Bukefalos 28 år!

Var tar de vägen sedan?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var tar de vägen sedan?

Vad kan man egentligen förvåänta sig av ett fullblod? Hur konkurenskraftiga är de på hopp och dressyrbanorna? Vilka klasser kan man förvänta sig att nå? (förstår att det handlar om individen men säg att man hittar en som är bättre än medel) Eller är fullbloden mer för hobbynivå och fälttävlansryttare?
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Tant Gredelin skrev:
Vad kan man egentligen förvåänta sig av ett fullblod? Hur konkurenskraftiga är de på hopp och dressyrbanorna? Vilka klasser kan man förvänta sig att nå? (förstår att det handlar om individen men säg att man hittar en som är bättre än medel) Eller är fullbloden mer för hobbynivå och fälttävlansryttare?

Det har hänt attt föredetta galopörer har tävlat i elitnivå i bland annat fälttävlan, till och med sådanna som har fått lämna banan pga senskador...
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Fullblod har både vunnit OS i dressyr och banhoppning likaså sjävfallet otaliga gånger i fälttävlan
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

realist skrev:
Men det är ju inte helt ovanligt att friska och sunda hästar som lämpar sig som ridhästar går till slakt pga att dom inte blir sålda.

Det är faktiskt sant. Jag har själv köpt en mycket fin häst som var dödsdömd(som visserligen hade en gammal men utläkt skada, men det har många ridhästar också) Jag fick verkligen övertala ägaren, med hjälp av tränaren som verkligen ville ge hästen en chans som ridhäst. Ägaren var helt ointresserad av om hästen levde eller inte, den hade tappat lusten att tävla och var därmed ointressant.
Den skulle skickas till slakt vid cirka 5 då jag köpte den och den fick cirka 18 år till i livet (alla friska år). Den ägaren var helt enkelt inte intresserad av "småpengarna" som det gav att sälja som ridhäst. Jag fick den billigt.
Bara senaste året har bekanta till mej tagit över tre olika fullblod från olika delar av landet, då ägarna velat ge upp och ta bort dem, medan tränaren bett för hästarna och hittat ny ägare på egen hand.
Ägarna har då gått med på att inte slakta. Jag ska inte namnge och hänga ut någon här, men det verkar ofta som om tränaren haft mer känsla för att hästen kan få en chans i ridhästlivet än ägaren (särskilt ägare som bara äger, inte tränar och rider hästen).

En galopphäst är dyr att ha i träning och då är det en vinst att bara ta bort den och slippa den utgiften när den inte tjänar in sina pengar. Jag antar att det är minst lika mycket i travet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var tar de vägen sedan?

Tack så mycket för svar!

Men är fullbloden konkurenskraftiga i dagsläget då? När skedde de här dressyr och hoppvinsterna? I modern tid eller på 50-talet? Och finns dessa bra fullblod att hitta i Sverige också?

/TG *som börjar bli riktigt nyfiken på fb*
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Tant Gredelin skrev:
Tack så mycket för svar!

Men är fullbloden konkurenskraftiga i dagsläget då? När skedde de här dressyr och hoppvinsterna? I modern tid eller på 50-talet? Och finns dessa bra fullblod att hitta i Sverige också?

/TG *som börjar bli riktigt nyfiken på fb*

Precis som inom alla ridsport så går det mode i vilka hästar som används. Under en tid så är det stora tunga djur som gäller och sedan går det över i lättare typer. Fullblodet är precis lika konkurrenskraftiga i dag som för 50 år sedan.

Självklart finns det kanon individer i Sverige, det gäller bara att hitta dem och vara beredd att betala. Majoriteten av ”fullblodsköparna” tror att de skall kunna köpa en billig häst när de kommer till bana. Medans andra inte förstår att vissa skador som fullbloden dragit på sig på banan (som där uppfattas som mycket allvarliga) kanske inte betyder något om hästen skall omskolas till fälttävlands häst. Tex gäller detta majoriteten av senskadorna. Men ridhästköparen vill oftast ha en fullt frisk typ 5åring ( de flesta säljs som 3-4åringar) för max 15 000 ( det existerar fortfarande ett ryckte om att fullblod skänks bort!). Klart att det inte finns så många sådana.

Det gäller att vara kunnig eller att ha med sig någon som ÄR kunnig (alltså inte en sådan tröttsam person som anser sig vara det). När du provrider ett fullblod måste du ta i beräkningen hur den har tränats. Även om den är styv och stel och kanske inte går helt rent måste du kunna sätta dig in i vad det kan bero på. Många fullblod på banan går inte helt felfritt. Men majoriteten av tränarna håller sig till att träna på DT-banan som det BARA går i vänster varv på…

Vad jag försöker säga är att många guldklimpar försvinner och blir promenadhästar eller liknande till personer utan ambitioner, enbart för att rätt köpare inte kom och såg potentialen i hästen…
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

tack för bra och utförligt svar :bow:

Nä jag betalar hellre lite mer för en häst med potetial med tanke på att det kostar lika mycket att äga en dålig häst som en bra :angel: Jag funderar lite på hur jag ska göra nästa gång jag köper häst, har mest varit inne på att köpa ett halvblodsföl så det här med att skola om och börja om från början är inget jag drar mig för. Jag känner mig intresserad av fullblod för att halvbloden är alldeles för stora för mig så det här med att köpa gallopör börjar kännas intressant, men som sagt inte på grund av prislappen. Men jag måste definitivt ta med mig någon kunnig, jag tror mig vara hyfsad på att se potential i hästar, men är helt nollställd på fullblodsstammar :eek: nåja den dagen den sorgen! tack för din hjälp, du kanske får se mig irra omkring på täby någon gång i framtiden ;)
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Ninniw skrev:
det existerar fortfarande ett ryckte om att fullblod skänks bort!.

Fullblod skänks bort, det är inte ett rykte. Men inte till folk som råkar kliva in och fråga efter ett fullblod, självklart. Hästar som är knepiga tex som man inte vill sälja till "ridfolk" skänks till folk med kontakter inom "branschen" tex någon som tidigare tagit sig and en omöjlig häst som ingen ville ha och som tränaren inte ville ta bort. Hingstar som inte får ston och som av något skäl inte bara kan kastreras och bli ridhästar. Eller hästar som behöver lång konvalesens för att bli bra från en skada tex.
Det är då alltså till folk man vet kommer att klara hsäten, ta bra hand om hästen och inte skicka den vidare till första bästa.

Ursäkta, det här hör kanske inte hemma här alls. Det är nog samma med alla slags hästar, egentligen. Det är inte så att man bara kastar hästar efter folk som råkar titta in i stallet. Absolut inte. Ville bara klargöra det.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

jag skulle aldrig ens få för mig att köpa ett fullblod om de var så kallat billigt. självklart beroende på ålder och prestationer men t.ex en treåring som startat premiären men inte kommit längre skulle jag aldrig betala mindre än 60.000 för. Är den billigare än de så är de något som är fel på den. köpte in en fullblodshingst på 3 år från chile för några år sen. han har no dock blivit avlivad pga, tarmvred men kostade dryga 500.000 och hade inte överbra stam. Men detta är ju bara min åsikt.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

oopsie skrev:
Fullblod skänks bort, det är inte ett rykte.
Självklart händer det att hästar skänks bort men de är inte till folk som kommer dit för att köpa en häst. Tyvärr får uttalanden som dessa folk att tro att just de skall kunna komma över en häst till vrakpris. Jag träffar flera varje år som tycker att de e så himla bra att försäljaren nästan skall vara tacksam om de skulle ta i mot hästen, ja det finns sådana.

Så ni som ”har fått en häst” var det meningen att ni skulle skryta vitt och brett om det? Eller var det en överenskommelse mellan dig och ägaren? Hmm… Det ser i varje fall inte särskilt snyggt ut och det sker så sällan att gratis galoppörer inte är något att tala om…

Skulle man lita på ryktet så skulle det skänkas bort fullblod åt både höger och vänster. Jämför man med travarna så har fullbloden en betydligt bättre ägare/tränar kår som verkligen arbetar på att omsätta hästarna efter tävlingskarriären. Jag blir så ledsen när jag ser flera ungdomar dundra runt i skogen på före detta travare som deras föräldrar har köpt billigt utan att ungdomarna varken vet hur de skall ta hand om dem eller hur de skall försörja dem. Sorgligt…
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

såg att man diskuterat priser. Nån sa att halvblod var dyrare fast att det var på samma utbildningsnivå. självklart eftersom det oftast har en stamm. Sedan om priserna på fullblod. Oftast är det väldigt billiga, men jag tycker dem har förmåga att stiga i pris väldans fort, bara det visar sig ha lite steg så är det värda 60 000, vilket ett fullblod med fem års utbildning och också lika fint steg kostar ungefär lika mycket eller lite mindre. Men det är lite individuellt det där. Själv har jag för det mesta ett fullblod i min ägo.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Ninniw skrev:
Självklart händer det att hästar skänks bort men de är inte till folk som kommer dit för att köpa en häst. Tyvärr får uttalanden som dessa folk att tro att just de skall kunna komma över en häst till vrakpris. Jag träffar flera varje år som tycker att de e så himla bra att försäljaren nästan skall vara tacksam om de skulle ta i mot hästen, ja det finns sådana.

Så ni som ”har fått en häst” var det meningen att ni skulle skryta vitt och brett om det? Eller var det en överenskommelse mellan dig och ägaren? Hmm… Det ser i varje fall inte särskilt snyggt ut och det sker så sällan att gratis galoppörer inte är något att tala om…

Skulle man lita på ryktet så skulle det skänkas bort fullblod åt både höger och vänster. Jämför man med travarna så har fullbloden en betydligt bättre ägare/tränar kår som verkligen arbetar på att omsätta hästarna efter tävlingskarriären. Jag blir så ledsen när jag ser flera ungdomar dundra runt i skogen på före detta travare som deras föräldrar har köpt billigt utan att ungdomarna varken vet hur de skall ta hand om dem eller hur de skall försörja dem. Sorgligt…


Det var ju ungefär det jag sa, att det är inte till vem som helst. Att jag tycker tränarna är seriösa och måna om hästarna i de flesta fall, de ordnar bra hem hellre än tar bort dem som vissa ägare vill.

Det var mest det jag ville säga, att jag tycker de som har hästarna i träning är måna om att de hamnar rätt, dvs hos folk de VET kommer att ta hand om dem på ett bra sätt.
När de säljs är man noiga med köparen. Jag har varit med kompisar som tittat på fullblodshästar hos tränare och de har verkligen känt sig granskade som köpare. "Duger jag?" Och det tycker jag är bra. Så ska det vara.

Jag skrev också att hästar skänks bort inom alla raser. Min väninna skänkte bort ett knepigt halvblodssto m mycket bra stam till en duktig dressyrryttare, en bekant fick sitt halvblod pga fd ryggproblem som gör honom svårriden och svårtränad. Toppstam, men ägaren ville att han skulle få en ryttare som kunde klara att träna honom.

Jag menade inte att svika någons förtroende eller skryta som du säger, utan ville säga att fullblodsfolket ofta bryr sig mycket om var deras hästar hamnar så att man t o m skänker bort dem ibland för att veta var de hamnar.

Jag tror att travare säljs många gånger mer lättvindigt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var tar de vägen sedan?

Ang priser så är det nog mycket fördomarna som gör att fullblodshästarna är billigare direkt från banan och sen stiger så snabbt de är "omskolade". Man behöver bara lyssna på många ridhästmänniskor och för att inte tala om läsa här på buke så inse rman hur mycket dumma fördomar det finns.
Man tror att ett fullblod som startat:eek: är en galning som det kommer att krävas år efter år att "omskola". Det är ett försäljningsargument att hästen inte startat. Därför är de billigast direkt från banan.
Ibland har jag funderat på om jag nu på gamla dar skulle skippa jobbet och börja köpa bra fullbod från banan, utbilda dem och göra en bra vinst. Men det faller på att jag itne kan släppa hästar jag en gång engagerat mej i. Ingen skulle bli såld:angel: .

I själva verket är det oftast väldigt lätt att utbilda hästen vidare som ridhäst. Hästen är riden sedan flera år, väl hanterad vilket inte är fy skam, van vid att vara ute där mycket händer, känslig och intelligent. Vad mer kan man begära? Bara att börja grunddressyr, varken mer eller mindre.

Men det kan vara tuffa hästar och de är samtidigt mycket känsliga, och som sagt intelligenta, så man kan bli lurad om man inte ser upp.

Att se dem ibland studsa omkring runt galoppbanan är ju inte något att gå efter. Det är hästar som är i absolut toppkondition man ser där, elitidrottare, med foderstater som skulle få köparen att svimma. MEN, jag har ridit dressyr även på en häst samtidigt startade OCH gick på dessa foderstater.

Men jag tror att det är dessa fördomar som sänker priserna på galopphästar "direkt från banan". Samtidigt som man kan begära 60 000 för en som går LA. Nåja det har mina gjort också, efter inte alltför lång tid, finns inga hästar som är så lättlärda som fullblod. Inte är det värt priskillnaden, men det tror folk.

De tror att de slipper ta itu med "galningen" för det har någon annan gjort redan åt dem. Ja, ja, vad ska man säga? Jag stöter på det ofta bland folk som inte har kunskap om fulllblod.
"Min är så trevlig, men den har aldrig startat heller".

" Men den där kan väl aldrig ha startat, han verkar så lugn?"

Eller det roligaste av allt:
"Din kan inte ha varit något vidare på galoppbanan, den verkar så cool" :rofl: :rofl: :rofl: Sagt om hästen som på sin tid var stjärnan i sin tränares stall.:rofl: :rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var tar de vägen sedan?

Vet inte om detta är på rätt ställe, men har läst hela inlägget om hur man hittar rätt i Fullblodsdjungeln...
Men hur hittar man rätt köpare då??

Jag har ett fullblod som jag KANSKE vill sälja, men då till "RÄTT" köpare.. Han har blivit sviken av människor hela livet och nu när han äntligen hittat sig själv, mår bra och för att citera Tomas Ledin "gillar läget" vill inte jag svika honom...
( Dessutom är JAG kräsen ... :smirk: )
Han vill nog bara inte vara galopphäst utan vill hitta en trygg bra människa som kan ge honom rätt förutsättningar att gå vidare i livet som ridhäst... Var hittar man de människorna då????:confused:
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

AnLa skrev:
Vet inte om detta är på rätt ställe, men har läst hela inlägget om hur man hittar rätt i Fullblodsdjungeln...
Men hur hittar man rätt köpare då??

Jag har ett fullblod som jag KANSKE vill sälja, men då till "RÄTT" köpare.. Han har blivit sviken av människor hela livet och nu när han äntligen hittat sig själv, mår bra och för att citera Tomas Ledin "gillar läget" vill inte jag svika honom...
( Dessutom är JAG kräsen ... :smirk: )
Han vill nog bara inte vara galopphäst utan vill hitta en trygg bra människa som kan ge honom rätt förutsättningar att gå vidare i livet som ridhäst... Var hittar man de människorna då????:confused:

Det jag känner till är genom kontakter, som det mesta annat. En tränare vet någon som tidigare köpt (eller fått ta över) en knepig häst som behöver lite extra, det har fungerat bra och man hör igen med den personen. Eller en person som haft en häst och letar ny, som har referenser från folk inom galoppvärlden, dvs folk vars omdöme man litar på.

Alltså i korthet, genom kontakter och referenser. Om du är tränare/ägare så hör med andra om de vet någon som är duktig på fullblod och som ev letar häst. Be ev köpare lämna referenser, helst då folk du känner till och litar på.
Eller ring tränare, även dem du inte känner och fråga om de känner till någon köpare som skulle passa.

Folk som köpt häst från banan och som har haft dem kvar länge, och det har fungerat bra, de finns och kanske kan du få rekommendation på nån.
Det tristaste jag vet är när man ser ett fullblod som "hamnat fel" och är totalt missförstått och utsatt för omgivningens fördomar.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

*lånar tråd* ;)

har varit super intreserad av att köpa ett fullblod från banan, men har alltid lyckats snubbla över någon "vanlig" häst...
men nu har jag blivit sådär "fullblods sugen" igen.

har just nu ett polskt hlb-med mkt fullblod i, planer på att betäcka (velar fortfarande:crazy: ) men då har jag ju tid för ett nytt project:idea:

men hur brukar ni (klart att de är induviduellt men....) lägga upp det närmsta året för ett flb- alltså från det att dom landar i stallet och ett år framåt??
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

miiah skrev:
*lånar tråd* ;)

har varit super intreserad av att köpa ett fullblod från banan, men har alltid lyckats snubbla över någon "vanlig" häst...
men nu har jag blivit sådär "fullblods sugen" igen.

har just nu ett polskt hlb-med mkt fullblod i, planer på att betäcka (velar fortfarande:crazy: ) men då har jag ju tid för ett nytt project:idea:

men hur brukar ni (klart att de är induviduellt men....) lägga upp det närmsta året för ett flb- alltså från det att dom landar i stallet och ett år framåt??

Om det inte finns anledning att göra på annat sätt har jag gjort så här:

Dag 1: Kommer hem. Äta i boxen, gå lite själv i hagen (med andra intill)
Dag 2: Ridning. Hästen är ofta i full kondition och behöver mnotion. Tar flatbacksadeln allra först eftersom hästen troligen bara gått med liten träningssadel o löpsadel och dressyrsadeln kanske är väl stor att börja med. Rider ut ensam eller i sällskap. Ev några varv på volten för att känna hur den verkar reagera. Går i skogen mest.
Dag 3: En liten stund på volten med grunder, sitsinverkan, vända, stanna, trav, grundform. Sen gå ut igen, skritt trav o galopp ute.

Samma arbete första veckan.

En dag vila/vecka

Sen alltmer arbete på volten, ca 2 dagar/v, varav en dag med tränare.
Rider ut 3 dagar. Tömkörning 1 dag.

Ute rider jag allsidigt, klättrar lite, trav och galopp, vänja den vid allt möjligt, om det behövs. Gärna med sällskap men också ensam från start.

Efter ett par veckor börjar jag lägga ut bommar på marken också, att användas för att vänja vid bommarna och som hjälp vid arbetet. Travar över bommar, först enstaka, sen fler ochf ler i rad. osv.

Ganska tidigt sätter jag upp små kryss att skutta över. OM hästen inte är van vid att hoppa är den ofta tittig och därför så låga kryss att den lätt kan kliva över i skritt först. Inget flängande och stressande mot hinder, som bara kommer att resultera i tvärnitar i det läget. Lugn och konsekvens, det ska vara något nytt och skojigt. Hoppar över buskar och sånt som finns ute också.

Ja, sen fortsätter arbetet så med schema för veckorna,. med dressyr, hopp/markarbete/uteridning osv. Som för en unghäst som kommit en bit på väg.

Under första året bör den kunna starta sina första dressyrklasser och hoppklasser.

Sen måste man lyssna på varje häst förstås, och vad varje häst behöver.

Fullblod är mycket intelligenta och lär sig fort. Både bra vanor och ovanor. I allt arbete gäller lätt hand och små hjälper, inga överdrivna rörelser. Ryttarens balans påverkar hästen extremt mycket. Kontroll på den egna kroppen alltså.

Ungefär så skulle jag beskriva det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Var tar de vägen sedan?

Jag kanske ska lägga till att problemen i början kan vara tex att hästen har svårt att gå i arbetsgalopp på volten, den vill öka och kan ha extra svårt i ena varvet, oftst höger. Där måste styrkan byggas upp, genom lite klättring, samt mycket arbete i trav.
Samt genom att man ute reglerar galoppen, tar tillbaka, ökar, tar tillbaka, med hjälp av sätet i första hand.
Den kan också allra först tycka det är läskigt att möta andra hästar i galopp fr a i ridhuset eller på volten. OCh läskigt om någon annan häst hoppar samtidigt. Men det är som för de flesta unghästar som gör något första gången.

Nu pratar jag om en häst direkt från banan som inte dressyrridits eller hopptränats tidigare. Har säkert glömt något, du får fråga.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

min kille är fd gallopör, numera ridhäst, funkar jättebra. bättre, snällare o vackrare finns inte att få!!
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Sen har ajg blivit erbjuden 2 gratis sista året bara, från olika håll, men har inte haft möjlighet, har ju inte tid



men... du kan ju ge iaf minst en till mej:)

försöker övertala maken till att köpa ett fullblod.., men har nyligen köpt en häst redan (dock inget rent flb).. så han e inte så pigg på den dära stora( okej 25 000 är INTE mycke för en häst, men det är ganska mycket pengar....:crazy: ) engångssumman.....

för att äga en e inga problem......, snyltar på farsgubbens hagar och hö osv. (men det är vel trots allt föräldrarnas plikt när dom ändå har gård ;) )

men...men.. va är en bal på slottet (el ett fullblod i boxen...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 557
Senast: Blåabär
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 847
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 666
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 552
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp