Var får jag ta mina injektioner?

Självklart finns det en ordination!
Fast det vet ju inte sköterskan innan hen sett den?

Hur bra kontakt har du med ordinerande läkare?
Be denne kontakta din vc och informera om att du måste få ordinerat läkemedel.

Jag har haft en fantatisk vc-läkare som själv pratade med andra vårdinrättningar för att det säkert skulle bli rätt. Mea andra ord kan det ske. Beror på om de har tid och engagemang,..
 
Du behöver inte lista om dig för att söka hjälp på en annan vc.
Jag till blivit vägrad vård på nuvarande vc för att det inte kunde ses ännu i ”rullarna” att jag listat om mig på den efter att jag tillfälligt varit listad på en annan. Det ska inte fungera så. Man har rätt att söka vård egentligen överallt. Patientnämnden gick på dom då men dom gjorde så ändå.
Jag är trött på att be om hjälp och ingen få på vanliga vc.
 
Jag till blivit vägrad vård på nuvarande vc för att det inte kunde ses ännu i ”rullarna” att jag listat om mig på den efter att jag tillfälligt varit listad på en annan. Det ska inte fungera så. Man har rätt att söka vård egentligen överallt. Patientnämnden gick på dom då men dom gjorde så ändå.
Jag är trött på att be om hjälp och ingen få på vanliga vc.

Det är sant att man har rätt att söka vård på valfri vårdcentral.
Oavsett listning ska det prioriteras lika oavsett om man är listad eller inte.
Gäller det oprioriterade ärenden kan ju väntetiden vara lång och man kan rekommenderas kontakta den enhet där man valt att få sin vård (där man är listad) eftersom väntetiden kan vara kortare där.

Personligen tycker jag att det är lite skumt att egna listade inte får prioriteras före dem som inte är listade på enheten.
Jag fattar heller inte varför man väljer att vara listad på en enhet, men söka sin (icke akuta) vård på en annan enhet.
 
Normalt sett betyder det jag skrev att en remiss och journalkopia är det som är ordinationen till distriktssköterskan.
Inte att du (patienten) ringer och säger "Hej, jag vill boka tid för en injektion!".
Alltså ordinationen på medicinen ska räcka enligt neurologen. Det är inte första gången han ordinerat medicin så här och det brukar inte vara ett problem.
Och så klart ringde jag inte och sa som du skrivit ovan. Dom vet ju att jag sökt hjälp och jag förklarade allt runtomkring. Det är ingen nyhet alls för dom.
 
Alltså ordinationen på medicinen ska räcka enligt neurologen. Det är inte första gången han ordinerat medicin så här och det brukar inte vara ett problem.
Och så klart ringde jag inte och sa som du skrivit ovan. Dom vet ju att jag sökt hjälp och jag förklarade allt runtomkring. Det är ingen nyhet alls för dom.

Men om du inte accepterar att vårdcentralen får del av journalkopian från neurologen så ser man ju inte ordinationen på vårdcentralen?
Eller är det något jag missat här?
 
Det är sant att man har rätt att söka vård på valfri vårdcentral.
Oavsett listning ska det prioriteras lika oavsett om man är listad eller inte.
Gäller det oprioriterade ärenden kan ju väntetiden vara lång och man kan rekommenderas kontakta den enhet där man valt att få sin vård (där man är listad) eftersom väntetiden kan vara kortare där.

Personligen tycker jag att det är lite skumt att egna listade inte får prioriteras före dem som inte är listade på enheten.
Jag fattar heller inte varför man väljer att vara listad på en enhet, men söka sin (icke akuta) vård på en annan enhet.
I mitt fall var jag listad på annan vc för att fullfölja en terapi hos kuratorn som bytte vc. Sen fick jag ett akut smärtskov som gjorde att jag knappt kunde stå på benen och eftersom det är på den vc som jag är på nu ansåg jag det bäst att söka vård hos dom som ändå följt min smärta och skulle utreda den. Jag fick en tid bokad av ssk utan problem och vi pratade även om listningen. Väl där sen var det stopp och jag blev hemskickad igen utan att nån ens ville ta en titt på mig. Patientnämnden blev rasande och sen fick jag en tid snabbt dagen efter.
 
Jag föreslår att du ber behandlande läkare att skicka en remiss till vårdcentralen för injektioner. I så fall blir problemet löst.
Jag har lämnat meddelande till läkaren om det men jag kommer be honom skicka den till en annan provat vc eftersom min vc vägrar om dom inte får remiss samt journalkopia så dom kan skriva in den i min journal där.
 
Jag har lämnat meddelande till läkaren om det men jag kommer be honom skicka den till en annan provat vc eftersom min vc vägrar om dom inte får remiss samt journalkopia så dom kan skriva in den i min journal där.

Ja, det kan du självklart välja. Och det är ju klokt av dig att lista dig på en vårdcentral, privat eller offentligt driven, som du har förtroende för.
Men som jag ser det, krånglar du till läget för dig själv i onödan i det här läget. Din ovilja att låta vårdcentralen ta del av ordinationen är sannolikt en delorsak till deras ovilja att hjälpa dig i det här läget.
Ja, det är viktigt att remissen finns i journalen, och att ordinationen finns i journalen hos den enhet där man ger injektionen.
Oavsett om det är en privat eller en offentligt driven enhet.

En sjuksköterska måste ha en dokumenterad ordination för att få ge läkemedlet.
Vissa läkemedel/vaccinationer har en distriktssköterska generell ordination att få ge på eget initiativ. För andra saker gäller läkarordination.
Exempelvis får distriktssköterskor ge influensavaccination utan läkarordination men de får inte ge vaccin mot TBE utan särskild läkarordination.

Här har man med tvekan accepterat en skriftlig ordination i journaltext. Från början krävdes det att ordinationen skulle föras in i läkemedelslistan i journalsystemet (det var dock så tidskrävande att utföra datatekniskt att man så småningom har backat på detta från systemägarens sida och det har blivit en accepterad rutin att skriva in ordinationen i journaltext).
Att komma med ett recept eller en läkemedelsförpackning är ur den synpunkten inte att betrakta som en ordination.
 
Ja, det kan du självklart välja. Och det är ju klokt av dig att lista dig på en vårdcentral, privat eller offentligt driven, som du har förtroende för.
Men som jag ser det, krånglar du till läget för dig själv i onödan i det här läget. Din ovilja att låta vårdcentralen ta del av ordinationen är sannolikt en delorsak till deras ovilja att hjälpa dig i det här läget.
Ja, det är viktigt att remissen finns i journalen, och att ordinationen finns i journalen hos den enhet där man ger injektionen.
Oavsett om det är en privat eller en offentligt driven enhet.

En sjuksköterska måste ha en dokumenterad ordination för att få ge läkemedlet.
Vissa läkemedel/vaccinationer har en distriktssköterska generell ordination att få ge på eget initiativ. För andra saker gäller läkarordination.
Exempelvis får distriktssköterskor ge influensavaccination utan läkarordination men de får inte ge vaccin mot TBE utan särskild läkarordination.

Här har man med tvekan accepterat en skriftlig ordination i journaltext. Från början krävdes det att ordinationen skulle föras in i läkemedelslistan i journalsystemet (det var dock så tidskrävande att utföra datatekniskt att man så småningom har backat på detta från systemägarens sida och det har blivit en accepterad rutin att skriva in ordinationen i journaltext).
Att komma med ett recept eller en läkemedelsförpackning är ur den synpunkten inte att betrakta som en ordination.
Jag har inga problem alls med något utom att dom begär journalkopia. Dom kan få både remiss och däri ordination som även står på läkemedlet. Det jag motsätter mig är att dom måste ha en journalkopia för att föra in den i min journal. Även sköterskan på den vc motsätter sig detta då det inte krävs av andra patienter.
 
Jag har inga problem alls med något utom att dom begär journalkopia. Dom kan få både remiss och däri ordination som även står på läkemedlet. Det jag motsätter mig är att dom måste ha en journalkopia för att föra in den i min journal. Även sköterskan på den vc motsätter sig detta då det inte krävs av andra patienter.
Att bli särbehandlad är inte OK. Det som är rutin för andra patienter ska vara det även för dig.
Vilken märklig vc?

Det står ibland konstiga saker i journaler. Det vet jag av egen erfarenhet. Jag antar att jag inte skulle vilja sprida den om det stod känsliga eller lögnaktiga saker i den.
 
Men @kryddelydd om ingen ordination fanns skulle ju Ts knappast ha läkemedlet på recept heller? Jag har fått injektioner i en himla massa år på olika vårdcentraler och det har aldrig krävts någon remiss eller annan typ av ordination. Inte varken före eller efter datoriserade journaler. Jag har bara beställt tid. Inte ens efter att ha tagit injektionen privat i drygt sju år var det några problem utan det var bara att beställa tid för injektionen på vårdcentralen. Under de åren jag fick injektionen privat bytte jag vårdcentral några gånger och bad om material till injektionen på den nya vårdcentralen och det var inte heller några problem trots att jag aldrig hade fått injektionen där. När jag tröttnade på att springa till vårdcentralen och började ta den själv skrev dock en sjuksköterska ett intyg att jag fick lov att hämta ut material vilket jag fann ganska lustigt eftersom jag hade gjort det i en herrans massa år utan några som helst problem.
 
Jag till blivit vägrad vård på nuvarande vc för att det inte kunde ses ännu i ”rullarna” att jag listat om mig på den efter att jag tillfälligt varit listad på en annan. Det ska inte fungera så. Man har rätt att söka vård egentligen överallt. Patientnämnden gick på dom då men dom gjorde så ändå.
Jag är trött på att be om hjälp och ingen få på vanliga vc.
Jag förstår det. Jag hade skrivit ut det avsnittet om fritt vårdval från 1177, och ställt till ett :devil: liv, men det ska man inte behöva göra. Och jag har full förståelse för att man inte orkar eller vill göra det.
 
Men @kryddelydd om ingen ordination fanns skulle ju Ts knappast ha läkemedlet på recept heller? Jag har fått injektioner i en himla massa år på olika vårdcentraler och det har aldrig krävts någon remiss eller annan typ av ordination. Inte varken före eller efter datoriserade journaler. Jag har bara beställt tid. Inte ens efter att ha tagit injektionen privat i drygt sju år var det några problem utan det var bara att beställa tid för injektionen på vårdcentralen. Under de åren jag fick injektionen privat bytte jag vårdcentral några gånger och bad om material till injektionen på den nya vårdcentralen och det var inte heller några problem trots att jag aldrig hade fått injektionen där. När jag tröttnade på att springa till vårdcentralen och började ta den själv skrev dock en sjuksköterska ett intyg att jag fick lov att hämta ut material vilket jag fann ganska lustigt eftersom jag hade gjort det i en herrans massa år utan några som helst problem.

Man kan väl sammanfatta det på samma sätt som många gånger annars när det gäller rutiner inom sjukvården: det är olika rutiner i olika delar av landet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 958
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 152
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 557
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 429
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp