Bukefalos 28 år!

Val av dressyrhingst

Sv: Val av dressyrhingst

Don Primero är en helt underbar häst, som jag ska ta till mitt andra hbl sto. Men jag skulle inte lägga honom på ett sto under 160 cm när han är 161cm själv.
Visst hans pappa är 172cm o Don Primero har lämnat mycket stort, men det vet man ju inte. Risken känns lite för stor...
Men kanske stommens sto lämnar större än mitt så att hon vågar chansa.

Håller med om att Don Primero är en fantastisk hingst. Jag skulle själv använda honom om jag bara hade ett sto som passade. Men jag tror inte att han passar på för små ston, känner till i allafall två ston e. honom som är under 160 cm, den ena med elit-mamma som inte lämnat ngt annat smått.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Hejsan !

French Kiss, står inte till förfogande i Sverige i år, pratade med dess sperma impotör förra året.

Jag hade rekommenderat Channon 1082.
Hopp; 7,0 77
Gång 8,5 989
Ridbarhet 888

Säger inte det allt.

171,5 cm i manken, den lätta typen av hingst, mkt luft under magen, ett utmärkt temperament.

e; Rubignon ( Rubinstein - Donnarhall)
u; Chanti ( Mazarin - Godd Future)

Mazarin är efter Matcho x, som har betytt så mkt för den tyska aveln på den tiden.

Ägs av stuteri Lindevik i Lindköping.

Lotta
 
Sv: Val av dressyrhingst

Skulle vara försiktig med Don Romantic med tanke på att ditt sto har veka kotor.En välbenad korrekt hingst med lite rörelser och som lämnar storlek och linjer,skulle jag välja.Johnsson är nog inget dåligt alternativ,vet inget om storlek på hans unga avkommor (föl)
Roligt med svenskt välstammat!!!

mvh/barb
 
Sv: Val av dressyrhingst

Är Kennedy kvar i Sverige,är det ett säkrare alternativ och billigare än Johnsson.Han lämnar mkt ädelt och korrekt men inte så mkt storlek.Hans Sperma kvalitet är dessutom topp topp!!.

mvh/barb
 
Sv: Val av dressyrhingst

Varför skulle du vara försiktig med Don Romantic på ett sto som har veka kotor, har han själv veka kotor? Jag har ett sto med veka bakkotor som jag har funderat att betäcka med Don Romantic
 
Sv: Val av dressyrhingst

Håller med om att Don Primero är en fantastisk hingst. Jag skulle själv använda honom om jag bara hade ett sto som passade. Men jag tror inte att han passar på för små ston, känner till i allafall två ston e. honom som är under 160 cm, den ena med elit-mamma som inte lämnat ngt annat smått.

Nej, jag är också rädd för att han kan ge för litet i kombination med mitt sto. Hennes första avkomma e. Saigon är bara runt 160 cm, däremot är den e. New Balans lite större, uppåt 165 cm tror jag.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Channon har jag faktiskt inte funderat på tidigare till henne. Mitt andra halvblodssto fick ju en fölunge i år (eller förra året blir det ju ;) ) e. Channon som jag är mycket nöjd med. Men detta sto är ganska ädelt i sig (dock inte jättehögställd), så jag har inte direkt letat nån som lättar upp väldigt mycket. Men Channon är kanske inte fel på henne heller.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Varför skulle du vara försiktig med Don Romantic på ett sto som har veka kotor, har han själv veka kotor? Jag har ett sto med veka bakkotor som jag har funderat att betäcka med Don Romantic

Det tror jag inte att han har, möjligen åt det längre hållet. Inga kommentarer från danska premieringsnämnden i a f (om jag har tolkat utlåtandet korrekt).
 
Sv: Val av dressyrhingst

Är Kennedy kvar i Sverige,är det ett säkrare alternativ och billigare än Johnsson.Han lämnar mkt ädelt och korrekt men inte så mkt storlek.Hans Sperma kvalitet är dessutom topp topp!!.

mvh/barb

Ferroblodet funderade jag på till henne förra året, fast då i form av Metall, men i slutändan blev det inte det. Kennedy vet jag inte riktigt...
Det är säkert inget fel på honom, men jag fick inget positivt intryck av honom på hingstvisningen förra året. Trist att han kämpade emot så i munnen (ja, jag vet att han har varit skadad i munnen) och man kunde inte alls bilda sig nån uppfattning om honom.
Hur gamla är Kennedys äldsta avkommor? Har de hunnit prestera nåt? Ja, i Sverige finns väl inte så gamla, men i Holland?
 
Sv: Val av dressyrhingst

Ferroblodet funderade jag på till henne förra året, fast då i form av Metall, men i slutändan blev det inte det. Kennedy vet jag inte riktigt...
Det är säkert inget fel på honom, men jag fick inget positivt intryck av honom på hingstvisningen förra året. Trist att han kämpade emot så i munnen (ja, jag vet att han har varit skadad i munnen) och man kunde inte alls bilda sig nån uppfattning om honom.
Hur gamla är Kennedys äldsta avkommor? Har de hunnit prestera nåt? Ja, i Sverige finns väl inte så gamla, men i Holland?

De har presterat. Han är keur-premierad med ganska goda index, har jag för mig. Uptown är väl en av hans kändare avkommor.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Tack för alla tips "so far".
Jag har även funderat lite på Sandreo, men är rädd att Sandro Hit-blodet blir för mycket nerv i kombination med detta sto. Vad tror ni som vet mer om Sandro Hitblod?
Även His Highness har seglat upp som en kandidat.
Svårt det här :crazy: , fast kul samtidigt :) !
 
Sv: Val av dressyrhingst

De har presterat. Han är keur-premierad med ganska goda index, har jag för mig. Uptown är väl en av hans kändare avkommor.

Ja, det stämmer ju! Det visste jag ju egentligen, minnet är bra men kort :o !
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Val av dressyrhingst

En 3-åring e. Don Frederico-Weltmeyer, Darwin, kommer att visas på bruksprovet, jag har för mig att det är en svart ganska stor häst som jag såg på Gränsbo förra året. Där har du Donnerhallblodet om du är rädd för att Don Primero kan ge en liten avkomma med ditt sto, nu vet jag inte exakt hur stor Darwin är, men Don Frederico är 172 cm. Jag såg Don Frederico för några år sedan på Flyinge och var då imponerad av honom och Weltmeyer brukar ge bra tryck i bakbenen. Nu kanske du inte vill ha en så oprövad hingst, men jag tycker att han låter spännande.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Mödernet är nedärver veka kotor och hans egna är inte OK att lägga på ett sto med veka kotor enligt min bedömning.

Tycker du skall vända dig till Lindevik ang Kennedy och be om en video mm. Han ligger indexm på 137 i KWPN, Krack C 126.....

mvh/barb
 
Sv: Val av dressyrhingst

Men det måste ju finnas någon som vet sanningen. I hingstkatalogen kan han mycket väl vara 161, annars är ryttaren ganska lång ;)
U

Jag tror att han är 161 cm (cirka). Men tyskarna är väl rädda att inte kunna sälja importsperman om det står att han är 161, så de plussar på lite (?) till. Lur! ;)
 
Sv: Val av dressyrhingst

Ska till Markabäck innan vidare resa till bruksproven, ska spana in honom ordentligt då, men jag är rätt säker på att han är 161cm.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Jag har sett honom, och han är definitivt lägre än min egen häst som är just 166 cm.
 
Sv: Val av dressyrhingst

Ok, men eftersom det står i hingstkatalogen, och det verkar som att era erfarenheter är det samma, så borde det väl stå rätt i hingstkatalogen ;).
U
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 287
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 148
Senast: pastejja
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 392
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp