Var går gränsen?

F

Frajda

Vet inte om tråden ska ligga här men chansar... Köpte en ny tidning häromdagen: Equipage. Läste en artikel som jag tyckte var lite intressant som handlade om hur mkt eller lite man bör lägga sig i andras sätt att ta hand om/rida sin häst. Artikeln beskrev (enligt mig) mkt bra hur det kan gå till i olika stall. Den tog bla upp var gränserna går när det gäller att säga ifrån, om man ska göra det eller låta alla sköta sig själva.

Jag började fundera lite på det där, gränsen för att säga till för hästen bästa och göra det bara "för att" är hårfin. Var går den gränsen? Vem lyssnar man på? Är det skillnad på om ngn som man anser vara lika duktig som en själv eller mindre kunnig säger ngt eller ngn duktigare (typ tränare osv)? Hur reagerar man själv på om ngn säger ngt i stil med: ska du verkligen ha det täcket? Hur ofta håller man själv tyst och hur ödmjuk inför andra är man? Skulle du säga ngt om dessa situationer? (dessa ex är helt och hållet påhittade av mig)

Ex1: En i ditt stall har ett mkt tunt täcke alt. inget alls på sin häst. Varje kväll när hästarna kommer in står den och fryser och skakar. Säger du ngt? Vad gör du om ägaren blir sur? Hade sagt ngt om det varit tvärtom, dvs jätte många täcken och svettig häst?

Ex2: En ryttare rider sin häst alldeles för hårt, hoppar/dressyrar sju dagar i veckan flera timmar åt gången. Tävlar så ofta det går och rider aldrig ut. Vad hade du gjort? Hur hade du reagerat inför det motsatta. Ägaren sköter hästen men rider inte?

Ex3: En häst har en illa pasande sadel av billigt märke (typ börjes billigaste) Sadeln ligger inte bra men hästen verkar glad ändå. Dom tränar och tävlar lite grann med bra resultat och allt verkar frid och fröjd. Men faktun kvarstår, sadeln ligger INTE bra. Vad gör ni? Säger ni ngt?

Ex4: En person kan inte låta bli att lägga sig, h*n påpekar allt. Vilket täcke den och den hästen har, vad äter den hästen, hon rider för dåligt, varför gör dom så osv... Denna person är alltid först med att skriva arga meddelanden på tavlan om ngt glömt att sopa eller glömt plocka upp en hög. Allt h*n gör är rätt, alla andra gör fel och detta ska påpekas och helst bakom ryggen på folk alt. arga meddelanden på tavlan. Säger ni ifrån? Eller försöker du att inte bry dig? Hur är bästa sättet att handskas med en sån person?

Ge mig era tankar om detta, verkar som om detta är ett vanligt fenomen inom hästvärlden. Varför tror ni att det är så vanligt just i stall? Eller är det likadant i andra sammanhang? Vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Var går gränsen?

Jag känner personligen att man ska försöka vara ödmjuk så länge man inte ser svart på vitt att den här hästen mår dåligt pga. olika anledningar. Jag vill gärna inte ställa mig o fingerpeka åt människor då jag faktiskt inte vill att andra gör det åt mig. Jag ber gärna om råd/åsikter från andra, men vill såklart ha sista ordet själv. Jag tycker det känns drygt att gå fram till nån i stallet och säga, din foderstat är så himla dålig, gör såhär. Kanske på ett annat sätt skulle säga, hur tänkte du när du gjorde foderstat tycker du det fungerar, kanske försöka låtsas som att jag är ute efter att få råd, så det startas en diskussion där man kan lägga fram vissa tanketrådar.
Men som sagt, ser jag en häst fara illa är jag inte riktigt lika fin i kanten.
Men jag tycker inte att jag har rätten att lägga mig i andras hästhållning utan att bli rådfrågad!


Ex1: En i ditt stall har ett mkt tunt täcke alt. inget alls på sin häst. Varje kväll när hästarna kommer in står den och fryser och skakar. Säger du ngt? Vad gör du om ägaren blir sur? Hade sagt ngt om det varit tvärtom, dvs jätte många täcken och svettig häst?
Jag hade på ett försiktigt sätt sagt till, att har du funderat på att det är ganska kallt nu. Om h*n blivit sur så hade jag fått tagit det. Hade absolut påpekat om en häst hade haft för mycket täcken, dvs svettig.


Ex2: En ryttare rider sin häst alldeles för hårt, hoppar/dressyrar sju dagar i veckan flera timmar åt gången. Tävlar så ofta det går och rider aldrig ut. Vad hade du gjort? Hur hade du reagerat inför det motsatta. Ägaren sköter hästen men rider inte?
Jag hade nog inte sagt något åt någon av ägarna om de inte frågat om mina åsikter, eller om jag VERKLIGEN ser att hästen far illa. Alt att jag kanske till de båda ägarna försökt få med dom ut i skogen, kanske syftat på att äsch, dom kan få lata sig ibland ;) eller sagt till den andra,dom dör inte av motion :)

Ex3: En häst har en illa pasande sadel av billigt märke (typ börjes billigaste) Sadeln ligger inte bra men hästen verkar glad ändå. Dom tränar och tävlar lite grann med bra resultat och allt verkar frid och fröjd. Men faktun kvarstår, sadeln ligger INTE bra. Vad gör ni? Säger ni ngt?
Samma sak där, hade antagligen inte sagt något om de inte frågat om råd av nåt slag. Det kanske låter fel, men jag hade nog definitivt påpekat det om hästen fått ont(då kanske vissa tycker att jag handlar försent) men jag tycker inte att man har rätten att kliva in på andras områden och lägga sig i till höger och vänster.

Ex4: En person kan inte låta bli att lägga sig, h*n påpekar allt. Vilket täcke den och den hästen har, vad äter den hästen, hon rider för dåligt, varför gör dom så osv... Denna person är alltid först med att skriva arga meddelanden på tavlan om ngt glömt att sopa eller glömt plocka upp en hög. Allt h*n gör är rätt, alla andra gör fel och detta ska påpekas och helst bakom ryggen på folk alt. arga meddelanden på tavlan. Säger ni ifrån? Eller försöker du att inte bry dig? Hur är bästa sättet att handskas med en sån person?
Jag skulle så långt som möjligt ignorera, om det inte blir personliga påhopp, då skulle på ett ganska "fint" sätt försöka säga vad jag tycker och att h*n faktiskt har fel eller, att alla gör som man själv känner är det bästa alternativet. I längden blir en sån människa jobbig, så jag skulle nog ignorera.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var går gränsen?

Sadlar brukar ajg anmärka om men alla säger ju såklart att de inte har råd med nya å att hästen får stå ut så vad gör man?
 
Sv: Var går gränsen?

Sadlar brukar ajg anmärka om men alla säger ju såklart att de inte har råd med nya å att hästen får stå ut så vad gör man?

Har de inte råd så får de lite bli att rida eller helt enkelt förstå att de inte har råd.
Man kan göra på så många sätt, köpa begagnat, köpa bomlöst osv osv för att undgå att hästen far illa av en dålig sadel.
Dessutom finns det nu väldigt bra räntefria avbetalningar som går på nolltid att betala av.

//E - fattig som en kyrkråtta emellanåt, dock med bra sadlar :D
 
Sv: Var går gränsen?

Tyvärr så finns det allt för många som har åsikter om att just deras sätt är rätt och gör man inte så, så är det fel.
Så länge inte hästen tar någon skada så tycker jag inte att man ska lägga sig i.

Vem har bestämt att INGEN häst kan ridas flera timmar om dagen alla dagar i veckan (personligen så tror jag inte att det finns en enda privathäst i alla fall som alltid rids 7 dagar i veckan)?

Vem har sagt att häsen måste ridas, att INGEN häst mår bra av om den aldrg rids utan bara får gå och strosa i hagen?

Alla hästar är inte lika och det finns ingen mall om vad som är rätt och fel många gånger, så länge hästen inte tar någon skada. Sen finns det vissa behov som bör uppfylla för ALLA hästar. Som att dom ska få tillräckligt med mat flera gånger om dagen (samma sak där, vissa har åsikter att hästarna SKA ha mat minst 4 gånger om dagen), dom ska tas om hand på bästa sätt och få vård vid behov.
 
Sv: Var går gränsen?

Ex1: En i ditt stall har ett mkt tunt täcke alt. inget alls på sin häst. Varje kväll när hästarna kommer in står den och fryser och skakar. Säger du ngt? Vad gör du om ägaren blir sur? Hade sagt ngt om det varit tvärtom, dvs jätte många täcken och svettig häst?
ja jag hade nog sagt något, i bägge fallen, bara något i stil med att "hästen stod o skakade/svettades igår" lyssnar inte ägaren så hade jag pratat med stallägaren/chefen, för hästen mår uppenbarligen inte bra. jag hade lagt upp det på ett sätt där det låter mer som "jag vet inte om du har märkt det här nångång innan, men igår....", blir den sur så får den väl bli det!


Ex2: En ryttare rider sin häst alldeles för hårt, hoppar/dressyrar sju dagar i veckan flera timmar åt gången. Tävlar så ofta det går och rider aldrig ut. Vad hade du gjort? Hur hade du reagerat inför det motsatta. Ägaren sköter hästen men rider inte?

så länge hästen mår bra hade jag inte sagt något.

Ex3: En häst har en illa pasande sadel av billigt märke (typ börjes billigaste) Sadeln ligger inte bra men hästen verkar glad ändå. Dom tränar och tävlar lite grann med bra resultat och allt verkar frid och fröjd. Men faktun kvarstår, sadeln ligger INTE bra. Vad gör ni? Säger ni ngt?
jag kan ingenting om sadlar o så länge hästen mår bra, har ryggmuskler o inte ont så vem är jag att säga att sadeln är kass?


Ex4: En person kan inte låta bli att lägga sig, h*n påpekar allt. Vilket täcke den och den hästen har, vad äter den hästen, hon rider för dåligt, varför gör dom så osv... Denna person är alltid först med att skriva arga meddelanden på tavlan om ngt glömt att sopa eller glömt plocka upp en hög. Allt h*n gör är rätt, alla andra gör fel och detta ska påpekas och helst bakom ryggen på folk alt. arga meddelanden på tavlan. Säger ni ifrån? Eller försöker du att inte bry dig? Hur är bästa sättet att handskas med en sån person?

Ja jag säger ifrån. Både när det talas om mig eller om andra. Försöker väl få dom andra med mig så att alla säger ifrån, för då inser förhoppningsvis personen att man faktiskt inte kan bete sig så.
 
Sv: Var går gränsen?

Ex1: En i ditt stall har ett mkt tunt täcke alt. inget alls på sin häst. Varje kväll när hästarna kommer in står den och fryser och skakar. Säger du ngt? Vad gör du om ägaren blir sur? Hade sagt ngt om det varit tvärtom, dvs jätte många täcken och svettig häst?

Jag har bara täcken om det blåser ute, det regnar mycket och när dom gått. Annars har dom vinterpäls som klarar kyla och dom har en ladugårdsdel som dom kan gå in och ut genom.

Tycker täcke är överdrivet användt nuförtiden. Visst om hästen är rakad. Men har den vinterpäls och att den klarar sig med fettet i oälsen och att fettet int eär bortduschat så är det ju inget problem att låta hästarna gå utan. ;)

Vissa hästar mår bättre psykiskt och fysiskt utan täcken.

Jag är lite emot täcken, eftersom det är remmar som kan gå upp i vissa lägen när dom busar i hagen och att dom sen trampar på dom och förstör benen.

Tål kritik. :smirk:
 
Sv: Var går gränsen?

Nu var väl frågan mer om du hade sagt ngt eller inte i ett fall där hästen uppenbarligen är i behov av täcke. Många hästar klarar sig utan absolut men om ngn häst verkligen hade visat tecken på att den frös utan täcke hade du sagt ngt eller föredrar du att inte lägga dig i?
 
Sv: Var går gränsen?

Ex1: En i ditt stall har ett mkt tunt täcke alt. inget alls på sin häst. Varje kväll när hästarna kommer in står den och fryser och skakar. Säger du ngt? Vad gör du om ägaren blir sur? Hade sagt ngt om det varit tvärtom, dvs jätte många täcken och svettig häst?
Jag hade frågat om h*n inte skulle lägga på ett lite tjockare täcke eftersom hästen skakar

Ex2: En ryttare rider sin häst alldeles för hårt, hoppar/dressyrar sju dagar i veckan flera timmar åt gången. Tävlar så ofta det går och rider aldrig ut. Vad hade du gjort? Hur hade du reagerat inför det motsatta. Ägaren sköter hästen men rider inte?
Jag hade inte brytt mig, när hästen väl är obrukbar så hade h*n insett mistaget (eller inte), det är deras häst och deras träning.
Mår hästen bra även om den inte rids så får det vara för mig


Ex3: En häst har en illa pasande sadel av billigt märke (typ börjes billigaste) Sadeln ligger inte bra men hästen verkar glad ändå. Dom tränar och tävlar lite grann med bra resultat och allt verkar frid och fröjd. Men faktun kvarstår, sadeln ligger INTE bra. Vad gör ni? Säger ni ngt?
Jag har sagt åt några personer som hat illasittande sadlar, men ägaren vet ju alltid bäst och lyssnar oftast inte till någons råd så därför säger jag hädanefter inte till:cool:

Ex4: En person kan inte låta bli att lägga sig, h*n påpekar allt. Vilket täcke den och den hästen har, vad äter den hästen, hon rider för dåligt, varför gör dom så osv... Denna person är alltid först med att skriva arga meddelanden på tavlan om ngt glömt att sopa eller glömt plocka upp en hög. Allt h*n gör är rätt, alla andra gör fel och detta ska påpekas och helst bakom ryggen på folk alt. arga meddelanden på tavlan. Säger ni ifrån? Eller försöker du att inte bry dig? Hur är bästa sättet att handskas med en sån person?
Såna människor är inte direkt ovanliga :mad:
Jag är lite för feg för att säga till en sådan person :( så jag hade låtit det va, eller flyttat ifrån stallet
 
Sv: Var går gränsen?

fast om hästen står o skakar så är den antingen väldigt sjuk eller kall.

och är den så kall att den skakar när den står inne i stallet så skulle jag nog säga att hästen behöver ett täcke.
 
Sv: Var går gränsen?

"Hästfolk" är ett släkte för sig... alla vet bäst och man bör inte lägga sig i andras göranden om det inte är direkt djurskyddsmässigt felaktigt. :crazy:
Jag har mina hästar hemma nu och sköter dem på mitt eget sätt, hälsan på hästarna har förbättrats avsevärt (enligt mig :smirk: ) och jag trivs med att slippa se hur andras hästar har det... sen finns det alldeles säker åtskilliga som tycker både det ena eller det andra om mig eller mitt sätt att ha häst, men det är inget som nått mina öron (förutom positiva ord från endel av mina besökare ;) )
 
Sv: Var går gränsen?

Tyvärr är inte alla villiga att offra så mkt pengar som krävs på en sadel, & jag själv har ju inte råd att köpa sadlar till andras hästar, man har ju inget att säga till om när man inte äger hästen.
 
Sv: Var går gränsen?

Usch, det där är så svårt...hästfolk kan vara knepiga.
Generellt säger jag till när en häst uppenbarligen far illa, men försöker ju göra det på ett smidigt sätt :angel:

Ex1: En i ditt stall har ett mkt tunt täcke alt. inget alls på sin häst. Varje kväll när hästarna kommer in står den och fryser och skakar. Säger du ngt? Vad gör du om ägaren blir sur? Hade sagt ngt om det varit tvärtom, dvs jätte många täcken och svettig häst?
Hade sagt till, och försökt få det att låta som om jag var helt säker på att ägaren bara råkat missa att hästen frös/svettades.

Ex2: En ryttare rider sin häst alldeles för hårt, hoppar/dressyrar sju dagar i veckan flera timmar åt gången. Tävlar så ofta det går och rider aldrig ut. Vad hade du gjort? Hur hade du reagerat inför det motsatta. Ägaren sköter hästen men rider inte?
Skulle inte sagt något, men kanske försökt locka med dem ut på mina skogsturer.

Ex3: En häst har en illa pasande sadel av billigt märke (typ börjes billigaste) Sadeln ligger inte bra men hästen verkar glad ändå. Dom tränar och tävlar lite grann med bra resultat och allt verkar frid och fröjd. Men faktun kvarstår, sadeln ligger INTE bra. Vad gör ni? Säger ni ngt?
Inte bara sådär. Men kanske om ett bra tillfälle ges, kanske om det blir allmänt snack om sadlar och hur de passar.

Ex4: En person kan inte låta bli att lägga sig, h*n påpekar allt. Vilket täcke den och den hästen har, vad äter den hästen, hon rider för dåligt, varför gör dom så osv... Denna person är alltid först med att skriva arga meddelanden på tavlan om ngt glömt att sopa eller glömt plocka upp en hög. Allt h*n gör är rätt, alla andra gör fel och detta ska påpekas och helst bakom ryggen på folk alt. arga meddelanden på tavlan. Säger ni ifrån? Eller försöker du att inte bry dig? Hur är bästa sättet att handskas med en sån person?
En vanlig besserwisser skulle jag nog bara försöka ignorera, men sådana som snackar bakom ryggen, insinuerar saker, kommer med halva påståenden etc är bland det värsta jag vet, eftersom det är så svårt att bemöta och skapar en riktigt trist stämning.
Det bästa är väl att se vederbörande i ögonen när h*n kommer med ett påstående och fråga typ 'Varför säger du så?'
Ofta kommer de av sig då, eftersom de inte gärna vill gå in djupare och behöva motivera sina klagomål :devil:
 
Sv: Var går gränsen?

Nu var väl frågan mer om du hade sagt ngt eller inte i ett fall där hästen uppenbarligen är i behov av täcke. Många hästar klarar sig utan absolut men om ngn häst verkligen hade visat tecken på att den frös utan täcke hade du sagt ngt eller föredrar du att inte lägga dig i?

Jag hade troligtvis tagit in hästen och pratat med henne/honom när jag såg henne/honom
 
Sv: Var går gränsen?

Ex4: En person kan inte låta bli att lägga sig, h*n påpekar allt. Vilket täcke den och den hästen har, vad äter den hästen, hon rider för dåligt, varför gör dom så osv... Denna person är alltid först med att skriva arga meddelanden på tavlan om ngt glömt att sopa eller glömt plocka upp en hög. Allt h*n gör är rätt, alla andra gör fel och detta ska påpekas och helst bakom ryggen på folk alt. arga meddelanden på tavlan. Säger ni ifrån? Eller försöker du att inte bry dig? Hur är bästa sättet att handskas med en sån person?

Låter som en "tant" i mitt stall. Hon är äldst med ungefär 20 år tillgodo och tror att det därför är hon som kan och vet bäst om allas hästar. Man försöker ignorera henne eftersom jag faktiskt anser att jag känner min egen häst bättre än vad hon gör, men ibland blir man så förbannad att man bara har lust att smälla till kärringen.

Klart man ska lägga sig i om en häst mår dåligt, men då på ett finkänsligt sätt, inte som den här ragatan. Det roliga är att hon själv gör en jäkla massa fel, men alltid har sjukt "bra" bortförklaringar. Tex får inte vi andra ta in hästarna en minut innan kl 18, (stallägaren har sagt insläpp mellan 17-18) pga mycket i skolan eller jag som jobbar natt vill hinna hem och duscha. Det duger inte. Däremot får hon ta in precis när hon känner för det, eftersom hon går på så mycket mediciner och har så många hundar.

Sa ifrån en gång, på ett stallmöte då alla var närvarande. Då bad hon om ursäkt och kramade (!) mig. Denna gång hade hon ringt och skrikit på mig i 30 min för att jag inte gett hennes häst lunch (hon hade inte mätt upp någon, jag var ny i stallet och hitta ingen foderstat, hon svara inte när man ringde, varpå jag tänkte nehepp ingen lunch till den hästen då?) Men det är första och enda gången hon bett om ursäkt.

Suck skulle kunna skapa en hel jäkla tråd om människan.
 
Sv: Var går gränsen?

gav du inte hästen lunch??? :eek: :crazy: men alla andra fick?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 863
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 652
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 105
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp