Val av New foresthingstar 2008

Sv: Val av New foresthingstar 2008

hehe, ne jag har velat lite med hingstvalen i år, jag har väldig beslutsångest ibland ;). Men är väldigt nöjd med beslutet jag tagit! :D Har tittat på Eros ett tag men det är ju en bit att åka, men så såg jag ju att det faktiskt inte var så långt till eros där han står nu så det är väl bara att passa på innan han åker tillbaka till skåne igen ;) (Fast det kanske dröjer för tjejen som tävlar honom är väl inte så gammal?). Tror iaf att det kommer bli mkt bra!
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Nu så är vi igång här...:D

Fredriksbergs Kamé RNF 2509 är idag konstaterat dräktig med Sturevallens Gentleman RNF 95 och i kväll har vi betäckt Dimmans Denitha RNF 187-S med Fredriksbergs Dizney RNF 98.
Både Priory Miss Ellie RNF 1734 och Dimmans Elmia RNF 2092 kommer att betäckas med Fredriksbergs Dizney i år - så blev det fyra betäckta ston i allafall trots allt :angel:...

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Och vi får börja om igen:crazy:

Ronja tom på 40 dygn idag... vad tröt jag blir. När vi såg ett "slut" på årets föl/betäckningssäsong så blir det så här...

Jaja... bara att ta nya tag:D
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Nämen vad pysslar den damen med??:confused:
Det var ju samma sak som hände när hon var här?!
Önskar dig lycka till igen i allafall...

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Det är just det...

När hon var hos er åkte hon ju iväg och tävlade ett tag efteråt...
Denna gången flyttade dom henne till ett nytt bete med många nya hästar---

Vet inte om det är så att hon behöver ordtligt med lugn och ro de första veckorna...
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

*knapplån*

Nu gäller iofs min fråga nästa säsong...
Jag har ett nu sexårigt diplomsto e. LL Marco Polo u. Fredriksbergs Emma. Hon har haft två föl redan, båda efter Fredriksbergs Kavat födda -06 (Börjes) och -07 (min).

Planeringen är att betäcka nästa vår igen, alltså 2009, men med vem? Kavatungen är hur fin som helst men tuff, han har varit/är en riktig huligan :love:. Tanken med blivande ponnyn är att den ska bli en dressyrtalang utöver det vanliga... Läser om alla hingstar på New forestföreningens hemsida och tänker att den, den tar vi. Men så läser jag om nästa och nästa och nästa osv...

Ni som är kunniga inom New Forestaveln, vilka hingstar tror ni vore de/den lämpligaste? All hjälp mottages tacksamt!
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

*knapplån*

Nu gäller iofs min fråga nästa säsong...
Jag har ett nu sexårigt diplomsto e. LL Marco Polo u. Fredriksbergs Emma. Hon har haft två föl redan, båda efter Fredriksbergs Kavat födda -06 (Börjes) och -07 (min).

Planeringen är att betäcka nästa vår igen, alltså 2009, men med vem? Kavatungen är hur fin som helst men tuff, han har varit/är en riktig huligan :love:. Tanken med blivande ponnyn är att den ska bli en dressyrtalang utöver det vanliga... Läser om alla hingstar på New forestföreningens hemsida och tänker att den, den tar vi. Men så läser jag om nästa och nästa och nästa osv...

Ni som är kunniga inom New Forestaveln, vilka hingstar tror ni vore de/den lämpligaste? All hjälp mottages tacksamt!

Är det en dressyrtalang utöver det vanliga du önskar skulle jag rekommendera Willoway Goldigger RNF 127, Han har både tävlat själv på hög nivå och har avkommor som är framgångsrika inom främst dressyr.
Varför inte samla ihop Buckskinblodet lite och välja Goldiggersonen Esse Golden Boy RNF 157?
Han kom 2:a i SM 2007 och blev New Forestmästare i dressyr både 2006 och 2007. Bättre dressyrtalang än så är svårt att hitta idag.
Snygg är han också och har vunnit flera BIS.
Jag tycker det linjeavlas alldeles för lite bland svensk New Forest. Varför?
Hur som helst tycker jag att man ska använda en hingst med egna tävlingsmeriter, som är vänlig, hanterbar och (bevisligen)håller för tävling.
Lycka till med ditt val! /Anna
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Tack för svar!
Willoway Goldigger är en av de hingstar som jag tittar på! Nästa på min lista är Parks Tambour, men flyttade inte han till Finland? Esse Golden Boy säger det inte klick med...

Håller helt med om att använda hingstar med egna tävlingsmeriter, (*viskar* jag ger inte så mycket för utställningsmeriter...) därav valet av Fredriksbergs Kavat för min första fölunge. Jag vill ha friska, härdiga avkommor som håller för träning/tävling. Även stoet bör ha presterat vilket mitt sto tyvärr inte hunnit med ännu pga av sina två föl. Nu ska hon ridas och tävlas fram tills det är dags för nästa fölunge 2010.

Någon som har fler förslag?
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Park's Tambour finns i Finland sen några år tillbaka, men finns så vitt jag känner till tillgänglig via fryst semin. Park's Tambour representerade Finland vid Nordiska Mästerskapen i dressyr som avgjordes under helgen som var. Han placerade sin på elfte plats individuellt.

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Jag har i stort sett bestämt mig för Elshofs Otto. Bra hoppbetyg, står nära, såg trevlig ut på Grevagården, och det viktigaste av allt: brun :love:
Jag hoppas att jag får en avkomma med mycket gång, bra ridbarhet, lite tuffare än stoet och... brun :D

Någon som betäckte med honom förra året? Jag ska åka dit å titta innan jag kör dit hästen.

Någon mer som bestämt sig?

Nu är mitt sto betäckt och konstaterat dräktig.
Hur har det gått för er?
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Vad skoj---ja, vi har just börjat om med Ronja:D tillbaka till hingsten igen i helgen för ett nytt försök, hon såg inte "stängd" ut iallafall...
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Efter lång väntan så har jag nu fått konstaterat med ultraljud i dag att mitt sto Kalibra är dräktigt.:banana: Det tog sig inte på första brunsten utan hon fick stanna en vända till och sprutades i gång. Men nu äntligen så är det alltså gjort. Beräknad fölning kring 5 juni.
Den blivande pappan är Komet

Jag ska hämta hem henne på måndag. Då har hon varit borta sedan 30 maj. Gissa om jag längtar efter henne:love:

Hur har det gått med era ston, har dom "tagit sig"?
Och vad valde ni för hingstar.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Puttar lite.......
Var har ni tagit vägen alla New Forest:are?
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Nu hittade jag den här tråden:)) Mitt nf sto Fredriksbergs Tilda kom hem idag, hon är konstarerat dräktig med Jolly Roger!!
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Grattis! Det ska bli spännande med många nya fölisar. För mig blir det det första.
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Puttar lite.......
Var har ni tagit vägen alla New Forest:are?


Jag har varit på lokalutställning (Östargötland) med mitt sto :D
98898=42 p BIR och 5e BIS, över 70 ponnyer på utställningen. :love:
Är glad och framförallt lättad eftersom hon fich 36p i somras, ingen höjdare precis, och en väldig besvikelse gällande min egen uppfattningsförmåga (då jag trodde jag hade en finare ponny än så hemma i hagen). Lite upprättalse för mina egna ögon alltså :grin:


Dax att börja fundera på vad jag ska betäcka -06stoet med nästa vår.... Skattegårds Miramis -Fr Chopin (Östgötskt och fint :d)
Esse Golden Brown?
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Vad skoj---ja, vi har just börjat om med Ronja:D tillbaka till hingsten igen i helgen för ett nytt försök, hon såg inte "stängd" ut iallafall...

Glömt att skriva in det igen - men Ronja är åter dräktig med Fixe....:)
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Idag var veterinären ute och konstaterade att min pålla är dräktig med Dimmans Eros! :bump: Jag är superglad! Hoppas, hoppas att det går vägen! :)
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Så roligt, grattis!!:banana:

Här har vi ännu inte dräktighetsundersökt våra ston...:o

Hlsn Helena
 
Sv: Val av New foresthingstar 2008

Jag valde att betäcka med M. O'Connor i år igen, fick ju en jätte fin hingstunge i år. efter honom (u. Rosita ue. Stardust - Wootton Bracken) Visade honom på gårdmönstring och han fick 88788=39 med bra kritik se honom gärna på www.freewebs.com/hovgarden :)

Planerar redna för nästa år för min 06 samma mor som ovan men e. stackarps pablo förslag ngn? bil finns även på henne på hemsidan. Även mamman ska betäckas om hon är fräsch hon blir ju 23 nästa år :)

Har ju varit lite svårt med Julia tycker jag e. pablo då hon har "RDG", wotton bracken och merrie master i sig svårt att hitta obesläcktat, hur känligt är det, Helena har du någon koll, vill gärna ha tips kring dettta då det gjort mig väldigt petig vad gäller hingstarna. Bor i södermanland så skåne är tyvärr lite väl långt, annars förslag tack :D

Katja, Stuteri Hovgården
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 209
Senast: Augustine Lava
·
Avel Är det några som väntar New forest-föl i vår? Kanske redan någon som fått föl? Vad är det för stam (far, mor, morfar), kön, färg...
Svar
5
· Visningar
1 015
Senast: Frågvis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp