Bukefalos 28 år!

Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var Ebrah med på tävling, lite i utkanten igen men hon fick mycket att titta på och eftersom det var en vinthundstävling fanns det många där som visste vem hon är och ville titta närmare på henne :) Ebrah hade jättekul åt det och jag fick så mycket beröm för henne, fick höra både från olika kunniga uppfödare och från erfarna "vanliga" ägare att Ebrah var jättefin, att hon är så rejäl och ordentlig i kroppen för sin ålder, att hon är underbar mentalt och två berömde framförallt att hon är så framåt, nyfiken och trygg i sig själv.

Dessutom fick Ebrah bra träning i att bli hanterad av andra människor, för många skulle ju klämma, känna och pussa :p En bekanting som är utställningsdomare kände igenom henne på "utställningssätt" också. Lite knasig tyckte Ebrah ändå, hon ville gärna tugga på bekantingens fingrar när bekantingen mest ville känna igenom bakpartiet på henne :p

Även om jag själv är väldigt nöjd med henne är det ju alltid kul att höra andra kunniga säga fina saker om henne. Nu önskar jag bara att hon kunde vara lite tröttare än vad hon är...
 
Bildbomb!

151002-1.jpg

Grrr... nu äter jag upp lillhusses ben!

151002-2.jpg

Fick passa på fast ljuset blev från fel håll.

151003-1.jpg

Men alltså... varför fängelse? Han låter för övrigt som en apa när vi åker bil nu och han får bo själv längst bak. Hoppas han vänjer sig snart.

151003-2.jpg

Olyckligast i världen... koppel är jättekonstigt.

151004-1.jpg

Äntligen gick människobebisen och sov så jag får ha min säng i fred.
 
@Madick, den där får du gärna lägga in fler bildbomber på, så jättefin han är! :D
Ska plocka fram stora kameran när lillhusse kommer hem så jag kan komma bort en bit.

10 veckor och säger till när han behöver gå ut! Nu har han börjat leka mer, första dagarna har han varit lite rädd men i morse busade han både med leksaker och ettåringen och ville springa runt och nosa när vi gick ut. Lugn och klok kille, bra val från uppfödaren till just oss! Han äter inget av godisarna jag provat mat, det är ju en miss i beräkningen, vad ska jag då göra när jag vill träna saker och belöna snabbt? Tydligen är Kromisar lite knepiga på att äta.
 
Nikki aka Råttan

a60c6464-3a12-4279-8785-966027ca9714.jpg


En snart 13 veckor tös med terrierns alla egenskaper. Hon är en korsning med Jack Russel Terrier/Kinesisk Nakehund/Schipperke, en fartdåre utan dess like. Hur stor hon tänkt bli vet jag inte än, men ca 4 kg och 33 cm är hon nu. Känns som vi har haft henne jättelänge.

Just nu agerar hon sängvärmare och planen är att vi ska göra det mesta ihop, framförallt ska hon lära sig en oändlig massa trix och att hitta svamp. Så hon kan agera svamphund åt min mamma nästa höst. Hon är oerhört positiv och vill gärna göra rätt för sig, hon sköter sig när hon är lös och rumsrenheten har inte varit några problem alls.

12007193_10205515540624265_71711904_n.jpg


Och en dagsuppdatering:
Idag mötte vi ett rådjur på promenaden.. Nikki blev så rädd att hon sprang åt motsatta hållet, fram till mig och gömde sig. Jag berömde detta beteende. Hoppas att det får henne att förstå att det är positivt att komma till mig? Eller tänker jag bakvänt?
 
Bildbomb på min Tonto och sambons Rollo. :D

Rollo är en Dalmatiner född 2 Mars, så han blev sju månader igår. Han och hans husse tränar Rallylydnad på brukshundsklubben och det tycker Rollo räcker mer än nog som aktivering. Han lider tyvärr av Demodex, men som håller på att försvinna nu! Han är en riktigt lat valp som helst skulle sova på soffan hela dagarna. :laugh: Hans husse kommer att gå på lite kurser, köra mountain biking i skogen och vandra i framtiden. Rollo avgudar marken husse går på och tycker att jag borde sova på golvet... Vi skulle ha delat på Rollo, men Rollo tycker inte om mig, eller någon annan för den delen.

Rollo som liten bebis.

11289499_10152948181778562_3465116493929733443_o_by_tontorollostorm-d9bsves.jpg


Som lite större!

19_by_tontorollostorm-d9bsv2i.jpg


26_by_tontorollostorm-d9bsvkd.jpg


20_by_tontorollostorm-d9bsvs0.jpg


25_by_tontorollostorm-d9bsvub.jpg


22_by_tontorollostorm-d9bsw95.jpg


Tonto är en Australian Shepherd född 3 Juni, och blev fyra månader idag! Det är min hund så att det skriker om det. :love: Jag är så fruktansvärt glad av vi beslutade oss för att skaffa en till valp i år även om det är mycket jobb. Tonto är full av energi, lättlärd och så himla intelligent. Helt underbar och passar mig perfekt. :love: Vi går just nu på valpkurs på brukshundsklubben, planen är lydnad och bruks i framtiden, men det lär nog bli lite rallylydnad osv med, det är så roligt att gå på kurser! Fick kommentaren av en IPO människa att han har egenskaper för att ev. bli bra på det när vi var och tränade sist. :laugh:

Tonto som liten bebis. Han ser ju inte ens ut som en hund här. :rofl:

4_by_tontorollostorm-d91s3cw.jpg


Tonto som lite större bebis

1_by_tontorollostorm-d9bsqnq.jpg


2_by_tontorollostorm-d9bsrv7.jpg


3_by_tontorollostorm-d9bsskd.jpg


6_by_tontorollostorm-d9bstkz.jpg


Hur kan svansen vara såå lååång?
9_by_tontorollostorm-d9bsufa.jpg


14_by_tontorollostorm-d9bsuov.jpg
Men HERRE min skapare vad fina de är! Rollo är himla lik Loke i teckningen (alltså hur prickarna är placerade haha, såklart är de båda två väldigt prickiga) och jag känner igen mig så mycket i hur han verkar vara.
Tontos ögon är ju också helt bedårande :love: Har de varit så hela livet eller har det ena mörknat efterhand? :)
 
I helgen var vi på folkracetävling, vi har varit det en gång förut men då var Loke så liten att han bara sov mest hela tiden, haha. Han är verkligen så obrydd av alla ljud, vilket är himla skönt. Vi har inte skottränat himla noggrant, men det lilla vi gjort + det uppfödaren gjorde visar sig verkligen. Så själva utmaningen var inte bilarna utan alla människor och hundar som han var tvungen att gå förbi. Haha, han får typ aldrig hälsa på folk när vi är ute, men är väldigt social och vi tränar jättemycket på att inte bry sig om folk.
Han skötte sig mycket bättre än jag trodde, men det är fortfarande ganska mycket kvar tills vi bara obrytt kan gå förbi. När vi kom hem var det första han gjorde att lägga sig i in säng, tror det finns hemlängtan under den prickiga pälsen. Men imorse när vi var ut var han lös i magen, så han fick troligtvis i sig något vi inte hann se igår. Suck. När vi PRECIS fått ordning på magen och ätandet igen blir han dålig än en gång. Ja, ja, det är väl bara att börja om då....
 
Och en dagsuppdatering:
Idag mötte vi ett rådjur på promenaden.. Nikki blev så rädd att hon sprang åt motsatta hållet, fram till mig och gömde sig. Jag berömde detta beteende. Hoppas att det får henne att förstå att det är positivt att komma till mig? Eller tänker jag bakvänt?

Jag hade troligtvis gjort likadant :P Är ju väldigt praktiskt med hundar som vill komma till matte så fort det dyker upp vilt.
 
Rollo är 64.5 cm hög... och 32 kg. :eek:
Tonto är mesiga 48 cm och 14 kg. :cautious:

Hur stora är era valpar?
 
Men HERRE min skapare vad fina de är! Rollo är himla lik Loke i teckningen (alltså hur prickarna är placerade haha, såklart är de båda två väldigt prickiga) och jag känner igen mig så mycket i hur han verkar vara.
Tontos ögon är ju också helt bedårande :love: Har de varit så hela livet eller har det ena mörknat efterhand? :)

Har inte sett bilder på din än, men ska leta reda på bloggen. :D

Tonto har alltid haft ett brunt öga och ett blått öga. :) Men några av hans syskon hade två blå ögon när de föddes, men där blev det som på Tonto, ett mörkt och ett ljust. Pappa har två blå och mamma bruna, Tonto fick ett av varje. ;)
 
Idag var jag duktig och hade med mig kameran ut, Nikki var galen... som vanligt... upp och ner för berg och över nedfallna träd. Jag har ju hjärtat i halsgropen hela tiden. Vet inte hur bra det är att flänga sådär mycket...

13veckor2.jpg

Nikki i sitt esse, där sitter jag i godan ro på min stubbe och ser hur hon flyger över det trädet om och om igen. Lyckades ta en ögonblicksbild även om den är suddig. Som sagt, galen valp... så håller hon på så fort hon blir lös. Vet inte hur bra det är, men hon brukar ta det lugnt första stunden innan hon får sina "tokryck"

13veckor1.jpg


13veckor4.jpg
 
Rollo är 64.5 cm hög... och 32 kg. :eek:
Tonto är mesiga 48 cm och 14 kg. :cautious:

Hur stora är era valpar?

Ca 43cm hög och väger ca 10kg. Tippar på att hon som vuxen kommer vara lite över 60cm hög och väga ca 20kg (mest för att det är vad salukitikar brukar ligga på :p )


Igår jagade Otis vildsvin i 10 minuter. Det kommer nog bli bra det här :D

Jag är i Stockholm ett par dagar, så nu kör vi lite storstadsträning. Det här med att gå i koppel är helt klart kraftigt eftersatt :p

Duktig pojk! :D Han vill inte leka lite med Ebrah någon dag? Hon skulle behöva träffa lite andra valpar tror jag :p Jag jobbar någon timme mitt på dagen, men i övrigt är mitt schema tomt.


Idag var jag duktig och hade med mig kameran ut, Nikki var galen... som vanligt... upp och ner för berg och över nedfallna träd. Jag har ju hjärtat i halsgropen hela tiden. Vet inte hur bra det är att flänga sådär mycket...

Väntar du dig att en valp ska vara lugn, bara strosa runt osv så skulle du nog köpt... typ en riktigt dåligt avlad pekingese eller något annat som knappt kan röra sig ;) Valpar ÄR vilda och i skogen är det bara bra om de rusar runt lite, då får de ju träna kroppskontroll, lära sig hantera kroppen och bygga muskler. Utan muskler blir det ingen bra hund. Dessutom mår skelettet bra av att användas och belastas lite, det kan inte heller utvecklas ordentligt annars (nu snackar jag naturlig belastning som kommer av just fri rörelse i skog, inte någon "fysträning" som så). Om du däremot är rädd att hon ska slå ihjäl sig på bergen (det hade jag varit med min valp) så kan det ju vara klokt att undvika att gå där det finns berg. Själv väljer jag snårskog till promenaderna. Lite backar osv blir det men vägarna som går förbi branta berg, de undviker jag för att inte valp ska trilla ner och slå ihjäl sig.
 
Någon dag MÅSTE jag ta med riktiga kameran ut i skogen. Hon är ju så fin min valp, vilket syns så fort hon råkar stå stilla en halv sekund. Inte för att det sker speciellt ofta, men ändå :D
12122498_559583357523382_7719360693480764568_n.jpg


Förövrigt har hon kissat i sängen idag, igen.... Jag som trodde att hon slutat med det... Vi gick ut på skogspromenad på morgonen och då gjorde hon ju ifrån sig osv. När vi kom hem satte jag in henne i sovrummet en liten stund för att kunna plocka ihop mig innan jobbet utan en galen valp som skulle ha dragkamp med allt jag tog i. När jag kom hem efter jobbet upptäckte jag att det var blött i sängen... Så under de minuter hon var i sovrummet på morgonen hann hon kissa i sängen. Dumvalp. Hon som senaste tiden gått bort från sängen för att kissa, men inte idag... Tur att jag kunde få tid i tvättstugan på en gång.
 
Duktig pojk! :D Han vill inte leka lite med Ebrah någon dag? Hon skulle behöva träffa lite andra valpar tror jag :p Jag jobbar någon timme mitt på dagen, men i övrigt är mitt schema tomt.
.
Mycket! :D
Jag hade jättegärna träffats, men vi åker hem i morgon igen.. Däremot ska jag kanske upp nästa vecka igen, och då får nog Otis hänga på också :)
Han är ganska.... brötig..... och har dåligt hundspråk, men han träffas nog gärna :D
 
Jag och Lasse var ju på tok för dåliga på uppdateringar i förra tråden, så vi får bättra på oss här! :D

Namn: Gråsiskas Lasse
Ras: Welsh Corgi Cardigan
Ålder: i skrivande stund är han 7 1/2 månad, jösses så tiden går! :eek:

Just nu går vi vår andra valpkurs (den första var på tok för dålig) och har avslutning på vår handlerkurs på tisdag som vi gått samtidigt. Vi har hunnit med tre uställningar med resultat 2 x BIS 4 och en andraplats med HP valpklass. Vi har börjat viltspåra lite hemma och testat på lite sök på valpkursen. Vi hoppas på att påbörja en tävlingskurs för lydnadsklass 1 till våren och även gå anlagsprov inom viltspår. Nästa uställning blir ÖKK's valpuställning i Mantorp och därefter blir det Lasses första officiella i Stora Stockholm. :nailbiting:

Den här rasen har verkligen tagit mig med storm! Lasse är lättlärd, samarbetsvillig och väldigt "enkel". Han kräver en del i motion och aktivering, det märks att det i grund och botten är en arbetande ras och inte en renodlad sällskapshund. Han är med mig överallt; jobbet, middagar, båtturer osv och tar allting med ro. Jag funderade lite på om de korta benen kunde vara någon som skulle hindra honom lite hemma, då tomten består till stor del av berg och klippor, men tji fick jag! Han är som en bergsget och tar sig fram snabbt och säkert överallt.

Han är alldeles fantastisk! :love:

12088307_834105733353542_1918120676381102695_n.jpg


11990546_821160454648070_1077125905677003976_n.jpg
 
Idag gjorde jag som jag tidigare funderat på, skogspromenad på både morgonen och eftermiddagen med lösspring för Ebrah. Det är SÅ lugnt här hemma nu. Visst har hon busat lite, men det var mest innan skogspromenad nr 2. Jag har t.o.m. kunnat laga ordentlig mat, kunnat städa osv utan att behöva fundera på vad hon gör, för hon sover. Just nu är hon faktiskt förlåten för att hon kissade i sängen förut. Önskar bara att jag hade närmare till någon bra springskog. Jag rör på mig hela tiden när jag jobbar också och blir så trött av två långpromenader per dag med egna hundarna.. Men å andra sidan, jag blir nog mer trött av att försöka hålla koll på en galen valp hela eftermiddagen...

När jag skaffar nästa valp SKA jag bo i radhus eller villa så att jag har en tomt för valp att springa lite på. Dessutom ska jag bo närmare skog.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 180
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 243
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp