Våldtagen av nära vän

Tack för alla svar. Hoppas att skolan kan hjälpa mig. Trodde det var självklart att det är jag som måste sluta. I nuläget hade jag väl ändå inte orkat med skolan. Är inte ens säker på att jag tar mig levande ur det här. Har tagit överdos för mindre
 
Tack för alla svar. Hoppas att skolan kan hjälpa mig. Trodde det var självklart att det är jag som måste sluta. I nuläget hade jag väl ändå inte orkat med skolan. Är inte ens säker på att jag tar mig levande ur det här. Har tagit överdos för mindre

Andas. Du klarar det. Ta all hjälp du bara kan få, både med det rättsliga, praktiska och psykiska. Vad gäller det psykiska, komplettera gärna terapi med medicinsk yoga som ger ett bra stöd när man tar sig igenom svåra saker.
 
Tack för alla svar. Hoppas att skolan kan hjälpa mig. Trodde det var självklart att det är jag som måste sluta. I nuläget hade jag väl ändå inte orkat med skolan. Är inte ens säker på att jag tar mig levande ur det här. Har tagit överdos för mindre

Studenthälsan har även ett bra krisstöd. Du genomgår en kris och behöver först och främst stöd i hanteringen av den. Även om du känner att du inte skulle orka med skolan nu, så har du rättigheter - allt från sjukskrivning till rätten att fortsätta på utbildningen nästa termin eller nästa år om du inte skulle klara av det nu.

Studenthälsan borde även kunna vägleda dig i vilka rättigheter du har som student när det kommer till sjukskrivning osv. vilket kan vara avgörande för framtida CSN. Jag vet att det låter som petitesser i sammanhanget, men det låter som om det skulle kunna vara förödande för dig om ytterligare sten läggs på bördan.
 
Tack för alla svar. Hoppas att skolan kan hjälpa mig. Trodde det var självklart att det är jag som måste sluta. I nuläget hade jag väl ändå inte orkat med skolan. Är inte ens säker på att jag tar mig levande ur det här. Har tagit överdos för mindre
Jag vill absolut råda dig att prata med Studenthälsan så snart som möjligt, mot bakgrund av det du skriver här!

De kan även hjälpa dig att reda ut det med csn osv om det behövs.

Kontakta dem, de är kompetenta!
 
Tack för alla svar. Hoppas att skolan kan hjälpa mig. Trodde det var självklart att det är jag som måste sluta. I nuläget hade jag väl ändå inte orkat med skolan. Är inte ens säker på att jag tar mig levande ur det här. Har tagit överdos för mindre
Du ska ta kontakt med studenthälsan precis som de andra säger.
Sen om du skulle välja att sjukskriva dog en termin är det din rätt att göra så! Du behöver inte hoppa av för att du mår dåligt.
Men jag tror det är viktigt att universitetet ändå vet vad som har hänt.
 
Usch sa hemskt. Jag hoppas att du far det stod du behover och att du kanner att du orkar fortsatta dina studier.

Jag maste bara fa fraga, har man inte "rape kits" i Sverige? Dar man kan fa dna vare sig det finns sperma eller inte, och man kan se hur kvinnan ser ut i slidan och hur lange sedan hon haft samlag ... och om det var hardhant eller inte?
 
Usch sa hemskt. Jag hoppas att du far det stod du behover och att du kanner att du orkar fortsatta dina studier.

Jag maste bara fa fraga, har man inte "rape kits" i Sverige? Dar man kan fa dna vare sig det finns sperma eller inte, och man kan se hur kvinnan ser ut i slidan och hur lange sedan hon haft samlag ... och om det var hardhant eller inte?

En våldtäktsundersökning på sjukhus syftar både till att ge vård till den som blivit utsatt, och till att säkra bevis. Om det funkar likadant som rape kit i USA vet jag inte, du kan läsa mer om hur det går till här tex.
 
Du ska ta kontakt med studenthälsan precis som de andra säger.
Sen om du skulle välja att sjukskriva dog en termin är det din rätt att göra så! Du behöver inte hoppa av för att du mår dåligt.
Men jag tror det är viktigt att universitetet ändå vet vad som har hänt.
Nja det är en läkare som sjukskriver en.
 
Usch och fy fan vilket äckel :wtf:

Jag tycker som flera andra att du ska försöka orka vända dig till studenthälsan. De kan hjälpa dig bena ut vad du ska göra nu och framöver, om du behöver ta en paus i studierna, vem som ska kontaktas för att försöka hitta en lösning på det orimliga att du ska behöva träffa din våldtäktsman, och framförallt, för att du ska få prata med någon och bli lyssnad på!

Har du någon annan du kan prata med? Nära vän, familjemedlem eller så? Ibland kan det vara skönt att ha någon i sin närhet som vet vad som har hänt, även om man inte orkar prata om det.

Du skriver att du har tagit överdoser för mindre, och jag vet att sånt här är vidrigt att gå igenom och det är lätt att känna att man inte orkar. Men det gör man! Du får ta en timme i taget, en minut i taget. Andas. Prata med någon. Gråt om du vill, ät glass om du vill, gå en långpromenad om du vill. Ta hand om dig själv och tillåt alla känslor att finnas. Men OM det mörka tar över, se till att du får hjälp akut om så behövs. Det där unkna fanskapet ska inte få förstöra ditt liv och din framtid!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 428
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 117
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 571
Senast: krambanan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 566
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp