Bukefalos 28 år!

Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det händer att våldtäktsmän erkänner, ja. Många ljuger förstås, och vissa ljuger nog även inför sig själva, men en del erkänner.

Vet du hur vanligt det är att åtalade för våldtäkt erkänner? Med tanke på hur få det är som fälls lär det vara så att det är de som erkänt som står för typ alla som döms?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Men om två säger att de är oskyldiga och du vet att en är skyldig.
Du kan sätta dit en men är inte säker på vem..
Låter du båda gå då?
Spelar vi Cluedo eller skriver vi i en diskussionstråd om våldtäkter och sexfilmer?

Jag säger Överste Senap, med revolvern, i biljardrummet.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Vet du hur vanligt det är att åtalade för våldtäkt erkänner? Med tanke på hur få det är som fälls lär det vara så att det är de som erkänt som står för typ alla som döms?
Ganska ovanligt, åtminstone att de erkänner innan de förstår att det är kört, sitter inte på några siffror dock.

Och det är inte alltid som ett fall ens går till åtal trots ett tydligt erkännande från våldtäktsmannen.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det är ju inte heller så, trots att lantisen tror det, att ett erkännande är fullgod bevisning. Något i stil med 200 personer lär ha sagt till polisen att de sköt Olof Palme. Det verkar osannolikt att de alla är skyldiga. Och de har ju inte heller dömts, alla, inte ens ställts inför rätta.

Nu är ju våldtäkt en väldigt annorlunda typ av brott, men det verkar ändå konstigt att erkännande skulle räcka som bevisning vid just det brottet.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Nej det krävs lite mer, att omständigheterna stämmer osv.

Det är ju inte den åtalade som kontrollerar utgången, som fäller eller friar sig själv. Först och främst måste brottet anmälas, och bara en sån sak... Vi vet hur mörkertalet ser ut. Sedan måste polisarbetet och även rutinerna på sjukhuset vid ett eventuellt sjukhusbesök fungera som det ska, i rätten ska det som tas upp vara relevant osv, det finns fler faktorer än vad parterna själva säger.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Om han erkänner våldtäkt så är ju beviskravet uppfyllt.

Men räcker inte alltid till en fällande dom. Inte ens det är tillräcklig bevisbörda som jag förstått det ur min juridikkurs. Det kan vara så att de erkänner under fel former (som under press, osäkerhet eller vill hjälpa den riktiga gärningsmannen av lojalitet osv).
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Det kan vara så att de erkänner under fel former (som under press, osäkerhet
Ja jisses, det här påminner mig om en som gick till samma kriscenter som mig. Hon gick till polisen för att anmäla våldtäkten hon utsattes för och det slutade med att polisen i princip anklagade henne för förtal, att ljuga, hitta på, "vill du förstöra de här grabbarnas liv?", de sa att om hon bara tog tillbaka allt, om hon erkände att hon ljög, så skulle de "glömma det här".

Hon erkände att hon ljög.

Bara det att hon inte ljög, hon ville bara komma ut ur rummet. Vilket helvete alltså.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jag förstår varför du tjatar. Tycker att det är fruktansvärt det du räknar upp och mycket mer därtill i samma anda.

Jag vet inte hur man ska "lösa" det, hur vi ska kunna ändra på det. Går det ens? :nailbiting:
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Då blir det samma som i Lindome mordet båda går fria:meh:.

Ja tyvärr men hellre det än att en oskyldig blir fälld!

Men i fallet du nämner fälldes de väl för det man kunde bevisa...gott så.
Det vore fruktansvärt om de blivit fällda för det man inte kunde bevisa.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Men räcker inte alltid till en fällande dom. Inte ens det är tillräcklig bevisbörda som jag förstått det ur min juridikkurs. Det kan vara så att de erkänner under fel former (som under press, osäkerhet eller vill hjälpa den riktiga gärningsmannen av lojalitet osv).

Jepp vilket tyder på att vi här i landet har ett fungerande demokratiskt rättsväsende.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Spelar vi Cluedo eller skriver vi i en diskussionstråd om våldtäkter och sexfilmer?

Jag säger Överste Senap, med revolvern, i biljardrummet.
)
Det finns ett flertal rättsfall på senare tid där man VET att en av två, tre personer begått ett grovt brott(ex Lindome.Man kan bevisa att en av dessa gjort det men inte mer alltså fälls inte den skyldige. Så ska det vara!

Rent principiellt så visar du med din kommentar att du därmed inte accepterar den rådande rätts-ordningen ..utan som det verkar gärna ser en betydligt lägre bevisnivå i dessa specifika fall som våldtäktsfall är.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

kl

Ganska nyligen deltog jag en debatt på ett ungdomsforum, där en moderator ihärdigt envisades med att killar aldrig tackar nej till sex. Vi var några stycken som blev mycket upprörda, mig veterligen ingår ordet nej i det manliga könets vokabulär.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Rent principiellt så visar du med din kommentar att du därmed inte accepterar den rådande rätts-ordningen ..utan som det verkar gärna ser en betydligt lägre bevisnivå i dessa specifika fall som våldtäktsfall är.
Alltså hur kan du tolka en kommentar om sällskapsspelet Cluedo och Överste Senap som att jag vill se lägre bevisnivå?

Det var ett svar på den nivå din fråga låg på. Frågan har ett så uppenbart svar att jag inte kunde ta den helt seriöst - antingen kan man koppla en person till ett brott eller så kan man inte det. Kan man det inte går personen fri.

Du har ju bevisligen aldrig spelat spelet ens, det är aldrig någon oskyldig som döms i Cluedo, så fort någon inte kan kopplas till brottet är personen (exempelvis Överste Senap) utom fara.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

kl

Ganska nyligen deltog jag en debatt på ett ungdomsforum, där en moderator ihärdigt envisades med att killar aldrig tackar nej till sex. Vi var några stycken som blev mycket upprörda, mig veterligen ingår ordet nej i det manliga könets vokabulär.

Kan det bero på att killar i den åldern inte vill tacka nej till sex?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Alltså hur kan du tolka en kommentar om sällskapsspelet Cluedo och Överste Senap som att jag vill se lägre bevisnivå?

Det var ett svar på den nivå din fråga låg på. Frågan har ett så uppenbart svar att jag inte kunde ta den helt seriöst - antingen kan man koppla en person till ett brott eller så kan man inte det. Kan man det inte går personen fri.

Du har ju bevisligen aldrig spelat spelet ens, det är aldrig någon oskyldig som döms i Cluedo, så fort någon inte kan kopplas till brottet är personen (exempelvis Överste Senap) utom fara.

I många av de anmälningarna så kan du koppla en eller flera personer till händelsen.

Männen medger ofta att man varit med om en sexuell aktivitet med kvinnan.

Problemet är att kvinnan o mannen har olika uppfattningar om vad som verkligen hände.

Ord står mot ord. Ingenting går att bevisa. Det är ju därför åklagaren inte tar upp den absoluta majoriteten av alla anmälningarna.

För att ändra i den statestiken...vad ska man göra då?Sänka beviskraven?
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Man skulle kunna vända på frågeställningarna. Man skulle kunna fråga om det är rimligt att tro att mannen inte förstod att kvinnan menade nej när hon säger nej.

Nu har jag haft sådan tur att jag bara träffat på trevliga män och jag är övertygad om att om jag under kvällens gång säger nej, nu vill jag inte hade de inte fortsatt.

Du verkar utgå från att män inte fattar att kvinnor menar nej när de säger det. Det tycker jag är en bra utgångspunkt för en förändrad samhällsdebatt och vidare lösning på problemet. Lär killarna från att de är små att det är inte ok att göra saker när någon säger nej. För inte menar du väl att män är så styrda av sina lustar att om en stackars kvinna först hetsar upp mannen så får hon faktiskt acceptera att han är så kåt att han faktiskt inte fattar att hon menar det när hon skriker/säger nej.

Ska man hårddra din logik så skulle en man alltså kunna gå ut och dra ner valfri kvinna i en buske, våldta henne och sedan frias eftersom det kanske är så han och hans fd brukade ha sex så hur skulle han kunna fatta att just den här tjejen menade sitt nej?

Jag tycker det finns två grundläggande problem som leder fram till den situation vi har idag.

Det första är att samhället konsekvent lär pojkar och flickor att det är ok att pojkarna tar sig friheter med flickorna för "de är ju pojkar". Om det är ok hela deras uppväxt att tafsa, retas och ta sig andra friheter, hur ska de fatta att det plötsligt inte är ok?

Det andra är att förståelsen för hur ett våldtäktsoffer regerar och uppträder i många fall är väldigt liten. Läs gärna Katarina Wennstams böcker, de kan öppna många ögon! Gör gärna jämförelsen med ett rån, där rekommenderas det tom att man inte ska göra motstånd utan göra som rånaren vill för att inte riskera mera våld. Ingen skulle där komma på att säga att offret får skylla sig själv eftersom hen inte gjorde mer motstånd. Däremot verkar det vara tvärtom för våldtäktsoffer. Gör du inte motstånd, och ordentligt sådant, hur ska den stackars mannen förstå att du faktiskt menar ditt nej?

Dessutom verkar det finnas en alltför utbredd uppfattning om att många tjejer ljuger om att de blivit våldtagna för att förstöra killens liv. Det förekommer tyvärr säkert fall där det sker, men utgångspunkten får inte vara att eftersom det hänt att tjejer ljugit kan vi inte tro på någon för det vore så synd om de stackars männen som blir oskyldigt anklagade...

Ta exemplet i USA, där en stupfull tjej släppas runt en hel kväll av ett gäng lovande idrottskillar. Hon förnedras och det hela filmas. Utgångspunkten i den debatten är tyvärr just att det är så synd om de unga männen som får sina liv förstörda snarare än vad synd det är om tjejen som blivit utsatt för ett övergrepp som hon får leva med resten av sitt liv. Det perspektivet måste vändas på för att vi ska kunna få en förändring i hela den här debatten!!
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

För att ändra i den statestiken...vad ska man göra då?Sänka beviskraven?
Nej det ska man inte, man ska förändra männens syn på sex som något man kan ta från den som inte vill.

Dvs man ska förändra samhället och könsrollerna, öka förståelsen, och det pågår ju i detta nu, varje dag finns det de som ifrågasätter och jobbar för en attitydförändring.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Jättebra och tydligt inlägg, håller med om allt.
 
Sv: Våldtäkter och spridning av sexfilmer

Dessutom verkar det finnas en alltför utbredd uppfattning om att många tjejer ljuger om att de blivit våldtagna för att förstöra killens liv.

Våldtäkt och andra sexbrott är ju heller inte den enda brottstyp där det förekommer falska anmälningar. Men av någon anledning är det just då det gäller sexbrott som vissa personer tar upp det hela tiden.

Ibland tror jag att det beror på att de helt enkelt inte själva vet i vilken mån de håller sig på rätt sida om gränsen. De är helt enkelt rädda för att kvinnor de tycker sig ha sex med, ska anmäla dem för våldtäkt. Kanske är den rädslan inte helt ogrundad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp