Bukefalos 28 år!

Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gjorde jag som jag tidigare funderat på, skogspromenad på både morgonen och eftermiddagen med lösspring för Ebrah. Det är SÅ lugnt här hemma nu. Visst har hon busat lite, men det var mest innan skogspromenad nr 2. Jag har t.o.m. kunnat laga ordentlig mat, kunnat städa osv utan att behöva fundera på vad hon gör, för hon sover. Just nu är hon faktiskt förlåten för att hon kissade i sängen förut. Önskar bara att jag hade närmare till någon bra springskog. Jag rör på mig hela tiden när jag jobbar också och blir så trött av två långpromenader per dag med egna hundarna.. Men å andra sidan, jag blir nog mer trött av att försöka hålla koll på en galen valp hela eftermiddagen...

När jag skaffar nästa valp SKA jag bo i radhus eller villa så att jag har en tomt för valp att springa lite på. Dessutom ska jag bo närmare skog.

Att ha tomt hjälper inte. :eek: Vi har inhängnad tomt som dom springer i som dom vill under dagen. Men dom blir inte trötta om man inte varit ute på två promenader med lösspring. Eller Rollo blir trött men inte Tonto. :laugh:
 
Idag har jag pratat med en intressant uppfödare i telefon! Vi får komma på besök när valparna är 4veckor, alltså om ungefär 1 månad då valparna är beräknade till denna veckan. Är så förväntansfull att jag spricker! Drömmen om en vinthund börjar verkligen närma sig :love: "Min" första valp/hund, sambon hade redan Mira när vi träffades och då var hon 2.
 
Idag har jag pratat med en intressant uppfödare i telefon! Vi får komma på besök när valparna är 4veckor, alltså om ungefär 1 månad då valparna är beräknade till denna veckan. Är så förväntansfull att jag spricker! Drömmen om en vinthund börjar verkligen närma sig :love: "Min" första valp/hund, sambon hade redan Mira när vi träffades och då var hon 2.

Vilken uppfödare? :D
 
Hur har ni gjort med försäkring? Har ni valt vilket bolag ni vill eller tagit samma som uppfödaren har?

Blir lite knäpp på försäkringar och är rädd för att det blir fel...
 
Att ha tomt hjälper inte. :eek: Vi har inhängnad tomt som dom springer i som dom vill under dagen. Men dom blir inte trötta om man inte varit ute på två promenader med lösspring. Eller Rollo blir trött men inte Tonto. :laugh:
Tage blir trött av att bara hänga på tomten, är däckad varje kväll :p Men vi har massa djur så det blir lite tankeverksamhet i det hela också. Att akta sig för arga gåskarl är tex jobbigt för en valphjärna, men väääldigt roligt ;)
 
Jag resonerade lite som ovan @FengurLaugar

Men kollade upp dom stora bolagen innan och jämförde.

Tack :)
Jag vet egentligen vart jag vill ha henne. Men en person sa till mig att det kan vara bra att stanna i det bolaget som uppfödaren har sin dolda fel försäkring i. För min del är det inte samma bolag som jag vill ha. Detta har gjort mig osäker...
 
Alltså - jag har varit lite bävande för att ha valp och ettåring efter läst flera "skräckhistorier" här, men vi måste ju fått världens coolaste valp!

Inga problem med kiss eller bajs, det har varit ett par olyckor kiss när han blivit rädd/stressad, helt ok, en bajsolycka för att jag hade fullt upp med annat, annars inga problem. Sover hela natten och kissar floder när han får komma ut på morgonen (vilket lillhusse har som uppgift, det funkar bra).

Han leker med ettåringen och hon har också lugnat sig och låter hunden vara ifred. Lite lustigt att se hur han är helt med på att ettåringen härjar men när de stora kommer är de lite läskiga.

Går lös ute på tomten (vi har inget staket), gick utanför tomtgränsen igår, satte sig och bajsade och kom in igen! Vilken duktig kille. Min mammas hund som vi passar ibland går heller aldrig utanför tomtgränsen, kanske luktar det olika?

Nu kan jag lämna honom själv inne när jag söver ettåringen, inget yl alls idag, var visserligen borta 5 minuter, men ändå.

Igår åkte han bil också en halvtimma hem från mitt jobb (där han var med på kontoret och skötte sig utmärkt) utan ett pip bak i buren!

Verkligen rätt hund för oss. Skäller bara när han leker eller om han blir rädd/överraskad, piper han så vill han något och blir nöjd när jag reagerar så det är aldrig något mer än enstaka pip. Han går i koppel också och följer bra, vi övar nu på att om jag går så SKA man gå. Lite knepig att få att ta godis ur handen men det ska nog lösa sig varefter.

Filmade idag när han lekte med ettåringen men hon var barrumpad så den vill jag inte lägga ut offentligt. När hon tröttnar så går hon och då leker han vidare med nån leksak.
 
Alltså - jag har varit lite bävande för att ha valp och ettåring efter läst flera "skräckhistorier" här, men vi måste ju fått världens coolaste valp!

Inga problem med kiss eller bajs, det har varit ett par olyckor kiss när han blivit rädd/stressad, helt ok, en bajsolycka för att jag hade fullt upp med annat, annars inga problem. Sover hela natten och kissar floder när han får komma ut på morgonen (vilket lillhusse har som uppgift, det funkar bra).

Han leker med ettåringen och hon har också lugnat sig och låter hunden vara ifred. Lite lustigt att se hur han är helt med på att ettåringen härjar men när de stora kommer är de lite läskiga.

Går lös ute på tomten (vi har inget staket), gick utanför tomtgränsen igår, satte sig och bajsade och kom in igen! Vilken duktig kille. Min mammas hund som vi passar ibland går heller aldrig utanför tomtgränsen, kanske luktar det olika?

Nu kan jag lämna honom själv inne när jag söver ettåringen, inget yl alls idag, var visserligen borta 5 minuter, men ändå.

Igår åkte han bil också en halvtimma hem från mitt jobb (där han var med på kontoret och skötte sig utmärkt) utan ett pip bak i buren!

Verkligen rätt hund för oss. Skäller bara när han leker eller om han blir rädd/överraskad, piper han så vill han något och blir nöjd när jag reagerar så det är aldrig något mer än enstaka pip. Han går i koppel också och följer bra, vi övar nu på att om jag går så SKA man gå. Lite knepig att få att ta godis ur handen men det ska nog lösa sig varefter.

Filmade idag när han lekte med ettåringen men hon var barrumpad så den vill jag inte lägga ut offentligt. När hon tröttnar så går hon och då leker han vidare med nån leksak.

Hoppas också på att få en lättvindigt valp! Men räknar med att ha fullt upp med valp, en 7 månaders bäbis och en 3,5 åring hemma ;) Blir det lugnare än jag tror så är det ju bara ett plus.
 
Hur har ni gjort med försäkring? Har ni valt vilket bolag ni vill eller tagit samma som uppfödaren har?

Blir lite knäpp på försäkringar och är rädd för att det blir fel...

Jag har alltid haft mina djur försäkrade i Agria, och enbart haft goda erfarenheter av det. Båda mina valpar var av uppfödarna försäkrade i Agria så jag tog över deras försäkringar. :)
 
Idag har jag pratat med en intressant uppfödare i telefon! Vi får komma på besök när valparna är 4veckor, alltså om ungefär 1 månad då valparna är beräknade till denna veckan. Är så förväntansfull att jag spricker! Drömmen om en vinthund börjar verkligen närma sig :love: "Min" första valp/hund, sambon hade redan Mira när vi träffades och då var hon 2.

Kanske har missat att du skrivit det någonstans, men vilken ras blev det till slut? :D
 
Kör en lite presentation av min lilla valpis då! Milla heter hon och blev 4 månader igår. Hon är en cavalier king charles spaniel och heter i stamtavlan Carhartt Yamilla. Underbar liten tjej med egna åsikter!

Jag skulle vilja träna lite agility med henne i framtiden. Lydnad och rallylydnad verkar också kul! Sedan kommer jag ställa ut henne en del och första utställningen blir redan på lördag! Vi är anmälda till en valpkurs som startar i slutet på oktober och en freestylekurs i november.

Idag har vi hängt lite i skogen. Härligt men kallt!

12107012_10206495507884326_948425090107540756_n.jpg
 
Fler med hanar som börjar gå in i könsmognaden? @AraSlei till exempel, hur gammal är fina Otis nu?

Lasse har ju börjat markera mycket ute, men nu även inomhus... :mad:
En gång hos syster och en gång hos min mamma, då var vi inte säkra på att det var han, men det kan vi nog säga att vi är nu.
Häromveckan besökta jag två djurbutiker och ta mig fan om hundjäkeln inte lyfte på benet fyra (!!) gånger!
Igår när vi kom till jobbet markerade han mitt skrivbordsben det första han gjorde... :grin:

Nu vågar jag inte låta honom springa omkring, av rädsla för att han ska pissa på någons väska eller gå in till chefen och lyfta på benet där. Nu är ju jobbkamraterna vana sen han var valp, men då hamnade ju allt på golvet eller någon matta och inte på någons värdesaker.
I djuraffären hann jag ryta ifrån en enda gång, och likaså på jobbet. Vad gör man? Under hela mitt hundverksamma liv har jag ju aldrig haft en hanhundsVALP, min enda hane kom till mig som vuxen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 266
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 991
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 018
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp