Bukefalos 28 år!

Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

De ställer upp precis som jag antar att Vallis gör ifall någon annan behöver hjälp. Det är inte att utnyttja, det är att hjälpa sina arbetskamrater. Om jag har förstått rätt så är flera av Vallis kollegor också djurägare, och förstår därmed att man ibland kan tvingas lämna arbetet för att sköta sjuka eller förrymda djur.

Jag tror fortfarande att din förman skulle uppskatta ifall du var ärlig.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Hur illa man än tycker om att folk ljuger och är hemma med sjukt djur så bör man hålla sig till fakta. Även om arbetsgivaren har rätt att begära sjukintyg från första dagen så gör denne det vanligen inte om man normalt är skötsam. Det går heller inte att kräva sjukintyg i efterhand. Vidare är det inte så hemskt svårt att simulera exempelvis huvudvärk eller magknip vid enstakta tillfällen. Det är inte rätt men en läkare ställer inte till med någon större utredning om det gäller en enstaka dag med huvudvärk i den mån man alls blir ombedd om sjukintyg.

Om man är sjuk ofta och ljuger ofta ovanpå det så är det större risk för upptäckt, liksom om man bor på mindre ort såndet är stor risk att arbetsgivaren är granne med veterinären och känner flera av stallkamraterna eller liknade. På större orter så är risken minimal.

Ja man varken har rätt till eller bör sjukskriva sig för sina djurs skull men risken för upptäckt en enstaka gång är liten. Det bästa är att ha en såpass bra relation med arbetsgivaren att man kan komma fram till en kompromiss eller få ledigt rakt av.

Självklart vill väl alla ha en chef som man kan prata med om sådant men om du har en chef som INTE är förstående och du hamnar i en paniksituation, vad gör man då? Observera att jag inte använt mig av sjukfrånvaro, jag bara vet att om saker och ting är akuta då handlar man efter det. Jag har kollegor som är borta flera ggr i månaden och varken jag eller de andra tror att de alltid är sjuka, men inte ens de har fått visa intyg, vilket jag kan tycka att de borde få.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

De ställer upp precis som jag antar att Vallis gör ifall någon annan behöver hjälp. Det är inte att utnyttja, det är att hjälpa sina arbetskamrater. Om jag har förstått rätt så är flera av Vallis kollegor också djurägare, och förstår därmed att man ibland kan tvingas lämna arbetet för att sköta sjuka eller förrymda djur.

Jag tror fortfarande att din förman skulle uppskatta ifall du var ärlig.

Ja men så funkar det inte på mitt jobb. Jag får ofta jobba över då folk är borta, men andra jobbar aldrig över. De skyller på att de har barn. Jag som inte har barn får då ställa upp. Mina kollegor har inte djur och de har ingen koll på vilka problem som kan uppstå där. Kul för henne att kollegorna jobbar över för hennes skull men fortfarande så är det så att hon förlitar sig på att andra ska lösa det samtidigt som hon klagar på mig som hitills aldrig varit borta pga av djur.

Jag har som skrivet aldrig varit hemma så med andra ord har jag inte varit oärlig. Min chef är ingen lätt person att prata med, det är det många som vet. Vissa är tom rädda för honom...
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Om du sjukanmäler dig utan att vara sjuk så är det ju lögn och bedrägeri.

Vilket jag ju heller aldrig gjort. Men om valet är att tex låta något av mina djur dö medan jag är på jobbet så väljer jag hellre att ljuga och bedra om det är så du ser det. Är djurplågeri ett bättre brott menar du? Allt är inte svart eller vitt. Observera att jag INTE använt mig av detta utan ser det som något jag skulle göra i akutfall och jag vet att de flesta skulle göra det hllre än att låta djuret tex dö pga av en oförstående chef. Som sagt bra för alla med förstående chefer. Men alla har inte det, verkligheten är inte alltid så fin.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag lämnar den här diskussionen nu, jag har sagt vad jag tycker. Jag har inte ens gjort det som det bråkas om. Men jag värderar mina djur högt och i en paniksituation skulle jag sätta dem först, ja och det skulle varenda person som månar om sina djur vare sig de har en chef som de kan säga sanningen till eller om de tvingas sjukanmäla sig.....
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

*KL*

Jag hade en sådan situation i helgen. Fångbenägen ponny rymde natten mot sön, hämtades tidig sön morgon in från gräs som han vräkt i sig många h. Jag skulle åka och jobba 24.5 h (+ 3 h resa tor).
Hästen inte 'akut, livshotande' dålig, men inte så att jag eg alls ville lämna honom. Förelåg klar kolikrisk och klar fångrisk. Elände helt enkelt.

Jag har ett vårdjobb, så det är inte så 'bara' om jag inte kommer. Visste dessutom att det fanns otroligt få som skulle kunna jobba alls ens i teorin den dagen.

Så vad göra?
Jag gjorde helt enkelt så att jag instruerade min kära mor att hålla stenkoll på hästen och vad hon skulle kolla efter, och rapportera till mig. Fick dessutom en vän i närheten att vara beredd att åka ut om hästen skulle bli sämre eller mamma känna sg osäker alt om distriksvet skulle behöva komma.

Sen åkte jag till jobbet, med en plan om att få en av våra timvik som ändå jobbade att ta mitt pass så jag kunde åka hem efter några timmar. Hyfsat säker på att om jag ringde jouren och talade om 'sjuk häst hemma, vik X kan ta mitt pass, får jag gå?' så skulle de säga 'ja'. Och så fick vi lösa frånvarobenämningen sen, om de skulle låta mig gå ner på minuskomp, dra det som ledighet utan lön eller om jag kunde ta andra tomma pass sen och jobba in timmarna.

Nu gick dessvärre min plan i stöpet eftersom ingen vik kunde, och att sätta in fast personal på övertid skulle kosta företaget extra och skulle INTE vara populärt. Då hästen enligt de täta rapporterna hemifrån var 'stabil' och sedan visade konstant förbättring, så valde jag att (med stor ångest) jobba mitt pass.

OM hästen varit eller blivit akut sjuk, då hade jag ringt jouren (chefen) och sagt att min häst är sjuk, jag kan inte komma/jag åker hem. Så hade vi helt enkelt fått ta diskussionen om det hela sedan. I ett skarpt läge där jag måste välja mellan min hästs (eller hunds) välmående, och att reta upp ledningen inkl riskera en varning - då är valet lätt. Men jag tänker inte riskera mitt jobb i onödan genom att använda det just 'i onödan'. Utan då ska det vara akut och inte finnas annan möjlighet (passbyte etc).

Ibland har det kört ihop sig, då har AG varit snäll och vi försökt lösa det för allas bästa. T ex har jag ibland fått semester beviljad från dag till annan trots att vi egentligen inte får det (sem beviljas när vikarie är insatt, och ska ansökas om i tid), eller ett passbyte eller liknande.

Men akut läge har hänt två gånger under de drygt 6 år jag jobbat där jag jobbar. I ena fallet så insåg jag kvällen innan att jag nästa morgon måste åka till klinik med hästen. Jag ordnade en timvikarie redan då, och meddelade min arbetsplats nästa morgon. De blev inte glada - alls. Det där med sjuka hästar var noll förståelse för, men det hände inget mer än att det blev lite mutter. Sen skaffade chefen hundar. Nästa gång var en sån när jag ringde på morgonen och sa "hästen har kolik, jag kan inte komma" och det sas bara 'okej, hoppas det går bra med hästen'.

Sen löstes hur vi skulle kategorisera frånvaron i efterhand. Den blev faktiskt kategoriserad som "sjukdom". Enklast för systemet etc, då det bara var en dag, gick som karensdag och inte belastade någons ekonomi alls (varken företagets eller skattebetalarnas) utom mig. Men lönesystemet då klarade tydligen inte riktigt 'ledighet utan lön' annat än rödflagga det som ogiltig frånvaro.

Sen har jag varit sjukskriven fem dagar när jag fick ta bort en häst (de andra har jag jobbat som vanligt, så det var ett extremfall). Där var ju dock inte konstigare än att de tyckte att "sorg över djur eller sorg över människa, mår du sådär är du inte i skick att jobba, du är sjuk. Ring när du mår bättre". Dessutom skickade mina underbara arbetskamrater en blomma och en massa godis dagen efter :love:

Men, egentligen kan frånvaro pga sjukt djur inte lösas på min arbetsplats, men vi brukar kunna lösa det. Dock, i ett urakut läge skulle jag bara informera att jag kommer inte, och varför. Så får de helt enkelt på ett eller annat sätt ge mig löneavdrag. Och skulle de bli tokförbannade och skriva det som ogiltig frånvaro och ge mig en varning - så må så vara i ett sådant läge. Alt att lämna ett djur i akut behov av vård är värre både moraliskt och juridiskt i min värld.

Att LJUGA och säga jag är sjuk när jag är hemma pga sjukt djur skulle jag dock INTE göra, det skulle vara sämsta alt och att skjuta sig i foten. För att ringa och säga 'kommer inte pga sjukt djur' kan sålänge det är en engångshändelse som 'max' ge mig en varning för ogiltig frånvaro. Att vara hemma för sjukt djur och ljuga om att jag är sjuk - det kan som 'max' ge mig sparken. Och det var de referenserna från det jobbet, och utan referenser från en 6-årig anställning hos en av de mer namntunga i branschen kan jag ju byta bransch på en gång, jag kommer ses som ren paria...
 
Senast ändrad:
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag lämnar den här diskussionen nu, jag har sagt vad jag tycker. Jag har inte ens gjort det som det bråkas om. Men jag värderar mina djur högt och i en paniksituation skulle jag sätta dem först, ja och det skulle varenda person som månar om sina djur vare sig de har en chef som de kan säga sanningen till eller om de tvingas sjukanmäla sig.....

Då vinner du på att skaffa dig ett jobb där det fungerar att ta ledigt. Det fungerar på de flesta arbetsplatser om man sköter sig.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Då vinner du på att skaffa dig ett jobb där det fungerar att ta ledigt. Det fungerar på de flesta arbetsplatser om man sköter sig.

Nu kanske jag missat i tråden (inte lusläst), men ÄVEN om man har en oförstående chef, så jag ser inte varför man skulle behöva ljuga ändå? Om inte djuren är akut-akut sjuka på löpande band, eller det är svårt få ledig för planerade saker som klinikbesök?

Min chef är inte direkt känd för sin förståelse om vi säger så. Ser dessutom i princip allt i kronor och ören och bara det.

Men inte ens han kan ju ens om han vill göra så hemskt mycket mer än att som 'värst' utdela en skriftlig varning för ogiltig frånvaro om man ringer och säger sanningen - att man inte kommer till arbetet pga sjukt djur?
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Du bör nog läsa noggrannare om du tror jag tycker det är okej att olovandes sjukskriva dig pga sjukt djur.

Men du har fel, du kan bli avskedad för olovlig frånvaro, kanske inte första gången och du kan inte styra när och hur ofta ditt (dina) djur blir sjukt direkt.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Ja och en rapport om ogiltig frånvaro pga akut sjukt djur vid något tillfälle känns det som om man lättare kan förklara och få förståelse för av en framtida arbetsgivare än att man har ljugit för om egen sjukdom.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Du bör nog läsa noggrannare om du tror jag tycker det är okej att olovandes sjukskriva dig pga sjukt djur.

Men du har fel, du kan bli avskedad för olovlig frånvaro, kanske inte första gången och du kan inte styra när och hur ofta ditt (dina) djur blir sjukt direkt.

Tror du ska läsa igen?

Jag har aldrig sjukskrivit mig för sjukt djur, däremot har jag en gång sagt att "jag kommer inte pga akut sjukt djur".

Nu har det inte föranlett någon varning eller liknande, MEN arbetsgivaren har fullt lagstöd för att i det läget ge mig en skriftlig varning för ogiltig frånvaro.

Men jag får inte sparken för EN sådan gång, däremot om man LJUGER och sjukanmäler sig - då kan EN gång räcka för att få sparken.

Och nej man kan inte styra hur ofta djuren blir sjuka/skadade, vet jag om någon, men det ÄR ganska få gånger det är så urakut att man är i en sits där enda alternativet som finns är att helt sonika med kort varsel inte komma till jobbet. Dvs där djuret är akut sjukt i direkt anslutning till när man ska jobba, och det inte går att ordna på annat vis.

trots allt elände mina djur lyckats hitta på har det alltså hänt EN gång på drygt 6 år. Däremot har jag behövt vara borta en massa gånger pga sjuka djur, men då har det funnits lite längre varsel så man hunnit ordna det med passbyte, semester, komputtag etc - alltså med AGs medgivande och på ett 'bra sätt för alla'.

Men den dagen man står där i det där kniviga scenariot att djuret är akut sjukt och man ska jobba. Om man då är ärlig med varför man inte kommer, så för en enstaka gång får man INTE sparken. Om man däremot ljuger och sjukanmäler sig och blir påkommen, då kan det faktiskt räcka för att få sparken (iaf på mitt jobb). Så jag ser inte vinsten i att ljuga ens om man har en hemskt oförstående chef. För blir man påkommen lär den oförstående chefen bli inte bara oförstående utan heligt förbannad med.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Tror du ska läsa igen?

Jag har aldrig sjukskrivit mig för sjukt djur, däremot har jag en gång sagt att "jag kommer inte pga akut sjukt djur".

Ursäkta det smög dig in ett fel det borde stått "Du bör nog läsa noggrannare om du tror jag tycker det är okej att olovandes sjukskriva sig pga sjukt djur."

Nu har det inte föranlett någon varning eller liknande, MEN arbetsgivaren har fullt lagstöd för att i det läget ge mig en skriftlig varning för ogiltig frånvaro.

Men jag får inte sparken för EN sådan gång, däremot om man LJUGER och sjukanmäler sig - då kan EN gång räcka för att få sparken.

Varför tjafsa, vi är ju eniga, jag skrev:
Men du har fel, du kan bli avskedad för olovlig frånvaro, kanske inte första gången och du kan inte styra när och hur ofta ditt (dina) djur blir sjukt direkt.

Fast man blir inte avskedad för en enstaka sjukskrivning som är tveksam, det går knappast att i efterhand bevisa att man inte var sjuk (och trots det tvingades vårda sitt sjuka djur). Det blir knappast en skriftlig varning på det här, snarare en order om att lämna sjukintyg i framtiden.

Men den dagen man står där i det där kniviga scenariot att djuret är akut sjukt och man ska jobba. Om man då är ärlig med varför man inte kommer, så för en enstaka gång får man INTE sparken. Om man däremot ljuger och sjukanmäler sig och blir påkommen, då kan det faktiskt räcka för att få sparken (iaf på mitt jobb). Så jag ser inte vinsten i att ljuga ens om man har en hemskt oförstående chef. För blir man påkommen lär den oförstående chefen bli inte bara oförstående utan heligt förbannad med.
Som sagt, man kan inte garantera något, har man som räddningsplanka att arbetsvägra vid akut sjukt djur och djuret blir akut sjukt vid flera tillfällen kan man mycket väl få sparken, likaså om det sker vid ett enstaka tillfälle vägrar arbeta och man har andra anmärkningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Absolut är vi eniga. Men Elshaya tyckte ju att vid en akutsituation skulle hon pga oförstående chef sjukskriva sig (dvs ljuga). Jag ville påpeka att jag ser inte poängen med lögnen alls, just för att en gång så kommer man undan med (om man i övrigt skött sitt jobb såklart!) hur förbannad chefen än må bli över sanningen.

Men att både olovligt utebli OCH ljuga om det - det är ju än värre och lär reta upp en chef ännu mer. Dessutom gör det hela förseelsen med olovlig frånvaro värre.

Så jag förstod/förstår inte hur hon tänker när hon tycker att 'enda sättet är att ljuga och sjukanmäla sig'?
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jaha, och vem bestämmer om jag är sjuk då ? Vissa sjukskriver sig ju för att dom har en fis på tvären och andra går till jobbet med hjärnblödning ( ja, jag har faktiskt en kollega som jobbade i 3 veckor med hjärnblödning). Jag brukar inte sjukskriva mig för annat än sådant som ev. kan smitta medan vissa på mitt arbete går hem så fort dom känner att dom har en kroppsdel. Så vem bestämmer att jag är sjuk nog för att stanna hemma. Är min häst döende kommer jag garanterat att vara sjuk av oro, gills det ?
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Men ta det med Elshaya, nu är jag dock inte enig om risken att sjukskriva sig för att ta hand om hästen, det finns massor av människor som sjukskriver sig trots att de inte är sjuka och som kommer undan gång på gång. Jag hade själv en kollega med "fredagssjuka" det tog 1,5-2 år innan han fick sparken och då fick han 9 månaders lön i avgångsvederlag. Han blev utköpt (delvis pga av sjukskrivningarna), men inte lyckades de sparka honom trots i snitt 1 veckas sjukskrivning per månad.

Problemet med arbetsvägran är att det är 100% risk för upptäckt, vid sjukskrivning är det låg risk för upptäckt och typ noll chans att bevisa i efterhand.

Jag förordar inte sjukskrivning, men i ärlighetens namn är det oftast riskfritt enstaka gånger.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jaha, och vem bestämmer om jag är sjuk då ? Vissa sjukskriver sig ju för att dom har en fis på tvären och andra går till jobbet med hjärnblödning ( ja, jag har faktiskt en kollega som jobbade i 3 veckor med hjärnblödning). Jag brukar inte sjukskriva mig för annat än sådant som ev. kan smitta medan vissa på mitt arbete går hem så fort dom känner att dom har en kroppsdel. Så vem bestämmer att jag är sjuk nog för att stanna hemma. Är min häst döende kommer jag garanterat att vara sjuk av oro, gills det ?

Ja så är det på ett ungefär, misstänker arbetsgivaren fuffens så kan denne beordra läkarintyg, man blir sällan nekad vid enstaka akuta besvär. Sitter man och storgråter över sin döende häst så är man inte direkt arbetsför, om inte annat stör man andra. Problemen idag är att få långa sjukskrivningar, inte några dagars vid enstaka tillfällen. Visst finns det läkare som skulle neka men det är svårt att veta om någon ljuger, och är man mycket deprimerad/upprörs/ledsen behöver man inte ens ljuga.

Nu tycker jag för all del att det är fel med sjukskrivning för vård av häst, men inte för depression.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Som jag sa. Jag skulle ringa min förman och säga att jag inte kan komma. Det betyder att jag inte får lön för den dagen. Är jag sjuk får jag sjukersättning. Aldrig att jag skulle ljuga att jag är sjuk för att jag inte vågade säga som det är. Nej usch.

Grattis till dig som inte har nån karensdag!! Det har jag och är därför hemma med gott samvete den dagen.
Jag ljuger oftast. På mitt jobb kan dom neka ledighet och därför kan jag inte chansa. Skulle det bli flera dagar får det såklart bli komp, men första dagen får gå.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Absolut är vi eniga. Men Elshaya tyckte ju att vid en akutsituation skulle hon pga oförstående chef sjukskriva sig (dvs ljuga). Jag ville påpeka att jag ser inte poängen med lögnen alls, just för att en gång så kommer man undan med (om man i övrigt skött sitt jobb såklart!) hur förbannad chefen än må bli över sanningen.

Men att både olovligt utebli OCH ljuga om det - det är ju än värre och lär reta upp en chef ännu mer. Dessutom gör det hela förseelsen med olovlig frånvaro värre.

Så jag förstod/förstår inte hur hon tänker när hon tycker att 'enda sättet är att ljuga och sjukanmäla sig'?

För mig är det enda sättet eftersom jag kan bli nekad ledighet. Jag har ingen som kan åka istället för mig, så jag har inte så stort val. Eller låta katten
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

För mig är det enda sättet eftersom jag kan bli nekad ledighet. Jag har ingen som kan åka istället för mig, så jag har inte så stort val. Eller låta katten

Du kan fortfarande säga som det är, att du inte kommer pga sjuk häst. Det är olovlig frånvaro/arbetsvägran - men en gång är fortfarande inte skäl till uppsägning om man i övrigt skött sitt jobb.

Det jag inte förstår, sålänge det handlar om en enstaka gång - varför välja att ljuga (sjukskriva sig) och risken att bli påkommen med en lögn, och inte bara säga som det är - att man inte kommer pga sjukt djur.

Jag kan också bli nekad ledighet, eller kan - risken är typ 100%ig om jag ringer samma dag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 761
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 300
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 029
Senast: manda
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 463
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp