Bukefalos 28 år!

Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Men det går ju att ta ledigt utan att vara sjukskriven. Det går att vara ledig utan betalning, alt ta semester eller komp. Sjukskriva sig gör man om man är sjuk och då får man ersättning av FK
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Men det går ju att ta ledigt utan att vara sjukskriven. Det går att vara ledig utan betalning, alt ta semester eller komp. Sjukskriva sig gör man om man är sjuk och då får man ersättning av FK
Finns det mer personal tillgänglig då än om man tar ledighet man får betalt för?
I mitt fall var det att VARA LEDIG som var det viktiga.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Det många verkar glömma här är att det för de flesta som verkligen älskar sina djur och ser de som familjemedlemmar, så är det en stor psykisk påkänning när djuret är svårt sjukt/skadat eller kanske tom dör. Så det behöver inte alls vara att ljuga om någon sjukskriver sig, en stor sorg eller kris är betydligt mer handikappande vad gäller arbetsförmåga än en influensa eller bruten arm! Fråga vilken läkare eller psykolog som helst.

Däremot tycker jag inte man skall ljuga utan säga som det är, tex min häst är jättesjuk och därför varken kan eller är jag kapabel att jobba.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Det många verkar glömma här är att det för de flesta som verkligen älskar sina djur och ser de som familjemedlemmar, så är det en stor psykisk påkänning när djuret är svårt sjukt/skadat eller kanske tom dör. Så det behöver inte alls vara att ljuga om någon sjukskriver sig, en stor sorg eller kris är betydligt mer handikappande vad gäller arbetsförmåga än en influensa eller bruten arm! Fråga vilken läkare eller psykolog som helst.

Däremot tycker jag inte man skall ljuga utan säga som det är, tex min häst är jättesjuk och därför varken kan eller är jag kapabel att jobba.

Där sa du något väldigt bra:bow::bow:
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Så det behöver inte alls vara att ljuga om någon sjukskriver sig, en stor sorg eller kris är betydligt mer handikappande vad gäller arbetsförmåga än en influensa eller bruten arm! Fråga vilken läkare eller psykolog som helst.

Däremot tycker jag inte man skall ljuga utan säga som det är, tex min häst är jättesjuk och därför varken kan eller är jag kapabel att jobba.

Jag tycker också att det är fult att ljuga, vilket jag skrivit ovan.

Jag anser dock, som läkare (eftersom man skulle fråga vilken läkare som helst så känner jag mig tillfrågad och svarar), att ett sjukt eller dött djur tillhör det normala livet.
Jag anser faktiskt inte att det är rimligt att sjukskriva sig för att djuret dött.
Ja, man får svårt att koncentrera sig när man är ledsen.
Men att det ska vara normalt att hamna i en "äkta" krisreaktion av att ett husdjur dött eller blivit sjukt - nej.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Men att det ska vara normalt att hamna i en "äkta" krisreaktion av att ett husdjur dött eller blivit sjukt - nej.

Normalt eller inte så vet jag flera med mig som har sörjt sina djur mer än eller lika mycket som människor som stått dem nära. Hade jag jobbat när min häst eller när min hund hade dött så hade jag defenitivt blivit sjukskriven av vilken läkare som helst så dåligt som jag mådde då. Men man kanske inte ska berätta varför man mår dåligt utan bara komma till läkaren och visa/berätta hur dåligt man mår?
Min dotter var sjutton år när vår hund dog som vi haft sedan hon var fem år och hon kunde verkligen inte gå i skolan då. Hon hängde liksom inte ihop så sörjde hon. Tack och lov hade hon en förstående mentor som tyckte att det var helt normalt att sörja ett husdjur så så det var inga problem att sjukanmäla henne för krisreaktion.
Men kanske är vi onormala som sörjer våra djur så mycket?
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Normalt eller inte så vet jag flera med mig som har sörjt sina djur mer än eller lika mycket som människor som stått dem nära. Hade jag jobbat när min häst eller när min hund hade dött så hade jag defenitivt blivit sjukskriven av vilken läkare som helst så dåligt som jag mådde då. Men man kanske inte ska berätta varför man mår dåligt utan bara komma till läkaren och visa/berätta hur dåligt man mår?
Min dotter var sjutton år när vår hund dog som vi haft sedan hon var fem år och hon kunde verkligen inte gå i skolan då. Hon hängde liksom inte ihop så sörjde hon. Tack och lov hade hon en förstående mentor som tyckte att det var helt normalt att sörja ett husdjur så så det var inga problem att sjukanmäla henne för krisreaktion.
Men kanske är vi onormala som sörjer våra djur så mycket?

Det är skillnad mellan sorg och krisreaktion.
att sörja ett djur som dött är, som jag skrev i förra inlägget också, normalt.
Att hamna i en krisreaktion över ett djur som dött är inte normalt i min medicinska värld.
Att vara hemma ett par dagar från skola tycker jag kan vara rimligt. Att vara hemma så man behöver sjukintyg för att ett djur dött, tyder på att man har någon annan psykisk skörhet.

Ja, om hela världen går under för att ett djur dör så tycker jag att ni är onormala.
Sedan är det ju alltid en fråga om tidsförloppet.

Jag var tvungen att avliva en häst i vintras. Jag hade planerat på det sättet att det gjordes under min semestervecka.
Jag var ledsen men kunde utan problem sköta resten av djuren, rida de andra hästarna och så vidare.
Jag är fortfarande ledsen.
Men sjukskrivning vore inte normalt.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag tycker också att det är fult att ljuga, vilket jag skrivit ovan.

Jag anser dock, som läkare (eftersom man skulle fråga vilken läkare som helst så känner jag mig tillfrågad och svarar), att ett sjukt eller dött djur tillhör det normala livet.
Jag anser faktiskt inte att det är rimligt att sjukskriva sig för att djuret dött.
Ja, man får svårt att koncentrera sig när man är ledsen.
Men att det ska vara normalt att hamna i en "äkta" krisreaktion av att ett husdjur dött eller blivit sjukt - nej.

Jag håller med dig, ibland får vi in människor på LPT som försökt suicidera pga att deras hund dött, de har fått höra att "det var ju bara en hund". naturligtvis totalt okänsligt av omgivningen, men är man så skör så man vill dö med sin hund så har man uppenbarligen psykiska problem.
På min arbetsplats så är vi många djurägare, chefen har lärt sig att ta hand om oss, vi får semester o ledighet när vi behöver, om det går att lösa praktiskt. Min förra hund var sjuk i flera år efter ett hundbett, han fick vara i ett adm rum vissa nätter, o jag fick ledigt när det behövdes. jag betalade åter med råge eftersom jag aldrig tog ut längre sommarsemester. När nya lilltiken rymde fick jag ledigt med omedelbar verkan 8nåja från kl 07 när jag åkte hem, o behövde inte komma tbx på följande natt).

När nuvarande Houdini lyckades rymma mitt i smällkalla vintern, - 34, precis på väg till jobbet så ringde jag o meddelade att jag skulle bli sen, han har så tunn päls så han skulle inte överleva en natt i den kylan.
Hon jag skulle avlösa sa visst, inga inga problem, hittade hunden o kom till arbetet 22.30 istället för 21, min kollega hade gjort allt jag skulle gjort under den tiden (ganska mycket faktiskt i vår verksamhet), o mer därtill. jag vet att hon skulle stannat hela natten om så behövts o fixat backup för sina egna hundar o barn isf.

Liknande episoder förekommer ofta, senast i morse, en kollega behövde åka hem tidigare pga sjukt barnbarn, naturligtvis kopplade jag avdelningar så att hen kunde åka hem, visserligen är hen oxå hundägare, men just i detta fallet gällde det ett akut sjukt barnbarn.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Som djurägare och skattebetalare skulle jag ALDRIG vilja att mina skattepengar går till att folk är hemma med sina djur.

Barn är ju till skillnad från djur, en vacker dag inkomstbringande (förhoppningsvis) och viktiga för att ett samhälle ska fungera. Det är ju inte djur.

Och även om man inte skulle få ersättning så skulle det ändå kosta att folk stannar hemma. Själv har jag löst det med att ta semester när djuren varit sjuka. Arbetskámraterna brukar kunna lösa det om jag säger till i tid..

VAD borde finna på listan (Vård Av Djur)
Inte nu berättigat till ersättning, men väl till ledighet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Men det är väl heller ingen som hävdat att man ska sjukskriva sig och få betalt. För dom allra flesta gäller karensdag dvs. inga pengar. Jag kan inte riktigt se vad alternativet skulle vara om det är ett akutläge och man har en chef som bestämt nekar till annan ledighet. Ska man bara utebli från jobbet då, eller ska man skita i att hästen är sjuk? I mina ögon är det ännu värre.

Precis, håller med dig, men dom andra kan ju inte ge ett konkret förslag på hur dom skulle göra :confused:
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Fast det har de ju visst. Folk skulle vara ärliga, men inte åka på jobb.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Läs mitt inlägg igen, skulle inte ljuga, skulle säga rakt ut hur läget ligger till!
Som en tidigare även skrev så skulle jag nog inte ens ta något jobb som inte skulle kunna erbjuda den flexibiliteten så länge jag har mina djur.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Det många verkar glömma här är att det för de flesta som verkligen älskar sina djur och ser de som familjemedlemmar, så är det en stor psykisk påkänning när djuret är svårt sjukt/skadat eller kanske tom dör. Så det behöver inte alls vara att ljuga om någon sjukskriver sig, en stor sorg eller kris är betydligt mer handikappande vad gäller arbetsförmåga än en influensa eller bruten arm! Fråga vilken läkare eller psykolog som helst.

Däremot tycker jag inte man skall ljuga utan säga som det är, tex min häst är jättesjuk och därför varken kan eller är jag kapabel att jobba.

Jättebra skrivet :love:
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag tycker också att det är fult att ljuga, vilket jag skrivit ovan.

Jag anser dock, som läkare (eftersom man skulle fråga vilken läkare som helst så känner jag mig tillfrågad och svarar), att ett sjukt eller dött djur tillhör det normala livet.
Jag anser faktiskt inte att det är rimligt att sjukskriva sig för att djuret dött.
Ja, man får svårt att koncentrera sig när man är ledsen.
Men att det ska vara normalt att hamna i en "äkta" krisreaktion av att ett husdjur dött eller blivit sjukt - nej.

Hur skulle du ställa dig till skillsmässo problem?
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Tycker inte jag! Fast jag skulle ju också vara ärlig! fast jag har nu läst att det skulle röra sig om arbetsvägran istället ;)
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Jag ser till att alltid ha minst två veckor innestående semester/komp för vård av sjuka djur. Det är inte skattebetalarna som skall betala för att du vill vara hemma från jobbet.

För de flesta handlar det inte om hur ledigheten tas utan om chefen släpper hem en med motiveringen hästen är sjuk. En del vågar inte få ett nej utan tar saken i egna händer och sjukskriver sig, det får chefen inte neka till.

Jag hade sagt som det var, men är hästen sjuk ofta vet e katten, nu har det inte funnits behov.

I värsta fall kan jag utföra vissa delar av jobbet från stallet, knöligt och obekvämt men fullt möjligt. Ofta behöver man mer vara tillgänglig än aktivt vårda hästen varje minut.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

KL

Jag betalar gladeligen om någon måste åka från jobbet för att fånga in sin lösa häst från E18. Om hästen inte ta om hand, jag ser rubrikerna framför mig "seriekrock på motorväg, 16 döda"- det kan vara min man eller mitt barn som dör, bara för att jag var snål!! Om det nu inte räcker med den stackars hästen och hästägaren, som knappast kommer kunna jobba ändå med den vetskapen..

Att någon är sjukskriven en vecka för att hunden är lite hängig är dock en helt annan sak.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Att vara hemma så man behöver sjukintyg för att ett djur dött, tyder på att man har någon annan psykisk skörhet.

Ja, om hela världen går under för att ett djur dör så tycker jag att ni är onormala.
[...] Men sjukskrivning vore inte normalt.

Oj, vilken trångsynt inställning till människors hälsa, speciellt med tanke på att du är läkare! Vem ska definiera vad som räknas som "normalt" i människors sätt att hantera sorg? Varje människas livssituation och sätt att hantera den, är unik, och ingen har rätt att sätta sig till doms över andra och klassa den enes sorgeresktion som normal och den andres som onormal. Det borde du som läkare definitvt veta.

Och "psykisk skörhet", som du kallar det, borde väl i dina ögon vara en ypperlig anledning till att sjukskriva sig, eftersom du uppenbarligen klassar det som ett icke friskt tillstånd.

Har du förresten någon aning om hur många människor som dagligen sköter sitt arbete trots att de har depressioner, utmattningssymptom, panikångest etc etc eller medicinerar med allehanda mediciner för att klara vardagen tex pga något npf? Och alla dessa människor är precis lika "normala" som du själv anser dig vara.

Lite ödmjukhet och respekt för andra människors sätt att känna och reagera, är på sin plats, tycker jag.
 
Sv: Vara borta från jobbet pga sjuk häst???

Att känna sorg och vara ledsen är en sak. Självfallet är det inget konstigt med att vara ledsen och nedstämd om man förlorar ett älskat husdjur, går igenom en skilsmässa eller upplever ngt annat påfrestande.

Att underkasta sig denna känsla av förlust så till den milda grad att man blir
oförmögen att arbeta eller studera är en annan sak! Nu närmar vi oss det som brukar kallas "i-landsproblem". Människor som lever under lite kargare förhållanden än vad vi bortkämda svenskar gör kan knappas unna sig ett sådant beteende.

Att hantera jobbiga händelser av olika slag är en del av livet och något man faktiskt måste lärar sig att tåla och stå ut med. Att låta varje motgång bli en kris är varken konstruktivt eller försvarbart.

Man får helt enkelt ta sig samman om hästen dör eller mannen drar, vara ledsen? Ja! Inte helt på topp? Ja! Vara sjukskriven? Nej - såvida man inte är en person med andra svåra psykiska problem.

Jag säger som i den underbara engelska serie jag såg häromdan:
"Pick yourself up and get on with it!"
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 440
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 559
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 153
Senast: manda
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 571
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp