Valp 2023 -den andra

IMG_1576.jpeg


Första veterinärbesök gjort, för vaccination :). Vägde in på 9,4 kg, och tyckte det var himla kul med veterinär och sköterskor, väldigt glad i folk den där valpen :D!

Förutom ”vanliga” valpvaccinationen valde jag i år, för första gången, att även vaccinera mot lepto. Jag hör om fler och fler fall av detta och tycker det är en rätt läskig sjukdom, så nu känns det som en bra förebyggande åtgärd att vaccinera mot detta. Även mina stora hundar kommer få vaccin mot lepto i år.

I övrigt så håller vi på och fortsätter shejpa in starten på allehanda grundfärdigheter och tricks som kan vara bra att ha senare. Det sista började vi med igår, att (korrekt) gripa och avlämna apport, samt påbörjade bakdelskontroll på pall :).

Har även bokat en valpkurs som har första tillfället (med hund) om två v :).
 
Selma vägde in på 2,1kg i går. Tycker hon blivit så stor men tydligen inte :D

Idag åkte vi hem från pojkvännen och lämnade -30 hem till mer rimliga... -26 :rofl: 50 av 80 mil gick bra i buren. Sista 30 milen så fick det ta mig tusan vara bra tyckte hon. Nu ska vi lära oss vår nya hemmarutin. Och att katten är samma katt, bara ännu grinigare i sitt eget hus.

Igår var hon hos @pepp några timmar och hade skött sig helt perfekt. Hon är så fantastiskt enkel liten valp. Helt orädd. Oerhört nyfiken, framåt och social.
 
Vägde in Sixten på 1.7 kg idag och han är 19cm. Enligt uppfödaren följer han krvan utmärkt och han är lite mindre än sin mamma men nu lika stor som pappan😅.

Han har fått en ny vinterjacka för han har börjat växa ur sina andra kläder. Valde en röd så att jag ska kunna se honom ordentligt 😁. Missnöjd pyttehund i -25..
20240105_153101.jpg
 
Hur gick det för alla på nyår? Vi stack iväg från stan, Bog har inte reagerat något när vi hört smällar i stan, men på nyår så hördes det lite smällare på avstånd även i stugan precis vid 12 slaget och Bog ville gärna ut och kolla, han trodde nog att någon knackade på dörren, för han reagerade på samma vis som när vi får gäster.

När vi kom hem häromdagen så smällde dom dock av en bomb med hur många smällar som helst på innergården... Bog blev lite bekymrad och började spana en hel del, men så fort jag erbjöd lek så bjöd han upp till kamplek trots smällarna så det är jag tacksam för. :)


Hans lagade tänder har snart fungerat bra i två månader! Första kliniken påstod att det inte gick att laga tänder för att fyllningarna ramlade ut på en vecka... kommer bara åka till Södran för tänder i fortsättningen. Om fyra månader så ska vi röntga och se så att allt ser bra ut under också.
 
Vi bor tillräckligt avsides så vi hör bara fyrverkerier på långt håll. Tror knappt Mint har hört en enda raket faktiskt, inte ens på jobbet i industriområdet i stan.. haft tur i år!
Hade tv igång under 12-slaget, mest för att inte dra igång nån vaktreaktion på den äldre, så vi hörde ingenting alls in 😊
 
Vägde in Sixten på 1.7 kg idag och han är 19cm. Enligt uppfödaren följer han krvan utmärkt och han är lite mindre än sin mamma men nu lika stor som pappan😅.

Han har fått en ny vinterjacka för han har börjat växa ur sina andra kläder. Valde en röd så att jag ska kunna se honom ordentligt 😁. Missnöjd pyttehund i -25..
Visa bifogad fil 136288
Ser ut som en purken liten tomte 😁😁
 
Hur gick det för alla på nyår? Vi stack iväg från stan, Bog har inte reagerat något när vi hört smällar i stan, men på nyår så hördes det lite smällare på avstånd även i stugan precis vid 12 slaget och Bog ville gärna ut och kolla, han trodde nog att någon knackade på dörren, för han reagerade på samma vis som när vi får gäster.

När vi kom hem häromdagen så smällde dom dock av en bomb med hur många smällar som helst på innergården... Bog blev lite bekymrad och började spana en hel del, men så fort jag erbjöd lek så bjöd han upp till kamplek trots smällarna så det är jag tacksam för. :)


Hans lagade tänder har snart fungerat bra i två månader! Första kliniken påstod att det inte gick att laga tänder för att fyllningarna ramlade ut på en vecka... kommer bara åka till Södran för tänder i fortsättningen. Om fyra månader så ska vi röntga och se så att allt ser bra ut under också.
Vår granne som brukar smälla gjorde inte det i år. Däremot smällde det en hel del i byarna några kilometer bort.

Jag var inte hemma vilket är jobbigt, BCn är helt klart skottberörd/ reagerar på åska men hon checkar in för att se om det är något som hon ska oroa sig över.
Hon är inte ljudkänslig förövrigt (man kan råka välta 6 metallgrindar 1 meter bakom henne utan att hon vrider på ett öra).
Inga hundar ute mellan 20-01 är regeln på nyår, hon fick dra 6 km framför cykeln tidigare på dagen för att vara nöjd.

Terriern märker inte ens att det smäller.
 
Hur gick det för alla på nyår? Vi stack iväg från stan, Bog har inte reagerat något när vi hört smällar i stan, men på nyår så hördes det lite smällare på avstånd även i stugan precis vid 12 slaget och Bog ville gärna ut och kolla, han trodde nog att någon knackade på dörren, för han reagerade på samma vis som när vi får gäster.

När vi kom hem häromdagen så smällde dom dock av en bomb med hur många smällar som helst på innergården... Bog blev lite bekymrad och började spana en hel del, men så fort jag erbjöd lek så bjöd han upp till kamplek trots smällarna så det är jag tacksam för. :)


Hans lagade tänder har snart fungerat bra i två månader! Första kliniken påstod att det inte gick att laga tänder för att fyllningarna ramlade ut på en vecka... kommer bara åka till Södran för tänder i fortsättningen. Om fyra månader så ska vi röntga och se så att allt ser bra ut under också.
Sixten var superchill! Jag var trött och gick och la mig vid 23. Vi vaknade till när det sköts raketer och somnade lika snabbt igen😁.
 
Bomullstussen var stencool fram tills närmaste grannen började fyra av raketer typ 23:58 😞 Sov i soffan och tiggde kel av våra gäster när hon var vaken. Men blev typ helt panikslagen av ljusskenet (tror jag, kan ju inte fråga) som sken in igenom hallfönstren när grannen drog iväg sina pjäser. Eller om det var då det blev för mycket av allt. Det klingade ju tack och lov av fort, men måste uppenbarligen tänka till ytterligare inför nästa år. Hade ju täckt för alla andra fönster såklart, men missat de som jag inte ens tänkt på som fönster.
 
Hur gick det för alla på nyår? Vi stack iväg från stan, Bog har inte reagerat något när vi hört smällar i stan, men på nyår så hördes det lite smällare på avstånd även i stugan precis vid 12 slaget och Bog ville gärna ut och kolla, han trodde nog att någon knackade på dörren, för han reagerade på samma vis som när vi får gäster.

När vi kom hem häromdagen så smällde dom dock av en bomb med hur många smällar som helst på innergården... Bog blev lite bekymrad och började spana en hel del, men så fort jag erbjöd lek så bjöd han upp till kamplek trots smällarna så det är jag tacksam för. :)


Hans lagade tänder har snart fungerat bra i två månader! Första kliniken påstod att det inte gick att laga tänder för att fyllningarna ramlade ut på en vecka... kommer bara åka till Södran för tänder i fortsättningen. Om fyra månader så ska vi röntga och se så att allt ser bra ut under också.
Det blev perfekt träning. Det var några smällar ganska nära precis vid 00, resten var långt bort under en lång tid. Gammelhunden sov som en stock och vi sov räv i sängen för att verkligen avdramatisera 😅 Toke gick runt och gruffade lite och kollade i fönstren innan han tröttnade på att ingen annan brydde sig och gick och la sig. Vi bor på landet och här skjuts inte mycket och enbart från 00-00.30 typ 😁
 
Vi har lekt och tränat lite i ridhuset idag, så perfekt med isolerat ridhus att rasta honom i när det är -20! Har inte hittat någon valpkurs så jag tränar på lite själv. Inkallningarna är ganska säkra och så jobbar vi med att han ska stanna bredvid mig och stå stilla för att få godis. Sen att han ska gå fint bredvid en bit och stanna igen. Jag tycker det är lättast att ha honom på höger sida, en är ju van vid det från hästarna. Introducerade honom på vänster sida idag och det gick jättebra!

Fick filmer på hans mamma igår från utställning och hon hoppar runt och är väldigt bouncy, men vinner ändå. De ska visa mycket energi tydligen så känner inte att han behöver bli för lydig innan utställning iaf😁.
 
Kunde inte hålla mig, nu är Sixten anmäld till sin första utställning! Blir i Gävle 17/2 på hans femmånadersdag😃. Kan ha beställt en outfit till mig själv också🙈. Nu ska jag leta snyggt sleekt koppel också! Är mer pepp på dettaän hästarnas säsong just nu😅.
 
Mint har haft träningsdejt med en hel hög kelpar idag - 6st var dom totalt.
Passade på att träna lite tävlingslikt med folk på plan och kommendering första passet och andra överträning med störning. Apporterna som låg lite överallt var svårare störning än folket som pratade, kröp på alla fyra och klappade i händerna 😆
Sen låg han platsliggning som den champ han är 😍

Heeela gänget (japp, det är Mint som flirtar 😇 - efter 3timmar orkar inte hjärncellerna hålla ihop längre för en fotografering)!
IMG_4382.jpeg
 
Nyår var lugnt här, vi bor på landet och det brukar bara smälla mellan 23.55 och 00.15 ungefär. Vi hade dock en film igång och hundarna fick oxstruphuvud strax innan det började smälla.

Bayli var dock helt obekymrad om de raketer som hördes genom ljudet från filmen - han var mer upptagen och lite brydd över hur man äter rått kött/brosk. ;) Jag fick ta en sax och hjälpa honom genom att klippa loss små lagom bitar. Han är lite speciell - tuggar gärna på hudben, horn, gamla märgben, pinnar på promenaden men kan bli helt ställd av en för stor bit ost eller bröd eller vad det nu är - hur hade vi tänkt att han skulle kunna tugga i sig något sånt? :D

Just ja, när han var ute i trädgården på en snabbkiss den 30:e så smällde det faktiskt en hyfsad smäll en bit bort, men han var helt obrydd. Så skönt - efter att vi i många år levde med hundar som var rädda för åska och raketer (två hundar av fem, de övriga helt obrydda) är det oerhört skönt att nu ha fyra trygga hundar.
 
Äntligen börjar Bomullstussen ta intiativ till att hon vill träna! Det här med trickträning och shejping i kombination verkar ha varit nyckeln till att hon ska komma och säga ”Hej, jag vill träna/är beredd att jobba för godis/är redo att försöka lista ut vad du vill att jag ska göra för att få det där godiset". Det tog ju bara typ 8 månader att komma dit 😅
 
Åkte ut till min syster som bor utanför en by men ingen av hundarna har brytt sig det minsta vid smällare. Väldigt tacksamt kan jag säga för folk har smällt sen innan jul och smäller fortfarande här vi bor..
Men de fick vars ett rebven precis innan tolv och tyckte nog det var riktigt gott :D .

Diva ska börja valpkurs på fredag och har inte kissat inne på flera dagar. Hon börjar också förstå lite mer när vi tränar, vilket är väldigt roligt. Men hon behöver komma ifrån Hexa mer och därför blir valpkursen väldigt bra.
 

Bifogade filer

  • 404089432_755964926593650_7815411472665251671_n.jpg
    404089432_755964926593650_7815411472665251671_n.jpg
    14 KB · Visningar: 35

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 988
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 674
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 982
Senast: CaisaCax
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 910
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp