Bukefalos 28 år!

Valp 2014 ?!

En färsk bild på Helix 8 månader som börjar blir lite mer vuxen i kroppen, väger nu lite drygt 15 kg:
DSC_0041red.jpg


Kanske har han börjat komma in i någon tonårstrots period, idag har han både tuggat i sig inredning (överkast och filt) samt fullt medvetet inte gjort som matte sa på promenad, matte blev inte glad :meh:

Men träningen går väldigt bra iaf, en riktigt kul kille är han då.
DSC_0010red.jpg
 
En färsk bild på Helix 8 månader som börjar blir lite mer vuxen i kroppen, väger nu lite drygt 15 kg:
DSC_0041red.jpg


Kanske har han börjat komma in i någon tonårstrots period, idag har han både tuggat i sig inredning (överkast och filt) samt fullt medvetet inte gjort som matte sa på promenad, matte blev inte glad :meh:

Men träningen går väldigt bra iaf, en riktigt kul kille är han då.
DSC_0010red.jpg
Oj så fin!
 
Min är 14 månader nu (född december 2013) och helt underbar!
Har håll igen honom jaktligt då han tidigt visade väldigt mkt vilja. De gånger han har varit i skogen har han hittat vilt (älg och vildsvin) och sambon säger att han jobbar som en rutinerad hund. Fick en älg skjuten för sig när han var 9 månader.

Utställning kan vi ju inte vinna så mycket då det behövs jaktmeriter. Var ju ensam i sin ras i sthlm så fick båda vinnartitlarna de e ju lite kul i alla fall.

Nu blir det lugnt, lite utställningar och spår och sen 1 augusti börjar jakten då kommer han prioriteras högst av våra hundar och vi hoppas på att kunna starta jaktprov.
 
Här väntar vi på Malmö Internationella. Filimon har växt på sig bra och nu väntar jag på att han ska börja bredda sig lite och sluta vara sådär valp-smal och jänglig. Imorgon blir han 9 månader och hinner bli 10 till utställningen vilket innebär juniorklass och officiella resultat med möjlighet till cert, roligt!
 
Grattis Slyngeln!:D

Vi har precis passerat 5 månaders strecket, och det märks att det börjar bli en lite mer självständig unghund som hittar på mer och mer egna idéer nu:angel: :D
Värre blir det ;) Ibland roar jag mig med att titta efter gråa hår när jag duschar, och då har Filimon ändå varit relativt enkel hittills.
 
Det är så kul att följa hur det går för alla hundar i tråden! Och så alla underbara bilder! :love:

På tal om gråa hår, hur går det med rumsrensträningen för många här inne? Lundehunden är ju väldigt svår att få rumsren, och även om Håkon är relativt rumsren nu så brukar han gärna hålla sig i nästan evigheter så att han kan få bajsa inne. :banghead:

Fast iofs hur kan man bli sur på en liten valp? :o Känns ändå lite surt, särskilt när man är så stolt över hur bra det har gått hela dan, och sen så kommer stanken, och sen så hittar man en hög. :cautious:

Har inte gått på någon kurs än men efter vad jag har sett av allt hans springande i trädgården så är han som en liten roadrunner. En duktig löpare som kanske blir till en bra agilityhund någon dag, vem vet? :D (Fast planen är att vi kommer att försöka fokusera på spår först.)
 
Min är helt rumsren när han är i normala hus sas. Han kan få för sig att bajsa i "inomhusmiljöer" som inte känns tillräckligt inomhus för honom. T.ex. så bajsade han på golvet vid incheckningen i färjeterminalen när vi skulle med färjan från Tallinn till Stockholm, vilket jag tror berodde på att han känner att allt som inte ser ut som en bostad med möbler osv är utomhus och då får man bajsa. Inget man kan klandra honom för, det är inte lätt att veta för en hund. Men kissar gör han enbart utomhus och det måste vara mjukt gräs eller löv under, han vill inte kissa på hårda ytor för det skvätter för mycket.

Men bortsett från förvirringen gällande stora öppna ytor som han tycker känns som utomhus även om det är inomhus för oss, så tycker jag han är rumsren och så har han varit sen jag fick hem honom som 4-månaders valp. Nu är han 9 månader och om man bortser från att han råkat bajsa inomhus när han varit dålig i magen ett par gånger så har vi inte haft några olyckor alls faktiskt.
 
Det är så kul att följa hur det går för alla hundar i tråden! Och så alla underbara bilder! :love:

På tal om gråa hår, hur går det med rumsrensträningen för många här inne? Lundehunden är ju väldigt svår att få rumsren, och även om Håkon är relativt rumsren nu så brukar han gärna hålla sig i nästan evigheter så att han kan få bajsa inne. :banghead:

Fast iofs hur kan man bli sur på en liten valp? :o Känns ändå lite surt, särskilt när man är så stolt över hur bra det har gått hela dan, och sen så kommer stanken, och sen så hittar man en hög. :cautious:

Har inte gått på någon kurs än men efter vad jag har sett av allt hans springande i trädgården så är han som en liten roadrunner. En duktig löpare som kanske blir till en bra agilityhund någon dag, vem vet? :D (Fast planen är att vi kommer att försöka fokusera på spår först.)
Hur gammal är han och hur ofta går du ut med honom? Jag tycker det brukar vara enklare om man har ett bestämt toalettställe dit man alltid går, och sen står man där tills hunden gjort ifrån sig. När min var 4 månader var vi ute var 3-4'e timme eller så och han brukade vilja bajsa varannan rastning ungefär.

Numera vet jag precis hur lång tid det tar för honom att bli bajsnödig, så om han inte bajsar direkt när vi går till "toaletten" så vet jag om det är lönt att stå kvar och vara envis eller inte. Men i början får man testa sig fram.

Numera kan han "bajsa i farten" sas medan vi går, men när han var yngre så gällde det att vara envis med toaletten det första som hände när man kom utanför dörren, annars kunde det vara att han glömde att både bajsa och kissa, och då blev det till att vända i dörren när man kom in igen.
 
Min lille skrutt fyllde 1 i tisdags :love: tänk vad tiden går fort.
Vi debuterade officiellt på Stockholms mässan, very good blev det. Nästa blir nog Kista. :)
Har haft en period med kottar i öronen och inget intresse i varken matte eller mat men nu äter han igen och lyssnar bättre.
27kg och runt 58 hög :)
 
Vår plutt fyller fyra månader idag, och det känns som att rumsrenheten är långt borta (men han är ju inte så gammal än heller!) Det gäller att verkligen vara snabb när han vaknat/har ätit/lekt för att det inte ska hända en olycka. Bajs vill han väldigt gärna äta upp också, och kiss klafsar han omkring i :wtf:

Han gillar att kissa i sin korg tyvärr, som tur är har den galonöverdrag. Mycket torkande blir det...
 
Kjapp har blivit 5,5 månad. Rumsrenheten känns fortfarande långt borta. Även om det inte kissas inne lika ofta längre så blir det nog fortfarande olyckor 2-3 gånger i veckan. Oftare bajs än kissolyckor. Typ tack för torra barf - bajsar. Haha.
Men träningen går verkligen framåt. Även om jag hör till den där typen som tänker att en valp får vara valp och inte tränar så himla mycket eller ofta så lär han sig extremt snabbt. :)

wpid-wp-1424246203675.jpeg

wpid-wp-1424246214960.jpeg
 
Kjapp har blivit 5,5 månad. Rumsrenheten känns fortfarande långt borta. Även om det inte kissas inne lika ofta längre så blir det nog fortfarande olyckor 2-3 gånger i veckan. Oftare bajs än kissolyckor. Typ tack för torra barf - bajsar. Haha.
Men träningen går verkligen framåt. Även om jag hör till den där typen som tänker att en valp får vara valp och inte tränar så himla mycket eller ofta så lär han sig extremt snabbt. :)

wpid-wp-1424246203675.jpeg

wpid-wp-1424246214960.jpeg
Fiiin!!:love:
 
Någon som har tips på hur man håller en valp på 5,5 månader lugn under konvalecens?:angel::crazy:
Elsa fick igår en klo borttagen och ska ta det lugnt i 1-2 veckor. Hon är redan trött på det, efter ett dygn.
Ska försöka ta en lugn promenad ner mot stan idag så hon får mycket att titta på och sedan träna lite hjärngympa här hemma.
Det är en energisk liten dam som lör sig snabbt och älskar att träna. Tar jag fram klickern så är hon klistrad på mig.
Rumsrenheten går bra, hon säger till när hon vill gå ut. Det är någon gång ibland när vi inte är uppmärksamma som det kan hända någon olycka.
 
Hur gammal är han och hur ofta går du ut med honom? Jag tycker det brukar vara enklare om man har ett bestämt toalettställe dit man alltid går, och sen står man där tills hunden gjort ifrån sig. När min var 4 månader var vi ute var 3-4'e timme eller så och han brukade vilja bajsa varannan rastning ungefär.

Numera vet jag precis hur lång tid det tar för honom att bli bajsnödig, så om han inte bajsar direkt när vi går till "toaletten" så vet jag om det är lönt att stå kvar och vara envis eller inte. Men i början får man testa sig fram.

Numera kan han "bajsa i farten" sas medan vi går, men när han var yngre så gällde det att vara envis med toaletten det första som hände när man kom utanför dörren, annars kunde det vara att han glömde att både bajsa och kissa, och då blev det till att vända i dörren när man kom in igen.

Jag går ut eller släpper ut han i trädgården runt varannan timme. Han får beröm och ofta godis när han gör ifrån sig ute. Han säger inte ifrån när han behöver gå ut, utan det är jag som får säga "promenad!" och han reagerar med att sluta upp med det han gör och stirra intensivt. Han är nästan helt rumsren men ibland blir det en pöl ur ingenstans kanske efter 30 minuter efter han har varit ute och kissat. Antar det är mer problem med att hålla sig vid denna åldern, kanske. Annars är han duktig, särskilt på andra områden som ensamträningen där han lätt nu klarar av en timme om inte mer. :up: Han verkar mest gå och lägga sig, och inget gnäll och pip iallafall vad grannarna kan höra (iaf. har bett dom att säga till om han väsnas en massa när jag går ut).

Och såklart, lite bilder på honom för det har jag inte postat här på ett tag :D

happydoge1.jpg

h%C3%A5kon-sleepy1%20%282%29.jpg
 
Hur går det för alla valpar?

Elvis är 9,5 månad gammal nu och beter sig stundtals som en riktig jäkla tonåring. Oftast tycker jag att han är bäst i hela världen men däremellan vill jag helst sälja honom på blocket ;)
I träningen går det jättefint framåt, men i vardagen har vi haft lite svackor den senaste tiden som bland annat inkluderat ruttna döda höns och en valp som absolut inte tänker låta sig bli infångad :wtf::banghead:

Tur att han är väldigt söt också :love:
 
Hur går det för alla valpar?

Elvis är 9,5 månad gammal nu och beter sig stundtals som en riktig jäkla tonåring. Oftast tycker jag att han är bäst i hela världen men däremellan vill jag helst sälja honom på blocket ;)
I träningen går det jättefint framåt, men i vardagen har vi haft lite svackor den senaste tiden som bland annat inkluderat ruttna döda höns och en valp som absolut inte tänker låta sig bli infångad :wtf::banghead:

Tur att han är väldigt söt också :love:
Min skrutt är 13 månader och det är lite samma här. Ibland har jag lust att knyta fast han i en lyktstolpe och gå hem. Men det gör man ju såklart inte och en dag eller så senare är han ju världsbäst igen! :p
Vi skall börja en tävlingslydnadskurs i maj, det ser jag fram emot och hoppas att vovve kommer gilla det.
I helgen skall vi till Kista och ställa ut :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 139
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 018
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 916
Senast: Dopy
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 057
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp