Val av New foresthingstar 2008

Sv: Val av New foresthingstar 2008

Vad spännande, alla dessa tre hingstar står på min "vill ha"-lista. :laugh: Tror Skattegårds Porter skulle passa mycket bra till min Fredriksbergs Kamé, Buckskin-blodet har ju slagit väl ut tillsammans med Smedhults Cavat/Leede's Boy (välkänd Fredriksbergs-kombination...). Både Fixe och Jolly Roger är också tänkbara kandidater till Kamé. Har också sneglat på nygodkände Elshofs Otto och på Polsbury Palermo till henne. Känns som om hingsvalet till Kamé känns väldigt spretigt, och eftersom vi har svårt att köra iväg några längre sträckor i år pga bl a barnafödande :crazy:, egna fölningar och betäckningsston som börjar ramla in redan till helgen, så har jag även Skåne-hingstarna Skattegårds Texas (e.Skattegårds Miramis - Silverlea Buckskin), Ängsgårdens Izzy (e.Rolökke Swallow - V.P. Tom) och Sturevallens Gentleman (e.Ballerino - Wootton Bracken) som högst tänkbara kandidater till Kamé. Jag har aldrig, ALDRIG varit så velig med något hingstval som i år...:confused:

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Hade varit kul att få lite tips på hingstar till ett sto med den här härstammningen.
Gondoljär-Valentin Bell- Merrie Master
Stoet har inga egna prestationer men är snäll och trevlig. Har en halvsyster som är diplomsto.

Vill ha en lättsåld fölunge. Men det vill väl alla!:laugh::laugh:
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Har du aldrig funderat på att köra över till Stutteri Hippios? Jag är väldigt svag för Mister Malthe och Sirius Hippios.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Njaej, det har jag väl inte riktigt funderat över, det kanske jag skulle ta och göra...:crazy: Däremot har jag sneglat lite på Sulaatik's Fireball som också finns i Danmark. Tycker att det skulle vara mycket intressant att kombinera Kamé med Valentino-blodet, då Kamés dotter (e.Marlino, tysk hingst) är mor till två godkända hingstar efter just Valentino. Jag har inte sett honom själv, han deltog visserligen i Svenska New forest-mästerskapen i Vetlanda för två år sedan, men gjorde ingen succé varesig på hoppbanan eller i utställningsringen (35p...). Men jag har hört av flera personer som sett honom i t ex Holland att "något måste ha varit fel" då han var i Sverige och tävlade, han har visat sig betydligt bättre vid andra tillfällen, både exteriört och prestationsmässigt.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Är det någon här som känner till några avkommor efter Komet, som jag ska betäcka mitt sto med?
Hur har avkommorna blivit? Trevliga?
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

-Till alla-
Jag ska betäcka mitt sto e Dancing Gold-Lorimer med en hingst som rör sig bra (stoet rör sig jättefint, speciellt i trav) samt med lite mera bett i temperamentet. Några förslag?


Jag har i stort sett bestämt mig för Elshofs Otto. Bra hoppbetyg, står nära, såg trevlig ut på Grevagården, och det viktigaste av allt: brun :love:
Jag hoppas att jag får en avkomma med mycket gång, bra ridbarhet, lite tuffare än stoet och... brun :D

Någon som betäckte med honom förra året? Jag ska åka dit å titta innan jag kör dit hästen.

Någon mer som bestämt sig?
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

jag tycker det är märkligt när man läser om avel att så många har sån okunskap, att man betäcker för att hingsten har utstrålning och inte för att linjerna passar tillsammans, kolla 2a, 3e o 4e led och se vad som finns där, passar dem tillsammans med stoets led ja då kan det bli ett vackert föl.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

jag tycker det är märkligt när man läser om avel att så många har sån okunskap, att man betäcker för att hingsten har utstrålning och inte för att linjerna passar tillsammans, kolla 2a, 3e o 4e led och se vad som finns där, passar dem tillsammans med stoets led ja då kan det bli ett vackert föl.

Det kan ju bero på att en del av oss är ganska nya på detta och någonstans måste man börja. Jag ska i år betäcka ett sto. Det är första gången för oss båda och jag har valt en hingst som jag tycker om (som ska vara trevlig och lätthanterlig, vacker, en del meriterade avkommor osv). Efterhand blir man alldeles säkert mer kunnig. När man är ny så är det svårt att vara insatt i vilka linjer som passar bättre med varann än andra. Jag har tagit kontakt med rasföreningen och fått lite hjälp därifrån för att se om det är något konstigt med linjerna som gör att de inte passar. Har även frågat lite här om min tilltänkta hingst men tyvärr inte fått något svar. Det är ju värdefullt för oss nybörjare om ni med mer erfarenhet vill dela med er av era erfarenheter i stället.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Klart man får vara nybörjare! :laugh:
Jag har inte svarat eftersom jag inte har någon erfarenhet alls av Komet RNF 101 eller hans avkommor, men jag har känner till en del om hans härstamning, då att av mina stamston är efter Burma Wilton RNF 59, Komets farfar. Burma Wilton tillhörde en syskonskara e.Burton Starlight RNF 24 u.Wilma RNF 316 ue.Merrie Master RNF 11 som var mycket framgångsrik i utställningsringen på 1970- och 1980-talen. Mest kända är systrarna Stormy Weather f.1976 (stamsto på Idyllens stuteri) och Wizitha f.1978, båda flerfaldiga Best in Show-vinnare. Några av syskonen har även meriter från dressyrbanan och Burma Wilton själv har deltagit i Nordiska Mästerskapen i dressyr för Finland, dit han exporterades 1984. Kunta Kinte var den enda godkände hingsten efter Burma Wilton, han var mycket lovande, men avlivades redan som sexåring efter att ha blivit illa sparkad i samband med en betäckning, om jag inte minns helt galet. Både Kunta Kinte och Komet har varit mycket framgångsrika i utställningsringen, Komet var dessutom placerad etta i sin åldersgrupp på Generalmönstringen för New foresthingstar 1994, han tilldelades då 108799=43p. Komet har placeringar i LA hoppning och LA dressyr, han visar en normal förärvning , han är premierad B (ext) och B (prest).

Komets mor Lioba är ett ELIT-premierat sto från en framgångsrik stofamilj med många utställningsmeriter och diplomston. Liobas mor har även lämnat hoppkanonen Lord Devil som tävlades framgångsrikt av Linda Heed och ytterligare några avkommor som tagit poäng på tävlingsbanorna. Lioba själv har förutom Komet lämnat bl a Labolina som i sin tur är mor till Best in Show-belönade Liona, som har placeringar i LA dressyr och hoppning samt Lätt fälttävlan.

Morfadern till Komet, Leede's Boy RNF 16 är utan tvekan en av mina favorithingstar, han har förärvt sig mycket väl både exteriört och prestationsmässigt. Leede's Boy var efter Ashurst Wonder RNF 8, som lämnade flera framgångsrika hopp-ponnyer.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Vad kul att få lite mer ingående info om Komets släktingar. Tusen tack!

Är det någon fler som anmält NF till utställningen i Kvinnersta, Örebro nästa lördag?
Jag har anmält mitt sto, men inte hört något om vi kommer med eller inte ännu. Det ska bli spännande. Har bara ställt shettis förr och mycket hund. Det är ju ganska likt fast storleken skiljer en del. Men jag måste erkänna att jag är lite nervös för framförandet.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Är det någon fler som anmält NF till utställningen i Kvinnersta, Örebro nästa lördag?
Jag har anmält mitt sto, men inte hört något om vi kommer med eller inte ännu. Det ska bli spännande. Har bara ställt shettis förr och mycket hund. Det är ju ganska likt fast storleken skiljer en del. Men jag måste erkänna att jag är lite nervös för framförandet.

Kollade just på deras hemsida och såg att katalogen låg ute nu och vi var med. Jippie! Nu blev jag ännu mer nervös:rofl:
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Hej Helena!

Mitt New Forest sto Manilla RNF 191-S är just nu hos Håkan Erlandsson och blir betäckt med Hoppenhof´s Jop RNF 180. även Manillas mamma Åstratorps Melina har blivit betäckt med Jop och ska föla nu vid midsommar. Så är dina ston långa i ryggen och lite lågställda som min Manilla så kan jag rekomendera Jop, då han är prcis tvärtt om! hoppas du hittar någon/några bra hingstar till dina ston.

Vi ses ev. i Björbäck i juli :)

trevlig Vår/sommar

MVH Maria Bodén & Manilla RNF 191-S
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Idag ultraljudade vi vårt NF sto Bokbackens Ronja(Gandhi - Hiawatha) på 17onde dygnet och :banana:hon visade sig(som jag trott) vara dräktig:bump:... men Rolökke Fixe som sagt...
nickeoRonjahossa070608.jpg

Alltid skönt att "vara i land" när man valt en oprövad avelshingst till sitt sto:)

(på bilden med 2007 års fölet (E: galant)
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Nu är mitt sto hos hingsten Komet! Betäcktes första gången i lördags. Om allt går som på räls så får jag ta hem henne till midsommar. Hoppas hoppas!
Komet var en jättetrevlig herre och det var nästan löjligt så lik varann Kalibra och han är till utseendet. Det var väl huvudet som var lite annorlunda.
Provar här att lägga in en bil på mitt sto. Om det inte lyckas så finns lite bilder på www.elliegarden.pixbox.se
20899178.jpg
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Grattis, :D vi har inte betäckt något sto ännu. Aura skall inte betäckas om, Denitha fölade för en vecka sedan och Peggy o Elmia har inte fölat än... Peggy är sin vana trogen och har nu gått drygt tre veckor över tiden, och ser inte ut att föla än på ett tag, hennes "rekord" är 5½ vecka över tiden...

Fredriksbergs Kamé åker åter till Sturevallens Gentleman RNF 95.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Roligt att du testar igen med Gentleman:love:vi håller tummarna för att det "går hela vägen" denna gången..

Jag har inte tänkt innan att vi betäckt Ronja så tidigt iår, men hon åkte med av bara farten när jag började med halvbloden :rofl:

Så det får bli tidigt ponnyföl nästa år oxå...(om allt går som det ska)
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Jag skulle önska att mina ston fölade tidigare... Peggy är ju som sagt hopplös, det verkar som om hon går över längre ju tidigare på våren hon är betäckt dessutom... Häromåret var hon beräknad till 26 mars - och fölade 1 maj...:crazy:
I år har alla ston gått över, förutom Denitha, som fölade fyra dagar innan hon var beräknad. Men hon brukar alltid föla före utsatt tid... :D

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Jo, du har kanske rätt i att det är rätt skönt att ha fölningarna rätt så tidigt på året. I vilket fall som helst är det skönt att försöka ha dem ngt sånär samlade. Vi fick tre föl inom 2 veckor i våras, och har Cortezmärren gående här och ska föla om 1 vevka...det är inte skoj varken för henne eller för matte som vill göra ngt annat än gå och fundera på när...:D
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Idag har vi varit iväg och lämnat min 3-åring till Dimmans duktiga hingst Eros! :laugh: Hon är e. Skattegårds Porter u. Björkens Linette e. Miclas Micado. Spännande!
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Åh, wow, det hade jag ingen aning om! Vad kul! Riktigt spännande stam på din ponny också, Porter är jag mycket förtjust i och Miclas Micado var också en favorithingst när han var i livet.

Hlsn Helena
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 204
Senast: Augustine Lava
·
Avel Är det några som väntar New forest-föl i vår? Kanske redan någon som fått föl? Vad är det för stam (far, mor, morfar), kön, färg...
Svar
5
· Visningar
1 015
Senast: Frågvis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp