Val av New foresthingstar 2008

Sv: Val av New foresthingstar 2008

Min erfarenhet av de Charlie brown avkommor vi hade, var att de hade mkt god hoppförmåga, men var ganska svårridna, och även ngt tuffa på marken.

Kanske en liten hint om varför de ej tävlats så högt och mycket...(?)

Det kan nog vara en god sammanfattning :D Jag har ju träffat din B-ponny efter Charlie Brown :angel:

Vet en uppfödare som sa att "Ja, så här i efterhand kan man ju konstatera att om man betäckte med Charlie Brown, så fick man en liten, ordinär, brun ponny, som hoppar som fan" ;)
Men jag skulle önska att man sett fler på tävlingsbanorna...

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Hittade denna tråden via en annan tråd. Bra NF-hingstar i Skåne som går mer åt dressyr och gångarter? Gillade Ängsgårdens Izzy, finns det fler?
 
Senast ändrad:
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Hittade denna tråden via en annan tråd. Bra NF-hingstar i Skåne som går mer åt dressyr och gångarter? Gillade Ängsgårdens Izzy, finns det fler?

Mest beprövad - Sörbys Lotus. Elitprem med bra index på allt + gång och prestation + egna gångarter.

Kolla också Gullabos Santory, Skattegårds Texas, Fredriksbergs Dizney, Vernons Veuve Clicquot och Sörbys O´Boy. Vet inte om alla lämnar gångarter över medel men de har varit väldigt duktiga själva och har bra prestationsstam.

Gillar också Miclas Activ för att han är så duktig, främst i hoppning. Sett många pigga, vakna och häftiga avkommor till honom. Kanske inga gångartsstjärnor men helt OK.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Ja, Lotus tittade jag också på och gillade honom. Kollade främst gångartspoängen på hingstarna, och därefter om jag gillade typen och Lotus och Izzy var de jag fastnade för. Tyckte att där fanns många trevliga hingstar typmässigt men att det var lite brister i gångarterna - de är medel. Vet dock att hoppförmågan brukar vara kanon på de små liven.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Min erfarenhet av de Charlie brown avkommor vi hade, var att de hade mkt god hoppförmåga, men var ganska svårridna, och även ngt tuffa på marken.

Kanske en liten hint om varför de ej tävlats så högt och mycket...(?)

Vill bara tala om att Fixe är otroligt ridbar. Han är dessutom jättesnäll och vänlig att hantera. Han inköptes som tävlingsponny till 3 st småflickor och familjen hade ingen hingstvana över huvud taget. Att detta har gått bra vittnar bara om vilken bussig ponny han är.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Vill bara tala om att Fixe är otroligt ridbar. Han är dessutom jättesnäll och vänlig att hantera. Han inköptes som tävlingsponny till 3 st småflickor och familjen hade ingen hingstvana över huvud taget. Att detta har gått bra vittnar bara om vilken bussig ponny han är.
Det är precis det intrycket jag själv har av Fixe, en mycket trevlig ponny med stor hoppförmåga och en härlig attityd ute på tävlingsbanorna.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Vill bara tala om att Fixe är otroligt ridbar. Han är dessutom jättesnäll och vänlig att hantera. Han inköptes som tävlingsponny till 3 st småflickor och familjen hade ingen hingstvana över huvud taget. Att detta har gått bra vittnar bara om vilken bussig ponny han är.

Både jag och Dimmans är medvetna om detta faktum, mina barn tävlade mkt emot honom, och vi gillade alltid det vi såg...

Så ingen skugga över Fixe not so ever:).
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Vi väntar på en liten Jolly Roger bäbis i år, det skall bli kul. Funderar på att låta mitt fina sto vila från föl något år, hon har ju fått 8 "på raken" nu. Annars är jag supernöjd med de två hon fått efter Dizney. Fantastiskt trevliga och snygga. Har ev tänkt betäcka två andra ston istället. det ena med gamle Dart Light om han fortfarande är igång och det andra med Miclas Activ. Sedan vill man ju alltid se vad som händer på hingstpremieringen. Det kan ju dyka upp något spännande där.:idea:
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Ska betäcka följande sto:

Candinella f: 1992
e: Miclas Madoc RNF 106
ue: Oakley David RNF 13

Var betäckt med Kante's Umberto under 2007 men kastade senare, tyvärr!


Ska betäcka ett sto under 2008. Har kommit fram till att Åsatorps Mowitz RNF 129 kommer passa vårat sto perfekt. Då hon är lite grövre och liten så har vi letat efter en hingst som är smäcker och hög i mkh.

Tror detta kommer bli en bra kombination då Ella oxå har tävlat dressyr med bra resultat.
Det vi strävar efter när vi väljer hingst och för det framtida fölet är att det ska bli en bra barnponny som ska hålla för högre klasser.
Finns även en dröm att få fram en avelsgodkänd hingst =)

// Mye

Ellabild1.jpg
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Till er som undrade över hingstar i skåne, även i år kommer Marrondales O´Connor RNR 167 vara i Båstad under 5 veckor, övrig tid hos oss i Linköping.
O´Connors äldsta avkommor blir tre i år, alla verkar ha ärvt både hans hopp kapacitet och hans fina gång med plus för galoppen. De har även fått hans underbara temperament, stabila och lätthanterliga men ändå lite humör ( på rätt sätt ).
O´Connor ger ganska stora avkommor, tror de flesta blir D-ponnyer, även där stoet varit C.

Vi väntar med spänning på vårt första egna föl efter O´Connor, vår tävlingsponny Hembys Hera e: Skogs Max- Moon Star ska föla i slutet av april. Vi ska nog betäcka om henne med O´Connor även i år.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

När är han hemma i Linghem då? ;) Fyller inte Madde 18 snart? Ska han stå kvar hos er då, flyttar han till Skåne eller händer nått annat?

-Till alla-
Jag ska betäcka mitt sto e Dancing Gold-Lorimer med en hingst som rör sig bra (stoet rör sig jättefint, speciellt i trav) samt med lite mera bett i temperamentet. Några förslag?
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Ängsgårdens Izzy rör sig väldigt bra.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

När är han hemma i Linghem då? ;) Fyller inte Madde 18 snart? Ska han stå kvar hos er då, flyttar han till Skåne eller händer nått annat?

-Till alla-
Jag ska betäcka mitt sto e Dancing Gold-Lorimer med en hingst som rör sig bra (stoet rör sig jättefint, speciellt i trav) samt med lite mera bett i temperamentet. Några förslag?

O´Connor är hos oss fram till 26 juni, sen hemma hos ägaren tills 4 augusti. Ska tävlas året ut av Madde, blir nog kvar hos oss även sen
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Någon som bestämt sig och kanske t o m skickat väg sitt New forest-sto för betäckning?

Här har inte stona fölat än, och nej, jag är ännu inte 100% klar med mina hingstval ock vilka ston jag skall betäcka i år...:crazy:

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Jag var och kikade på Fixe häromdagen. han såg nästan oförskämt fräsch ut:D

Och framförallt hade det underbara temperamentet som jag minns att han hade på tävlingsplatserna...

Kör dit vårt sto ngn gång i mitten av maj om allt går enligt planerna...
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Jag ska betäcka ett sto som heter Kalibra med hingsten Komet. Hoppas på ett trevligt, välartat och svart föl.:love:
Hon ska åka ner till honom i slutet av maj. Vi bor i södra Norrland och jag vill inte ha för tidigt föl.
Det blir både mitt och Kalibras första föl så det är verkligen spännande.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Kommer att skicka 2 ston till Rolökke Fixe. Först ut blir Esse Zindy Paintbox och lite senare kommer vi att skicka Esse Gazett. Till 3-åriga Zangozett väljer jag mellan Li Jolly Roger och Fixe, kan inte riktigt bestämma mig. Även Skattegårds Porter skulle kunna vara en tänkbar kandidat till henne.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Vad skoj... och att ni ska betäcka så många!:banana:

kanske vi syns i sommar...
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 188
Senast: Augustine Lava
·
Avel Är det några som väntar New forest-föl i vår? Kanske redan någon som fått föl? Vad är det för stam (far, mor, morfar), kön, färg...
Svar
5
· Visningar
1 015
Senast: Frågvis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp