Valpar varje år?

Sv: Valpar varje år?

TACK:bow:
Jag ville bara veta om tiken tog någon skada av det, eller om det som med "andra hunddjur" är "naturligt":)

* Jenny *
 
Sv: Valpar varje år?

Visst du kan väl ta valpar på tiken två år i rad, men inte 4 löp i rad.
2 löp i rad räcker!

Tror tom att det är olagligt ? O.o
 
Sv: Valpar varje år?

Är det okey att ta valpar på samma tik två år i rad??
Jag bara undrar:o

* Jenny *

Jag ser att alla svarat ja, men jag vill tillägga att det går ju bara om tiken återhämtar sig bra efter första kullen. Har upplevt en tik som fick valpar 2 år i rad. Hunden fick inte ens komma upp i vikt innan hon parade andra gången.
 
Sv: Valpar varje år?

Visst du kan väl ta valpar på tiken två år i rad, men inte 4 löp i rad.
2 löp i rad räcker!

Tror tom att det är olagligt ? O.o



2 löp i rad skulle jag aldrig ta valpar på. Däremot 1 kull med 1 års mellanrum, det är helt ok.
 
Senast ändrad:
Sv: Valpar varje år?

Jag ser att alla svarat ja, men jag vill tillägga att det går ju bara om tiken återhämtar sig bra efter första kullen. Har upplevt en tik som fick valpar 2 år i rad. Hunden fick inte ens komma upp i vikt innan hon parade andra gången.

En tik ska inte förlora så mycket för den haft valpar. Då anser jag man fodrar fel.
Om tiken fått valpar 2 år i rad, så har den ju nästan 1 år på sig att komma igen.
Klarar den inte det, då skulle jag inte fortsatt ta valpar på en sån tik.
 
Sv: Valpar varje år?

Fast om man tar valpar två löp i rad beror ju också på hur långt tiken har mellan sina löp. Leia har ju 9 1/2 månad emellan, jag kommer para henne nu trots att hon parades på förra löpet också. Sedan kommer jag dock vänta ett löp innan jag parar en sista gång.
 
Sv: Valpar varje år?

Fast om man tar valpar två löp i rad beror ju också på hur långt tiken har mellan sina löp. Leia har ju 9 1/2 månad emellan, jag kommer para henne nu trots att hon parades på förra löpet också. Sedan kommer jag dock vänta ett löp innan jag parar en sista gång.


Ja jag skulle nog skrivit på ett annat sätt. För jag menade om det är en tik som löper 2ggr om året.
Min som har valpar nu löper bara 1 gång om året, så på henne blev det ju också två löp på raken :D

Och precis som du så hoppar jag över nästa löp. Så hennes nästa kull blir om två år.
 
Sv: Valpar varje år?

En tik ska inte förlora så mycket för den haft valpar. Då anser jag man fodrar fel.
Om tiken fått valpar 2 år i rad, så har den ju nästan 1 år på sig att komma igen.
Klarar den inte det, då skulle jag inte fortsatt ta valpar på en sån tik.

Det gick inga 12 månader mellan dräktigheterna, däremot ett löp emellan. Hon löper 2 ggr om året. Jag motsatte mig i valptagningen på den här hunden, men ägaren är ingen bra lyssnare.. Tro det eller ej så verkar fodret funka väldigt bra innan hon fick valpar. Fin päls, glad och pigg osv.. För att inte tala om hur in hon blev i hullet! Men hon hade inte återhämtat sig alls bra, dels för att hon hade valparna kvar hos sig i ca 4 månader efter födseln (2 st som inte blev sålda) och dels för att hon fick nån infektion eller dyl efter födseln. Men ägaren har ju minsann "uppfödning" (av blandraser) och veterinären hade tydligen gett klartecken.. Den veterinären hade jag velat ha en pratstund med :devil:
 
Sv: Valpar varje år?

Ja jag skulle nog skrivit på ett annat sätt. För jag menade om det är en tik som löper 2ggr om året.
Min som har valpar nu löper bara 1 gång om året, så på henne blev det ju också två löp på raken :D

Och precis som du så hoppar jag över nästa löp. Så hennes nästa kull blir om två år.

Är det ok att para om 3 år på raken då? 4? (eller bör en tik ens få så många kullar? Har inte så bra koll).
 
Sv: Valpar varje år?

En tik får ha maximalt 5 kullar enligt skk's regler och parar man då vartannat löp (1 gång/år med 12 månader emellan kullarna) under 5 års tid så är det fullt tillåtet.
 
Sv: Valpar varje år?

Tack för svar.
Okej, tillåtet. Är det vettigt? (försöker mest bilda mig en uppfattning).
 
Sv: Valpar varje år?

Allt beror ju på hur väl tiken återhämtar sig, hur stora kullarna blir, om hon har väldigt mycket att ge till aveln osv osv.

Har man då en tik som återhämtar sig fort och bra, har normalstora kullar, lämnar väldigt bra valpar, är frisk och helt enkelt "perfek" - då hade jag kunnat tänka mig att göra som Gnist's exempel. Hellre det, än att exempelvis para 2 löp på raken, eftersom kroppen har större chans att hållas i bra skick med vila mellan varje kull.

Min ena tik löper nu, hon började löpa när hennes valpar var 15 v gamla. Visst hade jag fått para henne på detta löp om jag ville, men det känns oschysst, dels för att hon fick en väldigt stor kull och dels för att hon var i uselt skick under förra dräktigheten och då sliter det ännu mer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 660
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 538
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
421
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Min valp som nu är 7 månader upplever jag som väldigt åksjuk. Vi har inte åkt så mkt men varje gång så kräks han och dreglar som jag vet...
Svar
9
· Visningar
510
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp