Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det sista förstår jag inte? Om V+S+MP röstar Ja stefan och alliansen röstar nej Stefan. Då har han ju fler ja just nu och SD "avgör"? Eller är det ännu mer komplicerat? :)
Dvs SD kommer rösta för Kristersson och det talar alliansen inte ett knyst om.
Fast alltså, varför skulle SD rösta för Löfven? Det är inte detsamma som att M bett SD rösta emot. SD väljer själva var de röstar, men eftersom de pratat om förhoppningar att samarbeta med M, för att SD vill det, så är det ju ganska otroligt att de skulle rösta för Löfven som statsminister.
 
Ja, men det talar Alliansen inte något om.
Och hur de ska få fram en regering när de sett till att rösta bort de rödgröna med hjälp av SD förstår jag inte. Antingen så ber de om hjälp från de rödgröna som de just fått bort från regeringen tack vare SDs röster. Eller så samarbetar de med SD.

Det är väl rätt säkert att det är precis vad som kommer hända? Även om alliansen inte pratat om det, så känns det ganska självklart?
 
Jag vill göra en :eek: men känns inte rätt, jag förväntade ju mig det :meh:
Fast jo, jag är överraskad över att de faktiskt sa det.

"Det är ju inte något samarbete" .... röstar eller säger man likadant som ett parti som SD så krävs det väl lite genomtanke och det är väl inte "bra".
Alltså, alla har röstat lika som SD i nån fråga, mer eller mindre. Det handlar inte nödvändigtvis om samarbete, det handlar om eget intresse.
 
Ursäkta om mina frågor är dumma förresten. :o Tack för att du försöker förklara! :)
Absolut inte, eftersom vi inte hamnat i den här situationen med bara två sidor så är det ju inte så konstigt om man inte har koll. :) Börjar dock bli vansinnigt trött så är glad om jag lyckas förklara någorlunda. :D Får nog återkomma imorgon.
 
Fast alltså, varför skulle SD rösta för Löfven? Det är inte detsamma som att M bett SD rösta emot. SD väljer själva var de röstar, men eftersom de pratat om förhoppningar att samarbeta med M, för att SD vill det, så är det ju ganska otroligt att de skulle rösta för Löfven som statsminister.
Det har jag inte sagt, jag upprepar mig själv nu men det skulle behövas mindre "det är solklart nu!" och mera eftertanke och ödmjukhet med tanke på att man skulle rösta likadant som SD och faktiskt räknar med deras röster.
Och sen tänka på hur man ska få fram en regering, jag har liksom en känsla för att de kommer sedan erbjuda en regering (med bara dem själva) och sedan klaga över att de rödgröna inte vill rösta på dem när de just röstat bort dem med hjälp av SD.
Och då ev behöva vända sig till SD, men jag hoppas på ett bättre blocköverskridande samarbete.
 
Det är väl rätt säkert att det är precis vad som kommer hända? Även om alliansen inte pratat om det, så känns det ganska självklart?
De har faktiskt tvärtemot väldigt tydligt upprepat att de inte ska samarbeta med SD, om det så händer så är det ett bedrägeri mot dem alla som röstat på dem.
 
Absolut inte, eftersom vi inte hamnat i den här situationen med bara två sidor så är det ju inte så konstigt om man inte har koll. :) Börjar dock bli vansinnigt trött så är glad om jag lyckas förklara någorlunda. :D Får nog återkomma imorgon.
En fråga till :D
Om/när Löfvén då blir nedröstad och alliansen troligen bildar regering. Blir inte SD "vågmästare"? Om de rödgröna har fler mandat än alliansen så har ju inte alliansen majoritet för att få igenom sin politik eller vad man säger? De behöver antingen få med sig rödgröna parti/er eller SD?
Och det kan ju skilja sig åt i olika frågor sas? Är både rödgröna och SD emot i nån fråga så får de inte igenom det?
 
Alltså, alla har röstat lika som SD i nån fråga, mer eller mindre. Det handlar inte nödvändigtvis om samarbete, det handlar om eget intresse.
Attityden spelar roll tycker jag. Att man tex upptäcker att man röstat likadant som dem i en fråga förklarar öppet varför och att man har tänkt efter ordentligt och främst är villig till att tala om det och förklara.
Än att inte nämna det alls och förvänta sig i förväg att SD ska rösta likadant som en själv utan att förklara i en väldigt stor och viktig fråga.
 
En fråga till :D
Om/när Löfvén då blir nedröstad och alliansen troligen bildar regering. Blir inte SD "vågmästare"? Om de rödgröna har fler mandat än alliansen så har ju inte alliansen majoritet för att få igenom sin politik eller vad man säger? De behöver antingen få med sig rödgröna parti/er eller SD?
Och det kan ju skilja sig åt i olika frågor sas? Är både rödgröna och SD emot i nån fråga så får de inte igenom det?
JA.
 
De har faktiskt tvärtemot väldigt tydligt upprepat att de inte ska samarbeta med SD, om det så händer så är det ett bedrägeri mot dem alla som röstat på dem.

Inte officiellt samarbeta med, men jag har en känsla av att de "råkar tycka som SD" ganska mycket om det innebär att de kan få makten och få bort de rödgröna?
Har på känn att de kommer hitta sätt att få SD med sig utan att behöva säga rakt ut att de samarbetar med dem.
 
Inte officiellt samarbeta med, men jag har en känsla av att de "råkar tycka som SD" ganska mycket om det innebär att de kan få makten och få bort de rödgröna?
Har på känn att de kommer hitta sätt att få SD med sig utan att behöva säga rakt ut att de samarbetar med dem.
Ding ding, we have a winner :grin:

Dvs, jag tror likadant :p
 
En fråga till :D
Om/när Löfvén då blir nedröstad och alliansen troligen bildar regering. Blir inte SD "vågmästare"? Om de rödgröna har fler mandat än alliansen så har ju inte alliansen majoritet för att få igenom sin politik eller vad man säger? De behöver antingen få med sig rödgröna parti/er eller SD?
Och det kan ju skilja sig åt i olika frågor sas? Är både rödgröna och SD emot i nån fråga så får de inte igenom det?
Sådant var det vid förra valet, därav decemberöverkommelsen, i samband med det stoppade alliansen o SD ner regeringens budget.
 
Följdfråga på det... Blir det direkt alliansens tur att bilda regering om Löfven blir bortröstad? Får de bara en chans liksom?
Jag är inte helt klar över processen, någon annan får gärna rätta mig, det är talmannen som tar emot förslag på regeringar som partier/grupper vill bilda och så röstar man i riksdagen om det förslaget. Dyker ett förslag upp som majoriteten säger ja till, den blir regering.
 
Jag är inte helt klar över processen, någon annan får gärna rätta mig, det är talmannen som tar emot förslag på regeringar som partier/grupper vill bilda och så röstar man i riksdagen om det förslaget. Dyker ett förslag upp som majoriteten säger ja till, den blir regering.

Aha. Och eftersom det är tre lite större partier och resten för små för att räcka till i samarbete med nåt av de tre större, så krävs det i princip att två av de större partierna samarbetar? Dvs S+M, M+SD eller S+SD?

Så för rödgrön regering måste typ S, MP och V samarbeta med minst två av "småpartierna" som nu är i alliansen? T.ex. C och L? Och det lär ju inte hända när alternativet M+SD är mycket mer sannolikt?
 
Aha. Och eftersom det är tre lite större partier och resten för små för att räcka till i samarbete med nåt av de tre större, så krävs det i princip att två av de större partierna samarbetar? Dvs S+M, M+SD eller S+SD?

Så för rödgrön regering måste typ S, MP och V samarbeta med minst två av "småpartierna" som nu är i alliansen? T.ex. C och L? Och det lär ju inte hända när alternativet M+SD är mycket mer sannolikt?
M+SD+KD räcker inte heller om de alla andra röstar nej, om jag minns rätt. De tog upp många olika alternativ under valvakan ikväll på svt, jag kommer inte ihåg om de ens kom fram till något alternativ som inte innehöll SD :rofl:

Jag tror att V+S+MP+C+L skulle gå men C och L vägrar nog att sitta i samma regering som V.

Den dag S och M ingår ett samarbete kommer jag att dö av chock :rofl:

Helt ärligt - jag är själv osäker på vad för regeringsalternativ det finns som skulle få majoritet :rofl:
 
Det har jag inte sagt, jag upprepar mig själv nu men det skulle behövas mindre "det är solklart nu!" och mera eftertanke och ödmjukhet med tanke på att man skulle rösta likadant som SD och faktiskt räknar med deras röster.
Och sen tänka på hur man ska få fram en regering, jag har liksom en känsla för att de kommer sedan erbjuda en regering (med bara dem själva) och sedan klaga över att de rödgröna inte vill rösta på dem när de just röstat bort dem med hjälp av SD.
Och då ev behöva vända sig till SD, men jag hoppas på ett bättre blocköverskridande samarbete.
Nja, jag ser mer på det på samma sätt som vallöften. Det är helt enkelt vad de vill göra och ska försöka driva igenom. Sen finns alltid risken att det inte går vägen, men man säger inte ”vi ska försöka..” eftersom det inte låter vidare förtroendeingivande. De som röstat på alliansen vill med största sannolikhet inte ha Löfven som statsminister och Kristersson är helt enkelt ute efter att göra sina väljare nöjda. Det är inte konstigare än så.

Hur regeringen ska bildas och samarbeten är ju det som påbörjas nu. Det är ju generellt svårt att göra i förväg, innan man fått valresultatet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp