Vända boggisläp för hand på ojämn mark?

Det finns kärror för att vända släp manuellt, jag har aldrig provat så vet inte hur effektivt det är utan snubblade över en när jag skulle leta ensilagebalskärra. Kolla på typ bole efter "dolly flytta släp manuellt" tror jag.

Sett dem, var så jag snubblade över de elektriska sådana som jag länkade en ovan. Det tycks dock vad det skrivs om de manuella inte vara tillräckligt för att på ojämn mark vända ett boggi 180 grader. Även om det oavsett lär göra en starkare. Så beroende på släp kan det nog göra det lättare om det är ett sånt som går att rubba? Men inte göra något åt de som inte går att rucka på.
 
Du får åka in till nån mack med uthyrning och fråga om du får provbaxa lite!

Jo hyser man släpet nån annanstans så behöver man kanske inte uppför backen överhuvudtaget. Men har man sådan last som inte har ben så kanske man vill upp ändå, då får man väl backa neråt sen, i det läget gör det inget om bilen är längst in, den ska ju vara där då.

De flesta dagarna på vintern kanske man får hoppa över att åka ända upp till stallet om det går att undvika.

Jag måste ändå vända i backe, fast den utanför gården. Så vintertid är det endera så att man kommer ingenstans eller så kan man köra upp men inte backa upp. Alltså även med enkelaxlat. Det är kanske 600 meter byväg som är kurvig och backig så när det är isigt eller för mycket sörja får man oavsett stanna hemma. Det är jag van med. Men när det "bara" är blött eller normalt halt går det bra att köra om man slipper stanna i backe eller backa i dito.

Men som det låter i den här tråden riskerar man att under betydligt större del av året få problem med en boggi. Hur stora och när är svårt att gissa dock.

Hästen kan ju utmärkt väl gå, värre med halm- och spånbalar. Men stora saken att klura på känns som var man om man inte kan ha det hemma ska ställa det.
 
Jag måste ändå vända i backe, fast den utanför gården. Så vintertid är det endera så att man kommer ingenstans eller så kan man köra upp men inte backa upp. Alltså även med enkelaxlat. Det är kanske 600 meter byväg som är kurvig och backig så när det är isigt eller för mycket sörja får man oavsett stanna hemma. Det är jag van med. Men när det "bara" är blött eller normalt halt går det bra att köra om man slipper stanna i backe eller backa i dito.

Men som det låter i den här tråden riskerar man att under betydligt större del av året få problem med en boggi. Hur stora och när är svårt att gissa dock.

Hästen kan ju utmärkt väl gå, värre med halm- och spånbalar. Men stora saken att klura på känns som var man om man inte kan ha det hemma ska ställa det.
Jag testade att flytta mitt igår och kommer en dec i sidled på plant gräs/grusunderlag.
Har en egenvikt på 960 kg.
 
Kom och testa mitt :D

Du får fixa mer bil och körkort så löser det sig ;)

Mja det löser sig den dag jag flyttar mer. På sikt blir det ju annan bil men inga planer byta bil bara för att och särskilt inte just nu så det är ju i framtiden. Blir lite onödigt dyrt byta ut bilen för att byta släp ;P
 
Mja det löser sig den dag jag flyttar mer. På sikt blir det ju annan bil men inga planer byta bil bara för att och särskilt inte just nu så det är ju i framtiden. Blir lite onödigt dyrt byta ut bilen för att byta släp ;P
Vad är nackdelen med ett nytt enaxlat?
Det är väl 1 häst du kör?
 
Vad är nackdelen med ett nytt enaxlat?
Det är väl 1 häst du kör?

Komfort och vad som händer vid punktering etc är väl de främsta skälen för boggie så. Men förutom det så det finns i princip inga nya enkelaxlade släp - de görs typ inte utan allt är boggi. Vilket i sig är sunt, flera andra länder i Europa förbjudet väl transport av levande djur i enkelaxlat släp till och med.

Jag har varit nöjd med enkelaxlat men rent allmänt så för allt förutom vända för hand-delen ser jag ingen anledning att inte köpa boggi heller. Det är ju ur alla andra aspekter ett bättre val.
 
Att vända boggisläp för hand går, men kräver lite teknik. Beskrevs tidigare om att viska framåt eller bakåt. Ja - det går att hantera släpet för hand även om det boggi, men det är lite bök ibland lite mer planering.
Har du lust att utveckla den där tekniken? Jag kan konstatera att lång erfarenhet och hyfsad muskelstyrka inte räcker, så någon väl dold hemlighet måste det handla om.
Visst skulle det gå om någons liv hängde på det. Men beroende på underlag skulle det ta mig en rejält svettig kvart-halvtimme att vända mitt tomma 800-kilos boggisläp 180 grader. Så jag tar tacksamt emot det där tekniktipset. ;)
 
Ska vi gå helt utanför tråden, så är en ATV ett underbart redskap för att slippa dra runt manuellt. MEN det går fortfarande under fysikens lagar, d v s ett dubbelaxlat släp går inte att vända runt sin egen axel.

Med enkelaxlat kan du göra en piruett, med dubbelaxlat måste du göra en hyfsat stor volt.
 
Jo att det blir en volt förstår jag. Men det tycks ju vara svårt få det att ens börja röra sig?

Försäljaren säger att det givetvis är tyngre än enkelaxlat men om man hissar upp så bara bakre hjulparet är i marken brukar det gå.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jo att det blir en volt förstår jag. Men det tycks ju vara svårt få det att ens börja röra sig?

Försäljaren säger att det givetvis är tyngre än enkelaxlat men om man hissar upp så bara bakre hjulparet är i marken brukar det gå.

Beror nog mycket på släpet. Varken Boj eller Böckmann har jag ens kunnat rubba själv, är vi två så kan vi få lite rörelse på det på asfalten, men inte vända runt det (mer motstånd på volt).

Brenderupen gick att röra på, men svänga runt - icke. Vi har en del minde dubbelaxlade som går att rulla på slät mark, men inte vända runt - det blir för mycket motstånd.
 
Min bror tyckte förresten att "sätt snökedjor på bilen då så du får bättre grepp och backa upp, eller kör upp i backen mot huset och backa ner i vibkel" (även vintertid). Kanske kan det funka? Problemet jag får när dwt är halt/slirigt är ju att bilen spinner och gräver ner sig när det går för tungt. Kanske hjälper snökedjor mot det?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jo om det får plats snökedjor så. Inte säker, får fråga nån som kan sen
De brukar gå att pilla dit - de är rätt tunna till personbilar. Man får köra sakta med dem bara så de inte hakar i. Sen de där som är självsträckande kan ställ till spratt när man backar, så har man åkt framåt så spänner man om dem lite innan man gör vådliga backförsök.
Men stor skillnad gör de, även på sunkiga tävlingsplatsparkeringar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp