Bukefalos 28 år!

Var vill vi bo?

@Islandshästryttare @Hellhound @Inte_Ung Jag tänker mig att en sådan gård säkert säljs väldigt snabbt, då den ju ser väldigt "lagom" ut på många sätt, så jag föreställer mig att det finns många tänkbara köpare. Vårt nuvarande hus lär sannolikt ta sin lilla tid att ö. h. t. få säljklart. Jag tror visserligen inte att det är särskilt svårsålt (fräscht "lagom stort" hus i attraktivt område, lättskött trädgård o. s. v. ) men det finns ju inga garantier. Kanske det ändå skulle vara värt att i alla fall gå på en visning.
 
Gävle som nämns är på det stora hela rätt lämpligt som region, men huspriserna i och nära staden är höga pga pendlingsläget. Jag skulle i så fall rekommendera Sandviken eller Storvik. Kanske Hofors (fast det är en riktig håla!). Betydligt lägre huspriser, många ridskolor och stall, och närmare Falun. Jag vet att många gästrikar åker till sjukhuset i Falun för att de tycker det är bättre. Det går tåg mellan Falun och Gävle som stannar på de mindre orterna och som många använder för pendling. Undvik kusten kring Gävle om ni är luktkänsliga, det finns två pappersmassafabriker precis söder om Gävle som stinker.

Jag tänker direkt på sjukhuset när några nämnt Gävle som förslag. Jag har hört en del om Gävle sjukhus, och väldigt lite av det är positivt. I synnerhet psykiatrin verkar ha stora problem där, och det är något som "bara måste fungera" för oss.

Västra Gästrikland skulle kanske vara mer tänkbart då, om det är möjligt att välja vård i Falun i stället för i Gävle.
 
@Islandshästryttare @Hellhound @Inte_Ung Jag tänker mig att en sådan gård säkert säljs väldigt snabbt, då den ju ser väldigt "lagom" ut på många sätt, så jag föreställer mig att det finns många tänkbara köpare. Vårt nuvarande hus lär sannolikt ta sin lilla tid att ö. h. t. få säljklart. Jag tror visserligen inte att det är särskilt svårsålt (fräscht "lagom stort" hus i attraktivt område, lättskött trädgård o. s. v. ) men det finns ju inga garantier. Kanske det ändå skulle vara värt att i alla fall gå på en visning.
Inga gårdar säljs snabbt just nu.
Faktiskt så säljes egentligen ingenting snabbt om jag tänker efter på hur marknaden ser ut.
Eftersom att jag tänkte sälja min gård för ett tag sedan så håller jag stenkoll på prisläget.
Vissa förutsättningar ändrades dock och priset skulle inte bli vad jag ville ha när jag ser till hur lönsam den är.

Den vore rätt till er vad gäller läget och egenskaper, men ligger helt fel i pris.
45 min till Stockholm C och 25 min till Uppsala.
 
Pratade med en igår som hade sålt sin lägenhet i Stockholmsområdet då hen ville flytta hemåt mot Säter/Hedemora/Avesta hållet till en gård. Det tog 2 år innan hen hade hittat lämpligt hus/gård och det blev boende hos föräldrarna då lägenheten hade haft ett halvår till i flytt vid försäljningen, de hade tänkt att det var gott om tid för att hitta nått men tji fick dom.
Så åkt och titta om ni hittar något för det kan ta tid!

Falun har för övrigt en väldigt trevlig hundklubb (Falu hundsällskap) som jag är medlem i, trots att jag har en timmes bilresa dit så går vi på kurser hela tiden!
 
Inga gårdar säljs snabbt just nu.
Faktiskt så säljes egentligen ingenting snabbt om jag tänker efter på hur marknaden ser ut.
Eftersom att jag tänkte sälja min gård för ett tag sedan så håller jag stenkoll på prisläget.
Vissa förutsättningar ändrades dock och priset skulle inte bli vad jag ville ha när jag ser till hur lönsam den är.

Den vore rätt till er vad gäller läget och egenskaper, men ligger helt fel i pris.
45 min till Stockholm C och 25 min till Uppsala.

Har du koll på hela marknaden kring Mälardalen och norra Svealand? Jag frågar därför att i de områden där jag haft lite koll på bostadsmarknaden (dock för vanliga villor, inte gårdar) tycker jag inte att det generellt verkar ta längre tid än "normalt" att sälja. Däremot har jag noterat att flera fastigheter blivit sålda för under utgångspriset, och det är inte riktigt "som det brukar vara".
 
Har du koll på hela marknaden kring Mälardalen och norra Svealand? Jag frågar därför att i de områden där jag haft lite koll på bostadsmarknaden (dock för vanliga villor, inte gårdar) tycker jag inte att det generellt verkar ta längre tid än "normalt" att sälja. Däremot har jag noterat att flera fastigheter blivit sålda för under utgångspriset, och det är inte riktigt "som det brukar vara".
I området mellan Uppsala, Norrtälje, Nyköping, Katrineholm, Eskilstuna och Enköping har jag hållit koll.
Men bara på Gårdar då.

Hus endast mellan Nyköping och Uppsala.
Även via Strängnäs.
 
Har du koll på hela marknaden kring Mälardalen och norra Svealand? Jag frågar därför att i de områden där jag haft lite koll på bostadsmarknaden (dock för vanliga villor, inte gårdar) tycker jag inte att det generellt verkar ta längre tid än "normalt" att sälja. Däremot har jag noterat att flera fastigheter blivit sålda för under utgångspriset, och det är inte riktigt "som det brukar vara".


Det bästa i det här specifika fallet kanske är att höra av er till mäklaren och fråga hur intresset för objektet är. Är det jättemånga anmälda till visning och de tror att objektet går snabbt kanske det inte är så stor ide. Dessutom kan ni ju höra lite hur snabbt gårdar brukar bli sålda i den regionen.
 
Finns tiden och energin är det ju alltid nyttigt att gå på visningar, även om man inte är riktigt redo att köpa just nu. Det är lättare att veta vad som är "rätt" om man sett några objekt och fått en känsla för både hur marknaden ser ut, och vad man själv egentligen vill ha. Och såklart också bra att utforska omgivningarna lite, om man inte är bekant med området sedan tidigare.
 
Jag rekommenderar också att åka på visning - även om ni inte slår till nu så kan ni se lite på omgivningarna och få en känsla av vad som finns och vad det säljs för i området. Det gör att det kan bli lättare att ta ett beslut om en annan gård om ett halvår.
Precis som @Ullmerkott hann skriva :D
 
Tänkte just föreslå Västerås-Enköpingstrakten. Samt Nyköping.
Men lite sen på bollen kanske.

Håller i övrigt med andra. Åk till aktuella orter och gå på nån visning i den och passa även på att se er omkring.
Bra att börja titta tidigt och få en biöd av vad man vill ha.
 
Senast ändrad:
@Islandshästryttare @Hellhound @Inte_Ung Jag tänker mig att en sådan gård säkert säljs väldigt snabbt, då den ju ser väldigt "lagom" ut på många sätt, så jag föreställer mig att det finns många tänkbara köpare. Vårt nuvarande hus lär sannolikt ta sin lilla tid att ö. h. t. få säljklart. Jag tror visserligen inte att det är särskilt svårsålt (fräscht "lagom stort" hus i attraktivt område, lättskött trädgård o. s. v. ) men det finns ju inga garantier. Kanske det ändå skulle vara värt att i alla fall gå på en visning.

Gör det! Tänk om du/ni ångrar er annars ?! :)
 
Jag tänker Norduppland. Österbybruk tycker jag t ex är en liten ort som ser trevlig ut när man kör igenom. Finns affär och pizzeria mm. Miljön runt den gamla herrgården är fin. Järnväg finns med tåg- (>30 minuter) och bussförbindelser (1 timme) till Uppsala och Akademiska sjukhuset. Från Uppsala åker man vidare till Stockholm på 40-55 minuter med tåg.

Googlade Österbybruk + hemnet och hus ligger definitivt med marginal under ert pristak så liten gård borde inte vara omöjligt.

Blir kanske drygt att åka till Uppsala för ridlektioner men Lurbo RK har tydligen arbetat med att tillgänglighetsanpassa sin anläggning. Jag tror även att jag varit ringsekreterare på en närbelägen brukshundsklubb som verkade jättetrevlig.

Bara ett exempel på en av de mindre orterna i Norduppland.
 
Och så blandar jag ju ihop orterna på ”Ö” i Norduppland som vanligt.

Det är Örbyhus som har direkt tågtrafik till Uppsala. Men jag tror att det även där finns prisvärda hus att kolla på.
 
  • Gilla
Reactions: MML
Jag tackar för era fortsatta tankar och rekommendationer! Det är oerhört hjälpsamt och till stor nytta för mig/oss.

Vissa av de tänkbara orterna har vi nog helt okej koll på, andra lite mindre. Jag tror att både jag och mannen har en ganska bra bild av "vad vi vill ha", vad som är viktigt för oss, och vad vi kan tumma på. Just för den anledningen tror jag inte att vi så att säga "behöver" gå på visningar för att upptäcka det. Däremot skulle det nog inte vara helt fel att försöka sortera ut ett mindre antal orter som vore lämpliga, och besöka dem för att bilda en bättre uppfattning om sådant som är svårt att läsa sig till hemifrån.

Hur tillgänglighetsanpassad ortens centrum är, till exempel, är ju något som bäst ses på plats. Vad det finns för utbud i den lokala mataffären är något annat - det hjälper ju föga om det finns en Ica eller Coop-butik, men utbudet är så litet och så dyrt och öppettiderna så begränsade att man ändå åker 30 minuter eller mer till en större ort med bättre utbud.

Tillgång till vård är förstås också en parameter att ta hänsyn till. Finns det t. ex. en psykiatrisk mottagning på orten, eller på närbelägen ort, är det förstås en klar fördel jämfört med om närmsta psykiatriska mottagning är uppåt en timme bort. Att det finns någon form av arbetsmarknad är förstås också önskvärt. Jag går i tankar på att "byta bana", så inom vad är kanske mindre viktigt.

En ridklubb med paraverksamhet, eller i alla fall en vettig instruktör med kunskap på området, är förstås också viktigt. Alternativet är att det behöver ligga tillräckligt nära ridskolan där dottern rider för tillfället, eftersom deras instruktör är fantastisk! Men det begränsar förstås ytterligare vilka orter som kan vara aktuella. Det bör ju inte ta flera timmar att åka till tränare, om man vill kunna göra det regelbundet.

Jag ska fundera vidare på det här. Kanske sammanställa en liten lista över några extra viktiga punkter att kolla upp, och på så vis begränsa urvalet lagom mycket. Nästa steg kanske blir att besöka de orter vi har mindre erfarenhet av, för att bilda en egen uppfattning.
 
Lagga ridskola sydost om Uppsala har lång erfarenhet av pararidning. Det finns säkert på någon av klubbarna norr om stan också.
När jag och maken letade hus så var vårt kriterium att det skulle vara ett visst avstånd till en järnvägsstation så det gick att pendla vettigt. Så vi tog sikte på en station, åkte 10 min i en riktning för att kolla hur långt vi kom. Gick sedan hem och gjorde en cirkel med den diametern längs med en rad järnvägsstationer. Det var en nyttig övning eftersom avståndet i sitt eget huvudet inte alltid är det samma som på kartan :banghead: :).
Nu har ni ju andra kriterier såklart, men det är ett tips om hur man kan tänka utanför boxen.
 
Vet att andra tipsat om Gävle, men jag vill tillägga att förutom att det finns stort sjukhus så finns det 3 "vanliga" ridskolor med stor/lång erfarenhet av pararidning, sen finns det ridskolor med enbart isisar mm. Mycket hästvänligt område med travbana med hästklinik.
Tåg till Sthlm mm, det finns allt ni söker faktiskt. Det räcker att man kommer 15-20 minuter utanför statskärnan så finns det många trevliga hästgårdar till hyggliga priser.
 
Vet att andra tipsat om Gävle, men jag vill tillägga att förutom att det finns stort sjukhus så finns det 3 "vanliga" ridskolor med stor/lång erfarenhet av pararidning, sen finns det ridskolor med enbart isisar mm. Mycket hästvänligt område med travbana med hästklinik.
Tåg till Sthlm mm, det finns allt ni söker faktiskt. Det räcker att man kommer 15-20 minuter utanför statskärnan så finns det många trevliga hästgårdar till hyggliga priser.

Gävle är en trevlig stad, men tyvärr har jag hört för mycket negativt om sjukhuset (och då i synnerhet t. ex. psykiatrin, som är en viktig del för vår familj) för att det ska kännas aktuellt för oss. Jag tror att vi nog hellre vill till någon lite mindre ort, dessutom. Möjligen t. ex. någon av de mindre orterna utanför/kring Sandviken i stället, men då hamnar vi väl ändå på Gävle sjukhus, misstänker jag.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
922
Senast: Queen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 589
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 697
Senast: kma
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp