Bukefalos 28 år!

Var gör man av hösilageplasten??

Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Delvis kl

Ni som har problem med att lämna in plasten: Hur funkar det i era län, är insamlingen hos en bonde eller nån annanstans? Här är (nästan?) alltid insamlingen på en gård och jag har aldrig varit med om att man inte får komma någon dag innan själva "insamlingsdagen". Folk brukar ju köra plast hela veckan i princip?
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Jag bor i Skåne, och det finns en lista över uppsamlingsplatser på svepreturs sida med denna text under.

Tippning, på andra tider än de ovan angivna betraktas som miljöbrott och kommer att polisanmälas.


* Lantbrukare inom ovanstående kommuner, som har behov av att bli av med plast under oktober - november, ber vi ringa 0770-118000 senast 30/9,
så hämtas plasten på lokalt organiserade platser.
Gårdshämtningar skall anmälas senast dagen före ordinarie insamlingstid på den ort, som ligger närmast Dig till 0770-118000
www.reagro.se Ekmaco ReAgro AB 0770-118000
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Bor i Skåne och har nog närmst till Svenska Foder i Staffanstorp (Lund står det på Svepreturs lista). Åtm är det där förbi vi kör. De hade iaf stängt idag för inventering så mina frågor om insamlingen på lördag sket sig. På´t imorgon igen! Sedan kanske jag har svar.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Knapplån och trådlån!

Jag kan inget om ensilageplast (har ingen anknytning till hästar längre, men hänger här ändå ;)).

Jag blev lite förbryllad över det ni skriver, den plast som läggs i vanlig återvinningsstation (tänker då på de som står i bostadsområdena), vad händer med den? Inte bränns den väl upp? Vad är vitsen då att sortera ut den?

Eller missförstod jag? Vad händer med plast som läggs på återvinningscentralerna (de stora där man kan lämna byggavfall och sånt)?

Tacksam för info!
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Min fråga var om platserna var på gårdar eller andra platser?
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Nej, inte på gårdar, åtminstone inte i Skåne. Här lämnar man hos t ex Lantmännen eller Svenska Foder. Och det kan man ju förstå att de inte vill ha berg av ensilageplast liggande på sina plattor mer än en dag. Och därför är tippning på andra tider än de angivna inte tillåtna (som Rebus skriver).
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Min fråga var om platserna var på gårdar eller andra platser?

Listan på Svepreturs hemsida på uppsamlingsplatser är inte på gårdar, vanligtvis är det hos Lantmännen. Där är det ofta låsta grindar när det inte är öppet, och att lämna där eller utanför på annan tid är ej tillåtet.

Man kan även ringa för hämtning på egen gård och få gårdshämtning i anslutning till det datum när insamling sker i området. Jag har ingen aning om vilken volym plast man ska ha för att få gårdshämtning, dvs om det finns någon gräns för det.

Nu i höst var det bara en tid dagtid på "min" inlämningsplats, men på våren brukar det vara en dagtid och en kvällstid.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

På svenska foder var det mycket riktigt en dag, svepretur ställer dit containrar på morgonen. De ska grilla korv oxå :-D
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

*kl*

"Här" ligger det ett berg av ensilageplast helt öppet för väder och vind på en grusplan där man lämnar för återvinning. I våras såg jag inte att det var någon återvinning utan åkte till tippen och fick betala för att slänga plasten, men nu i vår ska jag vara ordentlig och leta reda på var de håller hus, om de bytt plats, och åka dit med plasten istället.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Swepreturs insamling är kanon. Jag gör små plastknytten av balplasten och förvarar i ett undanskymt hörn i ladan. När det är dags packar jag alltihopa i en stor balplast så jag får en gigantisk plastbal och sen in i hästtransporten o ner till insamlingen. Kan inte jag så kanske en granne kan, vi brukar hjälpas åt i området. Sist dumpade jag min "boll" på vägen till jobbet med lånad pickup, kl 5.30 på morgonen ;) bra med öppen insamling! (våran är på en bygdegårds parkering, dvs inga lås o bommar.)
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

*KL*

Här ligger svepreturs dagar på två vardagar (efter varandra) - kontorstider, och på två olika platser. Helt okej avstånd (2 - 5 mil) men jag jobbar skift och det diffar ta mig f*n alltid så jag jobbar när det är lämning. Det är grindar/låst på båda ställena så man kan inte lämna innan jobbet t ex.

Så, efter att i två år försökt få till lämning hos svepretur gav jag upp, och körde skiten till tippen, det blev anvisat till brännbart.

Sen, någon skrev att det blev blött, algtillväxt på plasten osv. Här iaf vägrar svepretur ta sån plast, den ska vara skakren och hyfsat torr (okej om det regnat på den men den ska inte vara dyvåt för den legat ute t ex).

Jag får en helvetes massa plast, har småbal och det går ca 1 bal/år, även om man viker och rullar ihop osv så blir det en hel fruktansvärd massa sopsäckar med plast på ett år tyvärr. Ja redan på ett halvår.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

I våras så var det vid Lantmännen i Vidby.
Dit åkte jag.
Jag tror att du inte hittar något närmare.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Jag tror inte utan vet, är det på samma ställe som tidigare och enligt deras sida behöver jag inte åka så långt.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

KL
Jag ringde precis och pratade med "min" återvinningscentral, och jag var mycket välkommen med min ensilageplast hos dem, så länge det inte var jättejättejättemycket (vilket det väl inte borde bli på en häst...), men det skulle slängas på ett speciellt ställe och inte med den vanliga plasten. Ring och fråga er central!
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Aha, det är alltså ännu närmare.
Då så har du nog förhållandevis nära att lämna om man jämför med andra här i tråden.
Jag tycker att det var nära till Vidbo från där jag skulle åka.
Och det är nog "drömnära" för många här.
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

kl

När jag hade hösilage fick den jag köpte av ta med när han levererade..så det blev hans problem ....tror t om att dom är skyldiga det .
 
Sv: Var gör man av hösilageplasten??

Ja, vad jag kan se på deras sida så har jag väldigt nära och där jag lämnade tidigare var det bortskämt nära, ska kolla om det är samma ställe till våren för isf tar det inte lång tid för mig att åka dit.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 698
Senast: Snurrfian
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 263
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 175
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp