Bukefalos 28 år!

Var är kvinnofriden?

Lovisaleonora

Trådstartare
Övervägde en stund om prefix för tråden borde vara Relationer, men jag tog faktiskt Övrigt. I rent hopp. Att det inte enbart har med relationer att göra. Eller har det?

År 2013 i Sverige händer detta som Sydsvenskan skriver om.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/forfoljda-fortryckta--kvinnor/

Kvinnor förtrycks och förföljs. Förlöjligas av polisen när de vill anmäla brott. När de (till slut) tar mod till sig och vågar sätta namn på det där hemska som händer. Då säger polisen att det inte är brottsligt, det de utsätts för.

Jag är inte patriot, och heller inte motsatsen. Men just nu känns det hemskt att vi i Sverige inte kommit längre än så här. Ska det verkligen inte gå att få respekt för kvinnofriden?

Är vi inte ännu sämre på detta nu än vad vi var på 50-talet?
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Fy fan rent ut sagt.

Jag blir så ledsen och uppgiven när jag läser sånt här. Och så blir jag förbannad när det finns folk (eller ja, för det mesta män) som säger att kvinnoförtryck inte finns i Sverige idag. Jo tjena.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Något som jag också tycker är hemskt är att vi som pratar om det, vi som tycker att det är hemskt det som sker, vi som visar, tex på facebook, ibland ses vi som nån som hatar män och skyller på ALLA män bara för att en del är sånna. Jag tycker att det är jättetrist att kvinnor utsätts för det här av en del män bara för att de är kvinnor, och jag tycker att de som säger att det inte är så farligt det här och kritiserar de som reagerar för att vara manshatare är precis lika trista.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag tycker det är fördjävligt, företeelsen.

Jag tycker illa om alla våldsverkare, vare sig det är ungdomar, äldre, kvinnor eller män. Men när det systematiskt är så att man förminskar en grupp (barn, kvinnor, äldre etc) som beskrivs här, då blir jag verkligen beklämd. Och arg. Och upprörd.

Det handlar ju inte om MÄN, det handlar om KVINNOR.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag tycker det är fördjävligt, företeelsen.

Jag tycker illa om alla våldsverkare, vare sig det är ungdomar, äldre, kvinnor eller män. Men när det systematiskt är så att man förminskar en grupp (barn, kvinnor, äldre etc) som beskrivs här, då blir jag verkligen beklämd. Och arg. Och upprörd.

Det handlar ju inte om MÄN, det handlar om KVINNOR.

Jag håller definitivt med dig! Tyvärr ser ju inte alla det så, det märks ju bara här på buke.

Går det att argumentera MOT det här?
Går det att skylla på kvinnan här?

Jag blir inte förvånad om det kommer ett sådant inlägg här.
Jag blir förvånad om någon kommenterar länken jag la ut på facebook om det här.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag kan inte förstå hur polismannen i den ena kvinnans fall tänker. Men jag är inte ett dugg förvånad. I våras var det med en tjej i 16-års åldern med på ett tåg jag körde. På andra sidan gången satt ett gäng killar och rökte på tåget. När hon sa till dem att man inte får röka började dom hota henne. Bla att hon var en hora,att de skulle följa efter henne när hon gick av tåget och lära henne att man inte lägger sig i...
Hon blev rädd, vågade inte säga till tågvärden rakt ut, utan skrev ett sms som hon visade tågvärden när hon passerade.. Tågvärden tog med tjejen därifrån och vi ringde upp polis som mötte upp oss där killarna och tjejen skulle gått av. Dom tog killarna som svarade med att dom ju bara skojade, och inte alls hotat henne. Poliserna släppte killarna och sa till oss att killar i den åldern (20-års åldern) är sådana, så är det bara. Tjejen fick skjuts av poliserna hem...

Jag och den tågvärden hade med killarna på tåget nån vecka senare, gissa vilka som satt och gapade glåpord varje gång hon passerade dom... När hon sa till dom att dom kommer bli anmälda för det så flinade dom bara och sa "ja men gör det då!"
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Fy, vad trist att det bemöttes så av polisen! Tur tågvärden tog med henne och att ni ringde polisen! De skulle dock ha tagits på mer allvar av polisen. Det är ett allvarligt brott att hota någon på det viset det var ju grova hot!. :eek:
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Och det är tyvärr inte första gången, men enda jag kan komma på i kvinnobrottslinje. Hade med ett gäng från hbgfestivalen som hade kniv och hammare och levde rövare i bakre tågsättet. Polis kom ut i Landskrona, tog knivarna från dom som hade dom. Sen fick dom gå på igen. Det var 8 poliser på plats, mot ett gäng på 4 killar. När jag frågade vad vi skulle ta oss till om killarna fortsatte stöka fick jag till svar att jag skulle ringa igen. Dom hölls sig förvisso lugna, men det kunde ju varit tvärtom. Jag tror inte poliserna har nått lätt jobb, men jag tror samtidigt att dom lite förstör för sig själva. Men jag antar att dom inte får ta med sig folk hur som helst.

Jag jobbade tidigare i västergötland, där hade vi inte alls sådana problem med resenärer. Här nere är vissa totalt galna, jag förstår inte vad det är med folk! :crazy: Och tyvärr, så är det allt som oftast yngre killar vi har problem med. Att hota med att ringa polis mot dom hjälper inte, för dom bryr sig inte ett dugg om poliser.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Och det är tyvärr inte första gången, men enda jag kan komma på i kvinnobrottslinje. Hade med ett gäng från hbgfestivalen som hade kniv och hammare och levde rövare i bakre tågsättet. Polis kom ut i Landskrona, tog knivarna från dom som hade dom. Sen fick dom gå på igen. Det var 8 poliser på plats, mot ett gäng på 4 killar. När jag frågade vad vi skulle ta oss till om killarna fortsatte stöka fick jag till svar att jag skulle ringa igen. Dom hölls sig förvisso lugna, men det kunde ju varit tvärtom. Jag tror inte poliserna har nått lätt jobb, men jag tror samtidigt att dom lite förstör för sig själva. Men jag antar att dom inte får ta med sig folk hur som helst.

Jag jobbade tidigare i västergötland, där hade vi inte alls sådana problem med resenärer. Här nere är vissa totalt galna, jag förstår inte vad det är med folk! :crazy: Och tyvärr, så är det allt som oftast yngre killar vi har problem med. Att hota med att ringa polis mot dom hjälper inte, för dom bryr sig inte ett dugg om poliser.

Jag åker som tur är inte tåg på kvällen så jag ser aldrig sådant där som tur är. Men det låter ju konstigt att det är så stor skillnad på folk i Skåne och i Västergötland! Vad kan det bero på?

Jag tror att de flesta poliser gör så gott de kan, men att det inte alltid räcker till. Och så finns det pottskallar som i alla andra yrkeskårer.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Det gjorde jag också, men tror inte så många läser den... :(

Jag har läst den, och det finns inget försvar för dylikt agerande från samhället.

Anmälningar ska utredas.
Diskriminering ska bekämpas
Rättssäkerheten ska stärkas åt båda hållen.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Konstigt nog är det inte bara kvällar vi har problem, har för mig att eftermiddagar är mest bråk :crazy:

Här i Skåne är det ju betydligt fler resenärer och större städer förvisso, men var sällan vi hade problem på gamla jobbet. Och hade vi det så fick vi hjälp av andra resenärer att bli av med bråkstakarna. Det händer väldigt sällan här nere, tyvärr :( Jag kan förstå att man inte vill ta ett bråk som resenär, men har så svårt att förstå att en hel vagn med människor bara struntar i att enstaka personer börjar tjafsa med en ensam tågvärd. Jag hade inte bara kunnat sitta och strunta i det..

Nu blev det dock ganska OT ;)
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Det är otroligt skrämmande. Framförallt skrämmer det mig att myndigheterna blundar, hur kan de komma undan med detta? Hur kan det vara okej?

Men sen förvånar det mig, fortfarande, att Kvinnor förtrycker Kvinnor. Det står i artikeln om läraren som vill framhäva killarna som extra duktiga, att lärare inte betygsätter killar och tjejer på samma sätt. Jag skulle kunna sätta pengar på att samma kvinnliga lärare sitter och läser artikeln och tycker att hederskulturer är ju för hemskt.
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag hoppas de läser och känner igen sig själv. :banghead:

Fy :devil: vilken :devil: läsning! Jag blir så rasandes förbannad när jag läser om sånt här och att folk inte gör något!

De gånger jag ringt polis pga upplopp på tåg eller knivhot så har de kommit med blåljusen och plockat upp marodörerna, tyvärr väljer ju allt för många att titta åt andra hållet för att slippa bli indragna. :mad: Även om man inte vågar eller ska ingripa så kan man ju iaf larma och att poliser vägrar ta emot anmälningar är ju rent förbannat. :rage:
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag är vän med "Linda" och jag har träffat "Johan"... Det han utsatt henne för är förjävligt och hur polisen behandlat henne är utom all kritik. Som "tur" var är "Linda" en av de tuffaste personer jag känner och hon ger sig inte utan kämpar och engagerar sig i hur samhället har hanterat detta.

Om det är något jag ångrat i livet så är det att jag inte ifrågasatte varför "Johan" var med när jag träffade "Linda" då vi inte setts på ett tag. Tänk om jag sagt till och hon redan då fått upp ögonen över vem han var... Så om ni tycker något är konstigt, prata med era vänner om det!
 
Senast ändrad:
Sv: Var är kvinnofriden?

Ifrågasätta tycker jag är viktigt, överallt. Alltid. På ett trevligt och konstruktivt sätt, men jag tror att om fler hade vågat sätta ett frågetecken tidigt (på tåget när strulputtarna börjar balla ur men inte gått bärsärkagång, när pojkvännen till kompisen börjar uppföra sig underligt men inte helkonstigt - ja, helt enkelt när ett frågetecken är på sin plats) tror jag att mycket hade kvästs i sin linda.

Det hade inte fått gå så långt som det gör.

Därför är det viktigt att våga. Inte våga ta en kula i bröstet, utan våga fråga, våga stå upp och våga säga att "nej, jag tycker inte det här verkar vara OK".
 
Sv: Var är kvinnofriden?

Jag tycker det är fördjävligt, företeelsen.

Jag tycker illa om alla våldsverkare, vare sig det är ungdomar, äldre, kvinnor eller män. Men när det systematiskt är så att man förminskar en grupp (barn, kvinnor, äldre etc) som beskrivs här, då blir jag verkligen beklämd. Och arg. Och upprörd.

Det handlar ju inte om MÄN, det handlar om KVINNOR.

Handlar om både män och kvinnor. Ska förklara hur jag tänker:
Jag tänker från det lilla till det stora. Att det händer i skolan, till större arenor som media eller fotbollsmatcher, hur killar eller män gapar. Ja hur kvinnor blir behandlade eller sedda.
Kommer ni ihåg tråden där en bukefalist hade varit hos en mäklare? Denna man hade en kvinnoförnedrande jargong. Hon sa ifrån, men inte hennes man. Jag tänker som så, att om män, normala fina män som det finns gott om, ställde sig upp och sa ifrån, att deras döttrar, systrar, kvinnor och mödrar inte förtjänar detta, så skulle det kunna bli en förändring.
Men den största förändringen kan vi kvinnor göra i hemmet. Sluta uppoffra oss, ta vår del av kakan, ge och ta, och vara starka och fina i vår kvinlighet. Och uppfostra starka kvinnor, och män som inte räds av sina egna mjuka sidor och inte räds fina starka kvinnor. Ja, då kunde det bli ändring, men inte innan killarna lär sig av sin mor, tror jag att föränding kan ske hela vägen.
Och hur skulle det vara, om alla i vagnen, gammal som ung ställde sig upp och gjorde en fin demonstration i grupptryck, skulle det inte kunna förändra något litet. Tänker Bamse här... En sticka kan brytas av lätt, men flera, bryter man inte lika lätt...
Och så ska vi kräva av våra män att vara närvarnde hela barnens uppväxt. De behöver förebilder.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Den här länken, förvisso från 2 september förra året, fick tankarna på detta, minst lika aktuella ämne nu som då hur så många kommer...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: nexxa
·
Äldre Anonym användare för säkerhets skull, skulle någon veta vem jag är ber jag tacksamt att ni håller detta hemligt. Jag är en ung kvinna...
Svar
9
· Visningar
1 544
Senast: weekend
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp