Bukefalos 28 år!

Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Men ta det med Elshaya, nu är jag dock inte enig om risken att sjukskriva sig för att ta hand om hästen, det finns massor av människor som sjukskriver sig trots att de inte är sjuka och som kommer undan gång på gång. Jag hade själv en kollega med "fredagssjuka" det tog 1,5-2 år innan han fick sparken och då fick han 9 månaders lön i avgångsvederlag. Han blev utköpt (delvis pga av sjukskrivningarna), men inte lyckades de sparka honom trots i snitt 1 veckas sjukskrivning per månad.

Problemet med arbetsvägran är att det är 100% risk för upptäckt, vid sjukskrivning är det låg risk för upptäckt och typ noll chans att bevisa i efterhand.

Jag förordar inte sjukskrivning, men i ärlighetens namn är det oftast riskfritt enstaka gånger.

Ah du tänker så. Och det med risken vid sjukskrivning kan nog variera iofs. Men om jag ser till mig själv, så risken att jag om jag är ute och åker med hästsläp när jag är sjukskriven t ex, blir upptäckt av en arbetskompis är långt från minimal. Dels har jag arbetskompisar 'längs hela vägen' till kliniken, dels så jobbar jag ju skift så X st arbetskompisar är alltid lediga den dag jag är borta. (med ett dagtidsjobb där folk satt på kontoret vore det nog mindre risk).

Dessutom anser jag risken för stor att JAG råkar 'prata bredvid munnen' till någon arbetskamrat.

Om man upprepade gånger var borta pga sjukt djur, då skulle jag med ta risken att bli påkommen hellre än garanterat få sparken pga upprepad olovlig frånvaro. Men inte just i en engångssituation.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Ja risken för upptäckt varierar, för mig skulle risken vara mycket låg. Å andra sidan skulle det normalt sett gå att få åtminstone delvis ledigt, akuta saker kan jag med nöd göra var som det är mobiltäckning, så frestelsen att ljuga finns inte.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Du kan fortfarande säga som det är, att du inte kommer pga sjuk häst. Det är olovlig frånvaro/arbetsvägran - men en gång är fortfarande inte skäl till uppsägning om man i övrigt skött sitt jobb.

Det jag inte förstår, sålänge det handlar om en enstaka gång - varför välja att ljuga (sjukskriva sig) och risken att bli påkommen med en lögn, och inte bara säga som det är - att man inte kommer pga sjukt djur.

Jag kan också bli nekad ledighet, eller kan - risken är typ 100%ig om jag ringer samma dag.

Risken att bli påkommen är väldigt liten, det beror ju helt på vad man använder för ursäkt. Och jag väljer att ta den risken mot att säkert få arbetsvägran i mina papper för all framtid. Jag är bara ärlig i sådana lägen när jag vet att jag pratar med en som släpper mig.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Som sagt, risken jag blir påkommen och du blir påkommen är säkert som natt och dag. Jag har ju ingen sjukdomsanledning som kan förklara vad jag gör ute med en hästtransport, eller befinner mig i Staden heller (om jag t ex behövt åka till djursjukhuset med en katt/hund).

Däremot, vara hemma här och vänta på distriktsvet eller åka till lokala veterinären eller -kliniken, det får nog anses som nästan riskfritt. I samma håla som veterinären bor en arbetskompis, men där kan jag ju bortförklara besöket i hålan med att jag behövde köpa alvedon och mat typ.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Man kan kalkylera med risken för att "åka fast" för allt möjligt .... Huruvida risen att åka fast är stor eller liten rättfärdigar inte själva handlingen. Som anställd har men stor lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare och i denna är en av de mest bärande delarna att komma till sitt arbete och att inte ljuga!

Jag tror att i de allra flesta fall så låter den arbetsgivaren som bara kan en anställd vara hemma utan lön om man befinner sig i en akut situation. Detta
kan ju vara allt från att hästen är sjuk till att huset har brunnit upp ....Men alla arbeten kan ju inte ställas in eller skjutas upp utan måste bemannas. Det är ju inte heller alltid möjligt att hitta en vikarie med kort varsel.

Hur stor förståelse hade du själv haft om du hade kommit till djursjukhuset med din jättesjuka häst och så möts du av en skylt på dörren där det står:
"Tyvärr har vi stängt idag för den ena veterinären har maginfluensa och den andra är hemma för att tiken valpar". Eller om du själv har tagit ledigt från jobbet för att ta emot en hantverkare som ska laga en aktut vattenskada. Så ringer firman och säger att hantverkaren är sjuk och ingen kan komma förrän imorgon men en timma senare ser du hantveraren köra förbi ditt hus med hästtransporten ....
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag har en gång kommit 30 min sent till jobbet pga jag upptäckte att en häst i hagen var sjuk (nästan 40 graders feber) när jag skulle åka från stallet. Ringde jobbet direkt o förklarade läget så att de visste om i god tid att jag blir sen. På mitt jobb är det viktigt att vi håller tider så vi får avdrag för varenda minut vi är sena, men dom pengarna bryr jag mig inte om - det viktigaste just då var att se till att ta in hästen, ringa ägaren o göra det jag kan. Jag är väldigt glad att jag upptäckte att hästen var dålig!

Har aldrig sjukat mig för att min häst är sjuk, då skulle jag komma fram till någon annan lösning på problemet. Kompa, ledighet utan lön, kolla om sambon/ngn hästvän kan hjälpa osv.

Min sambo fick kompa några timmar för att vara med o stötta mig när min häst skulle somna in, det är jag otroligt tacksam över att han fick göra! :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 829
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 302
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 029
Senast: manda
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 463
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp