Bukefalos 28 år!

Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

jag vap:ade, vård av ponny :p

Hade en schysst chef så det var inga problem, tog av komp eller arbetstidsförkortning.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Man måste inte begära sjuklön för frånvaron. Är du anställd privat betalar AG de två första veckorna.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Oj, vilken trångsynt inställning till människors hälsa, speciellt med tanke på att du är läkare! Vem ska definiera vad som räknas som "normalt" i människors sätt att hantera sorg? Det borde du som läkare definitvt veta.

Lite ödmjukhet och respekt för andra människors sätt att känna och reagera, är på sin plats, tycker jag.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Man måste inte begära sjuklön för frånvaron. Är du anställd privat betalar AG de två första veckorna.

Om man är anställd betalar ag sjuklön dag 1-14. Det gäller även offentligt anställda. Den första frånvarodagen är karensdag, sedan betalar ag 80% av lönen. Detta regleras i Sjuklönelagen. På dag 15 tar FK över och betalar sjukpenning. Har ag kollektivavtal kan en viss sjuklön utgå även från ag. Vanligen ca 10% av lönen dag 15-90.

Det viktigaste åtagandet man har som anställd är att komma och arbeta! Ag kan ju göra stora förluster om en anställd inte dyker upp! Att inte komma och arbeta utan att man har lagstöd för detta eller arbetsgivarens medgivande är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet och kan leda till uppsägning!
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Oj, vilken trångsynt inställning till människors hälsa, speciellt med tanke på att du är läkare! Vem ska definiera vad som räknas som "normalt" i människors sätt att hantera sorg? Varje människas livssituation och sätt att hantera den, är unik, och ingen har rätt att sätta sig till doms över andra och klassa den enes sorgeresktion som normal och den andres som onormal. Det borde du som läkare definitvt veta.

Och "psykisk skörhet", som du kallar det, borde väl i dina ögon vara en ypperlig anledning till att sjukskriva sig, eftersom du uppenbarligen klassar det som ett icke friskt tillstånd.

Har du förresten någon aning om hur många människor som dagligen sköter sitt arbete trots att de har depressioner, utmattningssymptom, panikångest etc etc eller medicinerar med allehanda mediciner för att klara vardagen tex pga något npf? Och alla dessa människor är precis lika "normala" som du själv anser dig vara.

Lite ödmjukhet och respekt för andra människors sätt att känna och reagera, är på sin plats, tycker jag.

I denna tråden diskuterar jag och de flesta andra frånvaro från jobbet pga sjuk häst.
Jag har framfört min åsikt gällande frånvaro: man ljuger inte och påstår att man är sjuk för att vårda sitt djur. Man löser det genom annan frånvaro eller genom goda vänner som hjälper en.

När någon framförde att det skulle vara normalt att bli så förtvivlad av ett sjukt eller dött djur att man behöver sjukskrivning, invände jag mot det. Det är inte normalt att reagera så starkt på att ett djur blir sjukt eller dör.
En del personer, som då har en psykisk skörhet (som jag valde att uttrycka det eftersom så många människor verkar bli provocerade när man börjar föreslå att psyket inte är riktigt så starkt som hos de flesta andra människor), reagerar starkare.

Jag har inte uttalat mig om psykisk sjukdom kontra sjukskrivningar i allmänhet. Vilket jag önskar att du skulle ha läskunnighet nog att se;)
Jag har över huvud taget inte uttalat mig kring sjukskrivningar och psykiskt sjukdom, vilket du också kunde ha läst.

Jag har uttryckt min åsikt att det inte är normalt att behöva sjukskriva sig för att ens djur är sjukt eller har dött.

Det är faktiskt inte heller, för att svara Maléne, norm att en psykiskt frisk människa behöver sjukskrivning för en skilsmässa eller annan separation. De flesta människor klarar av även en sådan livshändelse.
De personer som hamnar i djup kris och behöver sjukskrivning, har också ofta en psykisk skörhet.

Det är tack och lov ovanligt att människor söker för sjukskrivning i både den tänkta djur-situationen, och när det gäller separationer. Vilket alltså torde stämma med min uppfattning om att det inte är norm att man behöver vara sjukskriven.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

När någon framförde att det skulle vara normalt att bli så förtvivlad av ett sjukt eller dött djur att man behöver sjukskrivning, invände jag mot det. Det är inte normalt att reagera så starkt på att ett djur blir sjukt eller dör.
En del personer, som då har en psykisk skörhet (som jag valde att uttrycka det eftersom så många människor verkar bli provocerade när man börjar föreslå att psyket inte är riktigt så starkt som hos de flesta andra människor), reagerar starkare.

Förutom variabeln psykisk hälsa så beror reaktionen på hur fäst man var vid djuret, det är skillnad på att en av ens 5-10 hästar, som man kanske inte haft allt för länge, går bort av ålder eller ens enda häst som man i extremfallet fött upp med nappflaska och som man haft i 10 år som enda djur och som dör plötsligt när den är i sina bästa år. Det handlar om hur fäst man blivit vid djuret och under hur lång tid och även om man har andra som delat kärleken.

I det första fallet så är det inte direkt en normal reaktion att sörja till den grad att man inte fungerar, i det andra fallet är det en högst normalt att man kan behöva några dagars respit för att sörja.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Det är skillnad mellan sorg och krisreaktion.
att sörja ett djur som dött är, som jag skrev i förra inlägget också, normalt.
Att hamna i en krisreaktion över ett djur som dött är inte normalt i min medicinska värld.
Att vara hemma ett par dagar från skola tycker jag kan vara rimligt. Att vara hemma så man behöver sjukintyg för att ett djur dött, tyder på att man har någon annan psykisk skörhet.

Ja, om hela världen går under för att ett djur dör så tycker jag att ni är onormala.
Sedan är det ju alltid en fråga om tidsförloppet.

Jag var tvungen att avliva en häst i vintras. Jag hade planerat på det sättet att det gjordes under min semestervecka.
Jag var ledsen men kunde utan problem sköta resten av djuren, rida de andra hästarna och så vidare.
Jag är fortfarande ledsen.
Men sjukskrivning vore inte normalt.

Var har jag skrivit att jag behövde vara hemma så länge att jag skulle behöva sjukintyg? Vad jag menade var att om man skulle träffa en läkare så får man ju hoppas att det är någon som har mer empati än vad du menar dig ha. Våran psykiska hälsa anser jag inte att du ska uttala dig om eftersom du inte känner oss men den är mycket bra tack.
Var har jag skrivit att hela våran värld gick under? Det är ju något som du har hittat på precis som att jag skulle behöva vara hemma så länge att jag behövde sjukintyg.
Jag hoppas jag slipper träffa någon läkare som du för du verkar inte ha den ödmjukhet man behöver ha när man jobbar med människor. Vi är alla olika du vet och att dessutom sätta in egna påhitt till andras berättelser är verkligen ingen hit om man ska jobba med människor. Jobbar man med människor så bör man lyssna på vad de faktiskt säger och inte på vad man tror att de säger.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag ser till att alltid ha minst två veckor innestående semester/komp för vård av sjuka djur. Det är inte skattebetalarna som skall betala för att du vill vara hemma från jobbet.

Men eftersom man har minst en karensdag så är det inga skattebetalare som drabbas om man måste åka in akut med ett djur samma dag :)
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Men ledigt behöver man oavsett vem som betalar, det kan vara långt större kostnader förknippade med en medarbetares frånvaro än lönekostnaden.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

kl

Ni som sjukanmäler er då djuret är sjukt, varför kan ni inte bara ringa chefen och säga att ni helt enkelt inte kan komma för hästen är sjuk? Varför ljuga?
Väldigt fult, tycker jag.

Därför att chefen inte tillåter sådant. Skulle garanterat sjukskriva mig. Det finns inget "vård av djur". Semester får jag inte ta då jag har uppehållstjänst. Tjänstledighet innebär att de måste ta in vikarie och det ska bestämmas innan men då kostar vikarien ändå pengar. Är jag hemma en dag drabbar det bara mig ekonomiskt i och med karensdagen. Komp får vi inte vikarier för. Så det är bara att välja, sjukskriva sig eller strunta i djuret och då tycker jag nog att det är fulare att strunta i djuret än att sjukskriva sig. Alla har inte förstående chefer som själva har hästar osv...
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

För ganska exakt ett år sedan fick jag vabba häst när han skadade sig i hagen och vi fick åka akut till H-borg. Var hemma i 3 dagar. 2 dagar för vård utav hästen och en dag för att jag helt enkelt inte inte fixade att umgås bland människor efter att vi fått ta bort honom.
Fick ut det som sjukersättning från jobbet.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Var har jag skrivit att jag behövde vara hemma så länge att jag skulle behöva sjukintyg? Vad jag menade var att om man skulle träffa en läkare så får man ju hoppas att det är någon som har mer empati än vad du menar dig ha. Våran psykiska hälsa anser jag inte att du ska uttala dig om eftersom du inte känner oss men den är mycket bra tack.
Var har jag skrivit att hela våran värld gick under? Det är ju något som du har hittat på precis som att jag skulle behöva vara hemma så länge att jag behövde sjukintyg.
Jag hoppas jag slipper träffa någon läkare som du för du verkar inte ha den ödmjukhet man behöver ha när man jobbar med människor. Vi är alla olika du vet och att dessutom sätta in egna påhitt till andras berättelser är verkligen ingen hit om man ska jobba med människor. Jobbar man med människor så bör man lyssna på vad de faktiskt säger och inte på vad man tror att de säger.

Det jag vände mig mot var att du skrev att det var rimligt (vilket jag tolkade som normalt utifrån ditt perspektiv) att man behövde sjukskriva sig för att man inte klarar av vardagen när ett djur dött. Min invändning är att det - faktiskt - inte är normalt.

Du skriver att jag hittar på saker om dig. Du gör samma sak genom att dra slutsatser om hur jag jobbar.
Vad jag tycker kan skilja sig från hur jag agerar - av viss förståelse för att en del människor inte fungerar på normalt sätt (om alla gjorde det, skulle ingen människa söka för depression, ingen människa skulle lida av ångest, ingen människa skulle faktiskt behöva sjukvården över huvud taget).

Vad människor faktiskt säger och hur det låter, skiljer ganska ofta. Missförstånd uppstår lätt pga att man missuppfattar i kommunikation - skriven eller talad. Och det är inte bara mitt fel, lika lite som det bara är ditt fel exempelvis att du och jag "skäller" efter varandra (med den skillnaden att du uttalar dig om min lämplighet i mitt yrke utan att ha träffat mig i den rollen, medan jag inte någonstans har skrivit att jag kritiserar just dig personligen. Visserligen svarade jag på ditt inlägg gällande sjukskrivning vid dött djur, och utifrån ditt svar skrev jag att det inte är normalt att behöva vara sjukskriven pga - som tråden från början handlar om - att ta hand om sitt sjuka djur. Men jag har inte skrivit något om hur din psykiska hälsa är. Jag har skrivit att, om man har behov av sjukskrivning i de situationerna så torde man ha en psykisk skörhet).
Både du och jag har en förutfattad uppfattning om världen och om hur en verklighet ser ut, och både du och jag svarar utifrån våra egna referenser (egna, vänner, släkt osv) eftersom vi inte känner till varandras omgivning.
Och då blir det ofta hårda tolkningar.

Men jag förlåter dig för att du tror att jag är en dålig läkare. Själv tror jag att jag är en ganska bra läkare, och den uppfattningen delas av de flesta, om än inte alla, av mina patienter.;)
Jag tror inte att det är möjligt att alla patienter är nöjda med en individuell läkare (om jag nu ska "försvara" mig) lika lite som alla elever är nöjda med en individuell ridlärare, skollärare eller vad det nu kan vara;)
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Därför att chefen inte tillåter sådant. Skulle garanterat sjukskriva mig. Det finns inget "vård av djur". Semester får jag inte ta då jag har uppehållstjänst. Tjänstledighet innebär att de måste ta in vikarie och det ska bestämmas innan men då kostar vikarien ändå pengar. Är jag hemma en dag drabbar det bara mig ekonomiskt i och med karensdagen. Komp får vi inte vikarier för. Så det är bara att välja, sjukskriva sig eller strunta i djuret och då tycker jag nog att det är fulare att strunta i djuret än att sjukskriva sig. Alla har inte förstående chefer som själva har hästar osv...

Jag är övertygad om att en arbetsgivare är mer förlåtande mot den som ärligt förklarar varför man inte kan arbeta (brott mot djurskyddslagen) än den som ljuger och sjukanmäler sig.

Skulle man trots allt bli avskedad och man måste söka ett nytt arbete så skulle det i mitt tycke vara betydligt bättre att ha varit ärlig. Hur bra är det att söka ett arbete och behöva förklara att man fått sparken för att man fuskat och ljugit än att man fått sparken för att man följt lagen?
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Håller med dig!
Om en arbetsgivare skulle säga upp en person som varit olovligen frånvarande
så har den som har sjukskrivit sig och sedan ertappats med att ljuga - t ex genom att ngn sett hen på djursjukhuset och rapporterat till chefen, sannolikt sämre chanser till en vettig uppgörelse än den som helt enkelt ringt och sagt att jag kan inte kommma idag för jag måste ta hand om ett akut sjukt djur och sedan mot chefens vilja blivt borta!
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Säger du det...

På min arbetsplats betalas inte sjuklön ut förrän man har begärt det. Nu brukar pengarna visserligen komma innan man har lämnat in sin begäran men ändå.

Första dagen är som bekant karens och mer än så brukar det ju inte krävas för ett akut besök.

Min arbetsgivare kan vara ganska grinig men jag är övertygad om att jag skulle få ledigt (fridagsbyte) om jag ringde in och sade att jag måste åka med hunden till veterinären akut.

*kl

Om jag vore helt nere pga avlivning av ett älskat djur så skulle jag plockas från min tjänst vare sig jag vill eller inte. Folk brukar generellt inte vilja att föraren storgråter när den navigerar runt Uppsalas gator med 30 ton och upp till 120 passagerare. Sen skulle jag nog tom få prata med företagshälsovården om jag ville det. Och så återgå i tjänst när jag mår bättre.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Hur bra är det att förklara varför man blivit uppsagd för arbetsvägran? Inget är direkt önskvärt och hävdar man att både mansjälv och hästen är sjuk kan arbetsgivaren inte göra så mycket mer att kräva sjukintyg i framtiden. Det är svårt att i efterhand bevisa motsatsen. Jag förordar abolut inte att sjukskriva sig pga sjukt djur, tvärt om, men risken att åka fast vid en enstaka gång är liten om man inte bor på en mindre ort, för att något är fel innebär det inte att risken för upptäckt är stor.

Det är lätt att säga att man bör välja arbetslöshet om man tror att man inte får ledigt, i praktiken kan det vara svårare. Om inte annat för att ha råd att vårda hästen. Allt är inte svart och vitt.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

*knapplån*

Som chef kan jag säga att den anställd som ljuger om en sjukskrivning åker ut samma dag som det uppdagas. Det är aldrig OK att ljuga och fiffla. Särskilt inte eftersom arbetsvägran/olovlig frånvaro är grund för omedelbar uppsägning.

De gånger jag behövt vara ledig för vård av djur, har jag ordnat det genom komp, tjänstledigt eller semester. Jag hade aldrig kunnat ta en tjänst där jag inte kan få en smula flexibilitet just eftersom jag ju har ansvar för djuren.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag ser till att alltid ha minst två veckor innestående semester/komp för vård av sjuka djur. Det är inte skattebetalarna som skall betala för att du vill vara hemma från jobbet.

Om folk är hemma men sjukt barn, betalar inte skattebetalarna det då?? Jag som inte har barn, har istället häst tycker mig ha rätt att vars hemma med akut sjukt djur!
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Om folk är hemma men sjukt barn, betalar inte skattebetalarna det då?? Jag som inte har barn, har istället häst tycker mig ha rätt att vars hemma med akut sjukt djur!



mais4.gif




.....................
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Nu har jag bara varit tvungen att åka från jobbet en fredag ( då min första älskade häst dog) och då sa jag som det var. Det är ju samma sak att ta ledigt som en kardensdag så det kvittade. Är hellre ärlig självklart! Jobbade på måndagen igen:(
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 216
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 261
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 091
Senast: manda
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 502
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp