Bukefalos 28 år!

Valp och relation?

Sv: Valp och relation?

En valp är ingen kanariefågel och det finns inget behov av burar och hagar.

En valp behöver kärlek, omtanke, närhet. Den behöver sova när den är trött, äta när den är hungrig, leka när den är pigg, kissa när den är kissnödig. Har man tagit sig an en valp får man sätta sina egna behov i andra hand och anpassa sig efter dess egen rytm. Får den sina grundläggande behov tillgodosedda så infinner sig harmonin.

Det är så enkelt.

Fast ärligt talat är den där regeln om bur konstig och onyanserad. Jag håller helt med om att hundar inte ska förvaras i bur i tid och otid. Men alla hundar bör i tidig ålder lära sig att vara bekväma i bur, vilket faktiskt kräver träning. Inte för att huindägare ska förvara hunden där i tid och otid, utan för att hunden ska känna sig trygg i situationer då den måste vara i bur, t.ex. vid bilresa eller vistelse hos veterinären. När min ena hund var 12 veckor blev han så dålig i magen att han fick tillbringa en dag hos veterinären med dropp. Då var jag väldigt glad att jag hade vant honom att vara i bur, så att inte själva burvistelsen blev ännu ett stressmoment i den för honom väldigt jobbiga situationen. En redan stressad och smärtpåverkad hund ska inte behöva utsättas för mer stress. Samma sak på utställning och tävling. Då ska buren vara en skön fristad, även med dörren stängd.

Om man måste lämna valpen ensam en stund tycker jag det är hundra gånger bättre att den är i en trygg valphage med sin säng och sina leksaker, än obevakad i ett stort rum där även den mest uppmärksamma valpägare kan ha missat något riskmoment. Ett tappat gem eller mynt kan göra enorm skada i en liten valpmage. Att vid enstaka tillfällen använda buren för att skapa ro för en övertrött valp tycker jag inte heller är fel. Vi tog den med ibland när vi var bortbjudna och visste att vi inte skulle kunna sitta med valpen i knäet hela tiden. När valpis började bli trött och hade svårt att komma till ro i den främmande miljön ställde vi buren bredvid oss där han kunde känna vår doft och höra våra röster och lät honom ligga där med sin snuttefilt, sin mjukisleksak och ett tuggben. Det tog inte många minuter innan han somnade som en stock. Jag förstår varför burregeln finns, men den är väl dogmatisk.

Och söka dispens för att hunden är ordinerad burvila? Är de inte riktigt kloka? Vem f-n gör det? Har någon någonsin gjort det?
 
Senast ändrad:
Sv: Valp och relation?

Tänka sig, 3 av mina hundar har då o då fått vistas i bur, gick faktiskt utmärkt utan tidigare träning. Bilbur ej medräknad o inte heller hos vet.

Tips: Läs förarbetena o kommentarer till lagen.
 
Sv: Valp och relation?

Det ar givet att man tar ansvar for sitt djur.

Att lamna valpen hemma faller inte under kategorin "korrekt taget ansvar".

Ja och tog han ansvar för sitt djur skulle han se till att den inte demolerade flickvännens bostad när han är där och hälsar på. Det finns andra alternativ än att lämna valpen hemma. Hundpassning t.ex. Eller varför inte göra en ansträngning och hålla valpen under lite kontroll när man är borta istället för att låta flickvännen göra jobbet...?

Det låter på dig som att det är ok att ta med sig en valp hem till någon över helg, släppa den lös och låta den kissa inne och bita sönder inredningen och sen fnysa att "antingen är du med mig eller inte".....? Det är ju fullkomligt orimligt och fruktansvärt egoistiskt.
 
Sv: Valp och relation?

om du laser TS inlagg igen ser du bla. att en del av klagomalen ar for att "nagon av dom" jagar efter valpen och darfor inte ater eller tittar pa film i lugn och ro... sa att han later den "forstora hela TS hus" ar nog en aning overdrivet ;)

Jag har presenterat sma saker som kan hjalpa, bla. oronproppar vid somn.

Annars sa nser jag faktiskt att ar man ett par sa ar man tillsammans - thus MED. Kan man inte uppbringa tillrackligt med "MED" pga. en vild valp sa vette fn om det finns tillrackligt "med" i forhallandet.

Men det ar ju sjalvklart, pojkvannen som TS traffat "ett tag" skulle ju ha bojt sig och inte skaffat valpen han ville ha for att TS inte ville ha valp. For det ar inte egoistiskt. O_o
 
Sv: Valp och relation?

Hundar behöver inte träna för att ligga i bur hos veterinären, det går alldeles utmärkt ändå. När man åker bil så åker man bil. När man är hemma så är man hemma i sin vardagliga, valpsäkrade miljö. När man åker bort så nattar man sig precis som hemma; utan bur och hage.

Lagen finns där för att den behövs. Hundar är inte kanariefåglar.
 
Sv: Valp och relation?

Jag onskar att du hade forklarat det for sonen's dobermann som skrek sa veterinaren ringde sa de fick ta hem henne i fortid for att hon madde sa daligt. Hon var aldrig burtranad och efter den upplevelsen var det bara att glomma bur overhuvudtaget. Pa grund av det sag jag till att burtrana min fran dag ett. Hon ar supertrygg i bur. Lagger sig med hakan i golvet, som hon sallan gjor om inte jag ar med, i bur ar hon trygg nog att slappna av aven utan mig.
 
Sv: Valp och relation?

Men det ar ju sjalvklart, pojkvannen som TS traffat "ett tag" skulle ju ha bojt sig och inte skaffat valpen han ville ha for att TS inte ville ha valp. For det ar inte egoistiskt. O_o

Tycker du...?

Jag tycker bara att han ska ta ansvar för sin valp och sköta om den. Men det är ju för mycket begärt....
Jag har varit ihop med min sambo i 6 år nu och mina hundar är fortfarande mina hundar och mitt ansvar eftersom han inte är intresserad. Det klargjorde han från början. Visst hade jag kunnat välja att dumpa honom för det men det går alldeles utmärkt att kompromissa och ha kvar både man och jycke och göra alla nöjda. Jag får hjälp om jag ber om det men huvudjobbet är mitt. Precis som jag tycker att det borde vara.

Kommer sambon hem med en cross och börjar plocka isär den på vardagsrumsbordet kan jag utan att riskera att bli dumpad be honom att vänligen göra det i garaget istället.
 
Sv: Valp och relation?

En valp är ingen kanariefågel och det finns inget behov av burar och hagar.

En valp behöver kärlek, omtanke, närhet. Den behöver sova när den är trött, äta när den är hungrig, leka när den är pigg, kissa när den är kissnödig. Har man tagit sig an en valp får man sätta sina egna behov i andra hand och anpassa sig efter dess egen rytm. Får den sina grundläggande behov tillgodosedda så infinner sig harmonin.

Det är så enkelt.

Måste säga att tolkningen att en burdörr måste tas bort är rätt intressant, vad grundar den sig på egentligen? Det som förbjuds i författningstexten är burförvaring och det enda stöd jag sett presenteras för en sådan tolkning är något en enskild djurskyddsinspektör skrivit om hur bestämmelsen ska tolkas.
 
Sv: Valp och relation?

Tänka sig, 3 av mina hundar har då o då fått vistas i bur, gick faktiskt utmärkt utan tidigare träning. Bilbur ej medräknad o inte heller hos vet.

Tips: Läs förarbetena o kommentarer till lagen.

Hundar behöver inte träna för att ligga i bur hos veterinären, det går alldeles utmärkt ändå. När man åker bil så åker man bil. När man är hemma så är man hemma i sin vardagliga, valpsäkrade miljö. När man åker bort så nattar man sig precis som hemma; utan bur och hage.

Lagen finns där för att den behövs. Hundar är inte kanariefåglar.

För en del hundar kan det vara jobbigt och traumatiskt att ligga i bur. Precis som med allt annat tycker jag det är en självklarhet att man tränar så att hunden är van innan det blir skarpt läge. Som jag sade så vill jag att en hund som måste vara på djursjukhuset, med all stress som det innebär, åtminstone ska vara van vid och avslappnad med att vara i bur. En hund från samma uppfödare som mina dog på djursjukhuset i väntan på ett enkelt ingrepp. Den var så stressad att andningsvägarna svullnade upp. Även om ingen vet säkert, trodde veterinären att stressen över att ligga i bur kunde ha bidragit.

Ingen påstår att hundar är kanariefåglar (varför de nu skulle må bättre av att sitta i bur). Jag tycker absolut inte heller att hundar ska förvaras i bur i tid och otid. Däremot tycker jag att buren, om man har lärt hunden att trivas i den, kan fungera som en trygg och vilsam plats för hunden, t.ex. när man har tagit med sig hunden hem till andra och den har svårt att komma till ro. Om hundar inte lider av att sitta i bur vid jakt, på tävling, utställning m.m. så säger det sig själv att de inte heller lider av att sitta motsvarande tid i hemmiljö någon gång då och då. Problemet är många människor saknar sunt förnuft och går till överdrift.
 
Sv: Valp och relation?

om du laser TS inlagg igen ser du bla. att en del av klagomalen ar for att "nagon av dom" jagar efter valpen och darfor inte ater eller tittar pa film i lugn och ro... sa att han later den "forstora hela TS hus" ar nog en aning overdrivet ;)

Läs igen...

Jag ser allt som blir söndertuggat (väggar, tapeter, skor, lister,möbler osv), golv som blir nedpissade/nedskitna och all oro/kaos som valpen orsakar. Pojkvännen tycker det är jättesött när valpen far runt i timtals i full fart inomhus. Han torkar upp efter hunden och sönderbitna saker rycker han nonchalant på axlarna och tycker 'det går byta/köpa nytt/laga'. Så länge valpen och vi är i pojkvännens hus så bryr jag mig inte. Hans hus, hans saker, hans kostnader. Min hund slipper följa med dit och jag kan åka hem när jag tröttnar.

Problemet är när de kommer till mig. Min hund får inte vara ifred, utan terroriseras utav valpen hela tiden. Jag vill inte ha mitt hem förstört utan får ideligen jaga efter valpen och hålla efter. 'NEJ' är numera det vanligaste ordet i mitt tal. Det går inte föra ett vettigt samtal utan att någon av oss får springa efter valpen. Att få en lugn stund framför tv:n gemensamt kan vi glömma och att äta en gemensam varm måltid i lugn och ro känns som en ouppnåelig dröm.

Jag tycker det låter som att han tar med sig attityden att "det går att byta/fixa nytt" hem till flickvännen.
 
Sv: Valp och relation?

Varfor detalj diskuterar vi? Bottom line ar att TS tycker att det ar jatte jobbigt med valp och ville inte ha en fran borjan medan pojkvannen ville ha och skaffade en valp. De tycker helt enkelt olika i det mesta runt valpen. Det ar POJKVANNENS valp. Han valde att skaffa valp och bor ensamen, det ar hans valp. Han har en annan syn pa hunduppfostran och varderar tydligen ocksa annat runt omkring honom annorlunda an TS. Vill inte TS "valp sakra" sitt hem men vill umgas med pojkvannen utan att hon maste engagera sig i valpen far de val sluta traffas hos henne tills valpen blivit storre sa hon slipper fundera pa var valpen biter och kissar tills den aldern ar over.
 
Sv: Valp och relation?

Varfor detalj diskuterar vi? Bottom line ar att TS tycker att det ar jatte jobbigt med valp och ville inte ha en fran borjan medan pojkvannen ville ha och skaffade en valp. De tycker helt enkelt olika i det mesta runt valpen. Det ar POJKVANNENS valp. Han valde att skaffa valp och bor ensamen, det ar hans valp. Han har en annan syn pa hunduppfostran och varderar tydligen ocksa annat runt omkring honom annorlunda an TS. Vill inte TS "valp sakra" sitt hem men vill umgas med pojkvannen utan att hon maste engagera sig i valpen far de val sluta traffas hos henne tills valpen blivit storre sa hon slipper fundera pa var valpen biter och kissar tills den aldern ar over.

Därför att hon fick till svar att hon skulle låta pojkvännen skaffa sig en bättre flickvän och en massa andra trevliga kommentarer....

Det fetstilta håller jag till 100% med om.
 
Sv: Valp och relation?

Kan du inte bygga en valphage hemma hos dig? Jag har en staffevalp modell superintensiv och tugglad, vi har byggt en valphage med kompostgaller. Förvisso fick vi offra halva sovrummet, men gud så skönt det är att veta att valpen inte kan tugga sönder saker på nätterna när vi sover utan då har hon sin hage med sin bädd att sova i. Hon är totalt trygg i den och det tog nog 2 nätter innan hon konstaterade att demoleringsmöjligheten i valphagen var obefintlig så då la hon sig helt lugnt och sov i sin bädd.
Den kan vi även använda oss av när hon blir övertrött och totalt galen. Istället för att riva hemmet får man hoppa in i valphagen och vila en stund. Fungerar klockrent varje gång. Hon kopplar av omgående och lägger sig ner och sover.

Och nej, hon är ingen kanariefågel bara för att vi har ett avskärmat ett rum åt henne, det går ingen nöd på henne alls.
 
Sv: Valp och relation?

Vi laser nog in olika saker i TS inlagg ;) Hjalper ju inte direkt att TS inte skrivit sen dess heller.

:D

Och vi har nog lite olika relationer vi kikar pa i jamforelse dar till. T.ex. hatar jag boskap. Med en passion, maken ar cowboy. Jag ar med, jag jobbar med de jakla skrallena jag med. Avskyr dom av hela hjartat, men inte tusan satter jag mig och lipar nar stutarna kommer ut fem pa morgonen och vi maste springa ut i pjs for att jaga in dom. Visst muttrar och svar jag over dom, men inte sjutton snuddar tanken ens vid att lamna honom for att han vill fortsatta med boskap... :)

Till traden lite mer, vi har en flyttbar grind som flyttas fran sovrumsdorren, till koksdorren, ibland till gastrums dorren osv. Aven vara "vuxna" hundar far finna sig i att skarmas in i ett rum nattetid. Terriern har en crate, hon ar cratetranad. Dit gar hon och sover pa eget bevag - i synnerhet som slyngeln ar lite dryg.
10 hundar pa garden, varav makens hogljudda jaklar bor vid sovrumsfonstret. Jag sover med oronproppar i perioder. Och min hund tuggade sonder hans balte mitt i natten en vanda. (Han skulle ha hangt upp det ;) )Det finns praktiska losningar som underlattar... Men det beror ju pa hur mkt man ar villig att underlatta for sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Valp och relation?

Det där har jag också funderat på efter att ha läst på JV hemsida, jag hittar inget om att man ska ta bort nån dörr.
 
Sv: Valp och relation?

Hundar behöver inte träna för att ligga i bur hos veterinären, det går alldeles utmärkt ändå. När man åker bil så åker man bil. När man är hemma så är man hemma i sin vardagliga, valpsäkrade miljö. När man åker bort så nattar man sig precis som hemma; utan bur och hage.

Lagen finns där för att den behövs. Hundar är inte kanariefåglar.

Här var vi fyrkantiga...En del hundar behöver visst träna på sådana saker och jag skulle tro att väldigt få här har sina hundar i bur på samma sätt som man håller kanariefåglar i bur.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 255
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 316
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
830
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 358
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp