Valtråd (inte Andra djur eller sytillbehör) - ändrad rubrik

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det jag inte fattar är att om svenska folkets röster väljer rödgrönt. Hur kan då de blåa sitta och säga att de vägrar Löfven som statsminister och själva ska ha regering. Men det är ju inte det svenska folket valt? Förstår inte den biten alls, jag känner mig lurad som väljare om mitt "block vinner" men det är inte det som får vara regering..

Men de rödgröna går ju inte till val ihop på samma sätt som Alliansen. Och majoriteten har fortfarande röstat emot sittande regering.
 
För att det är så valet fungerar om de inte får egen majoritet. Är någon över 50% är det annorlunda. Men statsministern röstas fram av regeringen och sen väljer statsministern ut ministrarna. Vi röstar fram vilka som ska sitta i riksdagen.
Jag förstår att de som har majoritet kan vara säker, men jag förstår inte att den sida som blir störst ändå kan bli nerröstad. Då följer man ju inte det svenska folket vill tycker jag..
Men alliansen måste ju få med sig SD för att rösta ner Löfven? Annars är ju rödgröna fler? (om det inte ändras då)
 
Jag förstår att de som har majoritet kan vara säker, men jag förstår inte att den sida som blir störst ändå kan bli nerröstad. Då följer man ju inte det svenska folket vill tycker jag..
Men alliansen måste ju få med sig SD för att rösta ner Löfven? Annars är ju rödgröna fler? (om det inte ändras då)
Japp.
Men den saken talas det tydligen inte om. De räknar bara med det.

:banghead:

(Jag håller med dig till 100%!)
 
Men de rödgröna går ju inte till val ihop på samma sätt som Alliansen. Och majoriteten har fortfarande röstat emot sittande regering.
Jaha, så det spelar också in? Jag tänkte att rödgrönt är ju större än blått och större än SD. Alltså har rödgrönt fått fler röster.. En majoritet har ju inte röstat för alliansen heller?
 
Jag förstår att de som har majoritet kan vara säker, men jag förstår inte att den sida som blir störst ändå kan bli nerröstad. Då följer man ju inte det svenska folket vill tycker jag..
Men alliansen måste ju få med sig SD för att rösta ner Löfven? Annars är ju rödgröna fler? (om det inte ändras då)
Fast vi har röstat fram riksdagen, nu är det upp till dem att bilda regering. Och en statsminister behöver vara en som kan bilda en regering som röstar med den. Det är ju värdelöst för oss att ha en regering som inte kan få igenom något för att de ständigt röstas ned.

Alliansen behöver inte ”få med sig” någon. Alla röstar för eller emot och med tanke på att SD knappast förväntar sig att släppas in i vänsterblocket lär de inte rösta för Löfven.
 
Är det inte sannolikt att SD hakar på alliansen för att få bort de rödgröna? Det kan vi väl nästan utgå från?
Ja, men det talar Alliansen inte något om.
Och hur de ska få fram en regering när de sett till att rösta bort de rödgröna med hjälp av SD förstår jag inte. Antingen så ber de om hjälp från de rödgröna som de just fått bort från regeringen tack vare SDs röster. Eller så samarbetar de med SD.
 
Fast vi har röstat fram riksdagen, nu är det upp till dem att bilda regering. Och en statsminister behöver vara en som kan bilda en regering som röstar med den. Det är ju värdelöst för oss att ha en regering som inte kan få igenom något för att de ständigt röstas ned.

Alliansen behöver inte ”få med sig” någon. Alla röstar för eller emot och med tanke på att SD knappast förväntar sig att släppas in i vänsterblocket lär de inte rösta för Löfven.
Det sista förstår jag inte? Om V+S+MP röstar Ja stefan och alliansen röstar nej Stefan. Då har han ju fler ja just nu och SD "avgör"? Eller är det ännu mer komplicerat? :)
 
Fast vi har röstat fram riksdagen, nu är det upp till dem att bilda regering. Och en statsminister behöver vara en som kan bilda en regering som röstar med den. Det är ju värdelöst för oss att ha en regering som inte kan få igenom något för att de ständigt röstas ned.

Alliansen behöver inte ”få med sig” någon. Alla röstar för eller emot och med tanke på att SD knappast förväntar sig att släppas in i vänsterblocket lär de inte rösta för Löfven.
Dvs SD kommer rösta för Kristersson och det talar alliansen inte ett knyst om.
 
Japp.
Men den saken talas det tydligen inte om. De räknar bara med det.

:banghead:

(Jag håller med dig till 100%!)
Jodå, ämnet kom upp i partiledarintervjun häromdagen, alliansen röstar nej i riksdagen till SL som stadsminister o röstar SD också nej så är det bra, det är ju inte något samarbete,kan bli illa det här, alliansen underskattar JÅ o SD.
 
Fast vi har röstat fram riksdagen, nu är det upp till dem att bilda regering. Och en statsminister behöver vara en som kan bilda en regering som röstar med den. Det är ju värdelöst för oss att ha en regering som inte kan få igenom något för att de ständigt röstas ned.

Alliansen behöver inte ”få med sig” någon. Alla röstar för eller emot och med tanke på att SD knappast förväntar sig att släppas in i vänsterblocket lär de inte rösta för Löfven.
Ursäkta om mina frågor är dumma förresten. :o Tack för att du försöker förklara! :)
 
Jodå, ämnet kom upp i prtiledarintervjun häromdagen, alliansen röstar nej i riksdagen till SL som stadsminister o röstar SD också nej så är det bra, det är ju inte något samarbete, an bli illa det här, alliansen underskattar JÅ o SD.
Jag vill göra en :eek: men känns inte rätt, jag förväntade ju mig det :meh:
Fast jo, jag är överraskad över att de faktiskt sa det.

"Det är ju inte något samarbete" .... röstar eller säger man likadant som ett parti som SD så krävs det väl lite genomtanke och det är väl inte "bra".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp