Val av dressyrhingst

S

stommen

Nu har jag börjat fundera på hingst till mitt andra halvblodssto Myrra e. Master-Vagabond-Rockad-Lansiär och behöver lite kommentarer och tips.

Detta sto har tyvärr inte visats på 3-års eller kvalitets och inte tävlad (pga en skada som unghäst). Hon stambokfördes med sitt första föl -03 och B-premierades med 36 p (7,8,7,7,7). Kritiken:
Typ: feminin, ngt kortlinjerad
Huvud, hals, bål: vackert huvud, välansatt hals ngt bred, djup ngt brant bog, ngt kort rygg, långt välmusklat kors
Extremiteter: Ngt gracil, ngt vek i kotorna fram
Skritt: Avspänd, ganska vägvinnande
Trav: Energisk, något markbunden, bra bakbensaktivitet.
Mankhöjd 157 cm.

När hon har varit i ridkondition har hon visat upp en bättre trav än så, men det är all bedömning jag har på henne.

Hon kommer från ett bra möderne. Hennes mor Variette och mormor Rapsodie är båda elitpremierade med avkommor i msv dressyr och nån i svår hoppning. Hennes mormorsmor är A-premierad.

De två föl hon fått e. Saigon (-03) och New Balance (-04), såg inte så mycket ut som föl (båda 44p på fölvisning), men har båda tagit sig och ser mycket finare ut nu som unghästar. Framförallt den född -04 visade mycket fin trav (och löshoppade även med bra teknik) när den såldes i höstas och ska visas på 3-års är det meningen. Avkomman född -03 är tyvärr inte visad på 3-års pga växtfas och är nu dräktig hos sin nya ägare.

Har ingen bra bild på henne tyvärr, hon är inte så fotogenic :crazy:
Här kommer ett par mindre bra.


Myrra26578.jpg

Myrra1.jpg


Här bild på hennes avkomma e. Saigon


Och här en på avkomman e. New Balance


Myrra är nu dräktig med Bocelli och jag planerar att betäcka om henne. Frågan är med vilken hingst?
Hon kan ibland vara rätt nervig och skarp, vilket gör att jag vill ha ett bra temperament på hingsten. Dock har hennes två avkommor blivit mycket lugnare än henne.
Jag vill ha bättre luftigare gångarter, lite större avkomma och lite mer högställd. Inte fel om hingsten kan hoppa heller, eftersom hon har hoppning bakåt i stammen, men det är främst gångarterna jag vill åt.

Jag tänkte betäcka henne förra året med Fielmann, men hann inte innan han skadades, så han är ju en kandidat.
Annars funderar jag lite på Don Laurie som ska visas nu på bruksprovet. Har även funderat på Johnson eller Florencio.
Kommentarer om dessa eller andra tips?
 
Sv: Val av dressyrhingst

Nu har jag börjat fundera på hingst till mitt andra halvblodssto Myrra e. Master-Vagabond-Rockad-Lansiär och behöver lite kommentarer och tips.

Detta sto har tyvärr inte visats på 3-års eller kvalitets och inte tävlad (pga en skada som unghäst). Hon stambokfördes med sitt första föl -03 och B-premierades med 36 p (7,8,7,7,7). Kritiken:
Typ: feminin, ngt kortlinjerad
Huvud, hals, bål: vackert huvud, välansatt hals ngt bred, djup ngt brant bog, ngt kort rygg, långt välmusklat kors
Extremiteter: Ngt gracil, ngt vek i kotorna fram
Skritt: Avspänd, ganska vägvinnande
Trav: Energisk, något markbunden, bra bakbensaktivitet.
Mankhöjd 157 cm.

När hon har varit i ridkondition har hon visat upp en bättre trav än så, men det är all bedömning jag har på henne.

Hon kommer från ett bra möderne. Hennes mor Variette och mormor Rapsodie är båda elitpremierade med avkommor i msv dressyr och nån i svår hoppning. Hennes mormorsmor är A-premierad.

De två föl hon fått e. Saigon (-03) och New Balance (-04), såg inte så mycket ut som föl (båda 44p på fölvisning), men har båda tagit sig och ser mycket finare ut nu som unghästar. Framförallt den född -04 visade mycket fin trav (och löshoppade även med bra teknik) när den såldes i höstas och ska visas på 3-års är det meningen. Avkomman född -03 är tyvärr inte visad på 3-års pga växtfas och är nu dräktig hos sin nya ägare.

Har ingen bra bild på henne tyvärr, hon är inte så fotogenic :crazy:
Här kommer ett par mindre bra.


Myrra26578.jpg

Myrra1.jpg


Här bild på hennes avkomma e. Saigon


Och här en på avkomman e. New Balance


Myrra är nu dräktig med Bocelli och jag planerar att betäcka om henne. Frågan är med vilken hingst?
Hon kan ibland vara rätt nervig och skarp, vilket gör att jag vill ha ett bra temperament på hingsten. Dock har hennes två avkommor blivit mycket lugnare än henne.
Jag vill ha bättre luftigare gångarter, lite större avkomma och lite mer högställd. Inte fel om hingsten kan hoppa heller, eftersom hon har hoppning bakåt i stammen, men det är främst gångarterna jag vill åt.

Jag tänkte betäcka henne förra året med Fielmann, men hann inte innan han skadades, så han är ju en kandidat.
Annars funderar jag lite på Don Laurie som ska visas nu på bruksprovet. Har även funderat på Johnson eller Florencio.
Kommentarer om dessa eller andra tips?

Florencio är kortlinjerad och ger inte alltid optimalt bogläge, så den hingsten tror jag inte på till ditt sto.
Jag skulle ta någon som ger långa linjer, De Niro exempelvis, eller någon av hans söner, Danzas.
Don Romantic är en annan hingst som har imponerat på mig. Om Bocellifölet blir bra kanske det är en god idé!

Don laurie har inte gett några gångartshästar av rang ännu, så honom skulle jag inte betäcka med i första hand.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Jag har ju lite av samma sits som du B-prem sto 157cm. Skarp från weltmeyerblodet.

Vill också ha in gång, storlek, ridbarhet o bra temperament.
-06an e Figaro R är mycket mycket trevlig i sättet. Rör sig också bättre än mamma. Väntar ju som bekant en till i juni med honom.
Blir den lika trevlig så kommer jag nog fortsätta kombnationen med Florestanblodet. Fast med en annan hingst.
Florestans avkommor är ju oftast dubbeltalanger med både gång o hopp, samt en enorm ridbarhet.

Var ju själv inne på Don Romantic, är fortfarande sugen, men det var inte kul när det blev som förra året.
Men gärna något med Donnerhallblodet i för storlekens skull o gångens.
Du har ju även French Kiss e. Florestan I - Donnerhall 168cm, vinnare av unghäst VM 2004.

Själv är jag lite nyfiken på Goetheburg som visas på bruks i år e Goethe- Florestan.
Man önskar man kunde betäcka med flera per år...så många man vill testa... ;)
 
Sv: Val av dressyrhingst

Okej, jag har inte tänkt på att Florencio är kortlinjerad. Syns inte direkt på de bilder jag sett (tycker jag :o ) och jag har inte läst nån kritik på honom. Men kortlinjerat blir ju inte bra på det stoet.

Don Laurie tycker jag ser trevlig ut, men vet inte så mycket om honom. Hur gamla avkommor har han? Har de inte blivit bra bedömda menar du?

Don Romantic har jag också funderat på. Jag funderade på honom redan förra året, men då hörde jag att det varit svårt att få sperma på honom, så jag slog honom ur hågen. Men, man kanske ska fundera på honom och sen ha en stark reserv i bakfickan om det visar sig att de inte släpper så många doser till Sverige.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Okej, jag har inte tänkt på att Florencio är kortlinjerad. Syns inte direkt på de bilder jag sett (tycker jag :o ) och jag har inte läst nån kritik på honom. Men kortlinjerat blir ju inte bra på det stoet.

Don Laurie tycker jag ser trevlig ut, men vet inte så mycket om honom. Hur gamla avkommor har han? Har de inte blivit bra bedömda menar du?

Don Romantic har jag också funderat på. Jag funderade på honom redan förra året, men då hörde jag att det varit svårt att få sperma på honom, så jag slog honom ur hågen. Men, man kanske ska fundera på honom och sen ha en stark reserv i bakfickan om det visar sig att de inte släpper så många doser till Sverige.

Don Romantic funkar nog om du bokar tidigt. Det absolut bästa alternativet av dessa tre, har mycket bra fölstatistik. Bortsett från att Florencio är kort, står han också på fryst, och det är dyrt. Jag förlorade drygt 20 000 kronor förra året för att mitt sto inte tog sig... :eek:
 
Sv: Val av dressyrhingst

Som jag skrev i inlägget här ovanför har Don Romantic också funnits på min lista. Även Figaro förresten var med på listan förra året, men jag tyckte att det räckte med att betäcka med en poppishingst förra året (betäckte ju ett annat sto med Corlensky G:angel: ).

Ja, French Kiss kanske jag ska titta lite närmare på.

Goetheburg låter ju också intressant, samt även First Junior (Fürst Heinrich-Landadel) som också visas nu på bruksprovet. Fast de två vet man ju inte nåt om vad de ger.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Don Romantic funkar nog om du bokar tidigt. Det absolut bästa alternativet av dessa tre, har mycket bra fölstatistik. Bortsett från att Florencio är kort, står han också på fryst, och det är dyrt. Jag förlorade drygt 20 000 kronor förra året för att mitt sto inte tog sig... :eek:

Ja, det är ju nackdelen med Florencio, jag skulle inte våga försöka med honom om jag inte visste att detta sto har bra fertilitet (tagit sig på 1.a brunsten vid alla tre tillfällena), men även med bra fertilitet kan det ju gå åt skogen :crazy:

Du skriver att Don Romantic är bästa alternativet av dessa tre, men har du några övriga tips på hingstar jag inte tänkt på?

Danzas hade du föreslagit också, honom måste jag kolla upp - vet inte så mycket om honom.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Flyinge ska visa fram en 4-åring som verkar mycket intressant;

Daytona e.Don Primero-Belfalas-fullblod
men jag vet inte hur hög den kan va...

Var det nån som såg den på flyingedagarna?
 
Sv: Val av dressyrhingst

Flyinge ska visa fram en 4-åring som verkar mycket intressant;

Daytona e.Don Primero-Belfalas-fullblod
men jag vet inte hur hög den kan va...

Var det nån som såg den på flyingedagarna?

Nej, men han tilltalar mig med! Och han är för ung för att vara en av de där hingstarna som kommer hit för att de misslyckats i Centraleuropa... ;) :D

Figaro R är jag själv lite negativ till för att han har kort hals. Vill gärna att den ska vara längre... I övrigt är han fin!

Jag hade mycket gärna betäckt med Rosevelt. Ser med spänning fram emot hans första föl! :bump:
Om han fortfarande är tillgänglig och lämnar en bra årgång tycker jag han är klockren.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Jag hade mycket gärna betäckt med Rosevelt. Ser med spänning fram emot hans första föl! :bump:
Om han fortfarande är tillgänglig och lämnar en bra årgång tycker jag han är klockren.

Håller med dig,det är en mycket fin hingst:love: frågan är om dom har lyckats hålla kvar honom i sverige,jag har inte läst nåt om han på länge..är det nån som vet om han kommer att stå i sverige-07?
 
Sv: Val av dressyrhingst

Flyinge ska visa fram en 4-åring som verkar mycket intressant;

Daytona e.Don Primero-Belfalas-fullblod
men jag vet inte hur hög den kan va...

Var det nån som såg den på flyingedagarna?

Nej, jag har inte sett Daytona, men han verkar ju också intressant. Dock lite rädd för att det blir för litet i kombination med ett 157 cm sto :crazy:
 
Sv: Val av dressyrhingst

Jag hade mycket gärna betäckt med Rosevelt. Ser med spänning fram emot hans första föl! :bump:
Om han fortfarande är tillgänglig och lämnar en bra årgång tycker jag han är klockren.

Ja, fast det är ju det som är problemet detta år att hur hans fölomgång blir vet man ju inte innan stoet ska betäckas.
Rosevelt rekommenderades dock inte till alltför korta ston av nämnden, så när jag läste det förra året strök jag honom ur listan på tänkbara kandidater till detta stoet. Annars tycker jag att han verkar vara en mycket fin hingst.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Flyinge ska visa fram en 4-åring som verkar mycket intressant;

Daytona e.Don Primero-Belfalas-fullblod
men jag vet inte hur hög den kan va...

Var det nån som såg den på flyingedagarna?

Jag var på flyingedagarna och såg honom.. jag kan bara säga woow! Han rör sig väldigt trevligt och verkar underbar i huvudet. Vet dock inte riktigt hur hög han kan vara..?!
 
Sv: Val av dressyrhingst

Ja, fast det är ju det som är problemet detta år att hur hans fölomgång blir vet man ju inte innan stoet ska betäckas.
Rosevelt rekommenderades dock inte till alltför korta ston av nämnden, så när jag läste det förra året strök jag honom ur listan på tänkbara kandidater till detta stoet. Annars tycker jag att han verkar vara en mycket fin hingst.

Ja, det förstås! Många dressyrhingstar är korta numera. De Niro eller Briar då? Kennedy är ju också fin. Hon ser ju inte lågställd ut, så det borde fungera, tycker jag.v
 
Sv: Val av dressyrhingst

Don Primero är en helt underbar häst, som jag ska ta till mitt andra hbl sto. Men jag skulle inte lägga honom på ett sto under 160 cm när han är 161cm själv.
Visst hans pappa är 172cm o Don Primero har lämnat mycket stort, men det vet man ju inte. Risken känns lite för stor...
Men kanske stommens sto lämnar större än mitt så att hon vågar chansa.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Don Primero är en helt underbar häst, som jag ska ta till mitt andra hbl sto. Men jag skulle inte lägga honom på ett sto under 160 cm när han är 161cm själv.
Visst hans pappa är 172cm o Don Primero har lämnat mycket stort, men det vet man ju inte. Risken känns lite för stor...
Men kanske stommens sto lämnar större än mitt så att hon vågar chansa.

Jag såg det efteråt, ändrar mig till Briar i stället! :p
Vi får hoppas på Daytona, han är säkert över 165 i mkh, han ser
i a f normalstor ut. De Niro och De Noir kan man ju dock använda.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Nu har jag börjat fundera på hingst till mitt andra halvblodssto Myrra e. Master-Vagabond-Rockad-Lansiär och behöver lite kommentarer och tips.

Detta sto har tyvärr inte visats på 3-års eller kvalitets och inte tävlad (pga en skada som unghäst). Hon stambokfördes med sitt första föl -03 och B-premierades med 36 p (7,8,7,7,7). Kritiken:
Typ: feminin, ngt kortlinjerad
Huvud, hals, bål: vackert huvud, välansatt hals ngt bred, djup ngt brant bog, ngt kort rygg, långt välmusklat kors
Extremiteter: Ngt gracil, ngt vek i kotorna fram
Skritt: Avspänd, ganska vägvinnande
Trav: Energisk, något markbunden, bra bakbensaktivitet.
Mankhöjd 157 cm.

En annan tanke är Zardin Firfod. Blir säkert en långlinjerad, ädel och långbent häst! du kan kolla in några avkommor på www.horse.dk, sök på Zardin.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Don Primero är en helt underbar häst, som jag ska ta till mitt andra hbl sto. Men jag skulle inte lägga honom på ett sto under 160 cm när han är 161cm själv.
Visst hans pappa är 172cm o Don Primero har lämnat mycket stort, men det vet man ju inte. Risken känns lite för stor...
Men kanske stommens sto lämnar större än mitt så att hon vågar chansa.

Jag har sett uppgifter på att han ska va 166,har för mig att det skrivits om höjden på honom men att 166 ska va hans mankhöjd...
Och vad man har hört som sagt verkar han inte lämna litet;)
 
Sv: Val av dressyrhingst

Jag har bara sett 161, men hört att han inte lämnar litet. Var har du sett att han är hela 166 cm?
Ulrika
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 284
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 148
Senast: pastejja
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp