Bukefalos 28 år!

Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Har ändå svårt att tro att man inte får gå på en väg som går genom någons gård. Sålänge vägen fortsätter. Vet inte hur det är om vägen slutar där.

Men så är det.
Vilket även många andra har haft svårt att tro på.

Den gårdsplanen är tomt och där får man inte vara som objuden.
 
Sv: Var får hunden vara?

Alla de där fallen är ju typexempel på idioter till hundägare. Är det markeringar uppsatta om att jakt pågår så håller jag mig borta från skogen(precis som jag hoppas att folk undviker att gå med lösa hundar när vi har skyltat om att vi har brukstävling i skogen).

Jägarna här är underbara! Dom har alltid skyltar på alla stigar/vägar upp på Ryssberget där vi rör oss mest. Ibland ser jag dom när jag tar lilla vägen längs med skyltgränsen och hälsar såklart. Min hund är alltid lös och det är aldrig någon som har klagat på det av jägarna, och han går inte direkt fot genom skogen.
 
Sv: Var får hunden vara?

Men så är det.
Vilket även många andra har haft svårt att tro på.

Den gårdsplanen är tomt och där får man inte vara som objuden.

Fast du får gärna länka till den lagen + lagen om att jägarna avgör om när man stör jakten. För jag hittar det inte.
 
Sv: Var får hunden vara?

Jägarna här är underbara! Dom har alltid skyltar på alla stigar/vägar upp på Ryssberget där vi rör oss mest. Ibland ser jag dom när jag tar lilla vägen längs med skyltgränsen och hälsar såklart. Min hund är alltid lös och det är aldrig någon som har klagat på det av jägarna, och han går inte direkt fot genom skogen.

Samma är det här, aldrig någon som har klagat varken på när jag ridit (med hund) eller gått med hund. Däremot har de vid något tillfälle frågat om man kan hålla sig i en annan del i just några dagar, och det gör jag gärna. Men har aldrig varit med om någon som skulle skälla ut mig för att jag går i skogen med min hund.
 
Sv: Var får hunden vara?

Fast du får gärna länka till den lagen + lagen om att jägarna avgör om när man stör jakten. För jag hittar det inte.

Det är framför allt allemansrätten som reglerar det.
Man får inte störa markägarens intresse av att få inkomst från sin mark.
Man får inte störa jakten .
Det gäller även utan hund.
Och det är markägaren/ägaren till nyttigheten som avgör om de blir störda.
 
Sv: Var får hunden vara?

Om man sköter sig så är ju oftast omgivningen trevlig till baka.
Om man ärt "gäst" på någon annans mark så är det ju lämpligt att uppföra sig väl.
 
Sv: Var får hunden vara?

Naturlish. Jag hälsar alltid på folk jag möter när jag är ute, kopplar när jag blir ombedd/ser att folk är rädda osv.

Sen finns det ju avarten som måste hoppa på en på det mest brutala vis med sina påhittade paragrafer om koppeltvång istället för att bara be en koppla. Onödigt.
 
Sv: Var får hunden vara?

Ska motivera mig ( mer än Linsan som skiver det mesta rätt och riktigt) om ett par dar). Livet / lagar är inte svart och vita!!!!!Med en polis som ex- sambo vet man en hel del. Lagar ska följas, men det finns REGLER/UNDANTAG/OLIKA SITUATIONER..... Flera av er har grundligt fel i lagen,, läs på mer eller kontakata bestämande intessanter i området!!!

Ja, det ser jag fram emot, vad jag skrivit som inte finns i polisens värd.......nyss menade ju du att jag skrivit om koppeltvång och det har jag ju ex inte så särskilt stor koll har du ju inte.

Vad gäller min vovve , eftersom du frågade, så har vi bla ca 30 ha sammanhängande bete/eget o arrende, kuperade, kulliga ekhagar mellan naturbetesmarker där våra nöt går, huvuddelen av året passar det alldeles utmärkt för vovven att vara lös där när någon av oss daglidax kontrollerar djur o staket.
Där vi bor har vi ca 15 ha bete, elstket o djur ska kontrolleras.
Hunden mår inte illa att under barnkammartiden hållas mer strikt, inte få gå med på vissa ställen i hagarna o vara intill,han mår inte heller illa av en vanlig sketen lydnad att bli inkallad vid möten. En del har hundar och tränar dem med high five, jag tränar och har min lydig ute.

Sedan har ju jag min hage på 0,8 ha, med det där jättebra staketet som du en gång i tiden stred så för att den var olaglig- trots din exsambo till polis.:rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Var får hunden vara?

Men skulle någon börja skälla för att jag går med okopplad hund och hota med allt möjligt. Nej, där tar min respekt slut faktiskt.

Fast scenariot var ju inte att någon skulle skälla på dig/ut dig om att koppla din hund, det var det att markägaren sa till att han ville att du skulle koppla din hund.

Jag skulle utan tvekan koppla,det finns andra i tråden som skulle koppla,men inte du, för du menar dig minsann ha rätt och du gör som du själv vill.
 
Sv: Var får hunden vara?

Här är i alla fall tolkningar gjorde av sakkunniga i frågorna.
Hundfolk på ledande positioner.

Jöran Wikbladh är produktionsledare för SBK:s tjänstehundsverksamhet.:


Ulf Kallin, riksviltvårdskonsulent vid Jägarnas Riksförbund,

Och


Källa: http://www.jaktojagare.se/har-avslojas-bevakarens-losa-hund
Och dessa tolkningar borde var4a de som gäller i hundkretsar kan man ju då tycka.

Där så kom det där med "gå fot", jag visste att jag hade löst det någonstans.

Vad gäller att som jakträttsinnehavare kräva att hundägare kopplar upp sin lösa hund, så är det ju bara att villkora:
Antingen så kopplar du upp den annars så gör jag det, för det får jag göra.
Och så kan du hämta den hos polisen när jag är klar.
Och om jag inte lyckas med att fånga den kan jag be polisen om att få skjuta den.

Den hundägare som inte kopplar upp sin hund då tror jag faktiskt inte finns.

Mitt förslag:
Håll er väl med markägare och Jakträttsinnehavare.

Min slutsats.
Himla skönt att ha massor av egen mark när vi skaffar hund.

Jag vet inte varför din citering faller bort, men jag antar att du kommer ihåg vad du skrivit.

"enligt min mening" gills inte :D. Hunden behöver inte gå fot genom skogen.

Du förutsätter att man har koppel med. Jag kan mycket väl glömma mitt koppel i bilen. Hur ska jag då lyckas koppla upp hunden? Ingenstans i lagen finns det reglerat vilken utrustning jag måste ha med mig, eller att du som markägare kan kräva att jag har ett fysiskt koppel på hunden.
 
Sv: Var får hunden vara?

Det står ingenting om hur långt bort från föraren den måste vara för att räknas som lös.
Det står bara lös.

Inget koppel = lös och då så tar jag den.

Om du försöker stjäla min hund så ger det mig rätten att i nödvärn skydda min egendom. Jag tror de flesta hundägare blir ganska rabiata om du försöker stjäla deras hundar. De är ju älskade familjemedlemmar. Du utsätter dig själv för en ganska stor fara genom att göra så.

Är ägaren inom rimligt avstånd från hunden så har du ingen rätt att ta lagen i egna händer. Annars tycker jag att det är helt rätt att plocka in hunden och lämna den hos polisen. Det är inte helt gratis att hämta ut hunden där. När jag hade problem med en granne vars hund rymde upprepade gånger så räckte det med att jag hotade med att lämna hunden hos polisen. Sedan dess har de varit betydligt noggrannare med att stänga grinden ;)
 
Sv: Var får hunden vara?

Det borde du ha, om inte annat för att visa markÄGAREN att din hund är superlydig för det är det som krävs.

Men jösses, varför skulle jag som hundägare tvingas visa markägaren hur lydig min hund är? Ska jag visa vilka konster den kan också?
 
Sv: Var får hunden vara?

Men du måste ju fortfarande följa lagen.
Även om omgivningen är otrevlig.
Du får inte störa jakten bara för att jägarna skriker åt dig.

Men så länge jag håller mig inom lagens ramar har du inte rätt att kräva mer av mig. Och jag tycker ju som så att man kan be snällt. Säg att du tycker det är obehagligt med lös hund, eller att det pågår jakt. Då kopplar de flesta förnuftiga ägare sina hundar, eller kallar in dem till sidan. Men om det kommer någon tokig markägare och börjar gapa och skrika? Då hade jag nog också bara traskat vidare. Om inte annat för att så snabbt som möjligt komma bort från denna otrevliga människa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 109
Senast: Farao
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 597
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 275
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp