Val av New foresthingstar 2008

dimmansstuteri

Trådstartare
Ny säsong - ny tråd!

Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008?
Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era val!
Vad har ni för mål med er avel/er blivande fölunge?

Jag planerar att betäcka två eller fyra ston till våren, jag vacklar fortfarande lite i mitt beslut. Jag är inte heller helt klar med mina hingstval...

  • Priory Miss Ellie - betäcks med Fredriksbergs Dizney RNF 98 (nu dräktig med Dimmans Eros RNF 182)
  • Fredriksbergs Kamé - hingstval ej klart.... Betäckt 2007 med Sturevallens Gentleman RNF 95, men ej längre dräktig tyvärr
  • Dimmans Elmia RNF 2092 betäcks med Fredriksbergs Dizney RNF 98 (dräktig med densamme)
  • Dimmans Denitha RNF 187-S betäcks med Fredriksbergs Dizney RNF 98 (dräktig med densamme)

Är lite tveksam till om de två sistnämnda stona skall betäckas i år, har som tur är ytterligare några månader på mig innan jag måste bestämma mig...

Länk till den gamla tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=6556394

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Hej jag skickade dig lite frågar på den gamla tråden som gällde 07 men den är tydligen låst nu så jag ställer frågan här med. Nämligen vi har ett New Forest sto e.Fredriksbergs Chopin och ue.Lorimer som vi har tänkt att betäcka till våren. Skulle därför gärna ha lite tips om vad man skulle kunna använda sig av för hingst till henne? Väldigt trevligt sto som är maxad c-ponny tävlad FEI dressyr och LA hoppning. Ganska medelmåttiga gångarter. Så gärna en hingst med ett trevligt rörelsemönster och en god hoppteknik. Vi bor i Kalmar så gärna där i närheten. Funderade först på Gullabos Heptan men tyvärr skulle han inte betäcka i år heller himla synd:( Snygg häst.
Tittat lite på deras andra hingstar bla Gullabos Herkules och Camus men det är ingen av dem som har den utstrålningen som Heptan har tycker jag. Skulle gärna se att det är en lite högre gärna maxad d-ponny för att förhoppningsvis komma upp lite i mankhöjd på avkomman;). Har du några bra tips och förslag så hör gärna av dig snarast...:confused:
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Jag tycker att du skall titta lite extra på Xandino RNF 89 http://www.newforest.se/hingstxandino.asp
(Obs, det står fel mankhöjd, rätt skall vara 146 cm)
Han ägs av Valla Fritidsområde i Linköping, men har tidigare även stått på station i Småland.

Xandino är bl a far till Fredriksbergs Jazz som deltagit i EM i hoppning och till många andra trevliga ponnyer som gjort väl i från sig både i utställningsringen och på tävlingsbanorna.

Jag har själv fött upp en avkomma efter Xandino, Dimmans Dizasther f.01, som var fjärdeplacerad i 6-årschampionatet i hoppning 2007.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Hej!

Som det ser ut just nu så planerar vi att betäcka 2 av våra ston i år, båda med Priory Dallas RNF 122.

Hälsningar Helen
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Kommer ev. att betäcka ett sto med Rolökke Fixe.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

För att hålla liv i tråden kan jag väl säga att vi håller på att samla krafter för att ge oss på ett nytt försök att få ett föl efter lilla Loppan (dvs. Dimmans Elaine, e: Fredriksbergs Dali). Hingstval låter jag dock vara osagt än så länge, även om vi har våra tankar och idéer...
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Vilka två kommer ni att betäcka?
Hur många väntar ni efter Dallas i år?

Jag har ju Dallas' halvsyster Priory Miss Ellie "Peggy" dräktig med vår egen Dimmans Eros, det skall bli hans första föl, spännande. Peggys dotter Dimmans Proud Mary f.2004 e.Frb Dizney är dräktig med Rolökke Swallow. Vi sålde henne som tvååring.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Spännande, jag har själv kikat lite på honom till Fredriksbergs Kamé. Det verkar finnas ett visst intresse för honom, jättekul, eftersom han tidigare inte har betäckt i Sverige.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Det skall bli spännande att höra ert val framöver, håll liv i tråden bara :D

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Hej

Kul att du har en halvsyster till Dallas, hon är säkert lika fin som sin halvbror! Hoppas du får en riktigt fin avkomma efter henne och Eros.

Vi väntar 3 fölisar efter Priory Dallas i år.
Stona är efter
Pedro - Parks Tambour
Hippus Cavalier - Rolökke Swallow
Peregrin - Värends Pedro

Det ska bli mycket spännande att se hur avkommorna blir efter de två danska stona.

Och de ston som vi just nu planerar att betäcka med Dallas i år är efter
Kastor - Merrie Midnight
Peregrin - Värends Pedro

Hälsningar Helen
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

*kl*

På inrådan av min kompis behöver vi lite avelsråd! Min kompis köpte i höstas ett New Forest sto; "Idyllens Orient" f. 2003, mörkfux, e Smedhults Torped u Labolina e Kunta Kinte - Leed's Boy
Hon fick diplom som tre- åring med siffrorna 9-9-8-9-7

Kompisen "leker" lite med tanken att betäcka henne i år och nu behöver vi lite förslag! Hästen är inte mycket riden men har ett toppentemprament, hon är väldigt social och uppför sig väl i alla lägen. Än så länge har hon inte blivit hoppad så där vet vi inte hur hon beter sig men det ska nog inte vara några problem;)

Hingstens temprament är viktigast! Den ska gärna vara en "allroundponny" med både gång och hoppförmåga. I våra tidigare hingstval (som sträcker sig till förra året) har vi valt att använda väl beprövade hingstar och eftersom stoet är ung gäller nog denna "regel" här också! Vilka hingstar ska vi titta närmare på?

/Kristin
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Vi har nu bestämt oss för att betäcka Ronja (Gandhi - Hiawatha) ännu en gång.
Valet blir(efter mkt funderingar) Rolökke Fixe.

Jag gillar verkligen hans stam(har stor erfarenhet av faderns tidigare avkommor och :love: deras hoppkapacitet och ridbarhet.)

Våra barn tävlade en hel del mot honom under deras ponnyår, och vi har sett honom "in action" mkt och alltid gillat det vi sett där med.

Sedan ska jag absolut inte sticka under stol med att det betyder en del för mig att han står i närheten här. Hade en annan prestationshingst som påtänkt fader från början, men han står betydligt längre bort.

Så Rolökke Fixe får det bli 2008.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Här är jag ju så partisk, det hade varit alldes för enkelt för mig att hälsa er välkomna tillbaka, så jag överlåter gärna till någon annan att svara :angel: :D

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Som du vet kikar jag själv lite extra på Fixe just i år... Men jag får ju långt att åka tyvärr - vid alldeles fel tidpunkt...:angel:

Däremot är jag inte lika begeistrad i Horsemosens Charlie Brown som du är ;), jag har själv fött upp två avkommor efter Horsemosens Charlie Brown RNF 104 (far till Fixe), men jag själv kan jag inte påstå att jag är särskilt imponerad av Charlie Browns nedärvning - däremot gillar jag verkligen Fixe!!
Charlie Brown betäckte under åren 1990-1993 ett stort antal ston här i Sverige, hittar en siffra på att han lämnade 139 födda föl under dessa år, därtill kommer några importerade ponnyer, bl a Fixe.
Han lämnade endast en godkänd hingst, nämligen Fixe, som däremot är danskfödd... Han har även 23 stambokförda ston och sju diplomston efter sig.

Lite statistik för Horsemosens Charlie Brown RNF 104:
Antal födda föl tom 2000 (endast Svenskfödda är medräknade): 139 st
Antal poängtagande tävlingsavkommor: 34*
Antal avkommor placerade i LA dressyr eller högre: 10**
Antal avkommor placerade i msvB hoppning eller högre: 8**
Antal avkommor placerade i msvB fälttävlan eller högre: 2**
Totalt antal avkommor i högre klasser: 17 **
Procent poängtagande tävlingsavkommor på antalet födda föl: 24,46%*
Varav i högre klass: 12,23%**

*Regional tävling alternativt kval till ungponnychampionat
**DLA, HMB, FM, alternativt placering i ungponnychampionat

Exteriörindex baserat på 97 visade avkommor:
Typ 97 HHB 95 Ben 98 Skritt 102 Trav 96. Totalt 98

Klart att inte siffror säger allt, ni vet, lögn, förbannad lögn o statistik ;), men liite mer hade jag önskat att Charlie Brown hade lämnat efter sig, både prestationsmässigt och exteriört, han betäckte många många riktigt bra ston under sina år i Sverige. Här i Sverige är han enbart B-premierad (normal förärvning), medan han är avkommeprövad med ELIT i Danmark om jag uppfattat det hela rätt. I Danmark är Charlie Brown även godkänd för Dansk Sportsponnyavel.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Här är jag ju så partisk, det hade varit alldes för enkelt för mig att hälsa er välkomna tillbaka, så jag överlåter gärna till någon annan att svara :angel: :D

Hlsn Helena

:D Det blir ju med ett annat det här året sto i sådana fall;) Kan avslöja att kompisen är rätt sugen på er isabell! Han uppfyller alla kriterier MEN skulle Dizney passa rent stammässigt eftersom Orient har både Leede´s Boy och Merrie Master i sig? För mycket av det goda kanske? :crazy:

/Kristin
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Det skall bli spännande att höra ert val framöver, håll liv i tråden bara :D

Hlsn Helena

Vi har egentligen redan valt, vi väntar bara på att få reda på var i Sverige hingsten i fråga kommer att befinna sig under betäckningssäsongen. Tydligen är det inte helt avgjort ännu, men vi hoppas verkligen på att det inte blir alltför långt bort för oss att köra.

Hingsten är den mest meriterade NF-hingsten (när det gäller egna prestationer på tävlingsbanorna) i Sverige, skulle jag tro (om någon vill ge sig på att gissa på vem det är ;)).

Skulle det nu bli så att vi inte har möjlighet att använda honom pga. diverse omständigheter sneglar vi faktiskt lite (eller ganska mycket) åt Danmark och de gångartshingstar som går på semin där...
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

vet inte om det här är lite off topic men jag prova här iaf.
på jobbet har vi några ston som är efter samt en hingst, och några som är dräktiga med korohan lomiukko (eller hur han nu stavas) hur blir det avkommorna? nån som har nån efter honom?
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Min erfarenhet av de Charlie brown avkommor vi hade, var att de hade mkt god hoppförmåga, men var ganska svårridna, och även ngt tuffa på marken.

Kanske en liten hint om varför de ej tävlats så högt och mycket...(?)
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 197
Senast: Augustine Lava
·
Avel Är det några som väntar New forest-föl i vår? Kanske redan någon som fått föl? Vad är det för stam (far, mor, morfar), kön, färg...
Svar
5
· Visningar
1 015
Senast: Frågvis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp