Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Efter en hård valrörelse är Peter Eriksson bekymrad över regeringsbildningen. Han tycker att partiledarna för de stora partierna stängt för många dörrar och inte förklarat för väljarna att det kommer krävas kompromisser.

– Det kommer att bli svårt. Om alla ska hålla vad de sagt under valrörelsen kommer det inte gå att bilda en regering. Det är ett bevis för att vi har en brist i ledarskapet i Sverige, säger Peter Eriksson."
Min etning i texten.
https://www.dn.se/nyheter/politik/vi-har-en-brist-i-ledarskapet-i-sverige/
 
En fråga till :D
Om/när Löfvén då blir nedröstad och alliansen troligen bildar regering. Blir inte SD "vågmästare"? Om de rödgröna har fler mandat än alliansen så har ju inte alliansen majoritet för att få igenom sin politik eller vad man säger? De behöver antingen få med sig rödgröna parti/er eller SD?
Och det kan ju skilja sig åt i olika frågor sas? Är både rödgröna och SD emot i nån fråga så får de inte igenom det?

Fast SD är ju vågmästare hela tiden, det är ju det som är problemet. Blir ju exakt samma sak när de rödgröna vill ha igenom ngt, är alliansen och SD emot får dom inte igenom det.
 
Nja, jag ser mer på det på samma sätt som vallöften. Det är helt enkelt vad de vill göra och ska försöka driva igenom. Sen finns alltid risken att det inte går vägen, men man säger inte ”vi ska försöka..” eftersom det inte låter vidare förtroendeingivande. De som röstat på alliansen vill med största sannolikhet inte ha Löfven som statsminister och Kristersson är helt enkelt ute efter att göra sina väljare nöjda. Det är inte konstigare än så.

Hur regeringen ska bildas och samarbeten är ju det som påbörjas nu. Det är ju generellt svårt att göra i förväg, innan man fått valresultatet.
Oavsett vad?
Man kan göra sitt bästa för att göra sina väljare nöjda samtidigt som man tydligt tar avstånd från SD även i den här frågan. De har ibland lyckats ta avstånd, det erkänner jag, men det känns som att så fort SDs röster passar dem så talar de inte om det. Som att det skulle passa dem bra om SD röstade bort rödgrön regering. Även i såna situationer kan man påpeka det och tala om det och sedan ändå genomföra det man hade tänkt för sina väljares skull.

Jag menar bara att om de hade lagt till "Tyvärr för att få bort den rödgröna alliansen så behöver vi SDs röster men det innebär inte att vi har samma åsikter eller står på samma sida."
Jag hade inte hållit med och undrat hur de hade tänkt göra sen, men det hade åtminstone varit ärligare och öppnare.
 
Fast SD är ju vågmästare hela tiden, det är ju det som är problemet. Blir ju exakt samma sak när de rödgröna vill ha igenom ngt, är alliansen och SD emot får dom inte igenom det.
Inte för att jag gillar det, men det är en korrekt beskrivning av läget.
 
Vad som kan göras är att S+MP+C+L bildar minoritetsregeringen och sedan får igenom budget/propp med V i riksdag efter intern förhandling med dem. Vilket som sagt är vad S traditionellt gjort, men då utan andra samarbetspartier
 
Men varför skulle C och L vilja det?

Det kommer de inte att vilja med största sannolikhet. Om det inte är så att de ser SD som det större hotet och därför är villiga att samregera med S om de ser att M är villiga att samregera med SD. Men SD+M kommer fortfarande att behöva minst två andra Allianspartier för majoritet. Vilket kommer att bli svårt med tanke på tongångarna i valrörelsen. Det är en röra just nu.
 
Från Expressens förstasida
Räknade distrikt: 6002/6004
fi.png


0.4
v.png


7.9
s.png


28.4
mp.png


4.3
m.png


19.8
l.png


5.5
c.png


8.6
kd.png


6.4
sd.png


17.6
Resultaten visas i procent
Mandatfördelning mellan blocken:

Rödgröna: 144
SD: 62
Alliansen: 143
Antal röster räknade: 6 245 698
Antal röstberättigade: 7 495 927
 
Ska bli intressant att se vilka partier som blir först med att bryta vallöftena om att Inte samarbeta med SD. Allt för att få makten....
 
Oavsett vad?
Man kan göra sitt bästa för att göra sina väljare nöjda samtidigt som man tydligt tar avstånd från SD även i den här frågan. De har ibland lyckats ta avstånd, det erkänner jag, men det känns som att så fort SDs röster passar dem så talar de inte om det. Som att det skulle passa dem bra om SD röstade bort rödgrön regering. Även i såna situationer kan man påpeka det och tala om det och sedan ändå genomföra det man hade tänkt för sina väljares skull.

Jag menar bara att om de hade lagt till "Tyvärr för att få bort den rödgröna alliansen så behöver vi SDs röster men det innebär inte att vi har samma åsikter eller står på samma sida."
Jag hade inte hållit med och undrat hur de hade tänkt göra sen, men det hade åtminstone varit ärligare och öppnare.
Jag håller inte med. Det hade varit lite som att tala om för SD att ”ni har makten, vi är era dockor”. Jag är bra mycket gladare om partierna kan börja prata om sin egen politik istället för SDs, för det har jag saknat den här valrörelsen. De kan inte behöva säga att de är emot SD i varenda mening de yttrar.
 
Om jag förstått det rätt så är förtidsrösterna inte räknade än, och tokigt många förtidsröstade?
Så, om "alla" som förtidsröstade röstar rödgrönt, då blir det rejäl ändring i slutresultatet?
 
Eftersom vi alla har röstat färdigt så föreslår jag att de som är hugna att diskutera valresultatet, regeringsbildning och dess efterdyningar startar en ny tråd för det ändamålet.

/mod
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp