Bukefalos 28 år!

Valp 2014 ?!

Hur går det för alla valpar?

Elvis är 9,5 månad gammal nu och beter sig stundtals som en riktig jäkla tonåring. Oftast tycker jag att han är bäst i hela världen men däremellan vill jag helst sälja honom på blocket ;)
I träningen går det jättefint framåt, men i vardagen har vi haft lite svackor den senaste tiden som bland annat inkluderat ruttna döda höns och en valp som absolut inte tänker låta sig bli infångad :wtf::banghead:

Tur att han är väldigt söt också :love:
Känner igen det där. Min huligan är 10 månader nu och ibland känner jag mig som en riktig tonårsmamma. Revirpinkandet har börjat komma nu så istället för att kissa ordentligt en gång när vi är ute så går han och småskvätter lite här och var. Stundtals blir han riktigt till sig och ska skrapa i gräset efter sig med baktassarna. Tiklukt har också börjat intressera honom mer och mer på senaste och om han hittar någon pöl som är extra trevlig så ska det tuggas, slickas och ha sig om jag inte lyckas släpa iväg honom därifrån. Kommandot "lämna" är välanvänt numera.

I övrigt går det skapligt. Jag njuter av faktumet att ha en något mer vuxen hund i huset nu och slippa plocka undan allt och ställa allt utom räckhåll för långa valpnäsor. Borzoier är rätt destruktiva som valpar så det kan bitvis vara ganska jobbigt när dem är små.
 
Pu är ju också 9.5 månader nu (surprise surprise med ett kullsyskon till Elvis ;) ) och är en total stjärna :heart! Hon är asball i träning, följsam, smart, suverän i vardagen, går att ha lös jämt, kommer som ett skott på inkallning både på träningsplanen och i skogen, har en superbra nos och grymt bra i spåret, har börjat sin uppletandeutbildning grymt bra.... ja, jag är rätt lyrisk över henne :love:. Plus att hon börjar bli riktigt snygg också :up:

11059375_10152839433152582_3928827442134097329_n.jpg


Lydnadsträningen går framåt, vi börjar bl.a få till apportgripanden utan tassar och vi börjar få till ett fotgående :up:. Appellydnaden är faktiskt rätt långt framme, jättekul :) !


Har faktiskt svårt just nu att hitta några som helst nackdelar med henne, är väl förblindad av allt bra :D! Jo, hon drar som en jävel när vi går med hela flocken på 5 hundar (men inte när vi går själva), men det kan jag ta ;) .
 
Senast ändrad:
Hur går det för alla valpar?

Elvis är 9,5 månad gammal nu och beter sig stundtals som en riktig jäkla tonåring. Oftast tycker jag att han är bäst i hela världen men däremellan vill jag helst sälja honom på blocket ;)
I träningen går det jättefint framåt, men i vardagen har vi haft lite svackor den senaste tiden som bland annat inkluderat ruttna döda höns och en valp som absolut inte tänker låta sig bli infångad :wtf::banghead:

Tur att han är väldigt söt också :love:

Kiri är nu drygt 10 månader med allt vad det innebär :p
I vardagen jobbat vi på med vakten (fröken har en tendens att larma i tid och otid) och att gå fint i koppel, annars är hon oerhört okomplicerad i vardagen!

Tog en välbehövlig vila från all typ av seriös träning för typ två månader sedan, mycket hormoner och spökighet vilket gav en negativ känsla även i träningen. Vilan gjorde gott! Hon fick tid att mogna i huvudet och mycket föll på plats :love:

Om två veckor åker vi upp på träningshelg i Karlstad med nio vänner och deras hundar, tanken är att finslipa på linförigheten och apporteringsträningen för att sedan snoka fram en lämplig tävlingsdebut under sommaren! Men först och främst ska hon landa lite mer i huvudet.

Dag för MH är också bestämt - i juni smäller det :D
 
Så kul och se alla fina och duktiga unghundar!
Här har Elsa nyligen passerat 6 månader, och hon är så himla duktig! Nu väntar vi på att lydnadskursen ska börja i mitten på april och jobbar med lite småövningar i väntan på mer vägledning. Jag känner att jag inte vill ge mig på att träna vissa moment för att det ska bli befäst på fel sätt. Men lite hjärngympa, vardagslydnad, tass och nostarget, fritt följ och mycket kontaktövningar jobbar vi med.
Har även planerat in PBH till hösten tillsammans med uppfödarens kullsyster. Mycket kul framöver :D
 
Nog märker man att grabben börjar hamna i puberteten och bli könsmogen. Han har börjat jucka på grejer och skälla mot allt som gör ljud (regn, popcorn, dörrar, katterna välter en sak, osv...) och har selektiv hörsel (mer än normalt dvs.) :meh: Ett tag vägrade han också bajsa ute utan han skulle tvungetvis bajsa inne och så punkt slut. Men sen är han ju så söt så allt är som bortglömt dagen efter. :o

Han surar fortfarande när halsband och sele ska på. Han har såna perioder då han nyser och frustar till argt och ska bita tag i ens händer medan man försöker trä på selen (och det är som att trä på en sele på en hal, intvålad, frustande ål med pirayatänder, aj!).
 
Vi har också MH bokat i juni, och röntgen. Ska bli spännande!

Det ska bli kul att se om hon reagerar så som jag tror att hon kommer göra, ser verkligen fram emot det :D

I helgen blir det påsk-bruks för hela slanten, en vän har dragit ihop 19 (!) pers som ska nörda tillsammans i skogen och på plan :love:
 
Min lille kille har dragit iväg på höjden och mäter nu 7 månader gammal imponerande 42 cm över manken (rasstandard säger max 41 cm så han får gärna sluta växa på höjden nu) och väger till det lite blygsamma 13 kilo. Med andra ord är han i mina ögon helt perfekt! :love: Jag kan ta dryga kommentarer från folk som kan läsa hans stamtavlenamn över bilden som ändå frågar om han är en whippetblandning. Dom människorna kan uppenbarligen inte ha någon erfarenhet av whippets tänker jag. ;)
I träningen går han som en gud. Han är snabb, lyhörd och framför allt ÄLSKAR han att träna. Han har en enorm kamplust och stor matfixering vilket gör honom otroligt lättmotiverad. Jag måste hela tiden tänka på att inte träna för länge för han blir aldrig leds. Och så är han envis som en åsna och busig som den valp han är. Igår fick jag lämna honom på agilitybanan när jag tyckte att vi hade tränar klart och han inte höll med. Han sprang runt med sin kamprulle i munnen och körde tunnlar på eget bevåg, stannade och tittade på mig ibland för att se om jag tänkt försöka fånga honom och minsta reaktion från mig så sprang han några varv till. :D
Han är en riktig charmör. Han älskar alla människor, älskar alla hundar. Fungerar med både tikar och hanar av alla raser och storlekar så det är jätteskönt med tanke på att staffarna kan ha lite problem med andra hundar. Hans uppfödare har gett honom smeknamnet "the gentle giant". :heart
10347804_10152799278923030_7952578069229862981_n.jpg

603799_10152799278978030_8126084136525505782_n.jpg

11018633_10152736790618030_82195298519231541_n.jpg
 
Det föddes en jättefin kull nu men bara två valpar, så det blev ingen till mig :cry: Fast de goda nyheterna är att uppfödaren planerat en kull till i år, med en annan tik som också är fantastisk. Går allt vägen har hon lovat mig en valp ur den kullen :) Det passade så bra att ta hem valp till sommaren bara, blir mer pusslande i höst, men det kommer lösa sig då också.
 
Min lille kille har dragit iväg på höjden och mäter nu 7 månader gammal imponerande 42 cm över manken (rasstandard säger max 41 cm så han får gärna sluta växa på höjden nu) och väger till det lite blygsamma 13 kilo. Med andra ord är han i mina ögon helt perfekt! :love: Jag kan ta dryga kommentarer från folk som kan läsa hans stamtavlenamn över bilden som ändå frågar om han är en whippetblandning. Dom människorna kan uppenbarligen inte ha någon erfarenhet av whippets tänker jag. ;)
I träningen går han som en gud. Han är snabb, lyhörd och framför allt ÄLSKAR han att träna. Han har en enorm kamplust och stor matfixering vilket gör honom otroligt lättmotiverad. Jag måste hela tiden tänka på att inte träna för länge för han blir aldrig leds. Och så är han envis som en åsna och busig som den valp han är. Igår fick jag lämna honom på agilitybanan när jag tyckte att vi hade tränar klart och han inte höll med. Han sprang runt med sin kamprulle i munnen och körde tunnlar på eget bevåg, stannade och tittade på mig ibland för att se om jag tänkt försöka fånga honom och minsta reaktion från mig så sprang han några varv till. :D
Han är en riktig charmör. Han älskar alla människor, älskar alla hundar. Fungerar med både tikar och hanar av alla raser och storlekar så det är jätteskönt med tanke på att staffarna kan ha lite problem med andra hundar. Hans uppfödare har gett honom smeknamnet "the gentle giant". :heart
10347804_10152799278923030_7952578069229862981_n.jpg

603799_10152799278978030_8126084136525505782_n.jpg

11018633_10152736790618030_82195298519231541_n.jpg
Tycker också att det är en skitsnygg modell på staffe, sportig och högställd:up:
 
Tycker också att det är en skitsnygg modell på staffe, sportig och högställd:up:

Jag älskar också hans modell. Han ser verkligen ut som jag tycker att en staffe ska se ut. Han kommer förmodligen att ligga närmare rasstandard än mina andra hundar, och ändå vara den som går sämst på utställning. :D
 
Länge sen någon skrev i denna tråd.

Helix blir 16 månader på onsdag och har hunnit med flera milstolpar i sitt liv nu. Röntgad kors och tvärs med bra resultat, gjort MH och även debuterat på tävlingsplanen (lydnad och bruks). Har blivit 52 cm hög och hela 17,6 kg tung.

Jag kan konstatera att jag fick precis det jag önskade mig, en jäkla motor, massor av leklust, socialt trygg, och skottfast. Mycket hund men han visar att han kan fokusera när det gäller vilket jag tycker är viktigt. Har en del hyss för sig, mycket påhittig och har en ganska diger lista med förstörda saker där återkommande är olika tygsaker och krukväxter. Det har blivit bättre men ibland så kan han inte låta bli... Än så länge kommer han mycket bra överens med mig äldre hane, de leker dagligen :)

I träningen måste jag jobba mycket med att styra upp honom då han är enormt snabb och ganska oförsiktig och tyvärr väldigt pratsam. Men om jag lyckas rama in honom och lära in alla moment rätt (och tyst) så finns det nog ingen gräns för hur bra han kan bli.

En riktigt kul grej är att han älskar att bada men kan bara hoppa i vattnet och det ska skvätta så mycket som möjligt.

Några bilder på galningen:
DEA_1011red.jpg


DEA_1115red.jpg


DSC_1865.JPG


Vad händer med alla andra 2014-valpar?
 
Pu nästan 10.5 månader är redo för debut i utställningsringen! Jag tycker ju hon är typ läckraste och snyggaste aussien i världen, men jag har märkt att jag och utställningsdomare inte alltid tycker samma :D !

img_0534.jpg

Hur gick det för er? Nu var det ju ett tag sedan, men hon är så himla fin. Gillar verkligen modellen på henne. Sportig och lätt. :d
 
Tyckte de att hon var för lätt i typen?

Hon är hur som helst supersnygg. :love:

Orkar inte leta upp fotot på kritiken :D! Men det var avsaknad av massa som var huvudneddraget, sen så tyckte domaren att hon hade för kort bröstkorg och så lite annat har jag för mig :).

Men jag tycker också hon är superfin och sportig :up:. Här är en bild från i somras :).
15071352.jpg
 
Idag är det precis 1 år sedan jag hämtade hem Filimon :love: Gudars vad tiden går fort. Redan ett år och 4 månader, snart 5...

11212644_858919894188369_2350637156206331854_o.jpg
 
_DSC3602_zpsdjbdunfe.png


Jag har visst inga nya helkroppsbilder på slyngeln tyvärr. Men här är han i alla fall, Samson, mitt hjärtas fröjd och glädje. 18 månader, 64 cm och 27 kg. Han har gjort ett jättetrevligt MH och ska röntgas om två veckor. Otroligt rolig hund att jobba med! Han tar aldrig slut och vill alltid ge mer. Sen är han väldigt påhittig och kreativ, ibland på ett lite jobbigt sätt, som när han lär sig öppna badrumsdörren och målar hela vardagsrummet med ögonskugga. :cautious: Nu i höst ska vi börja en tävlingslydnadskurs vilket ska bli galet kul!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 139
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 018
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 916
Senast: Dopy
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 057
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp