Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.

MJLee

Trådstartare
Jag vill inte ha tvång. Men delad försäkring är bara tydlig politisk styrning, inte tvång.

Ja iofs kan man välja att låta 'föräldraledigheten' frysa inne. Men jag skulle gärna se en morot också. Ett tag hade man ett tillägg så att den av föräldrarna som tjänade mest fick bidrag för att nå upp till 90 eller om det var 80% av sin inkomst. Och eftersom det för det mesta är mannen så var meningen att det skulle uppmuntra fler män att stanna hemma. Jag tror det togs bort ganska snabbt. Personlig anekdot, en fd kollega till mig hade ett vik på en tjänst som gav honom tillfällig löneökning jmf med hans egentliga lön. Eftersom föräldrapenning + bidrag räknades på den högre lönen så tjänade han mer när han var hemma föräldraledig än när han jobbade :D Nu var han iofs feminist och skulle delat den ändå men han var ganska belåten.
 
Vad svårt det blir utifrån rubriken att fatta för de som inte deltog i tråden som låstes, vad som är diskussionen. /ämnet ? 😳
Vi bara fortsätter att diskutera valet?

Detta val är ett val om värderingar. Hat mot framtidstro. Mänskliga rättigheter och enat land mot klyftor

Eftersom jag är positivt lagd så fortsätter jag att kampanja och fortsäter tro på att måniskor är kloka och balanserade. Tills motsatsen bevisas....
 
Vi bara fortsätter att diskutera valet?

Detta val är ett val om värderingar. Hat mot framtidstro. Mänskliga rättigheter och enat land mot klyftor

Eftersom jag är positivt lagd så fortsätter jag att kampanja och fortsäter tro på att måniskor är kloka och balanserade. Tills motsatsen bevisas....

Ja jag är aktiv deltagare av diskussionen . Men som sagt - om man ser till denna nya trådens rubrik och förklarande blir det väldigt svårt att förstå den, såvida man som sagr inte deltagit i den tråden som stängdes 👍

Jag har deltagit i debatten som stängdes . Och väldigt många med mig.

Hoppas du läst vidare om du är tveksam ang folks filosofi - inkl min 👍
 
Senast ändrad:
Vi bara fortsätter att diskutera valet?

Detta val är ett val om värderingar. Hat mot framtidstro. Mänskliga rättigheter och enat land mot klyftor

Eftersom jag är positivt lagd så fortsätter jag att kampanja och fortsäter tro på att måniskor är kloka och balanserade. Tills motsatsen bevisas....

Jag var precis som du, men börjar bli mer och mer pessimistisk vad gäller min tro på människan i allmänhet och svenskar i synnerhet just nu.

Har reflekterat lite över skillnaden på storstadsregioner och mindre kommuner och vilken skillnad det gör. Jag har tidigare bara haft erfarenhet av storstad (Stockholm) och tycker jag ser en tydlig skillnad i Bollnäs (jag vet, kanske inte så liten) främst att man samarbetar i mycket större utsträckning över blockgränser. Jag vet inte om det är positivt eller negativt men antar att det är realiteten.

Dessutom verkar kommundirektören i mindre orter ha en otrolig makt som inte finns i storstäderna. Inte bra!
 
Ja iofs kan man välja att låta 'föräldraledigheten' frysa inne. Men jag skulle gärna se en morot också. Ett tag hade man ett tillägg så att den av föräldrarna som tjänade mest fick bidrag för att nå upp till 90 eller om det var 80% av sin inkomst. Och eftersom det för det mesta är mannen så var meningen att det skulle uppmuntra fler män att stanna hemma. Jag tror det togs bort ganska snabbt. Personlig anekdot, en fd kollega till mig hade ett vik på en tjänst som gav honom tillfällig löneökning jmf med hans egentliga lön. Eftersom föräldrapenning + bidrag räknades på den högre lönen så tjänade han mer när han var hemma föräldraledig än när han jobbade :D Nu var han iofs feminist och skulle delat den ändå men han var ganska belåten.
Tänker du på jämställdhetsbonusen? Den hade ju ingen effekt alls.

Däremot har många via kollektivavtalen möjlighet att öka ersättningen:
https://www.saco.se/karriar/jag-ar-eller-ska-bli-foralder/foraldralon---sa-fungerar-det/

Från forskningen vet vi att det är två saker som får män att vara hemma:
- kvotering (män som grupp tar aldrig ut mer än de låsta dagarna)
- ökade ersättningsnivåer för ”lägstadagar”, män tenderar att låta lågt beralda dagar brinna inne
 
Oj så deppig jag blev av att läsa ikapp den låsta tråden.. Fy.

Du missade ändå det värsta. Äsch nu skakar vi av oss det och diskuterar framtidens Sverige och vilken fördelningspolitik som är mest effektiv. Frågan är hur vi bäst går framåt med en hållbar utveckling - det var ju mycket på tapeten tidigare men verkar ha sjunkit tillbaka lite eftersom frågan är om det går att höja levnadsstandarden för fler människor utan att förbruka för mycket av jordens tillgångar.
 
Varför bryter ni inte ut tråden med den jättebra ”ledarrubriken” ni gjort som funkat suveränt så folk fattar att tråden är avbruten /delad ?
Vet inte vad du menar med ledarrubrik men - den här tråden är ju inte utbruten? Den är en ny tråd efter en låst. Sådana har väl aldrig behövt särskilda rubriker.
 
@MJLee
Visst om man höjer skatterna på flyg så kommer det att bli en klassfråga, enbart de med bättre inkomst kommer att kunna resa på samma sätt som vi gör idag (alltså en reell försämring för många svenskar). Men det kanske är priset vi får betala? Att man flyger vartannat eller vart tredje år i stället för varje år. Att man väljer semestermål i närheten som man kan ta sig till utan flyg. Frågan är om politikerna vågar lägga fram ett så impopulärt förslag. Jag tvivlar.
Det finns ju redan politiker som driver hårda frågor om ex flyg.

Exempel från V:
Det är positivt om vanligt folk minskar sitt flygande, men först och främst måste toppolitiker och affärsresenärer som flyger flera gånger per vecka göra det. Det är de rikaste som genom sitt sätt att leva orsakar störst klimatutsläpp. Därför är det de som måste ställa om sin livsstil mest. En del av kampen för klimatet handlar om att via en miljonärsskatt dra in pengar för privat konsumtion till gemensamma klimatinvesteringar. När en större andel av ekonomin går till gemensamma investeringar och välfärd istället för ökad privat konsumtion för de som redan har mest blir det enklare att minska utsläppen.

Vänsterpartiet vill använda skattesystemet för att få ned utsläpp och skapa klimaträttvisa. Vi vill att det alltid ska vara billigare att välja det miljövänliga alternativet, exempelvis att ta tåget istället för att flyga. Därför är vi för att införa en träffsäker vägslitageavgift för tunga lastbilar och en flygskatt.
 
Vet inte vad du menar med ledarrubrik men - den här tråden är ju inte utbruten? Den är en ny tråd efter en låst. Sådana har väl aldrig behövt särskilda rubriker.

Nej den förra tråden stängdes och snabbt skapades en ny. Eftersom
@Gunnar reflekterade utifrån det så har jag reflekterat tillbaka . Vet inte om du missat den stora debatten ang trådars ämne och att moderatorerna hittat en jättebra lösning ang det att dela trådar. Och då ha en ”ledarparagraf” att tråden är utbruten .
 
Senast ändrad:
@MJLee

Det finns ju redan politiker som driver hårda frågor om ex flyg.

Exempel från V:

Men V talar fortfarande om det som en klassfråga, dvs att de som har bäst ekonomiska resurser är de som måste/ska betala mer. Min fråga är däremot, ska man frigöra flygskattefrågan från ideologi och nyktert se på hur man bäst minskar utsläppen från flygen. Dvs höjer skatterna så mycket att 'vanliga' svenskar inte längre har råd att flyga som de gjort tidigare.
 
Men V talar fortfarande om det som en klassfråga, dvs att de som har bäst ekonomiska resurser är de som måste/ska betala mer. Min fråga är däremot, ska man frigöra flygskattefrågan från ideologi och nyktert se på hur man bäst minskar utsläppen från flygen. Dvs höjer skatterna så mycket att 'vanliga' svenskar inte längre har råd att flyga som de gjort tidigare.
Fast de pratar ju om att flyget måste bli dyrare och miljövänliga alternativ billigare. Jag har inte uppfattat hur stor flygskatt man vill lägga på men jag har tolkat det som att den ska vara rejäl?

Jag uppskattar förövrigt verkligen att V lägger klassperspektivet på miljöfrågan. Det är jätteviktigt!
 
Ska bli riktigt intressant hur detta val går, kan gå precis hur som helst, med tanke på usa valet i bakhuvudet.

På jobbet när det var produktionsstopp så pratades det en del om valt. Det resulterade i att många var missnöjda med S och tittade på andra partier och då passade jag på att prata gott om C och en annan om L vilket gjorde att nästan alla lovade att kolla upp dessa partier👍.
I andra gruppen jag jobbade i fanns några SD och vet även att V har stark förankring bland många på jobbet och så även kommunistpartiet på kommun nivå👎
 
Jag tror att det blir väldigt besvärligt för att jag gissar att Alliansen slutar på runt 30-35%, rödgröna lika mycket och SD 25-30% så det blir tre ungefär jämnstora block. Tror också att många kommer att rösta på SD som inte går ut med det innan valet. Det blir ett missnöjesval.
Missnöje med vad? Det enda jag är riktigt missnöjd med är hur många, fortfarande efter Trump och Orban och Brexit, som är beredda att rösta på SD. Idiotens mor är alltid gravid, eller vad ska man säga?
 
Missnöje med vad? Det enda jag är riktigt missnöjd med är hur många, fortfarande efter Trump och Orban och Brexit, som är beredda att rösta på SD. Idiotens mor är alltid gravid, eller vad ska man säga?

Skulle snarare säga att man är en idiot om man inte förstår att det finns sakliga skäl att rösta på både SD och Trump.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp