Bukefalos 28 år!

Var gör man av hösilageplasten??

Sv: Var gör man av hösilageplasten??

*kl

Åh de här dumheterna med Svepretur hade jag totalt förträngt.

Så skönt att jag bara har två pållar hemma som dessutom äter hö...

På ridskolan minns jag inte ens hur vi gjorde, jag undrar om inte bonden som levererade silaget tog med plasten.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Det är miljöfarligt och det är som flera redan skrivit jättenoga du blir stoppad direkt om du försöker dumpa det på återvinningen .

Nej det är inte alls miljöfarligt.
Det blir bara koldioxid och vatten av det när man eldar det.

Men....
Det finns ett avtal mellan tillverkarna av plasten och Milö-tjossan-något om att branschen skall ta hand om återvinningen själv.
Detta för att slippa miljöavgifter.
Därför så är det jättenoga att man lämnar in till insamlingen.
Dels för att plasten är dyr så för att hålla nere priset så behöver man returplasten i tillverkningen.
Och dels för att slippa miljöavgiften.
Man får ett kvitto på att man lämnat in plasten och det skall man spara för att kunna visa vid en miljökontroll av sin anläggning.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Men det är inte så farligt.
Jag har kört en hästtransport med plast till Svepretur varje år.
20 plastbitar är inte så svårt att hantera.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Vi betalar för sjutton för återvinningen när vi köper produkten precis som på alla andra produkter som består av återvinningsbart material.

Nej det är det som vi inte gör.
Plasten skulle bli ännu dyrare då.
Det är en frivillig överenskommelse mellan tillverkare och Miljö-vad-det-nu-var.
Detta för att hålla nere kostnaden på plasten.

Storförbrukare måste ändå köra iväg sin plast och vill hålla priset nere.
Dessutom så är det öppet efter kontorstid där jag lämnar.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Skitsnack det är pålagt miljöavgifter på plasten skedde för några år sedan vilket gjorde en rejäl prishöjning blev nästan dubbelt så dyr.

Har aldrig någonsin fått något kvitto de bara säger till var plasten skall läggas samt att de går runt och snokar efter skitig/blöt plast är ju minst sagt rätt knökat med folk här nere där gårdarna ligger tätt, har aldrig sett någon få något kvitto. Inte heller har vi blivit tillfrågade om några kvitton när vi haft miljösyn på gården vilket vi hade så sent som för några månader sedan.

De flesta stall har nog lite mer än 20 plast på den tiden.

Priset har som sagt inte hållits nere det är bara skitsnack det lades full återvinningsavgift på plasten som sagt för något år sedan. Och vadå storförbrukare måste ändå köra iväg sin plast ? Ja de flesta kör iväg sina sopor med jämna mellanrum och det är det som också borde gå att göra = köra iväg det med normala mellan rum med 1-2 veckors mellanrum för att slippa sopberg på gårdarna det finns som sagt ingen möjlighet att köra iväg det emellan hade du uppskattat att ha 540 plast hemma på gården, glöm då heller inte att här nere krävs det som sagt torr och ren plast = inomhusförvaring. Här i skåne är det dessutom inte lä någonstans så att förvara utomhus även ur den aspekten är otänkbart en storm och nejden fylls med plast.
Så länge de inte åtgärdar inlämningen så kommer majoriteten fortsätta att elda upp sin plast även om de gärna hade lämnat in den om det hade funnits containrar för den på återvinningen så att det kan ske på regelbunden basis.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Ja för det är alltid någon annan som skall lösa problemen som man har, eller hur?

Tänk på alla byggnader man slipper att ha därför att fodret är packat i plast.
Nu så är det ju leverantören av balarna som är ansvarig, så plasten får väl köras tillbaka till foderproducenten.
Som i sin tur får se till att den kommer tillbaka dit den skall .
På samma sätt som med alla andra förpackningar.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Nej det är inte alls miljöfarligt.
Det blir bara koldioxid och vatten av det när man eldar det.

Eldar man ensilageplast hemma så ger detta vanligen miljöföroreningar, förbränningstemperaturen blir för låg och förbränningen blir då ofullständig. Du måste ha väldigt höga temperaturer, och detta kan man vanligtvis inte ordna hemma.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Sant.
Det var INTE så jag tänkte.

Jag tänkte soptunnan och värmeverket.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

De som använder ensilage här ska tydligen åka runt tio mil för närmaste återvinning. Hmm. Kommer ju ske. Eller inte.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Har aldrig någonsin fått något kvitto de bara säger till var plasten skall läggas samt att de går runt och snokar efter skitig/blöt plast är ju minst sagt rätt knökat med folk här nere där gårdarna ligger tätt, har aldrig sett någon få något kvitto. Inte heller har vi blivit tillfrågade om några kvitton när vi haft miljösyn på gården vilket vi hade så sent som för några månader sedan.


Vi har alltid fått kvitto o visar alltid upp det men å andra sidan är vi certifierade krav .
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Ja de flesta kör iväg sina sopor med jämna mellanrum och det är det som också borde gå att göra = köra iväg det med normala mellan rum med 1-2 veckors mellanrum för att slippa sopberg på gårdarna det finns som sagt ingen möjlighet att köra iväg det emellan hade du uppskattat att ha 540 plast hemma på gården, glöm då heller inte att här nere krävs det som sagt torr och ren plast = inomhusförvaring. Här i skåne är det dessutom inte lä någonstans så att förvara utomhus även ur den aspekten är otänkbart en storm och nejden fylls med plast.

Vi har ju liten besättning och gör väl bara av med ca 400 plastbalar, men det tar väldigt liten plats om man packar väl, ryms på en halvstor traktorkärra med korta lämmar.

Och om man plyfar en balvagn, lägger pressening över, och packar noga så både ligger det still och är tillräckligt torrt.

Vanliga sopstationer är ju mer för hushåll, det finns ju även andra saker inom jordbruket som inte passar sortera där.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Ja för det är alltid någon annan som skall lösa problemen som man har, eller hur?

Tänk på alla byggnader man slipper att ha därför att fodret är packat i plast.
Nu så är det ju leverantören av balarna som är ansvarig, så plasten får väl köras tillbaka till foderproducenten.
Som i sin tur får se till att den kommer tillbaka dit den skall .
På samma sätt som med alla andra förpackningar.

Du menar att alla vi som tar in foder själva skulle skicka ner vår plast till holland till plastproducenten eller ?

Du har aldrig funderat på att anledningen till att plastat foder blivit så stort är just för att byggnaderna att förvara inomhus saknas ?

Har du sett hur en nybyggd gård idag ser ut ?

Du tycker alltså att det är motiverat med flera hundra tusen i byggkostnader för att kunna förvara plastet inomhus, pga ett företag skall tjäna mer pengar för naturligtvis kostar det mkt mer för svepretur om det ställs krav på fasta containrar som står uppställda på samma vis som det finns för allt annat som skall återvinnas som det betalas exakt SAMMA miljöavgift för.

Det finns som du säkert vet ingen lag alls att lämna någonting till återvinning det är upp till varje konsuments miljötänkande att göra det, alla andra bitar inom återvinningen har förstått detta och insett att skall man få konsumenterna att lämna till återvinning så måste det finnas lättillgängligt annars blir det som med ensilageplasten den kommer aldrig till återvinningen vilket den hade gjort om det fanns lätttillgängligt. Så länge det inte finns lätttillgängligt så kommer folk att fortsätta kasta det i soptunnorna eller elda upp det, tycker du att det är en bra lösning ?

Det handlar inte om att andra skall lösa några problem det handlar om att det skall finnas vettiga lösningar som gör att folk väljer att återvinna istället för att avstå för att det är så omständigt och kostsamt.

Men fortsätt du att tycka det är en toppenlösning för det tycker inte majoriteten av andra hästägare.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Men har du ringt och frågat varför?

Och inget på våren?

Det lär väl ha varit en dag på våren med, men fortfarande kan jag inte på ett vettigt sätt få iväg det minst 1 g/mån så är det inte okej, för jag är inte intresserad av att ha ett sopberg här hemma.
Det lär inte hjälpa att jag ringer och pratar med dom om det för så pass lär dom ändå inte ändra sin lösning, det lär svepretur tycka är för dyrt.
Jag har som sagt en relativt miljövänlig lösning som privat person och får lova lämna det på återvinningen där det sedan förbränns vid tillräckligt hög temperatur.

/Camilla
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Vi har ju liten besättning och gör väl bara av med ca 400 plastbalar, men det tar väldigt liten plats om man packar väl, ryms på en halvstor traktorkärra med korta lämmar.

Och om man plyfar en balvagn, lägger pressening över, och packar noga så både ligger det still och är tillräckligt torrt.

Vanliga sopstationer är ju mer för hushåll, det finns ju även andra saker inom jordbruket som inte passar sortera där.

Jag pratar inte om jordbruksverksamheter jag pratar om privat konsumenter med hästar, hur många av dessa tror du har traktorvagnar och balvagnar svar i stort sett ingen.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Menar du på fullt allvar att det är ett mindre miljöbekymmer beroende på huruvida du bedriver hästeriet i verksamhet eller privat?! Du måste skämta!

Nej, det är inte mindre miljöbekymmer.
Däremot är det andra regler för er del eftersom ni just har lantbruksversamhet.
Däremot är det för branschens del sämre att det hamnar på tippen och inte återvinningen, för den behöver plasten för att ha så mycket returplast som det är möjligt så att framställningen av plast blir så billig som det är möjligt.

Förbränns plasten bara vid tillräckligt hög temperatur så blir det enbart koldioxid och vatten av det, och att en del av oss som använder en väldigt liten del av plasten låter den bli uppeldad lär inte göra så stor skillnad på koldioxidutsläppen, men om alla storlantbruken också gjort det så hade det varit ett stort problem.
Dessutom hade nog koldioxidutsläppen om jag legat och kört med min bil närmare 20 mil för att lämna plasten blivit större.

Så helt enkelt är det så att den som har absolut mest att tjäna på att jag och andra lämna plasten är svepretur som kan sänka sina produktionskostnader(skulle faktiskt inte tro att dom sänker priset ut till kund på färdig produkt ändå) och då får dom lägga till en manke genom att göra det enkelt för även oss små användare att lämna in den.

/Camilla
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Öhh, va?! Skulle jag ha lantbruksverksamhet? Nu är du väl ändå ute på storhavet och seglar?
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Jag tycker att du är ganska så onyanserad.


Du tycker alltså att det är motiverat med flera hundra tusen i byggkostnader för att kunna förvara plastet inomhus,.....

En enkel container för att förvara ensilageplasten kostar inte mer än kanske 10 000:-
Vill man komma billigare undan så finns det enklare lösningar.

Jag tycker att det är självklart ett man tar hand om sitt eget skräp på bästa sätt och följer de miljöbestämmelser som finns.
Om man är för lat eller snål för det så tycker nog inte jag att man skall ha häst.

Och jo, jag vet mycket väl hur lantbruk sköts.
Och det är då inga problem att ta hand om plasten där.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

*delvis knapplån*

Den här diskussionen och vissas inställning påminner mig om de där gamla tjuriga kobönderna som vägrar anpassa sig till gällande lagar och regler. Som därmed ställer till skit för seriösa näringsidkare i samma bransch, genom att tycka att de har rätt att göra som de vill, eftersom de inte har råd eller lust att följa det som alla andra är tvingade att göra.

Om man nu vill driva en verksamhet eller syssla med något (som t ex hobbyhästar) får man väl vackert ta in HELA ansvarsområdet detta medför? Inte välja de bitar som är trevliga, billiga och lättåtkomliga, och strunta i resten? För det gäller ju bara någon annan, och är så jobbigt för just lilla mig - och dessutom blir det så dyrt för lilla mig att det är omöjligt. Ja, det blir ju lättare på ett sätt, dyrare och meckigare i en annan ände att välja silage framför hö. För och nackdelar på olika områden. Men det går ju inte bara att strunta i plast-diskussionen med hänvisning till att det inte går att få råd eller plats med plasten, det hade ju kostat att ha skulltork och allt annat torrhö medför.

Vill man hålla på med något, kan man sällan eller aldrig bara plocka ut de göttigaste bitarna, det gäller att se HELA området och vad det medför. Som de närboende som tyckte att det var roligt att flytta ut på landet, göra om redskapsboden till stall och den lilla trädgården till "hage". De bodde ju på landet, och då har man RÄTT att ha häst. När sedan myndigheterna berättade vad som gällde för hästhållning blev det ett sabla liv, och "de förstörde för vanliga människor", "sabbade bara för att de var elaka" och till slut fick hästarna flytta (hagen var så liten att de inte kunde vända sig).

Just hästeriet ligger ju så nära naturen, hur man kan välja att bortse från den miljömässiga biten av hästhållningen är för mig en gåta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 698
Senast: Snurrfian
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 263
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 175
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp