Bukefalos 28 år!

Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

OK, jag nappar.

Du kan väl ändå inte mena allvar med det resonemanget?

Samhället investerar i nästa generation för att nästa generation kommer att driva och bidra till samhället. Hur menar du att din häst ska kunna bidra till samhället? Genom sin höga utbildning, läkartjänst, lärartjänst, otroliga uppfinningsrikedom, lön och skatt?
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

OK, jag nappar.

Du kan väl ändå inte mena allvar med det resonemanget?

Samhället investerar i nästa generation för att nästa generation kommer att driva och bidra till samhället. Hur menar du att din häst ska kunna bidra till samhället? Genom sin höga utbildning, läkartjänst, lärartjänst, otroliga uppfinningsrikedom, lön och skatt?

Betyder det att jag kan ta vah för min travare, för den bidrar ju till samhället?


Innan nån går i taket så var det ju inte helt seriöst menat.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag har ett flexibelt jobb som gör att jag på egen hand/med kollegor kan lösa såna situationer. Tar då det på flextid de gånger de varit aktuellt (bla den här veckan när min häst blev akut sjuk i måndags, har varit ute morgon, lunch och gått tidigare varje dag). Tack och lov har jag också en chef som är fullt förstående för den typ av frånvaro.

Som någon annan skrev, jag skulle nog inte ta ett jobb utan den flexibilitet som mitt jobb tillåter, just för att jag är djurägare.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

OK, jag nappar.

Du kan väl ändå inte mena allvar med det resonemanget?

Samhället investerar i nästa generation för att nästa generation kommer att driva och bidra till samhället. Hur menar du att din häst ska kunna bidra till samhället? Genom sin höga utbildning, läkartjänst, lärartjänst, otroliga uppfinningsrikedom, lön och skatt?

Av precis den anledningen - får man anta - har Sveriges Riksdag beslutat att
man med lagstöd ska ha rätt att vara hemma när man själv är sjuk samt när man måste vårda sjuka barn. Riksdagen har också beslutat att man då ska få ersättning av arbetsgivaren eller Försäkringskassan.
Tycker att här behövs en minilektion i grundläggande demokrati:
Sverige är en representativ demokrati. Vi väljer våra företrädare till Sveriges Riksdag vart fjärde år i fria och allmäna val. Riksdagen stiftar de lagar som styr vårt samhälle. Inom det område vi diskuterar här så kan lagarna kompletteras av kollektivavtal som förhandlas fram mellan fack och arbetsgivaren. Om anser att regelverket är felaktigt och att det även bör finnas en rättighet att vara hemma på grund av sjukt djur så får man faktiskt engagera sig politiskt och / eller facklig och driva just denna fråga!
Att ta sig friheten att skapa sitt eget regelverk för att " man tycker att det borde vara så" undergräver den demokratiska processen inom både politik och fackligt arbete. Vare sig fria och allmänna val eller rätten att vara medlem
och verka för en fackförening är något självklart i världen! Det är något vi ska ha stor respekt för och vara ytterst rädda om!
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Precis. Att anse sig ha rätt att sjukskriva sig för andra anledningar än just sjukdom är att spotta i ansiktet på de som kämpat för dessa rättigheter.

Jag häpnar över vad folk anser att andra ska sponsra dem med. Hästar är (i de flesta fall och absolut i denna diskussion) en hobby. Att sjukskriva sig för att utöva/ta hand om sin hobby tycker jag är helt makalöst fräckt. Att ljuga och bedra och i vissa fall fuska - och anse sig ha rätt att göra det! - verkar tydligen fungera i många människors moral.

Är hästmänniskor värre än andra grupper?
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag fattar inte varför folk bråkar om detta övht. Det finns folk som stannar hemma för att de är bakfulla, vill sova, vantrivs på jobbet osv. Jag brukar gå fast jag är sjuk, har ett sådant jobb som det är svårt att vara borta från. Jag är sällan borta, MEN om jag absolut måste är det självklart för mig att stanna hemma om ett djur skulle vara så sjukt även om jag inte har någon officiell rätt till det men ja, då får det bli så. Då är det inte mig själv jag prioriterar. Dessutom har jag säkert en veckas övertid som jag aldrig får ut så jag skulle inte ha det minsta dåligt samvete om jag var hemma. Däremot har jag aldrig behövt det ännu. Jag var tom på jobbet när en av mina hästar skulle avlivas för 10 år sedan. En totalt värdelös dag. Jag bröt ihop framför mina kollegor och storgrät men jag var där på det j-la jobbet. Men nej, det gör jag aldrig om!! Så länge det är en akutlösning och inte en vana man kör med så tycker inte jag att det är något att göra en grej av, helst inte omdet är en enda dag, då man ändå har karensdag. Sen kan folk tycka vad de vill....
 
Senast ändrad:
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Men det är väl inte OK att sjukskriva sig för det?

Jag har i vissa fall absolut ingen möjlighet att ta ledigt, och det är bara att jobba runt det problemet. Just nu är situationen sådan att jag inte kan ha häst för det går inte ihop med jobbet (på flera plan). Kan man inte ta ansvar som djurägare p g a sitt arbete får man väl antingen se över sin arbetssituation eller sitt djurägande?

Sist jag kollade var det ingen mänsklig rättighet att ha djur, och arbetsgivaren har heller ingen skyldighet att ta ansvar för andras djurägande/hobby.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Ja jag kan vara ledig om ett djur är akut sjuk, jobbar 60% så jag kan välja att jobba på torsdag i stället för på måndag och ingen behöver hoppa in för mej.

Tog upp det på interjuvn och skulle inte tagit jobbet om jag inte kunat göra så och om en häst skulle stå på medesin så kan jag åka hem på både frukost och lunch rasten och tillbacka igen på dom 30min.

Kram
Glömde kl.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Vilken onödig jämförelse. Det blir lite "om andra gör fel så får jag också göra det".

Nu var ju inte frågan om man får sjukskriva sin pga bakfulla (självklart inte), utan om man kan vara borta pga sjuk häst.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Ja folk sjukskriver sig av diverse fel 10 fel gör inte rätt och det rättfärdigar inte inte att sjukskriva sig för sjuk häst.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Nej det är klart...bättre att låta hästen dö och gå till jobbet.... Observera att jag var ironisk nu......

Som jag skrev förrut ingen tackar en för att man går till jobbet sjuk, ingen tackar en för att man jobbar över typ varje vecka men om man skulle bryta mot någon regel som att vara sjukskriven en dag pga sjuk häst ja då är polisen genast där och kommenterar eller?

Alla har inte förstående chefer som tycker att det är ok att vara hemma för sjukt djur. Jag har haft chef tidigare som min arbetkamrat fick ok från att vara hemma för sjuk häst. Hon fick sjukskriva sig. Men alla chefer är inte sådana. Jag kan ju knappast säga upp mig och bli arbetslös för att jag har en obekväm chef? Det kryllar ju av sådana. Skönt för er som har en förstående chef som sagt....

Jag har som sagt aldrig behövt stanna hemma, men måste jag så gör jag det. Jag har ingen semester, jag har uppehållstjänst. Tjästledigt ska sökas i god tid och godkännas av chef medan jag sitter och väntar på det är kanske hästen redan död. Komp får tas om verksamheten tillåter och då får kollegorna ingen vikarie så då hamnar de i skiten. Är jag sjuk får de vikarie.

Min erfarenhet är för övrigt att de som sitter och är mest duktiga och PK bakom datorerna är de som fuskar mest.

Trevlig midsommar på er!!
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Nej det är klart...bättre att låta hästen dö och gå till jobbet.... Observera att jag var ironisk nu......

Som jag skrev förrut ingen tackar en för att man går till jobbet sjuk, ingen tackar en för att man jobbar över typ varje vecka men om man skulle bryta mot någon regel som att vara sjukskriven en dag pga sjuk häst ja då är polisen genast där och kommenterar eller?

Alla har inte förstående chefer som tycker att det är ok att vara hemma för sjukt djur. Jag har haft chef tidigare som min arbetkamrat fick ok från att vara hemma för sjuk häst. Hon fick sjukskriva sig. Men alla chefer är inte sådana. Jag kan ju knappast säga upp mig och bli arbetslös för att jag har en obekväm chef? Det kryllar ju av sådana. Skönt för er som har en förstående chef som sagt....

Jag har som sagt aldrig behövt stanna hemma, men måste jag så gör jag det. Jag har ingen semester, jag har uppehållstjänst. Tjästledigt ska sökas i god tid och godkännas av chef medan jag sitter och väntar på det är kanske hästen redan död. Komp får tas om verksamheten tillåter och då får kollegorna ingen vikarie så då hamnar de i skiten. Är jag sjuk får de vikarie.

Min erfarenhet är för övrigt att de som sitter och är mest duktiga och PK bakom datorerna är de som fuskar mest.

Trevlig midsommar på er!!
Din erfarenhet är lika tungt vägande som en piss i Mississippi.
:devil:
Om jag är borta från jobbet så får den ssk jag skulle avlösa stanna kvar på övertid eller så får en annan koppla + att det då måste ringas in 2 msk för att täcka bemanningen på avdelningarna av säkerhetsskäl.

Sist jag ringde akut ang djur så var det hunden som hade rymt när det var -30 ute. Han har ju inte så mycket päls så han hade aldrig överlevt natten. Jag kom till jobbet 22.30, i stället för 21, kollegan jag skulle avlösa hade gjort allt jag skulle ha gjort mellan 21 o 22.30 så det blev aldrig någon panik, hon skulle ha stannat hela natten om så behövts, just för att ingen annan skulle drabbas.
Samma gör jag oxå när det behövs, oavsett om det gäller hundar, hästar eller barn, eller typ akuta dödsfall.

En tidigare hund var sjuk i perioder o gick på cortison, honom fick jag då o då ha med mig till jobbet o han fick ligga på chefens rum i adm vingen o jag kunde gå ut med honom då o då under natten för att kissa.

Att du har en veckas övertid innestående som du tydligen inte kan ta ut ger dig inte frikort för att fuska.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Sist jag ringde akut ang djur så var det hunden som hade rymt när det var -30 ute. Han har ju inte så mycket päls så han hade aldrig överlevt natten. Jag kom till jobbet 22.30, i stället för 21, kollegan jag skulle avlösa hade gjort allt jag skulle ha gjort mellan 21 o 22.30 så det blev aldrig någon panik, hon skulle ha stannat hela natten om så behövts, just för att ingen annan skulle drabbas.
Samma gör jag oxå när det behövs, oavsett om det gäller hundar, hästar eller barn, eller typ akuta dödsfall.

Min erfarenhet är att att man beter sig just så kollegor emellan - när man kan lita på varandra och vet att det är just akutlägen. Man ställer upp när folk är ärliga! Om det gäller personer som tänjer på sanningen och själva inte visar något ansvarstagande vad gäller jobbet så försvinner lusten att hjälpa till rätt snabbt tyvärr.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Min erfarenhet är för övrigt att de som sitter och är mest duktiga och PK bakom datorerna är de som fuskar mest.

Det kommer förmodligen som en chock, men det finns många som klarar sig utmärkt utan att ljuga, stjäla och bedra. Häpnadsväckande, eller hur?
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Vet du att arbetsgivaren kan begära läkaringtyg från första sjukskrivningsdagen? Detta gör man som arbetsgivare om man misstänker att personen i fråga fuskar med sjukskrivningen? Utdrag ur det avtal som gäller för min personal:Från Åttonde sjukdagen ska läkarintyg alltid lämnas. "om arbetsgivaren så begär ska den anställde styrka nedsättningen av arbetsförmågan med läkarintyg tidigare dag. Arbetsgivaren har rätt att anvisa läkaren".

Hur löser ni det, ni som stannar hemma för Vård av djur???? När ni sjukanmäler er kan AG säga, jag behöver ett läkarintyg på detta, du skall åka till läkare XX idag för att ordna ett läkarintyg??

Håll er till sanningen!!! Jag har också varit i stiuationen som arbetsgivare att jag Jag sagt NEJ när en vikarie sade att hon måste till veterinären med hunden. Mitt NEJ hade 2 orsaker.... 1. Hon berättade att hennes arbetslöse pojkvän och sambo var hemma med hunden och 2. hunden hade skadat en klo så att kapseln hängde lös....I mina ögon sett INTE akut och dessutom kunde pojkvännen sköta om ett ev. veterinärbesök..... Nu blev det inget av det, eftersom veterinären inte gav henne någon akuttid då dom inte heller tyckte att det var akut... Personen i fråga var fullkomligen övertygad om att man hade rätt att åka ifrån jobbet för hundens skull..... Det har man inte, utan det handlar om hur förstående chefen är och hur förstående chefen KAN vara beroende på verksamheten på arbetsplatsen.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Hur illa man än tycker om att folk ljuger och är hemma med sjukt djur så bör man hålla sig till fakta. Även om arbetsgivaren har rätt att begära sjukintyg från första dagen så gör denne det vanligen inte om man normalt är skötsam. Det går heller inte att kräva sjukintyg i efterhand. Vidare är det inte så hemskt svårt att simulera exempelvis huvudvärk eller magknip vid enstakta tillfällen. Det är inte rätt men en läkare ställer inte till med någon större utredning om det gäller en enstaka dag med huvudvärk i den mån man alls blir ombedd om sjukintyg.

Om man är sjuk ofta och ljuger ofta ovanpå det så är det större risk för upptäckt, liksom om man bor på mindre ort såndet är stor risk att arbetsgivaren är granne med veterinären och känner flera av stallkamraterna eller liknade. På större orter så är risken minimal.

Ja man varken har rätt till eller bör sjukskriva sig för sina djurs skull men risken för upptäckt en enstaka gång är liten. Det bästa är att ha en såpass bra relation med arbetsgivaren att man kan komma fram till en kompromiss eller få ledigt rakt av.
 
Senast ändrad:
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Det kommer förmodligen som en chock, men det finns många som klarar sig utmärkt utan att ljuga, stjäla och bedra. Häpnadsväckande, eller hur?

:bow::bow: Jag blir alltid lika förvånad över att folk tror att ingen egentligen är ärlig. Det brukar fungera alldeles utmärkt.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Din erfarenhet är lika tungt vägande som en piss i Mississippi.
:devil:
Om jag är borta från jobbet så får den ssk jag skulle avlösa stanna kvar på övertid eller så får en annan koppla + att det då måste ringas in 2 msk för att täcka bemanningen på avdelningarna av säkerhetsskäl.

Sist jag ringde akut ang djur så var det hunden som hade rymt när det var -30 ute. Han har ju inte så mycket päls så han hade aldrig överlevt natten. Jag kom till jobbet 22.30, i stället för 21, kollegan jag skulle avlösa hade gjort allt jag skulle ha gjort mellan 21 o 22.30 så det blev aldrig någon panik, hon skulle ha stannat hela natten om så behövts, just för att ingen annan skulle drabbas.
Samma gör jag oxå när det behövs, oavsett om det gäller hundar, hästar eller barn, eller typ akuta dödsfall.

En tidigare hund var sjuk i perioder o gick på cortison, honom fick jag då o då ha med mig till jobbet o han fick ligga på chefens rum i adm vingen o jag kunde gå ut med honom då o då under natten för att kissa.

Att du har en veckas övertid innestående som du tydligen inte kan ta ut ger dig inte frikort för att fuska.

Uppenbarligen hade jag rätt om dig iaf. Dina kollegor tvingas ju täcka upp för att du inte kan hålla reda på din hund? Sorry men då låter du det ju gå ut över andra. Jag jobbar inte i skift, andra kan inte bara ta över mina uppgifter och jag sätter i inte kollegor i skiten. Jag kan inte som du ringa och säga att jag kommer senare och förvänta mig att någon annan tar mitt jobb. Folk har egna arbetsuppgifter helt enkelt. Så det är ju du som stannar hemma för djur, inte jag....
 
Senast ändrad:
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Vet du att arbetsgivaren kan begära läkaringtyg från första sjukskrivningsdagen? Detta gör man som arbetsgivare om man misstänker att personen i fråga fuskar med sjukskrivningen? Utdrag ur det avtal som gäller för min personal:Från Åttonde sjukdagen ska läkarintyg alltid lämnas. "om arbetsgivaren så begär ska den anställde styrka nedsättningen av arbetsförmågan med läkarintyg tidigare dag. Arbetsgivaren har rätt att anvisa läkaren".

Hur löser ni det, ni som stannar hemma för Vård av djur???? När ni sjukanmäler er kan AG säga, jag behöver ett läkarintyg på detta, du skall åka till läkare XX idag för att ordna ett läkarintyg??

Håll er till sanningen!!! Jag har också varit i stiuationen som arbetsgivare att jag Jag sagt NEJ när en vikarie sade att hon måste till veterinären med hunden. Mitt NEJ hade 2 orsaker.... 1. Hon berättade att hennes arbetslöse pojkvän och sambo var hemma med hunden och 2. hunden hade skadat en klo så att kapseln hängde lös....I mina ögon sett INTE akut och dessutom kunde pojkvännen sköta om ett ev. veterinärbesök..... Nu blev det inget av det, eftersom veterinären inte gav henne någon akuttid då dom inte heller tyckte att det var akut... Personen i fråga var fullkomligen övertygad om att man hade rätt att åka ifrån jobbet för hundens skull..... Det har man inte, utan det handlar om hur förstående chefen är och hur förstående chefen KAN vara beroende på verksamheten på arbetsplatsen.

Tror knappast att någon skulle be mig om ett intyg då jag väldigt sällan är hemma och sjuk. Jag har kollegor som är borta mycket däremot så tror att de först och främst kommer få visa intyg då.

Jag förstår att du sa nej till det. Det är inte heller något jag anser vara akut. Men om du läste vad jag skrev tidigare så pratade jag om absoluta akutfall och om sjukfrånvaro som en ytterst nödlösning inte något man kör med lite då och då. Något som jag heller aldrig använt mig av då jag aldrig varit hemma för sjukt djur hitills som jag också tidigare skrev.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 845
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 311
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 029
Senast: manda
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 463
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp