Våra blivande dressyrhästar

Sv: Våra blivande dressyrhästar

Den va fin:) Förstår att min är myyycket efter i sin utbildning när jag ser din:(
 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Vilket vackert ansikte han har:) Härlig trav med svung.
 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

*kl*

Jag har en blivande dressyrhäst som är 8 år :o. Ordentligt inriden som 6 åring och fick en varning på en sena under betet förra sommaren vilket innebar 6 månaders skritt och långsam igångsättning efter det så han är väl utbildningsmässigt som en 4-5 åring. e. For pleasure ue. Sandro Z. Var meningen han skulle bli min FT-häst men efter att endast satsat på dressyren detta året är vi fast :)

dsc_0050.jpg


dsc_0023.jpg


wpid-dsc_0937.jpeg




Film : http://www.youtube.com/watch?v=riVe4xAaL8E
 
Senast ändrad:
Sv: Våra blivande dressyrhästar

*kl*

Många fina hästar!
Kul att fler har 12: or, jag längtar så otroligt mycket efter att börja med min Lex. Än så länge är det mest borstning som gäller... Han har haft träns på sig några gånger men jag tar det lugnt annars eftersom det känns som han behöver sin energi till att växa. Under januari/februari har jag tänkt att börja aktivera honom så smått med introduktion till löshopp och lite tömkörning. Det ska bli riktigt roligt att se honom i ett ridhus på bra underlag, men han har inte gjort mig besviken när det gäller gång vad man kan se så här långt i alla fall :)

Bilderna är från i helgen, den 24 december är han exakt 1.5 år.

Lexington CML e: Luxus CML u: Alfa CML ue: Don Primero - Master








 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Min lilla köttbulle räknas ju faktiskt snaart som 1-åring ;)
Visad på fölbedömning med 888 exteriört och 8 7.5 8 på gångarterna, men annars tar det väl ett tag tills hon börjar bli dressyrhäst på riktigt.

Florence Leontine e. Floricello - Bernstein - Zinsky xx

Bilder från sommaren/hösten, just nu ser hon mest ut som en dammig tufsboll :p





 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Den va fin:) Förstår att min är myyycket efter i sin utbildning när jag ser din:(

Vår började inte löshoppa eller ridas förrän ibörjan av året då jag inte upplevde henne mogen mentalt förrän då. Hon skulle åkt under hösten egentligen men var inne i en fas då hon inte var så tillgänglig, absolut inte dum men inte heller "hungrig" på stimuli. De är ju i olika faser även mentalt.

Om jag inte minns helt fel så åkte hon till utbildare, hon var enbart vardagshanterad hemma och haft sadel o träns ett par gånger men inget annat, i början februari så fyra veckor med löshoppning och påbörjan av inridningen. Hon reds i alla gångarter efter dessa fyra veckor.
Sen vilade hon från ridningen hela mars men fortsatte löshoppa en gång i veckan.
Därefter gick hon April och fram tom treårstestet. Hon har varit klockren i allt, inte en enda gång dummat sig i ridningen. hon har varit hos en hoppryttare som är utbildad unghästutbildare. Hon har ridits ute i naturen väldigt mycket.
Efter det har hon bara vilat och kommer så att göra fram tills fölungen börjar vänjas av.
Så hon kommer ligga lite efter sen men jag känner ingen stress alls inför det då hon fått en fin grund samt tid på sig att mogna ännu mer.

Så jag tycker absolut inte du ska känna att ni ligger efter, du har ett "barn" som ska växa och sen hålla länge :)
 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Hon ser jättetrevlig ut! Är mamman det där fuxstoet vi pratade om?
 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Nej mamman är vårt andra fuxsto som heter Gabrielle:)

Denna är undan det sto vi pratade om, Kgs Hörgaard Remis.

Tuschomie -12 e Tuschinski

Inköpt som påläggskalv/framtida avelssto.

Långbent supermysig tjej med en del sprak

936195_10201079921141918_2000312562_n.jpg


544115_484350331614870_1446442329_n.jpg


Sist men inte minst

Gabriel OnTheRocks - 12 e Don Primero u Gabrielle

Kallas för Bosse uppkallad efter vår granne Bosse som var den som bokstavligen räddade livet på honom och Gabrielle då han låg med bakåtslaget huvud.
Jag nådde inte in och visste inte heller vad jag skulle göra så jag fick ringa grannen som är köttdjursbonde. Han lyckades trycka in honom samt vånda rätt huvudet. Bosse var ett stort föl, vägde 65 kg och de på kliniken var väldigt imponerade av att grannen lyckades få ut honom.
Inte ens ett dygn gammal fick han ett akut pungbråck och opererades på kliniken i Kalmar. De ha inte dygnetrunt jour så vi fick ta hem honom. Hade turen att en av de som jobbade som djursjukvårdare kunde tänka sig att köra hit ner och spruta honom morgon och kväll.

Så vår Bosse lever tack vare mycket kunnigt och omtänksamma människor:love:

Han ska egentligen säljas men det är .. svårt.

Han är supertrevlig att hantera, inte så stor och ja inte den vackraste ungen hon fått om man ser hur han ser ut nu. Men ett hjärta av guld. Har haft sadel och träns då han "hängde" på när jag longerade hans syster i somras. Han har provat att skritta på volt med all utrustning.

Lite bilder på liten

6 dagar gammal och på boxvila, myser med mellanhusse
399085_3916130223445_781575825_n.jpg



första gången ute efter operation och konvalecens
562194_3933380094681_894316101_n.jpg


en liten biff blev det

598902_4579585809420_1528966837_n.jpg


943686_10201093241634922_2040951721_n.jpg
 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Häftig kille:) Luxus första årgång? Ja rörlig och spänstig ser han ut att vara:rofl::rofl:
 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Härlig färg på sista bilden. Egen uppfödning?
 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Visst är det så. Min grabb behöver tid att växa så vi tar det som det kommer. Snygg 1:a stoet har i pannan:)
Jag tycker nog att Bosse var en riktig snygging;)
 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Aha. Den var oxå fin. Det där måste ju vara hemma hos AH, eller hur? Känner igen den nya stalldelen där.
 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Ja, den hoppas jag hon behåller som vuxen också :love:!

Både hon och hennes mamma är egna uppfödningar och hennes mormor köpte min mamma som 2-åring, så det är riktiga familjehästar :)
 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Aha. Den var oxå fin. Det där måste ju vara hemma hos AH, eller hur? Känner igen den nya stalldelen där.

Ja det stämmer bra det :)

-TBT, han är rätt kortbent tyvärr och rätt mkt kropp, bara hoppas att den gång han visade när han var liten kommer tillbaka för då kan han bli en mkt trevlig tävlingshäst även om han inte kommer vinna treårs eller kvalitén.

Avelsmålet är ändock att avla talangfulla hästar till sporten.

Fanns lite uppförsbacke i galoppen när han var liten plutt. Såg nästan komiskt ut.

546465_363145047068733_851246304_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Haha, ptja, jag kanske får damma av hoppsadeln framöver... :D blir rätt sugen faktiskt, men tanken på damens bockserier får mig att vackla ;)
 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Haha, ja, ligger väl i farans riktning kanske ;)
Jodå, gammelman är kvar och blir 16 nästa år.

Haha, du får surra fast honom i höststormarna :D
 
Sv: Våra blivande dressyrhästar

Min blivande dressyrhäst ligger än så länge i magen. Har dock VÄLDIGT stora förväntningar på den!
Även om jag inte vet så mycket vad det blir, så säger magkänslan om att den blir fin :crazy:
Eftersom stoet är hästen i mina drömmar, så hoppas jag att fölet blir minst lika bra. Stoet har dessutom en väldigt stark stolinje, både inom dressyr och hoppning. Väntan tar nästan död på mig :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp