Bukefalos 28 år!

Var tar de vägen sedan?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sara-Ida

Jag bara undrar, vad händer med alla avdankade galoppörer? Går de till slakt, säljs som ridhästar eller går de till avel -- ja, var tar de vägen? Var själv spekulant på ett fullblod (rider dressyr) men priset var för högt. Han fortsatte löpa och avlivades sedan, bara 7 år gammal. Är det normalt? Blev så ledsen när jag såg det...
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Sara-Ida skrev:
Jag bara undrar, vad händer med alla avdankade galoppörer? Går de till slakt, säljs som ridhästar eller går de till avel -- ja, var tar de vägen? Var själv spekulant på ett fullblod (rider dressyr) men priset var för högt. Han fortsatte löpa och avlivades sedan, bara 7 år gammal. Är det normalt? Blev så ledsen när jag såg det...

Att hästen avlivades berodde kanske på att han skadade sig allvarligt? Många "avdankade" galoppörer blir utmärkta ridhästar. En del ston används i halvblodsaveln, tex i fälttävlansaveln.
Har själv en unghingst som, om han inte lyckas på galoppbanan, säkert blir en trevlig dressyrhäst. (Rör sig hur bra som helst!)
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Sara-Ida skrev:
Jag bara undrar, vad händer med alla avdankade galoppörer? Går de till slakt, säljs som ridhästar eller går de till avel -- ja, var tar de vägen? Var själv spekulant på ett fullblod (rider dressyr) men priset var för högt. Han fortsatte löpa och avlivades sedan, bara 7 år gammal. Är det normalt? Blev så ledsen när jag såg det...

Jag är känd för minna mastodont svar… :crazy: Kan bara inte korta ner mig… :D

Den absoluta merparten av fullbloden blir ridhästar, tillskillnad från travarna så har de gångarter som i vissa fall tar dem upp i absolut högsta klass inom framför allt fälttävlan.

Sedan finns det naturligtvis en liten del som går till avel. Men det är förvånande få som går till slakt, vilket vi såklart är glada för! Att det är få som gör det beror mycket på att de skador som fullbloden kan dra på sig inom galoppen, ofta är helt oväsentliga när det kommer till att bli ”vanligga” ridhästar. Den belastning som läggs vid varje galoppsprång under ett lopp (hur många galoppsprång går det på 1600m?) kan jämföras med det sista galoppsprånget där hästen tar av över ett rejält hinder. Det finns med andra ord fälttävlanshästar som kommit av banan med så tråkiga skador som senor, men endå klarar att tävla felfritt.

Att du tyckte att hästen du var intresserad av var för dyr tycker jag var kul på ett sätt, inte för dig naturligtvis. Men det visar att åsikten om att galoppmänniskor inte bryr sig om sina hästar och bara kursar dem billigt för att bli av med dem, är en myt. Klart att hästarna kan bli billiga, inte minst under den period på året som åringarna skall in, men tränarna är medvetna om vad hästarna kan vara värda utanför banans grindar.

Hästen du var intresserad av avlivades måste ha berott på en skada, knappast för att de inte kunde sälja honom/henne. Inte minst var ju du intresserad till ett lägre pris. Tyvärr så händer det inom galoppen, precis som inom alla andra häst sporter att hästar kan råka ut för olyckor, men det hör absolut inte till vanligheten.

Att avlivas hör absolut inte till vanligheten, vare sig hästarna är 7 år eller äldre. Inom galoppen så är själva ”huvudsäsongen” när hästarna är 3år, det är då Derbyt och andra ”Fina” lopp går. De flesta fullbloden säljs därför när de är 3-4år, då har de haft god tid på sig att visa om de är snabba nog. Dessa säljs till så kallade amatörtränare eller som ridhästar.

Om hästen du talar om startade ända tills han (gissar på att det var en valack pga åldern) var 7år, bör den ha sprungit in sina pengar för att bekosta det kostar att ha honom i träning. Hade det rört sig om ett sto hade hon säkert gått till avel när hon senast var 6.

För de flesta ”ridhästmänniskor” låter det hemskt att fullbloden rids in innan de är 2år och klassas som gamla när de är 7. Men efter som man strävar efter att få fram individer som kan prestera så bara som möjligt (i detta fall så snabba som möjligt), så fysiologiskt är det på detta sätt man måste gå till väga. Börjar man för sent så utvecklas tex inte lungkapaciteten som den skall mm. Det är enkelt att bara ta en titt på genomsnitts åldern i OS, även om något säger mig att genomsnitts åldern i vinter OS är högre än den i sommar OS.

Men det händer att fullblod, då oftast valacker, startar när de är 11-12 år. Har du en bra valack kan den knappast gå till avel och blir då kvar i träning tills han pensioneras helt och hålet… :)

Men vi har ju fina Hide And Seek som trotsar alla lagar! Hingst född 1995, startade inte förens han var 4år, men blev i år årets äldre hingst/valack! :banana:

Grattis Hans Lundell!
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Hos mig ;)

Nej men allvarligt de flesta blir ridhästar och tävlingshästar.

Jag har haft 5st "avdankade" fullblod själv som tävlat i fälttävlan
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Oj... Såg nu att du facktiskt skrev att det var en han... :smirk: Sorry..
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Synd bara att de är så dyra. Vill så himla gärna ha ett fullblod men har inte råd just nu.:crazy:
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Mysaan skrev:
Synd bara att de är så dyra. Vill så himla gärna ha ett fullblod men har inte råd just nu.:crazy:

Haha, låångt i från alla är dyra, men det är klart är 20 000kr, dyrt för en frisk ung häst som redan kan grunderna? Men det är inte hästen som kostar egentligen, utan det är faktiskt att hålla hästen. Tänk på det! Jag har både hört om och själv sätt travare komma till fel hem, där de har haft råd att köpa dem för att de är så oerhört billiga, men sedan är det ju allt runt som kostar…
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Hej
Tack för era svar! Usch, jag grämde mig så när jag såg att han var avlivad, och tänkte att om jag trots allt lyckats hostat upp de där pengarna så kanske det inte hade hänt... Det får jag ju aldrig veta, men då var det troligtvis en allvarligare skada i alla fall. Ägaren begärde 120 000 och det var för mycket för mig, även om det var en jättefin häst m framför allt underbart temperament. Det slutade med att jag köpte ett halvblodsföl i stället. Skönt att höra att de flesta får ett liv efter banan.

Men hör ni om ett fint sto som kan lämpa sig för dressyr så mejla mig... ;) Måste snart ta bort min gamla häst - 50 % fullblod - så jag håller ångan uppe genom att hoppas att jag hittar någon annan, lika kul individ att fortsätta med och kanske avla på.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Dyra???

De ligger runt 10' och uppåt och det tycker jag är billigt för en häst
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Ninniw skrev:
Haha, låångt i från alla är dyra, men det är klart är 20 000kr, dyrt för en frisk ung häst som redan kan grunderna? Men det är inte hästen som kostar egentligen, utan det är faktiskt att hålla hästen. Tänk på det! Jag har både hört om och själv sätt travare komma till fel hem, där de har haft råd att köpa dem för att de är så oerhört billiga, men sedan är det ju allt runt som kostar…
:crazy: De jag tittade på när jga skulle köpa häst för ett år sedan kostade både 50 och 60 tusen. Hästar som då var 5-6 år och kommit från banan, ställts i en hage och nu hade börjat ridas i gång och skulle bli suveräna fälttävlanshästar osv.

Och eftersom jag inte har ett jätte tävlingsintresse utan möjligtvis kan tänka mig att tävla på lägre nivå tyckte inte att 60 tusen var värt det så jag köpte en travare för 6000 istället.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

olgaklara skrev:
Dyra???

De ligger runt 10' och uppåt och det tycker jag är billigt för en häst
Japp det är billigt. Men som jag skrev till Ninniw att när jag letade häst för 1 år sedan så fanns det nästan inga fullblod som var lämpliga för mig för under 60 000 kr. Och i dagsläget skulle jga inte ha råd att hålla ett fullblod även om jag har råd att köpa in den. Eftersom jag nu har två hästar. :)
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Det beror väl på om de kommer direkt från banan eller inte?

Jag tycker att ett rimligt pris för en häst direkt från banan, frisk och helst olatsfri är 25000. Om man sen skolar om den och ich har tävlingsresultat och ska sälja vidare borde ju priset ligga högre. Särskilt om hästen har hyggliga gångarter.

Jag har ju som bekant själv köpt från Täby och är så sugen på en häst till därifrån. Hästen är bara så otroligt läcker och jag följer hans resultat noggrant. När formtalet får ner knackar jag garanterat på dörren.

Jag menar, när man känt fullblodsgalopp duger ju inget annat. Plus klokheten smidigheten och intelligensen och inte minst viljan.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

De som fanns till salu när jag letade var utbildade på ganska hög nivå. En sådan häst vill jag inte ha eftersom jag vill utbilda själv. Tycker dessutom det är synd att köpa en häst utbildad la/la för 60000 kr om man inte är tävlingsintresserad. De hästar som var billigare hade skador eller hade stått i flera år pga skador.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Mysaan skrev:
De hästar som var billigare hade skador eller hade stått i flera år pga skador.

Med tanke på att fullblod med senskada från banan kan bli trevliga ridhästar, inte minst för fälttävlan, måste jag säga att du hade otur om hästarna som fanns tillhands just när du letade hade ännu värre skador…
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

jag har ett avdankat litet fullblodssto:love: helt underbar.

Hoppar trevligt, orädd, trevliga gångarter.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Jag har en fullblodsvalack och han är så snäll. Väldigt bussig. Är också "fullblodsfrälst" :banana:
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Mysaan skrev:
Synd bara att de är så dyra. Vill så himla gärna ha ett fullblod men har inte råd just nu.:crazy:


Dyra??? Inte jämfört med ett halvblod utbildad till samma nivå/standard på häst du själv letar efter?! :confused:

Jag fattar inte riktigt dina inlägg: först skriver du om fullblod som löpt och sen stått i en hage och anses ha kapacitet, därav pris 60.000. sen skriver du att de kostade 60.000 och inte ens var utbildade????? Vart i 17 har du letat häst undrar jag?
Fullblod dras fortfarande med dåligt rykte pga att de löpt, skador osv. därav brukar priserna ligga betydligt lägre än ett halvblod på samma nivå, ridmässigt?

Mackan/som köpte sig en riktigt fin en, som dessutom aldrig ens var startad, dock ytterst väl grundriden, av sport modell, som såldes billigt pga "ryktet runt hans ras" och som nu är en riktigt lovande dressyr pålle samt genom fin på alla sätt:D
 
Senast ändrad:
Sv: Var tar de vägen sedan?

Jag hade gärna lagt ut 65 000 på det fullblodet jag var spekulant på, tom 75 000 var ok om hästen är utvecklingsbar och trevlig med fina gångarter. Men det gick ägaren inte med på, förmodligen tyckte han för mycket om den hästen. Jag älskar som sagt var fullblod, men 120 000 för en häst direkt från banan... Det var wee too much...

Andra jag har tittat på har legat runt 50-60.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Ja! Hästen hade gått löp som 2 och 3 åring. Blivit hemplockad och påbörjad omskolning till ridhäst. Vid 4-5 års ålder hade den skadats och stått i en hage bara fram till för ett år sedan när den var 6 år. De som ägde den ansåg att den hade kapacitet för mycket emn det var inte prövat. Eftersom jag dessutom inte var ute efter en dyr tävlingshäst utan en jag kan lufsa runt i skogen med så tyckte jag det var onödigt att köpa ett fullblod för 60 000 som förmodligen hade kapacitet till La/LA som de trodde.

Alltså var det i de fallen jag hittade både priset som jag ansåg för högt och dessutom onödigt att köpa en bra tävlingshäst när jag ska ut och lufsa i skogen.

Nu köpte jag inget halvblod heller utan en varmblods travare för en tiondel av vad fullblodet jag tittade på kostade. Duger utmärkt till mig som ändå inte ska tävla eller så med den.

Däremot skulle jag gärna köpa ett fullblod så fort plats finns för att starta löp med den men då hamnar vi i en annan diskussion.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Mysaan skrev:
Nu köpte jag inget halvblod heller utan en varmblods travare för en tiondel av vad fullblodet jag tittade på kostade. Duger utmärkt till mig som ändå inte ska tävla eller så med den.

Med andra ord så hade du bara tittat på ett fullblod. Fick intrycket av att du tittat på flera fullblod och att det var svårt att hitta en lämplig häst som kostade under 60 000. Ett fullblod att lufsa runt i skogen med kan man ju få gratis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 521
Senast: Blåabär
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 784
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 512
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp