Bukefalos 28 år!

Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Riktigt bra inlägg! :up:

*kl*
Risken, som jag ser det, med såna här domar är att folk förr eller senare kommer att ta lagen i egna händer. När det är viktigare att skydda gärningsmännen än att skipa rättvisa (i folks ögon) finns alltid risken att missnöjda offer och/eller deras vänner gör det som rätten inte kunde enligt deras synsätt.

Jag har själv blivit våldtagen med graviditet som följd (länge sen nu) men valde att inte anmäla eftersom mitt förtroende för det svenska rättsväsendet i det fallet var/är lika med noll. Hämnd fanns inte i mina tankar då, det blev nog med aborten, men hade samma sak hänt idag vete sjutton. Jag hade nog inte varit tyst om det i alla fall...

Inbrott har jag däremot anmält, där blir man inte ifrågasatt som offer och det är lättare att göra en anmälan.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Man skulle kunna vända på frågeställningarna. Man skulle kunna fråga om det är rimligt att tro att mannen inte förstod att kvinnan menade nej när hon säger nej.
Nej det handlar inte om det, det handlar om att skapa ett fungerande rättssystem där alla parters rättssäkerhet är garanterad. Det innebär att kan man inte bevisa skuld så är det endast ett frikännande som gäller. Bevisning kan ske genom fysisk bevisning och genom att en trovärdig sammanhängande story presenteras. Men finns minsta tveksamhet så gäller bara ett frikännande

Nu har jag haft sådan tur att jag bara träffat på trevliga män och jag är övertygad om att om jag under kvällens gång säger nej, nu vill jag inte hade de inte fortsatt.

Du verkar utgå från att män inte fattar att kvinnor menar nej när de säger det. Det tycker jag är en bra utgångspunkt för en förändrad samhällsdebatt och vidare lösning på problemet. Lär killarna från att de är små att det är inte ok att göra saker när någon säger nej. För inte menar du väl att män är så styrda av sina lustar att om en stackars kvinna först hetsar upp mannen så får hon faktiskt acceptera att han är så kåt att han faktiskt inte fattar att hon menar det när hon skriker/säger nej.
Jag har sagt det tidigare, upprepar det gärna. Varje individ är ansvarig för sina handlingar o sina val. Statestik har fastställt att alkohol är inblandad i majoriteten av alla de fall som anmäls men där anmälningarna läggs ner. Ge faan i sponken så minskar dessa fall kraftigt!
Ska man hårddra din logik så skulle en man alltså kunna gå ut och dra ner valfri kvinna i en buske, våldta henne och sedan frias eftersom det kanske är så han och hans fd brukade ha sex så hur skulle han kunna fatta att just den här tjejen menade sitt nej?
Ja han skulle kunna frias, om händelsekedjan du beskrivit inte kan bevisas.

Jag tycker det finns två grundläggande problem som leder fram till den situation vi har idag.

Det första är att samhället konsekvent lär pojkar och flickor att det är ok att pojkarna tar sig friheter med flickorna för "de är ju pojkar". Om det är ok hela deras uppväxt att tafsa, retas och ta sig andra friheter, hur ska de fatta att det plötsligt inte är ok?
Då är vi ju tillbaka till den enskilda individens ansvar, så där skulle man naturligtvis strama upp. Dels på grabbarnas inställning och dels på tjejernas kunskap om riskbeteende.
Det andra är att förståelsen för hur ett våldtäktsoffer regerar och uppträder i många fall är väldigt liten. Läs gärna Katarina Wennstams böcker, de kan öppna många ögon! Gör gärna jämförelsen med ett rån, där rekommenderas det tom att man inte ska göra motstånd utan göra som rånaren vill för att inte riskera mera våld. Ingen skulle där komma på att säga att offret får skylla sig själv eftersom hen inte gjorde mer motstånd. Däremot verkar det vara tvärtom för våldtäktsoffer. Gör du inte motstånd, och ordentligt sådant, hur ska den stackars mannen förstå att du faktiskt menar ditt nej?
Så vitt jag vet har jag inte skuldbelagt kvinnor för att de blir våldtagna. Ansvaret där ligger hos gärningsmannen som tar fel beslut och ska ta ansvar för dessa handlingar.
Dessutom verkar det finnas en alltför utbredd uppfattning om att många tjejer ljuger om att de blivit våldtagna för att förstöra killens liv. Det förekommer tyvärr säkert fall där det sker, men utgångspunkten får inte vara att eftersom det hänt att tjejer ljugit kan vi inte tro på någon för det vore så synd om de stackars männen som blir oskyldigt anklagade...
Varför en kvinna anmäler en våldtäkt hör egentligen inte hit, rättsystemet ska kontrollera om det går att fastställa brott och agera därefter
Ta exemplet i USA, där en stupfull tjej släppas runt en hel kväll av ett gäng lovande idrottskillar. Hon förnedras och det hela filmas. Utgångspunkten i den debatten är tyvärr just att det är så synd om de unga männen som får sina liv förstörda snarare än vad synd det är om tjejen som blivit utsatt för ett övergrepp som hon får leva med resten av sitt liv. Det perspektivet måste vändas på för att vi ska kunna få en förändring i hela den här debatten!!
USA har sin lagstiftning, vi har vår. Vissa saker i deras något varierande lagstiftning är bättre än här, annat sämre.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Nej det ska man inte, man ska förändra männens syn på sex som något man kan ta från den som inte vill.

Dvs man ska förändra samhället och könsrollerna, öka förståelsen, och det pågår ju i detta nu, varje dag finns det de som ifrågasätter och jobbar för en attitydförändring.

Då är det upp till dem som överför kunskap till nästa generations män, dvs de som har hand om dem till ca 16 års ålder då?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Då är det upp till dem som överför kunskap till nästa generations män, dvs de som har hand om dem till ca 16 års ålder då?

Är inte det allas ansvar egentligen, både medias och alla vi medmänniskors? Med tanke på att ingen vet vem som kan bli utsatt för dessa "missledda" pojkar så känns det som om vi borde dela ansvaret rätt jämnt.

Själv har jag en son som går in i tonåren nu och även om vi inte pratar sex i sak ännu (vilket jag absolut måste ta upp nu någon dag, vilken dag som helst ;) ) så har vi pratat medmänsklighet och respekt för djur och andra människor sen han var riktigt liten och det märks. Självklart kan han ändå göra dumheter, men jag vet ändå att det finns någon slags spärr där, jag kan bara hoppas att den fungerar som jag tror.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag brukar vara försiktig när det gäller domar jag inte läst - och för den delen även om domar jag har läst, jag är inte jurist.

Men det här senaste fallet - jag har läst om det på olika ställen, olika uppgifter referas, jag tror inte att alla har fel. Lagmannen har ju dessutom kommenterat domen, han kunde ha protesterat om den var uppenbart feltolkad.

Och är den rätt återgiven så - ger jag upp! Jag orkar inte längre. Hur utsatta kan kvinnor få vara innan (rätts)samhället sätter ner foten?

Vilket supertips för framtida våldtäktsmän i rätten - "jag brukar ha dominanssex så jag trodde att hennes protester tillhörde spelet". Hur ska någon någonsin kunna bli fälld för våldtäkt efter detta? Både mannen och kvinnan ska ju ha förklarat inför rätten att de inte hade någon överenskommelse om dominanssex. Så hur f*n kan han i efterhand påstå att han trodde att de hade det - och bli trodd?

Lagmannen säger något verkligt märkligt, under förutsättning att AB citerat honom rätt:

– Åklagaren har inte lyckats bevisa att han gjort sig skyldig till våldtäkt. Men då säger jag att vid sex tillfällen när hon ger besked att hon inte ville vara med då backar han ur. Hade inte det funnits tror jag att det hade gått en annan väg. Men vid sex tillfällen backar han ur saker som han märker att hon inte vill. Och det ger framförallt stöd för hans version, säger Ralf G Larsson.

Hur kan det stödja honom att han backar sex gånger? En lika rimlig tolkning av det backandet skulle i mina ögon vara att det borde fått honom att fundera över resten av det han gjorde med henne - eftersom de inte hade en överenskommelse om dominanssex. Lagmannens och domens resonemang stödjer sig på den uråldriga uppfattningen att mannen tar, kvinnan ger - och så länge han inte förstår hennes protester så är det bara att fortsätta.

För mig hänger den här domen ihop med den andra du tar upp, där killen som laddade upp en sexfilm fick sänkt skadestånd "för sånt gör ju ungdomar nuförtiden". Det låter som domstolarna famlar i en värld de inte känner till, där ungdomar lägger upp sexfilmer och har dominanssex under trivsamma former och allt anses helt okej. Men hur det kan upphäva juridikens lagar förstår jag inte.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Enligt expressen har lagmannen sagt följande om domen:

Mycket av det han säger stämmer med vad hon säger. Nu har de inte haft något samtycke om dominanssex, men mannen har uppfattat det som att de hade det. Om han då gör något som inte han får göra så måste han förstå det, och det har inte åklagaren lyckats bevisa.

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att så länge mannen hävdar att han inte fattade att offret inte ville så är det friande dom som gäller. Tyvärr överensstämmer ju det också med många av de uppmärksammade fall som funnits senaste åren. Killarna uppger att de inte fattade att tjejen ville ha en TV-dosa i rumpan så därför frias de. Killarna uppger att de inte fattade att den unga tjejen ville ha sex med ett helt gäng med okända killar så därför frias de. Jag fattar inte hur det kan vara tillåtet att dumförklara män på det sättet!?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja, jag har också läst det uttalandet. Men av en del referat har det framgått att en överenskommelse om dominanssex aldrig nämnts - och att mannen förklarat att han trodde att de hade dominanssex för att han kände igen kvinnans uppträdande från andra kvinnor som han haft dominanssex med. Då stämmer inte lagmannens uppfattning riktigt i den delen att mannen "uppfattat att de hade en överenskommelse".

Möjligheterna att klara sig undan en våldtäkt med att hänvisa till andra sexpartners uppträdande blir ju för övrigt oändliga - "tjejerna jag har sex med brukar gilla det".

Håller med dig om det där med att dumförklara män. Det är häpnadsväckande att fler män inte protesterar mot att beskrivas som efterblivna sexmaskiner.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag har sagt det tidigare, upprepar det gärna. Varje individ är ansvarig för sina handlingar o sina val. Statestik har fastställt att alkohol är inblandad i majoriteten av alla de fall som anmäls men där anmälningarna läggs ner. Ge faan i sponken så minskar dessa fall kraftigt!
Vem ska låta bli alkohol tycker du? Kvinnorna så de inte blir utsatta? Eller kanske ansvaret ska ligga på mannen att inte dricka så mycket att allt normalt vett försvinner?

Ska man hårddra din logik så skulle en man alltså kunna gå ut och dra ner valfri kvinna i en buske, våldta henne och sedan frias eftersom det kanske är så han och hans fd brukade ha sex så hur skulle han kunna fatta att just den här tjejen menade sitt nej?
Ja han skulle kunna frias, om händelsekedjan du beskrivit inte kan bevisas.
Så om han erkänner att han haft sex med kvinnan men trodde att hon var med på det för sånt sex brukar han ha så menar du på fullaste allvar att han ska frikännas??

Det första är att samhället konsekvent lär pojkar och flickor att det är ok att pojkarna tar sig friheter med flickorna för "de är ju pojkar". Om det är ok hela deras uppväxt att tafsa, retas och ta sig andra friheter, hur ska de fatta att det plötsligt inte är ok?
Då är vi ju tillbaka till den enskilda individens ansvar, så där skulle man naturligtvis strama upp. Dels på grabbarnas inställning och dels på tjejernas kunskap om riskbeteende.
Men lägg inte ansvaret på tjejerna! Hur kan det vara tjejens fel att hon blir våldtagen? Är det inte alltid den som våldtar som bär ansvaret? För inte menar du att det är ok att män våldtar/utnyttjar tjejer som blir för fulla på festen, eller har för korta kjolar eller, ve och fasa, följer med en kille hem, hånglar lite och sedan känner att nej, mer än så här vill jag inte? Vem bär ansvaret i det läget tycker du?


Så vitt jag vet har jag inte skuldbelagt kvinnor för att de blir våldtagna. Ansvaret där ligger hos gärningsmannen som tar fel beslut och ska ta ansvar för dessa handlingar.
Det du inte ser är att det blir ett indirekt skuldbeläggande av offret. Genom att hävda att hon inte uppfört sig på ett sätt som är tillräckligt tydligt så blir det ju hennes fel. Hade hon bara skrikit lite högre, eller slagits lite mer...


Varför en kvinna anmäler en våldtäkt hör egentligen inte hit, rättsystemet ska kontrollera om det går att fastställa brott och agera därefter
Det var du som tog upp falska våldtäktsanmälningar som ett exempel.


USA har sin lagstiftning, vi har vår. Vissa saker i deras något varierande lagstiftning är bättre än här, annat sämre.USA har sin lagstiftning, vi har vår. Vissa saker i deras något varierande lagstiftning är bättre än här, annat sämre.
Absolut, men så hr jag inte heller pratat om lagstiftning utan om synen på offer kontra gärningsman. Vem är det mest synd om? Vem får samhällets sympatier? Vilka signaler skickar samhällsdebatten till unga tjejer och killar?


Återigen, läs Katarina Wennstams böcker. Börja med Flickan och skulden så får de en lite annan bild av även hur det svenska samhället och den svenska debatten (och nu pratar jag inte expressen/aftonbladet utan den faktiska samhällsdebatten) ser ut. För att ta ett svenskt exempel, kommer du ihåg fallet i Bjästa? Där en tjej anmäler en kille för att ha våldtagit henne? Debatten där var inte att det var hemskt om det vore så som hon säger, debattens utgångspunkt var att hon ljög, ville ha uppmärksamhet och egentligen bara var kär i honom. Det var inte bara hennes skolkamrater som reagerade såhär utan vuxna människor menade på fullaste allvar att eftersom han var så trevlig och populär kunde han inte våldta någon för han har inga problem med att få ligga...

Tillägg:

Måste också konstatera att det stora samhällsproblemet idag inte är att vi har en mängd män i fängelse som är oskyldigt dömda för våldtäkt utan att att vi har en mängd våldtäktsmän som går fria ute i samhället på grund av ett ruttet rättssystem!
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Vilket supertips för framtida våldtäktsmän i rätten - "jag brukar ha dominanssex så jag trodde att hennes protester tillhörde spelet". Hur ska någon någonsin kunna bli fälld för våldtäkt efter detta? Både mannen och kvinnan ska ju ha förklarat inför rätten att de inte hade någon överenskommelse om dominanssex. Så hur f*n kan han i efterhand påstå att han trodde att de hade det - och bli trodd?
Det här med dominanssex (BDSM), eller över huvud taget sex som går utanför normalramarna, är ju skapligt snurrigt. För några år sedan var det ju ett fall med en minderårig tjej som hade BDSM-sex med en man som blev åtalad (och fälld?) för det trots samtycke. Då hette det totalt tvärtom: "Ja ja ni säger att ni gjorde detta med samtycke men nä vi tror inte på att någon kan vilja ha sex som ger blåmärken." (Nå det var väl mer saker som komplicerade just det fallet men resonemanget kring BDSM lydde så.)

"Folk i allmänhet" vet inte hur BDSM går till och ska gå till. Hur det faktiskt praktiseras av vuxna vettiga människor. Kolla bara på den där boken 50 shades som "folk i allmänhet" tror beskriver ett BDSM-förhållande fast det inte ens är i närheten av hur ett sådant förhållande (24/7) görs. Det som beskrivs i boken är snarare ett destruktivt misshandelsförhållande.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Just det tycker jag är det som talar starkast mot mannen i det här fallet. Så vitt jag vet så VET bdsm-folket vad de håller på med, parterna har noggranna överenskommelser just för att undvika att ens hamna i gråzoner.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Återigen, läs Katarina Wennstams böcker. Börja med Flickan och skulden så får de en lite annan bild av även hur det svenska samhället och den svenska debatten (och nu pratar jag inte expressen/aftonbladet utan den faktiska samhällsdebatten) ser ut. För att ta ett svenskt exempel, kommer du ihåg fallet i Bjästa? Där en tjej anmäler en kille för att ha våldtagit henne? Debatten där var inte att det var hemskt om det vore så som hon säger, debattens utgångspunkt var att hon ljög, ville ha uppmärksamhet och egentligen bara var kär i honom. Det var inte bara hennes skolkamrater som reagerade såhär utan vuxna människor menade på fullaste allvar att eftersom han var så trevlig och populär kunde han inte våldta någon för han har inga problem med att få ligga...

Tillägg:

Måste också konstatera att det stora samhällsproblemet idag inte är att vi har en mängd män i fängelse som är oskyldigt dömda för våldtäkt utan att att vi har en mängd våldtäktsmän som går fria ute i samhället på grund av ett ruttet rättssystem!

Var har jag sagt att jag stöder den typen av mentaliteter som det samhället uppvisade?

Det är ju en typ av själv-justits som går fel och ligger så långt ifrån den typen av rättssamhälle(som jag förespråkar) man kan komma.
Det sista du skrev, förstår jag rätt, du säger att ett stort antal våldtäktsmän går fria för att vi har ett ruttet rättssystem.
Då kan jag inte låta bli att fråga, vad är det som är ruttet i det, är det för att vi har för höga beviskrav?
 
Senast ändrad:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Precis. Att tro annat visar bara på en sanslös brist på både förståelse och inlevelseförmåga.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Var har jag sagt att jag stöder den typen av mentaliteter som det samhället uppvisade?

Det är ju en typ av själv-justits som går fel och ligger så långt ifrån den typen av rättssamhälle(som jag förespråkar) man kan komma.
Det sista du skrev, förstår jag rätt, du säger att ett stort antal våldtäktsmän går fria för att vi har ett ruttet rättssystem.
Då kan jag inte låta bli att fråga, vad är det som är ruttet i det, är det för att vi har för höga beviskrav?

Det ruttna är att ansvaret läggs på offret att undvika situationer där hen kan bli våldtagen, inte att ställa helt rimliga krav på de som faktiskt våldtar.

Där tycker jag att en omvänd syn vore rimlig. Inte "är det ställt utom allt rimligt tvivel att mannen fattade att hon inte ville" till "sa hon att hon ville". I det läget kan man inte säga att man inte fattade att ett nej faktiskt var ett nej. Om hon säger "jag vill inte" eller "sluta" så är det väl ganska tydligt att hon inte gett sitt samtycke?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det ruttna är att ansvaret läggs på offret att undvika situationer där hen kan bli våldtagen, inte att ställa helt rimliga krav på de som faktiskt våldtar.
Där hamnar vi återigen på punkten om egenansvar,killen är naturligtvis ansvarig för sina handlingar, inget snack om saken. Men om du helt förutsättningslöst tittar på statistiken så ser du att i den absoluta majoriteten av våldtäkts-anmälningar där yngre kvinnor är offren så är det sprit inblandat och ofta i stora mängder av alla parter.
Där tycker jag att en omvänd syn vore rimlig. Inte "är det ställt utom allt rimligt tvivel att mannen fattade att hon inte ville" till "sa hon att hon ville". I det läget kan man inte säga att man inte fattade att ett nej faktiskt var ett nej. Om hon säger "jag vill inte" eller "sluta" så är det väl ganska tydligt att hon inte gett sitt samtycke?
Inser du vad du säger nu, omvänd syn innebär ju att någon som blir anklagad ska bevisa sin oskuld...vilken typ av samhälle det skulle innebära.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag svarar kort. Min känsla är att utvecklingen går bakåt faktiskt.

Mannen borde fällts även om han inte förstod att kvinnan inte ville ha sex. Det räcker att han borde förstått! Man skall inte gå fri bara för att man är korkad!
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det här med dominanssex (BDSM), eller över huvud taget sex som går utanför normalramarna, är ju skapligt snurrigt. För några år sedan var det ju ett fall med en minderårig tjej som hade BDSM-sex med en man som blev åtalad (och fälld?) för det trots samtycke. Då hette det totalt tvärtom: "Ja ja ni säger att ni gjorde detta med samtycke men nä vi tror inte på att någon kan vilja ha sex som ger blåmärken." (Nå det var väl mer saker som komplicerade just det fallet men resonemanget kring BDSM lydde så.)

"Folk i allmänhet" vet inte hur BDSM går till och ska gå till. Hur det faktiskt praktiseras av vuxna vettiga människor. Kolla bara på den där boken 50 shades som "folk i allmänhet" tror beskriver ett BDSM-förhållande fast det inte ens är i närheten av hur ett sådant förhållande (24/7) görs. Det som beskrivs i boken är snarare ett destruktivt misshandelsförhållande.

Om du menar det kända BDSM-fallet, så blev inte mannen fälld. Flickan sade att hon var med på det.

Hade åklagaren och mamman haft lite mer is i magen och fått med sig tjejen hade utslaget kunnat bli ett annat.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja, frågan är om inte utvecklingen gått bakåt sedan HD skärpte beviskraven vid våldtäkt. Det verkar som om stödbevisning slår ut precis alla andra faktorer.

I det här fallet såg jag något som kan ha inneburit att kvinnan inte hade läkarintyg på skador. Det brukar ju vara bra stödbevisning. Men det kanske inte hade hjälpt här, domstolen ansåg ju att hon objektivt sett blivit våldtagen men att gärningsmannen inte förstod. När domstolen resonerar på det viset kan säkert skador även de hänföras till "dominanssex".

Den stödbevisning som fanns var tydligen t ex den som träffat henne, hysteriskt gråtande ute på gatan, när hon just tagit sig därifrån. Och den polis som tog emot anmälan som uppgav att hon grät så att hon inte var kontaktbar. Men tydligen räckte inte det, det var viktigare att mannen trodde att de hade dominanssex.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Om det där att kvinnan var mycket uppriven och grät hysteriskt ska domstolen ha skrivit, enligt en text jag läst:

"här ska beaktas att NN (kvinnan) mått psykiskt dåligt med inslag av ångest under en längre period".

Det gäller att ha varit go och gla innan man blev våldtagen alltså, om man vill att domstolen ska tro på ens reaktioner efteråt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Ja, frågan är om inte utvecklingen gått bakåt sedan HD skärpte beviskraven vid våldtäkt. Det verkar som om stödbevisning slår ut precis alla andra faktorer.

I det här fallet såg jag något som kan ha inneburit att kvinnan inte hade läkarintyg på skador. Det brukar ju vara bra stödbevisning. Men det kanske inte hade hjälpt här, domstolen ansåg ju att hon objektivt sett blivit våldtagen men att gärningsmannen inte förstod. När domstolen resonerar på det viset kan säkert skador även de hänföras till "dominanssex".

Den stödbevisning som fanns var tydligen t ex den som träffat henne, hysteriskt gråtande ute på gatan, när hon just tagit sig därifrån. Och den polis som tog emot anmälan som uppgav att hon grät så att hon inte var kontaktbar. Men tydligen räckte inte det, det var viktigare att mannen trodde att de hade dominanssex.

golit funderar på vad Julian Assange är rädd för med tanke av denna bild av rättssystemet...??

men lite oavsett det, val har konsekvenser. Röstar man på gamla gubbar, så kommer det att sitta gamla gubbar som nämndemän. han som skriver golits inlägg tänker sig att unga kvinnor skulle ha lite svårare att ta till sig gärningsmannens historia.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Då är det upp till dem som överför kunskap till nästa generations män, dvs de som har hand om dem till ca 16 års ålder då?
Det är allas ansvar. Det handlar inte bara om kommande generationer, det handlar om nuet också. Gamla gubbar som dig och 20-åringar och andra, inte bara småbarn. Målet är att nå alla, att alla ska få bättre förståelse och kunskap om det här.

Jag vet att du personligen avsäger dig allt samhällsansvar och inte har något intresse av att se minskat antal våldtäkter eller ändrade könsroller, men de som har sådant intresse jobbar för det på alla plan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp