Bukefalos 28 år!

Våra katter ska flytta ihop, hjälp!

S

s_janzon

Hej,
Jag och min pojkvän har precis flyttat ihop. Jag har en 4-årig steriliserad honkatt och han en 4-årig kastrerad hankatt som nu ska leva ihop. Det går allt annat än bra. Min honkatt avskyr den andra katten. Hon lägger sig för det mesta på någon hög höjd, ex fönsterbräda, och ligger där och morrar tills man med våld flyttar på henne. Hon vågar inte gå på toaletten utan göra sina behov där hon sitter och vågar inte gå och äta. Hankatten tar det hela bättre. Men han är orolig och söker vår bekräftelse hela tiden. Då de två katterna råkar ses ryker de snabbt ihop och sen springer min honkatt och gömmer sig. Hon vill inte veta av någon, varken mig eller min pojkvän och sitter ofta och stirrar in i väggen.
Vad ska vi göra för att få henne att börja leva igen och sluta vara apatisk? hur ska vi få dem till att kunna vara i samma rum?

Tacksam för alla råd.
 
Sv: Våra katter ska flytta ihop, hjälp!

Det bästa är om ni kan dela av lägenheten i början så att katterna inte behöver konfronteras på samma yta direkt.

1. Ha katterna i olika rum med stängd dörr med tillgång till varsin uppsättning toalådor och matskålar.

2. Skaffa kompostgaller och sätt i dörröppningen till den ena kattens rum så att de får möjlighet att vänja sig vid åsynen av varandra utan risk för närkontakt.

3. Byt plats på katterna då och då för att ge dem möjlighet att vänja sig vid lukter och det som ska bli deras gemensamma revir. När katterna känner sig tillräckligt trygga och välbekanta med varandras dofter kan man på ett odramatiskt sätt öppna upp reviret.

4. Skynda långsamt och låt det ta den tid det tar.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 506
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 284
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 322
Senast: Fiorano
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 477
Senast: Caps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp