Bukefalos 28 år!

Valack på hingstbete, fungerar det?

kopparberg

Trådstartare
Jag har vägt för och nackdelar med tidig kastrering och har bestämt mig för att kastrera mitt hingstföl så tidigt som möjligt. Gärna redan i vår om kulorna kommit ner.

Jag har funderat på vart han ska gå på bete, och jag undrar om det över huvud taget går att ha en valack på ett hingstbete? Eller blir han betets hackkyckling då?
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Jag kommer ha samma strategi som dig och han ska få gå med 2 hingstar, som han har gått med från start. Hoppas att det fungerar, annars får han flytta, men har hört från flera håll att det brukar gå bra. Själv är jag lite rädd för det där med rena hingstbeten, känns som väldigt stor skaderisk.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Jag hade 1 valack och tre hingstar på lösdrift samt bete i våras/somras.
Det var inga problem alls och valacken var till och med högst i rang.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Jag hade 1 valack och tre hingstar på lösdrift samt bete i våras/somras.
Det var inga problem alls och valacken var till och med högst i rang.

Har haft samma situation hemma i sommar. Nu var dock vallacken tre år och de andra yngre.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Jag ogillar hingstbeten någonting otroligt mycket. Fattar inte vem som kläckt idén att köra ihop en massa tonårspojkar utan äldre stabil barnvakt och sen tro att det blir bra. Så hör man argument som att de behöver få leka av sig, etc. Skitsnack säger jag! Många kommer tillbaka som skinn och ben eftersom det varit så oroligt i flocken. Och antalet skador som finns på hingstbeten är skyhögt. Poängen med bete är att de ska tillgodogöra sig betet. Inte att de ska behöva stödfodras större delen av sommaren för att hålla vikten.

Aldrig hingstbete för någon av mina unghästar. Det måste vara djävulens påfund!! Ska man inte avla på ungen kastrerar jag den så tidigt som möjligt, men normalt sett på våren som åring. Då kan den gå i en blandad flock med naturlig sammansättning av hästar.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Jag ogillar hingstbeten någonting otroligt mycket. Fattar inte vem som kläckt idén att köra ihop en massa tonårspojkar utan äldre stabil barnvakt och sen tro att det blir bra. Så hör man argument som att de behöver få leka av sig, etc. Skitsnack säger jag! Många kommer tillbaka som skinn och ben eftersom det varit så oroligt i flocken. Och antalet skador som finns på hingstbeten är skyhögt. Poängen med bete är att de ska tillgodogöra sig betet. Inte att de ska behöva stödfodras större delen av sommaren för att hålla vikten.

Aldrig hingstbete för någon av mina unghästar. Det måste vara djävulens påfund!! Ska man inte avla på ungen kastrerar jag den så tidigt som möjligt, men normalt sett på våren som åring. Då kan den gå i en blandad flock med naturlig sammansättning av hästar.

Jag har i stort sett samma uppfattning. Har tyvärr flera bekanta som fått ta bort sina hingstar efter skador som uppkommit på hingstbeten.
Min "mentor" kastrerar alla sina hingstar när de är runt året, hon menar att hanteringen är A och O och hon föder ändå upp ridhästar, inte hingstämnen.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Enligt en hästveterinär är tvååriga hingstar överrepresenterade när det gäller slinger pga den hårda leken där kotförskjutning i halskotorna förekommer. Själva tycker vi att kastrera så tidigt som möjligt om det ändå skall bli en vallack
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Om hästen är ranghög blir det nog inga problem att ha den med hingstar, men om den är rang låg kan de nog bli problem då hingstarna är tuffare än en valack, varför inte ha kvar den som hingst över sommaren?? de växer mycket bättre och blir snyggare i kroppen, ser mycket färdigare ut när man ska börja rida den
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Skickade iväg två valacker på hingstbete tillsammans med 11 hingstar, varav minst en stabil äldre hingst. Gick kanon! De gick på en ö i mer än ett halvår för sammanlagt en tusenlapp för båda, hela perioden.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Kan hålla med delvis. Det är ingen höjdare att bara släppa ihop en flock ettåringar eller tvååringar eller ännu värre blanda i samma flock. Men när man gör som jag har gjort de sista fem åren och släpper ihop dem efter ålder och med minst en äldre gentelman. Som både ger trygghet och håller prdning i flocken. Ja då har det varit guld värt att kunna ha hingstarna på bete.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Jag släppte min 1-åriga halvblodsvalack på sommarbete ihop med en jämnårig ardennerhingst och en 2-årig halvblodshingst - det gick hur bra som helst (men är kanske inte att rekommendera i alla fall).
Valacken som garanterat vägde minst av de tre var boss i hagen och bästis med ardennern, 2-åringen som var störst blev utanför!
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Intressant! Det låter ju väldigt logiskt det du säger tycker jag! Dessutom så vet jag ju att de flesta jag känner som har unghäst hemma har haft den tillsammans med en "gamling", och det har fungerat kanon och gjort väldigt lätthanterliga unghästar!

Det andra alternativet som finns för min häst är en blandad flock åldersmässigt, dock kommer det troligtvis bara vara ston, ingen mer valack i hagen.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Att jag ska kastrera så tidigt det går, det har jag redan bestämt. Dessutom kvittar det när min häst blir könsmogen, kulorna åker när de kommit ner! För jag är som din mentor, jag avlar ju inga hingstämnen, och fölet i fråga är absolut inget hingstämne, han är ett typiskt "valackämne"! ;)
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Det är ju tyvärr inte alla hingstbeten som har en äldre gentleman med som håller ordning! Vad jag förstått på annonser så är det oftast bara 1-åringar tillsammans på betet.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Då verkar det ju funka med att någon bara är något år äldre för att få lugn flock! :)
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Det är ju tyvärr inte alla hingstbeten som har en äldre gentleman med som håller ordning!
Nä, det är ju givetvis skillnad på hingstbeten och hingstbeten.

Jag har haft ett par unghingstar tillsammans med ett par äldre valacker. Det är ju lugnt. Men att som man ofta ser slänga ihop ett tiotal hingstar (1- och 2-åringar) på ett bete med gemensamt släpp är bara galet enligt mig.

Och tyvärr ser man ofta att det är på det viset. Att folk till och med annonserar och gör en grej av det.
"Den 1 juni släpper vi hingstarna på hingstbetet. Passa på att se 30 st hingstar släppa loss på grönbetet!". :eek:

Jag ser framför mig hur veterinären spenderar i alla fall 2 dagar med att sy ihop alla sår. ET är där för att rätta till alla sneda kroppar efter att de ramlat i hagen. Ett par behöver röntgas. Några behöver tas hem eftersom de fortfarande efter en vecka bara springer fram och tillbaka.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

SÅ himla illa är det inte med unghingstbete.
Men jag har så gott som slutat ta emot unghästar som inte är avvanda från sina morsor.

Det är med dom som allt strul kommer. De springer runt och skriker på mamma, fattar ofta inte hästsignaler, (om de gått med bara sin mamma och nån enstaka häst till). Hoppar igenom staketen, ramlar omkull när de inte hinner stanna för staket osv.

De sista åren har jag haft äldre valack med i hingstflocken, men jag kan faktiskt inte se nån markant skillnad på att de blir mer harmoniska då.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Ja, det går bra.
Där jag har jobbat hade vi ungefär hälften valacker och hälften hingstar. Vi hade redan en flock och sen tog vi in 1åringarna tillsammans med de andra 2 och 3åringarna bara. När det var dags för 3åringarna att ridas in så tog vi bara hem dem.

Kan nog inte rekommendera såna här hingstutsläpp med ett 20-tal "nya" hästar som ska släppas ihop samtidigt. Det är bättre att man släpper in nya hästar i en redan befintlig flock -för att minska skaderisken.

Det jag kan rekommdera att du ser till INNAN du skickar din unghäst till en flock är att din häst gått med många andra innan. -inte enbart med mamma och eventuellt en häst till.. för då har den ännu inte utvecklat ett "avväpnande" beteende och då kommer din häst garanterat bli jagad till förbannelse i den nya hingstflocken.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Det är ju tyvärr inte alla hingstbeten som har en äldre gentleman med som håller ordning! Vad jag förstått på annonser så är det oftast bara 1-åringar tillsammans på betet.

Det fungerar fast det bara är unghästar tillsammans :) vi har alltid haft bara unghästar och aldrig med nån annan äldre häst i flocken. Nån gång fick en valack på 8år gå in med några unghingstar (pga. han behövde unghästarnas kraftiga bete) men jag märkte ingen skillnad på unghingstarna..
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 415
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 051
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 117
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp