Bukefalos 28 år!

Valack på hingstbete, fungerar det?

Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Fast om man kollar på din avatarbild så har du islänningar? Det är faktiskt skillnad, tyvärr, på ex. halvblod och islandshästar.

Jag har i flera år haft islänningar inackorderade och det är aldrig eller sällan som det är problem med att släppa in en ny häst i deras flock. Halvbloden däremot är en helt annan sak, tyvärr.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Just det där med att släppa ihop ett gäng 1-årshingstar var precis det jag funderade på att göra! :crazy:

Det kändes lite som att "alla andra" gjorde så och jag var lite fel ute som kan tänka mig att låta min unghäst gå kvar med sina jämnåriga flickkompisar och avelsstona på betet när han är 1 år.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Att inte vänja av fölungen ordentligt och sedan skicka på bete känns inte som någon bra idé, det håller jag med om!

Min fölunge kommer vänjas av och få stanna i lösdriftsflocken och stoet tar jag hem till min hemort. Kände att det var det lugnaste för honom, för det du beskriver, hysteriska fölungar som rusar genom stängsel, det kände jag att jag inte ville uppleva!

Sist jag var upp till mina hästar (stoet och fölet) så stod fölungen inne i lösdriftshallen och kliade manken på sin fölkompis. Jag tog in stoet, och det tog över en halvtimme innan han ens märkte att mamma försvunnit! Och då pep han bara ett par gånger, sedan återgick han till att klia på sin fölkompis och äta hö! Jag tycker det fungerar kanon med att ha honom i flock på lösdrift!
 
Senast ändrad:
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Mitt sto och föl går med andra ston och föl i en lösdrift. Att ha fölet och mamman själva var aldrig ett alternativ för mig.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Intressant tråd även om jag blev lite nojig när jag läste den:crazy:

Min 11:a kommer att skickas till ett välorganiserat hingsbete/lösdrift nästa vår. De har oändligt stora fina hagar, samtidigt med bra uppsikt över tonåringarna och kunniga människor som håller i hela anläggningen.
Det är inte frågan om ett 30tal unghingstar men detta år var antalet strax under 10 om jag inte minns fel. Några 2åringar med i flocken.

Mitt tillsynes friska föl idag (trots sin skadehistorik) ska få vara unghäst och röra sig i stora kuperade hagar, håller han inte för det så håller han inte för att rida på senare i livet, så tänker jag. Det är hans chans att stärka upp sig.
Visst kan en akut skada inträffa men det kan den göra hemma också, vilket vi tråkigt nog fick erfara senast för ett par månader sedan då stallägarens hingst åring fick benet avsparkat av 2åringen som är valack, 2 hästar som gått tillsammnans ett bra tag och kände varandra väl. Men är olyckan framme så är den oavsett.

Så här resonerar jag men det står inte skrivet i sten och jag kan ändra min åsikt framöver;)
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Fast om man kollar på din avatarbild så har du islänningar? Det är faktiskt skillnad, tyvärr, på ex. halvblod och islandshästar.

Jag har i flera år haft islänningar inackorderade och det är aldrig eller sällan som det är problem med att släppa in en ny häst i deras flock. Halvbloden däremot är en helt annan sak, tyvärr.

Vad skulle det vara för skillnad? storleken isåfall..
Kan det vara så att islänningarna är lättare att släppa ihop för att de är uppväxta i flockar och att de ofta går med andra hästar? Medan halvbloden kanske går bara med sina mammor som föl? sen i flock nått år, men ganska snart "tas hem" och går i mindre grupper?? jag vet inte ... men det är hur som helst ingen skillnad på deras ursprungliga beteende. Alla hästar har samma grund beteende oavsett ras. Sedan påverkar såklart uppväxten osv.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Hästar som inte fått gå i större grupper som unghästar tappar förmågan att fungera i flock.
Och kalla mig gärna fördomsfull, men jag tror just halvblod ofta föds upp av människor som gärna har hästarna med bara nån enstaka kompis.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Precis det jag menade..
Fördomsfull eller inte, jag tror faktiskt också att det är så, tyvärr.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Jag har halvblod och har aldrig märkt några problem med hopsläpp, vad tänker du att det skulle vara för problem som är specifika för halvblod?
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Hästar som inte fått gå i större grupper som unghästar tappar förmågan att fungera i flock.
Och kalla mig gärna fördomsfull, men jag tror just halvblod ofta föds upp av människor som gärna har hästarna med bara nån enstaka kompis.

precis min tanke också!
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Hästar som inte fått gå i större grupper som unghästar tappar förmågan att fungera i flock.
Och kalla mig gärna fördomsfull, men jag tror just halvblod ofta föds upp av människor som gärna har hästarna med bara nån enstaka kompis.

Tror tyvärr du har rätt när det gäller halvbloden! :(

Vilket är något jag har varit livrädd för att bli likadan, jag bestämde redan innan jag visste om mitt sto var dräktigt att hon och fölet skulle gå med andra ston och föl! Helst lösdrift, men skulle inte det gå att fixa skulle hon och fölet i allafall få gå med andra ston och föl på bete.

Och nu har jag funderingar hur jag ska göra med hingstfölet på betet! ;)
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Och nu har jag funderingar hur jag ska göra med hingstfölet på betet! ;)

Finns det inga andra hingstföl på betet? :) så att de kan gå tillsammans?

Det kan gå att ha hingstfölen ett tag till även om de är "stora" nog att flytta från mamma.. det beror på hur "hingstiga" de har hunnit bli och om de hoppar på de andra stona osv. I "det vilda" så utvandrar hingstarna utav sig själva .. och om stot inte får något nytt föl kan fjolårets fortsätta dia och gå med mamma en sommar till.

Du kan ju också kolla upp om det finns någon unghingst/valack flock i närheten :)
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Tyvärr finns det inga fler hingstungar där min fölis bor nu! Stuteriägaren ville ha hingstföl, så självklart fick hon fyra stoföl och ett hingstföl! :grin: I allafall är hennes hingstföl redan såld, han åker så fort han är avvand.

Jag har inte hittat något annat lika bra bete i närheten! Stället där fölisen står är ett kanonställe, det finns så många fördelar jag inte hittat någon annanstans!

Mamma häst åker hem efter avvänjningen, just nu bor stoet och fölet drygt 4 mil bort, jag ska börja rida stoet igen och kommer ta hem henne till min bostadsort. Och förmodligen då lämna fölis kvar på stuteriet.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Unghästar behöver äldre hästar med sig som kan uppfostra och lära dom saker. Jag avskyr rena hingsbeten, med bara småkillar. Mina småkillar har alltid fått gå med en mycket äldre valack, som är rejält bossig. Helst med flera äldre valacker. Dom har blivit mkt bra individer då jag fått hjälp på traven med uppfostran.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

I "min" lösdrift så är det 2 -10 hingstar,samt en -11 hingst,sen en -10 valack,och en -09 valack,fungerar hel suveränt.
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

Vi har bara haft unghingstarna tillsammans (några har dock varit kastrerade, men fortfarande i samma ålder) och det har fungerat utmärkt :) de har aldrig haft någon äldre häst med förutom när de gick med mamma och de andra avelsstona..
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

precis min tanke också!

Exakt vad vi fick bevisat i år.

Hingstbete 2011

Halvblodsungen blev utkörd och utfryst i tre veckor innan han fick komma åter till flocken.


I övrigt så måste man ha mark, ordentlig gödslade beten, ordentlig avmaskningskontroll, stödfodring av kraftfoder, en bestämd valack och absolut inga tvååriga hingstar i en ettårshingst-flock.

Vet inte hur många gånger man kan se hästfolk släppa hästar på nån hage som är grön.
Att 70 procent är smörblommor har dom ingen koll på.

Dom har noll koll på att beteshästar måste stödfodras när det är 30 grader varmt och en miljard insekter.
Detta trots att dom står med gräs upp till hakan.

Dom måste ha skog att gå i som skydd.

Dom bör vara i gott hull och vara bra musklade för att orka med.

Boxhästar som stått inne halva dygnet vintertid har sällan kondition att släppas ihop med 15 "lösdriftare" som gått i flock från dag 1.


Hingstbete fungerar jättebra om man vet vad man håller på med.
Någon skrev satans påfund :confused:

Något jag absolut inte begriper...

Med rätt förutsättningar så är det jättebra.

stonefransos.jpg



hingst3.jpg


Har 10 års dokumenterad hingstbete på vår sida.
Någon enstaka här och där har tappat. Men alla var i full hull då dom hämtats.


AM
 
Sv: Valack på hingstbete, fungerar det?

*kl*
Jag har också slutat ta emot unghingstar (om jag inte vet att de vuxit upp vettigt från början) De som vi föder upp själva kastrerar jag så fort det bara går. Någon enstaka kund har velat ha dem längre och det har fungerat utmärkt då vi har blandat med våra äldre vallacker och det har aldrig blivit några problem.
2 årshingstar och 1 åringar skulle jag aldrig blanda.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 383
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 059
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp