Bukefalos 28 år!

Var får hunden vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var får hunden vara?

Min åsikt, men hur stimulerar du den, hur får du den nöjd och belåten? Hur får du den att få utlopp för sin energi, hur får du den att trivas med dina koppeltvång och hårda regelr ( och ja, jag blandar in även andra trådar du skrivet i ämnet om hundhållning)

Var har jag skrivit något om koppeltvång???

Kallar du det hårda regler att kalla in när man får möte? Ja, jisses.

Han har långt fler regler än vad jag skrivit här, hunden får inte röra sig när det kommer en bil hem igenom gårdsplanen, han får inte gå fram till en bil förräns den är avstängd, han får inte gå fram till människor utan lov, eller hundar. Jag frågar först om hunden får gå fram, därefter ger jag lov.

Han får inte gå ut ur ytterdörren före mig, och ringer någon på dörren så får han vänta bakom mig tills jag frågat om det går bra han hälsar.

Hårda regler, tja, stackars , stackars hund.

Vad gäller motion o aktivering så är vi så rörliga i vår familj att vår hund är för liten för att orka allt.Vill han ut och med så får han det, vill han vara hemma med mig så blir det så.
 
Sv: Var får hunden vara?

Så bra då.
Då så antar jag att du håller god reda på din hund och inte irriterar vare sig markägare eller jakträttsinnhavare.

Absolut. Med en fd sambo som dessutom jagar och är polis, så KAN jag reglerna. I nuläget har jag inte ens hund ( dock en beställd som kommer i november och har haft innan med sambon).

Ja, det ni skriver ( du och Ginnies, finns inte ens i deras värld). Sambon (ex) och jag har diskuterat, det är inte så hårt som ni skriver.

Lagar SKA följas naturligtvis, inte ens med undantag som lagen gäller. Men hunden ska inte jaga vilt, inte störa, men därutöver finns faktiskt inte så mycket mer att säga om koppeltvång och hundförbud dessa perioder.... ÄR hunden lydig (kommer på inkallning, inte jagar vilt, så får hunden var en rätt bra bit i från ägaren. Inga meter inräknat, bara under kontroll för ägaren som ska ha bra lydnad...)
 
Sv: Var får hunden vara?

Men jag skulle bli mycket förvånad, uppriktigt orolig, om du gick fram och efter noter skällde ut en hundägare vars hund gick 20 meter ifrån den och kom direkt när ägaren ropade.

Ja inte gör jag det inte.
Men om den inte kallade in hunden vid upplysning om att den stör jakten eller mina katter, då så skulle jag bli riktigt arg.

Den drivande jakthunden störde faktiskt inte mig.
Den försökte jag fånga för att ägaren ville ha tag på den.
Men inte lyckades jag med det och inte ägaren heller.

Den anfallande lösa Leonbergern var inte rolig.
Jag fisk stå bakom ett häststaket länge och vänta på att ägarna skulle ta bort den.
Vilket de hade stora svårigheter att lyckas med när de sent om sider dök upp.
Då så var jag arg, där hade jag då inte tid att stå och vänta.

Men argast var jag nog när några gick över min gårdsplan som räknas som tomt och lät sin lösa hund fjanta runt på min gräsmatta och kissa, stressa kaniner i bur samt jaga mina katter.
Och detta under hundförbudstiden.
Då så var jag ganska så rosenrasande faktiskt.
Dessutom så blånekade de först för att sedan hävda att de hade rätt att gå över tomten för att det i deras ögon var "allmän väg" och att hunden minsann inte störde någon för att den var så snäll.
 
Sv: Var får hunden vara?

:)
Så bra då.
Då så antar jag att du håller god reda på din hund och inte irriterar vare sig markägare eller jakträttsinnhavare.

Absolut.. Med tanke på att jag haft hund, har ingen nu, och kommer att skaffa snart. Jag har många markägare i min bekantskapskrätts, de är mycket positiva till en liten valp
 
Sv: Var får hunden vara?

Suckar- var har jag skrivit att ta en hund som står i närheten, eller att hund inte får vara okopplad??

Alltså, varör frågar du inte Jadzia som var den som påstod detta?

Inte_Ung skriver just att hen ska ta hunden om jag vägrar koppla, hen skriver ingenting om hur långt bort den är vid det tillfället. Om jag har kontroll på min hund och har den under uppsikt så har ingen rätten att ta hunden, det räknas som stöld.

Varför ska jag fråga Jadzia? Jag frågar Inte_Ung som påstår det.
 
Sv: Var får hunden vara?

Ja inte gör jag det inte.
Men om den inte kallade in hunden vid upplysning om att den stör jakten eller mina katter, då så skulle jag bli riktigt arg.

Den drivande jakthunden störde faktiskt inte mig.
Den försökte jag fånga för att ägaren ville ha tag på den.
Men inte lyckades jag med det och inte ägaren heller.

Den anfallande lösa Leonbergern var inte rolig.
Jag fisk stå bakom ett häststaket länge och vänta på att ägarna skulle ta bort den.
Vilket de hade stora svårigheter att lyckas med när de sent om sider dök upp.
Då så var jag arg, där hade jag då inte tid att stå och vänta.

Men argast var jag nog när några gick över min gårdsplan som räknas som tomt och lät sin lösa hund fjanta runt på min gräsmatta och kissa, stressa kaniner i bur samt jaga mina katter.
Och detta under hundförbudstiden.
Då så var jag ganska så rosenrasande faktiskt.
Dessutom så blånekade de först för att sedan hävda att de hade rätt att gå över tomten för att det i deras ögon var "allmän väg" och att hunden minsann inte störde någon för att den var så snäll.

Alla de där fallen är ju typexempel på idioter till hundägare. Är det markeringar uppsatta om att jakt pågår så håller jag mig borta från skogen(precis som jag hoppas att folk undviker att gå med lösa hundar när vi har skyltat om att vi har brukstävling i skogen). Jag tänker dock inte hålla hunden konstant kopplad bara för att man KAN jaga olika typer av vilt nästan hela året, jag nöjer mig med att visa hänsyn när det faktiskt behövs, d v s när folk de facto jagar.
 
Sv: Var får hunden vara?

Ja, det ni skriver ( du och Ginnies, finns inte ens i deras värld). Sambon (ex) och jag har diskuterat, det är inte så hårt som ni skriver.

Vad menar du jag skrivit som inte finns i deras värd?, undrar då du skriver om mitt koppeltvång , har du verkligen missat de tillfällen i tråden där jag skrivit att de får vara lösa?
 
Sv: Var får hunden vara?

Om det vore så enkelt skulle det inte krävas en juristutbildning på 4,5 år.

Jo men då så måste man ju klämma hela lagen.
Den är STOR.
Att gräva ner sig i vissa små ämnen med de mera lättlästa delarna är inte så svårt.
Jag har rätt bra kläm på kap 12 i jordabalken.
Trafiklagstiftningen.
Jaktlagen.
Allemansrätten
Och djurskyddslagarna med vidhängande förordningar.

Och en viss kläm på regler för att bygga hus.

Men det är ju bara en bråkdel av det hela.
 
Sv: Var får hunden vara?

Alla de där fallen är ju typexempel på idioter till hundägare. Är det markeringar uppsatta om att jakt pågår så håller jag mig borta från skogen(precis som jag hoppas att folk undviker att gå med lösa hundar när vi har skyltat om att vi har brukstävling i skogen). Jag tänker dock inte hålla hunden konstant kopplad bara för att man KAN jaga olika typer av vilt nästan hela året, jag nöjer mig med att visa hänsyn när det faktiskt behövs, d v s när folk de facto jagar.

What she said :)
 
Sv: Var får hunden vara?

Varför ska jag fråga Jadzia? Jag frågar Inte_Ung som påstår det.

Inlägg 26. Först så skrev JAG såhär:
Det spelar ju ingen roll om det är ens egen mark eller inte, om Ts har ägor på 50 ha så får vilkens hundar som helst vara lösa, bara ägaren är med o har koll, och under barnkkammartid, visst okopplad med inte från föraren. Och självklart lydig..

Jadzia svarade:
Fel igen. Jakträttsinnehavare har alltid rätt att kräva att främmande hundar kopplas, oavsett tid på året och lydnad på hunden.

Jag menar jadzia har påstått detta, varför tycker du inte det är konstigt, för det är väl åsikt du käbblar med och inte person?
 
Sv: Var får hunden vara?

Alla de där fallen är ju typexempel på idioter till hundägare.
Ja och detta var ändå bara ett axplock.
De är inte kloka i det där området.
Och det gäller även andra saker.

... jag nöjer mig med att visa hänsyn när det faktiskt behövs, d v s när folk de facto jagar.
Som när någon ber dig koppla hunden för att det pågår jakt då gissar jag.
Och inte som vissa andra i tråden.
Skrattar och trotsar för att den har lust med det.
Gör man så så är man ju inte välkommen tillbaka.
 
Sv: Var får hunden vara?

Ja inte gör jag det inte.
Men om den inte kallade in hunden vid upplysning om att den stör jakten eller mina katter, då så skulle jag bli riktigt arg.

Den drivande jakthunden störde faktiskt inte mig.
Den försökte jag fånga för att ägaren ville ha tag på den.
Men inte lyckades jag med det och inte ägaren heller.

Den anfallande lösa Leonbergern var inte rolig.
Jag fisk stå bakom ett häststaket länge och vänta på att ägarna skulle ta bort den.
Vilket de hade stora svårigheter att lyckas med när de sent om sider dök upp.
Då så var jag arg, där hade jag då inte tid att stå och vänta.

Men argast var jag nog när några gick över min gårdsplan som räknas som tomt och lät sin lösa hund fjanta runt på min gräsmatta och kissa, stressa kaniner i bur samt jaga mina katter.
Och detta under hundförbudstiden.
Då så var jag ganska så rosenrasande faktiskt.
Dessutom så blånekade de först för att sedan hävda att de hade rätt att gå över tomten för att det i deras ögon var "allmän väg" och att hunden minsann inte störde någon för att den var så snäll.

På vilket sätt stör hunden jakten om den går framför mig? Med tanke på att dina katter inte har ensamrätt i skogen så skulle jag kunna säga att dina katter stör min hund.

Du menar alltså att jag ska koppla hunden i NÄRHETEN av dig, inte i skogen?

Nu kallar jag in om jag ser en människa när jag har hunden lös. Kopplar i de flesta fall också. Även om jag egentligen inte behöver det så tycker jag det är viktigt att visa respekt. Någon gång har dock någon kommit plötsligt, framförallt cyklist på grusväg som kommer bakifrån och som jag inte hört. Om hunden då är 10 meter ifrån mig så kan jag istället be hunden vänta/ eller bara låta hunden nosa/gå vidare beroende på hur situationen ser ut. Skulle någon då säga att den fångar hunden om jag inte genast kallar till mig den och om den inte kan få tag i hunden ringa till polisen som då ger personen rätt att skjuta hunden hade jag förmodligen ringt polisen själv. Du skrev dessutom att du tar hunden om ägaren inte KOPPLAR hunden.

DE fallen du pratar om är ju hundar som INTE är under kontroll.
 
Sv: Var får hunden vara?

Jag kan inte ta ansvar för andra människors handlingar. vad de väljer att göra är deras val och konsekvensen är också deras.
 
Sv: Var får hunden vara?

Som när någon ber dig koppla hunden för att det pågår jakt då gissar jag.
Och inte som vissa andra i tråden.
Skrattar och trotsar för att den har lust med det.
Gör man så så är man ju inte välkommen tillbaka.

Ja, som sagt, om det de facto pågår jakt. Inte enbart för att det är jaktsäsong på ett visst vilt.

Det mesta man lär sig på juristutbildningen handlar för övrigt om hur man hittar rätt information, hur man läser och tolkar lagtext korrekt och vilka lagar som kan vara tillämpliga i vilka fall.
 
Sv: Var får hunden vara?

Som när någon ber dig koppla hunden för att det pågår jakt då gissar jag.
Och inte som vissa andra i tråden.
Skrattar och trotsar för att den har lust med det.
Gör man så så är man ju inte välkommen tillbaka.

Varje människa med sunt förnuft och respekt för sina medmänniskor gör som man bli ombedd. "Snälla gå åt sidan jag är rädd för hästar" "Var vänlig koppla hunden för vi jagar här" "Var snäll och undvik den här vägen en vecka framöver för vi ska jaga då". Tycker JAG. Men många tycker olika.
 
Sv: Var får hunden vara?

Vad menar du jag skrivit som inte finns i deras värd?, undrar då du skriver om mitt koppeltvång , har du verkligen missat de tillfällen i tråden där jag skrivit att de får vara lösa?

För mig är klockan nu natt, ska på begravning i morgon. Kan bara säga att så mycket tolknigar i denna tråden är fel...

Ska motivera mig ( mer än Linsan som skiver det mesta rätt och riktigt) om ett par dar). Livet / lagar är inte svart och vita!!!!!Med en polis som ex- sambo vet man en hel del. Lagar ska följas, men det finns REGLER/UNDANTAG/OLIKA SITUATIONER..... Flera av er har grundligt fel i lagen,, läs på mer eller kontakata bestämande intessanter i området!!!
 
Sv: Var får hunden vara?

Ja och detta var ändå bara ett axplock.
De är inte kloka i det där området.
Och det gäller även andra saker.


Som när någon ber dig koppla hunden för att det pågår jakt då gissar jag.
Och inte som vissa andra i tråden.
Skrattar och trotsar för att den har lust med det.
Gör man så så är man ju inte välkommen tillbaka.

Nja, du sa inget om jakt. Utan att om du stöter på okopplad hund i skogen så skulle du ta den om inte ägaren kalla in.

Jag brukar överhuvudtaget inte vara i skogen om det pågår jakt just där. Dels för att inte störa och dels för att risken finns att en kula missar och viner vidare.

Men jakt sker ju som någon annan skrev hela året, så jag tänker inte gå runt på tå för det.
 
Sv: Var får hunden vara?

Du menar alltså att jag ska koppla hunden i NÄRHETEN av dig, inte i skogen?

Ja hur skulle jag annars kunna fånga hunden om den inte var nära mig?
Jag kan ju inte säga åt dig att koppla hunden om jag inte är där.
Min förra bostad ligger i skogen som är min mark.
Min nuvarande bostad ligger vid annan mark där det jagas sjöfågel och gris under en stor del av året.
En jakt som besökande hundar inte får störa.
För då så har de ju stört.
Besökande hundar får inte heller störa sjöfågeln när den häckar.
Även om stranden och sjön är aldrig så lockande.
 
Sv: Var får hunden vara?

Jag brukar överhuvudtaget inte vara i skogen om det pågår jakt just där.....
Men jakt sker ju som någon annan skrev hela året, så jag tänker inte gå runt på tå för det.
Men hur skall du göra då?
Här så skulle en lös hund störa grisjakten hela året.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 597
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 827
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 332
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
1 010
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp