkamin som jag kommer att ha ute i mjölkkammaren där jag har hydrofor så det inte fryser sönder och en 20 litersdunk med fotogen .Har 7-8 st fotogenlycktor Egen brun och avlopp och massor med ved och skulle jag behöva försvara mig finns det gott om medel för det !.Tänkte på allt sådant då jag renoverade huset att jag skulle ha värme även om jag blev utan ström i veckor
 
Det är lite bra att en sådan tråd kommer upp med tanke på vad som hände om det var i våras eller efter semestern minns inte riktigt .Det blev en brand ....föresten dumt att skriva något .Men kan säga att ett enkelt fel som vilken nybörjar terrorist kan klara av och i princip hela dalarna utan ström i timmar .Många tänker nog inte på sådant som att ha ett lager med torrfoder typ knäckebröd och konserver och helst vatten i en dunk transistor och batterier och Liljeholmens eller värmeljus Kanske rent av ett stormkök .För det var ju inte allt för många år sedan Gävle totalt begravdes i snö .Stormen Gudrun och Per .Tänk om dom hänt under vinterhalvåret med sträng kyla Det kan hända katastrofer och man blir strandsatt även om det bara varar några dygn .Kan det vara trevligt med Lite Ljus och lite värme och något att äta !
 
Jag skulle väl plundra butiker på hund/kattmat och massa torrvaror och konserver. Sen skulle jag ta mig till mina föräldrar och ta med dom till morfar. Han har egen brunn, bor vid en sjö och värmer huset med ved. Han bor mitt i skogen och pappa kan jaga. Bra fiske i sjön också. Vi skulle nog klara oss ett tag.

Själv skulle jag frysa ihjäl eller dö av rökförgiftning här hemma. Jag har kaminer men skorstenen är inte okej.
 
Det är lite bra att en sådan tråd kommer upp med tanke på vad som hände om det var i våras eller efter semestern minns inte riktigt .Det blev en brand ....föresten dumt att skriva något .Men kan säga att ett enkelt fel som vilken nybörjar terrorist kan klara av och i princip hela dalarna utan ström i timmar .Många tänker nog inte på sådant som att ha ett lager med torrfoder typ knäckebröd och konserver och helst vatten i en dunk transistor och batterier och Liljeholmens eller värmeljus Kanske rent av ett stormkök .För det var ju inte allt för många år sedan Gävle totalt begravdes i snö .Stormen Gudrun och Per .Tänk om dom hänt under vinterhalvåret med sträng kyla Det kan hända katastrofer och man blir strandsatt även om det bara varar några dygn .Kan det vara trevligt med Lite Ljus och lite värme och något att äta !


Gudrun var i januari, tack och lov var det inte särskilt kallt runt plus 5 dagtid. Å andra sidan, om det varit frost i backen hade kanske inte konsekvenserns blivit lika stora. Var utan riktig ström i ca 4 veckor och telefon ännu längre.
Per kom väl i februari, under liknade förutsättningar när det gäller vädret. Att det blev mindre skador berodde på att Gudrun redan tagit det mesta
 
Gudrun var i januari, tack och lov var det inte särskilt kallt runt plus 5 dagtid. Å andra sidan, om det varit frost i backen hade kanske inte konsekvenserns blivit lika stora. Var utan riktig ström i ca 4 veckor och telefon ännu längre.
Per kom väl i februari, under liknade förutsättningar när det gäller vädret. Att det blev mindre skador berodde på att Gudrun redan tagit det mesta
Hmm tänkte inte på dom var så sent har för mig dom var tidigare då det inte fanns en snöfligna är och det var upptinat och i januari brukar snön ligga djup här eller åtminstone tjäle i backen
 
Hmm tänkte inte på dom var så sent har för mig dom var tidigare då det inte fanns en snöfligna är och det var upptinat och i januari brukar snön ligga djup här eller åtminstone tjäle i backen
Här i västra Kronoberg som drabbades värst var det ingen frost eller snö när Gudrun kom. Det var lagom temperatur för maten att ha den i väska och frigolitlåda på verandan. Det jobbigaste var vattnet, 5 hästar och borrade brunn . Värme och matlagning var inga problem, vi flyttade ber till rummet med kakelugn och i köket finns vedspis ☺
 
Här i västra Kronoberg som drabbades värst var det ingen frost eller snö när Gudrun kom. Det var lagom temperatur för maten att ha den i väska och frigolitlåda på verandan. Det jobbigaste var vattnet, 5 hästar och borrade brunn . Värme och matlagning var inga problem, vi flyttade ber till rummet med kakelugn och i köket finns vedspis ☺
Ok Hade det varit tjäle så hade det inte blivit så mycket vindfällen Tror jag var utan ström ett dygn bara om det ens var så mycket men fick ut och kapa träd som låg över vägarna överallt
 
Fast jag tror att många som bor på landet/i glesbygd har ett bra kontaktnät i sina grannar. Åtminstone om jag ser till de i min direkta närhet med egna gårdar med mycket mark. När stormar slagit till har alla hjälpts åt med allt från elförsörjning till röjning av träd, att lyckas skjutsa barnen till skolan, hämta vatten m.m.

Allting handlar ju om anpassning och grannsamverkan/samarbete känns som en solklar nödvändighet för att kunna bruka jord, vakta djur, laga mat, hämta vatten osv. Det är ju inget nytt system direkt. Självklart att en krissituation kan skapa anarki och panik men jag tror att landsbygden på många håll är starkt sammanflätad redan och har ett försprång i just detta, det sitter i märgen.
Halleluja för landsbygden!

Allt detta med grannsamverkan fanns ju utmärkta exempel på när den stora skogsbranden härjade i Västmanland. Bekanta har berättat för mig om hagar fyllda av evakuerad boskap, telefoner som gått varma med erbjudanden från folk med stallar, marker, nedlagda mjölkgårdar etc. ett helt civilsamhälle som ställde sig på fötter när samhället stod handfallet.

Jag tror att folk på landet skulle klara sig rätt bra rätt länge.
Det stora bekymret är våra städer!!!

För egen del skulle jag vilja skaffa solceller på mina tak för att få el för det nödvändigaste. Jag har en källa att ta vatten ur. jag har skafferier fyllda och jag har en jordkällare. Det omedelbara bekymret skulle vara frysarna som behövde tömmas och jag skulel behöva laga massor av mat och konservera för att inte maten skulle förfaras.

Utedass finns. Vedspis finns. Jordkällare finns. För gästhuset finns en kamin som ska installeras. jag skulle inte behöva frysa, inte behöva svälta och jag skulle klara hygienen. Men hur länge - det vet jag inte riktigt.

Fan - nu känns de där solcellerna ännu mer nödvändiga....
 
Tror inte ensam är stark i det läget.
.
Tror inte heller på att ensam är stark.

Dessutom har jag en stark tro på att landsbygdens folk som varit vana att organisera sig i långa tider skulle göra just det. Organisera sig.
LRF, bygdegårdsföreningar, jaktlag, vägsamfälligheter, byalag, lokala utvecklingsgrupper.
Man skulle gå samman, och organisera och fixa för att folk i bygden skulle klara sig. På det sätt som folk på landet alltid har gått samman för att klara kriser och fixa gemenskap.

På samma sätt som jag är övertygad om att alla grannar jag har, som jag inte har den minsta kontakt med, skulle komma med hjälp om huset brann ner. Eftersom det är så det funkar här på landet.

I den bästa av världar skulle det funka likadant i städerna. Att man hjälper varann.
Jag föredrar att tro på människors inbyggda godhet.
 
Det är lite bra att en sådan tråd kommer upp med tanke på vad som hände om det var i våras eller efter semestern minns inte riktigt .Det blev en brand ....föresten dumt att skriva något .Men kan säga att ett enkelt fel som vilken nybörjar terrorist kan klara av och i princip hela dalarna utan ström i timmar .Många tänker nog inte på sådant som att ha ett lager med torrfoder typ knäckebröd och konserver och helst vatten i en dunk transistor och batterier och Liljeholmens eller värmeljus Kanske rent av ett stormkök .För det var ju inte allt för många år sedan Gävle totalt begravdes i snö .Stormen Gudrun och Per .Tänk om dom hänt under vinterhalvåret med sträng kyla Det kan hända katastrofer och man blir strandsatt även om det bara varar några dygn .Kan det vara trevligt med Lite Ljus och lite värme och något att äta !
Jag brukar säga att 10 man med varsin bågfil släcker sverige för lång tid framåt. Kapa tillräckligt med staglinor på dom stora stråken som står på kulled och det blir svart, kan inte tänka mig att dom tornen finns i massupplaga nånstans.
Lägg till 10 man till som skjuter kopparlinor kors och tvärs över lämpliga kopplingspunkter, då brinner det lite här och där och tar avsevärd tid att återställa. Bara att krasst inse att vi är otroligt sårbara.
 
Jag kommer att klara mig fint Har massor med konserver och torrmat .Frysen beräknas stå sig några dygn om man inte öppnar den
Det där kan du glömma, modernt frysskåp med "riktig" isolering 2 dygn, frysbox 3 dygn och sen är dom uppe på plusgrader, det är testat i skarpt läge med fulla frysar, med halvfulla går det ännu fortare.
 
Jag har bara frysboxar !
Då kan du räkna med 3 dygn, är dom proppfulla så MÖJLIGEN knappt 4 dygn om du har -22 när du blir av med strömmen. Vill du vara säker så skaffa ett elverk som kan köras varannan dag och hålla frysvarorna okej.
Apropå elverk så finns det ytterligare ett här nu så nu har jag 2 att låna ut till grannarna och det stora är kvar här för det förser grannarna också med vatten när deras djupborrade brunn lagt av. Det elverket går att köra på alla sorters tunga kolväten och har testats på begagnad hydraulolja, vilket gick alldeles utmärkt.
 
Det här är faktiskt något som jag tänker på ibland. Till jobbet skulle jag definitivt gå, tar mig dit till fots på 10 minuter, till vardags cycklar jag och då tar det max 5 minuter, korna måste/bör ju mjölkas och det finns ett stort dieselverk på gården. Frågan är hur länge dieseln från tanken skulle räcka vid ett nödläge..

Min sambo och jag bor i ett mindre samhälle på landet, villan har en kamin och två vedspisar så uppvärmning och matlagning är inga problem, just nu är den ordinarie uppvärmningen (bergvärmepump) avstäng p.g.a renovering och det är ändå inga problem att hålla ca 20+ i höstrusket om man eldar i kaminen 1-2 gånger per dag.

Vi är anslutna till kommunalt vatten men har oxå en egen brunn på tomten, ävem om strömmen går kan vi enkelt lyfta på brunnslocket och hinka upp dricksvatten. Dessutom finns en å ca 50 m från tomten.

Finns en del i skafferiet men inte tillräckligt, kanske skulle klara oss i 2-3 veckor. I frysen finns det mycket mat, framförallt kött. Sker det mitt i vintern behöver vi inte oroa oss med en gång då frysen står i en oisolerad bod. Sker det i varmare årstid måste köttet konserveras på annat vis, där saknar jag tillräcklig kunskap ska erkännas. Frysboxen är f.n drygt halvfullt så det bör räcka några veckor. På skulle det finnas mjölk i överflöd och med 120 kor +rekrytering finns det gott om eventuella hamburgare oxå.

Hästarna finns på sambons släktgård ca 30 minuter hemfrån på cyckel, där finns också mina höns samt sambons köttdjur. Finns det bara diesel till traktorn så är det inga problem att fordra dom en hel vinter utan el, utgödslingen sker idag manuellt från dom få djur som står på stall, ligghall med lösdrift på de flesta. Vatten skulle djuren få dricka ur den närliggande sjön. Alla 3 hästarna är dessutom inkörda så det är ju ett stort plus. En klok hästgubbe så en gång att en hel häst kan man både köra och rida annars är den bara halv, det har jag tagit fasta på.

Summasumaron tror jag vi skulle klara oss mycket bättre än medelsvensson, bara vi håller oss friska. Största faran tror jag definitivt är plundrare! Tur att sambon är jägare och har vapen hemma.
 
Vi skulle nog klara oss några månader. Kanske. Jo, men jo, vi skulle nog klara oss hyffsat flera månader om det inte kommer folk och plundrade.

Bor på landet. Huset skulle bli kallt men då får vi flytta till min släkt som bor på gångavstånd, de har vedspis.
Vi har torrvaror och massor av knäckebröd.
Det finns ett gammalt men fungerande vattennät i byn, jag hoppas de delar med sig helt enkelt.

Men. Det hade absolut känts bättre om någon i familjen var jägare.
Så drygt, nu vill jag fixa mig en välisolerad friggebod med vedspis. Höns och kaniner. Fixa igång vattenpumpen på gården och dessutom köpa några storsäckar med ris.

Det var nog vid samma tid förra året som jag hade liknande katastroftankar och funderade i samma banor. Sen har det fallit i glömska under sommaren.

Edit. Jag skulle åka och hämta min mormor och morfar medan vi hade drivmedel kvar i bimarns. De bor inne i stan och jag vill hellre ha dem här.
 
@skerper @MacGyver det är sant att det är relativt enkelt att orsaka ett större strömavbrott (och det tror jag "alla" vet) men det finns också en stor beredskapsapparat för att få upp nätet igen, stora övningar hålls regelbundet med många olika roller inblandade och det finns ganska stora reservdelslager. Man slår alltså inte ut Sverige på lång tid bara genom att slå ut några viktiga transformatorstationer, det krävs också att man hindrar beredskapspersonalen att komma ut och reparera nätet efteråt. Mycket har hänt med beredskapen efter Gudrun.
 
@skerper @MacGyver det är sant att det är relativt enkelt att orsaka ett större strömavbrott (och det tror jag "alla" vet) men det finns också en stor beredskapsapparat för att få upp nätet igen, stora övningar hålls regelbundet med många olika roller inblandade och det finns ganska stora reservdelslager. Man slår alltså inte ut Sverige på lång tid bara genom att slå ut några viktiga transformatorstationer, det krävs också att man hindrar beredskapspersonalen att komma ut och reparera nätet efteråt. Mycket har hänt med beredskapen efter Gudrun.
Det som man retade sig mest på under strömavbrottet var att en enda transformatorstation slog ut hela länet bara för att det var en brand där .Det tog 6-7 timmar innan länet var strömförande igen och även då det blev något fel i våras och inget flygplan kunde landa i sverige då det var något fel i ett system Då räknar jag inte småplan på små flygplatser .Man kan ju se hur sårbart samhället är vid ett omfattande strömavbrott .Tror vi på landsbyggden klarar oss bättre med tanke på en stad utan ström är i princip stängd och inget fungerar
 
Låt oss leka med tanken att det varit ett oväder i Sverige, strömmen har gått, sjukhusen kör på reservkraft men strömmen kommer inte tillbaka. Mobilmasterna ligger nere och kommunikationerna uteblir. Det visar sig att landet drabbats av cyberkrigföring och attacker mot internetknutpunkter, elförsörjning mm. och fienden har dragit nytta av ovädret och kunnat jobba helt ostört. Kort sagt, landet har stannat så vad gör DU? Har du förråd och utrustning för att klara dig och familjen eller väntar du på "Nån Annan"? Nån Annan lär inte dyka upp för Nån Annan har fått sparken och flytt landet.

Om ni inte redan vet det så blir betonglådorna i städerna väldigt kalla och tråkiga att försöka bo i när inte
vatten, avlopp eller värme fungerar, allt detta kräver el,,,,,,,som ju inte längre finns. På mindre än en vecka kollapsar all typ av infrastruktur.

Vi skulle klara oss riktigt bra faktiskt, hunden också. Har ved till typ 10 års förbrukning, vedspis och kakelugn inne. Egen brunn samt flera olika sjöar i närheten.
Skafferiet och frysen är så fullt av kött och basvaror att vi lätt klarat oss uppåt året på allt om vi ransonerat..
Lever med en man som älskar friluftsliv, jakt och allt sådant samt samlar på allt från spritkök, yxor, knivar, pannlampor, tält och sovsäckar och diverse mystiska prylar så vi har typ allt för överlevnad i vilket klimat som helst :p Irriterande just nu men kan säkert komma till nytta, någon gång, kanske :grin::angel::love:
 
@skerper @MacGyver Man slår alltså inte ut Sverige på lång tid bara genom att slå ut några viktiga transformatorstationer, det krävs också att man hindrar beredskapspersonalen att komma ut och reparera nätet efteråt. Mycket har hänt med beredskapen efter Gudrun.
Och du tror inte att dom som vill störa ut landet vet vad som finns i lager och inte? Du kanske vet vad som är lagrat, jag vet och dom som inte borde veta vet det garanterat, pengar öppnar många dörrar när det gäller informationsinhämtning och funkar inte pengar så funkar hot åtminstonde någonstans oavsett vilka tystnadspliktspapper som skrivits på. Mot vädrets makter är kraftnäten i dagsläget ganska rigida, mot andra makter, nä just det, ingen vet vad som skett i planeringen hos den makt som utsett landet till sitt territorium. Bara att inse att där går det inte att skydda sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp