Bukefalos 28 år!

Var tar de vägen sedan?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Var tar de vägen sedan?

Det kryllar av fullblod för 25-30' på stallbackarna, tyvärr så tycker många spekulanter att det är för mkt och många letar häst för runt 15'.
Jag tror inte att det finns många hästar i här upp på Täby som har gått för 60 000 eller mer. Jag skulle nog begära 25-30 för mina om jag ville sälja trots att de är regelbundet dressyrridna och vissa är tävlade. Sen har jag de hästarna i stallet som jag helst inte vill sälja och de värderar jag mer efter vad jag tror att de kan tjäna på banan en vad de har för ridhästkvalitér och då får ev spekulanter bjuda avservärt högre. Allt är till salu för rätt pris...
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

realist skrev:
Med andra ord så hade du bara tittat på ett fullblod. Fick intrycket av att du tittat på flera fullblod och att det var svårt att hitta en lämplig häst som kostade under 60 000. Ett fullblod att lufsa runt i skogen med kan man ju få gratis.


Om de kostar 120 000 direkt från banan säljs de nog inte som ridhästar skulle ajg tro. Det är ju en viss skillnad.

Annars tycker ajg 25-30.000 är vad de har legat på väldigt lnge faktiskt, men även billigare om det finns tex en skada som gör att det är en viss risktagning att köpa.

Sen har ajg blivit erbjuden 2 gratis sista året bara, från olika håll, men har inte haft möjlighet, har ju inte tid. Lyckligtvis hittade de andra som var intresserade eftersom hästarna annars åkt till Scan.

De man kan få är hästar som ägaren inte vill satsa på längre, som är speciella i humöret eller av andra skäl och som av något skäl inte räcker till på banan. Där man vill hitta ett hem som klarar av dem och där de får ett bra liv. Tycker inte det verkar som man säljer vilken häst som helst till ridhäst på annons bara. Det handlar ju om var den hamnar också.
Jag har vågat satsa på en sån tidigare och det har gått bra och då har jag via en gammal bekant fått frågan då och då.

Antar att det är samma inom trav, men travare är nog ännu lättare att få gratis.

Men det är inte bara att ringa och fråga om man får en häst ( så det inte blir missförstånd) för det handlar om hästar som behöver lite mer av något skäl.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

minimi skrev:
Antar att det är samma inom trav, men travare är nog ännu lättare att få gratis.

Men det är inte bara att ringa och fråga om man får en häst ( så det inte blir missförstånd) för det handlar om hästar som behöver lite mer av något skäl.

Nej, så lätt är det ju inte, men det viktigaste i såna fall är ju att hemmet är viktigare än priset. Men det är ju inte helt ovanligt att friska och sunda hästar som lämpar sig som ridhästar går till slakt pga att dom inte blir sålda.
 
Senast ändrad:
Sv: Var tar de vägen sedan?

Då har du verkligen inte rört dig i de fullblod tillsalu kretsar som är de VANLIGASTE tvärtom har du råkat ut för ett "one case scenario" vågar jag påstå.

25-30.000 brukar de ligga på och då är de igång, vettigt utbildade och friska....

de du pratar om måste varit ute och cyklat nåt vansinnigt. 60.000 för en konvalecent med "möjligt potential" :rofl:
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

realist skrev:
Med andra ord så hade du bara tittat på ett fullblod. Fick intrycket av att du tittat på flera fullblod och att det var svårt att hitta en lämplig häst som kostade under 60 000. Ett fullblod att lufsa runt i skogen med kan man ju få gratis.
Nä jag hann titta på 3 stycken innan jag köpte den jag har nu. Men de andra två var typ 20 år gamla och skulle kunna användas som avelsston möjligtvis och de skulle ha 20 000 för sina. Vilket är ok i sig men inte om man vill rida. :crazy:
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Annika Källse skrev:
Det kryllar av fullblod för 25-30' på stallbackarna, tyvärr så tycker många spekulanter att det är för mkt och många letar häst för runt 15'.
Jag tror inte att det finns många hästar i här upp på Täby som har gått för 60 000 eller mer. Jag skulle nog begära 25-30 för mina om jag ville sälja trots att de är regelbundet dressyrridna och vissa är tävlade. Sen har jag de hästarna i stallet som jag helst inte vill sälja och de värderar jag mer efter vad jag tror att de kan tjäna på banan en vad de har för ridhästkvalitér och då får ev spekulanter bjuda avservärt högre. Allt är till salu för rätt pris...
Min nästa plan var att ta mig direkt till banan men då stötte jag på min älskling som står i stallet nu och då var det inte aktuellt längre.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

mackan skrev:
Då har du verkligen inte rört dig i de fullblod tillsalu kretsar som är de VANLIGASTE tvärtom har du råkat ut för ett "one case scenario" vågar jag påstå.

25-30.000 brukar de ligga på och då är de igång, vettigt utbildade och friska....

de du pratar om måste varit ute och cyklat nåt vansinnigt. 60.000 för en konvalecent med "möjligt potential" :rofl:
Nä jag misstänker att jag avrit i helt fel kretsar. detta har varit privatpersoner. Förmodligen hade jag fått en riktigt bra häst för mindre om jag kontaktat en tränare direkt istället.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Mysaan skrev:
Nä jag misstänker att jag avrit i helt fel kretsar. detta har varit privatpersoner. Förmodligen hade jag fått en riktigt bra häst för mindre om jag kontaktat en tränare direkt istället.

Definitivt, är man ute efter att köpa en ”billigt” fullblod som i princip kommer direkt ifrån banan så måste man pallra sig dit. Precis som Annika säger så kryllar det av hästar som är till salu för 20 000-30 000. Men det finns alltid någon eller några som tränare/ägare är beredda att släppa billigare pga skador som hindrar den från att tävla, men för den delen inte fäller dem som ridhästar. Jag har precis hjälpt till att omsätta ett sto som egentligen inte hade något fel, mer än att hon hade ett fult ben och en ansträngning som hindrar henne från att starta just nu, men veterinären sa att hon troligtvis skulle kunna vara helt startklar till sommaren. Hon skulle i princip skänkas bort, bra hem var viktigare än priset…

Ni alla som söker fullblod, det är verkliggen värt tiden det kostar att ta sig till en galoppbana en förmiddag och gå runt och helt enkelt fråga i de olika stallarna. De flesta tränarna tar sig tid att svara och kanske blir ni vidareskickade till någon som har något till salu. Är ni där tidigt så hinner ni med många stall.

Så fort fullblodet är taget från banan så är risken att priset skjuter i höjden, antingen för att säljaren helt enkelt tänker göra en redig vinst på dig, eller för att de har lagt ner jobb på hästen.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Fast jag har köpt samtliga fullblod jag ägt (5st) för under 15'kr och ingen av dessa har haft skador som gjort att de slutat att springa.

Den enda jag haft som varit skadad fick jag gratis!

Vet flera fina till salu för samma pris och det är inga fel på dem.

Däremot tas de från banan och rids som ridhäst så ökar ju självklart värdet på dem
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Om jag nu köper ett fullblod direkt från banan, hur ska jag börja träna dem för dressyr? Vad kan jag förvänta mig, vad kan jag kräva och vad ska jag tänka på? Alla råd emottages tacksamt!
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Jag köpte en galoppör förra året och hon ska bli hopphäst. :banana:
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Det är olika hur mycket hästarna direkt från banan kan. En del tränare rider sina hästar i dressyr medans andra inte gör det. Så det är individuellt hur mycket hästen kan. Men alla är ju styr och bromsbara iaf ;)

En sak man inte bör göra är att ställa av hästen så att den "ska lugna ner sig". Hästen kommer till dig i full tävlingskondition och är van vid en foderstat med mycket energi, dessutom är den van vid att gå regelbundet och få jobba ordentligt. Tänk dig själv vad som händer om hästen får vila t.ex. en månad... Hästen blir pigg som tusan och kanske inte världens roligaste att rida. Lägg där till ny miljö, nya människor och ny utrustning... :crazy:

Så rid hästen när den kommer från banan, känn efter vilken nivå den ligger på och så får du börja jobba där. Rid som vilken annan häst som helst, gäller att inte konstra till det bara för det är ett fullblod som gått på banan.. Självklart kan man ju inte begära sånt som hästen inte kan men det förstår du ju säkert! :)

Hoppas jag svarade på några frågor iaf!!
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

MalanMjöl skrev:
En sak man inte bör göra är att ställa av hästen så att den "ska lugna ner sig"...Så rid hästen när den kommer från banan, känn efter vilken nivå den ligger på och så får du börja jobba där. Rid som vilken annan häst som helst, gäller att inte konstra till det bara för det är ett fullblod som gått på banan..

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

där jag är ! har vi ridskola, ve har nästan bara avdankade galopphästar till ridskolan. de är jätte duktiga och alla uppskattar dem
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Du kan höra av dig till mig när du ska köpa häst nästa gång, för 60' eller mer kan du hitta riktiga kanonhästar...

Till alla er som letar, tänk på att endast en bråkdel av hästarna som finns till salu är ute på annons. Ring runt eller besök stallarna på banorna. Det är extremt påfrestande att försöka sälja häst på annons och det kräver massor med tålamod för att stå ut med 10-tals "gratisridare" och 10st 15-åringar som ringer och frågar om de inte kan få låna hästen på foder. Sen när man äntligen har hittat en köpare som är intresserad så accepterar de inte en 0,5 grads hälta vid böjprov trots att hästen kanske har startat 25 ggr det senaste året... Det finns nästan inga hästar som går igenom ett böjprov ua efter att ha startat flititgt under en period, men däremot med lite vanlig ridning så brukar det inte vara några som helst problem. (Naturligtvis så ska hästen inte visa 2-3 graders hälta, utan behöver då behandlas) Det brukar sluta med att man släpper hästen billigt föra att bli av med problemet och månadskostnaden.

Tänk också på att en häst som har startat mkt och ofta har varit hållbar, de som har startat ett fåtal gånger med långa vilor i mellan har ofta varit sköra och behövt vila/behandlas mellan starterna.
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Jag får också höra talas om hästar tillsalu ibland, olika prisklasser, PMa om ni söker något, alltid är det något som skall omsättas som man råkat höra talas om… Fast minna egna är inte tillsalu! :love:
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

kan tänka mig det!
Fick knäpp-svar på min annons... om man skriver "hästen har ONT I RYGGEN, lånas ENDAST ut till AVEL" så får man ändå 10 "får man rida på den, jag kan TÄNKA MIG ATT TA FÖL"...

eh... ja gärna...

tacka vet jag uppsala ;)
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Tack för tipset, det ska jag komma ihåg! Det är jättebra att veta. Bra fullblod är guld värda!
 
Sv: Var tar de vägen sedan?

Var har du gjort av halvblodsfölet som du skrev att du köpte? Har du inte kvar det då? Den är väl perfekt att börja rida dressyr på?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 556
Senast: Blåabär
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 846
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 666
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 549
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp