Bukefalos 28 år!

Våran idé om Häst Taxi!!

Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Det kommer vara en registrerad lastbil, det är ingen personbil. Där har du förklaringen minns jag nu.

Lastbilar drar du hela momsen.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Lätt lastbil... sorry. Men ändå inte som personbil, det var det jag ville få fram! :D
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Så ni lyssnar mest på dom som skriver "vilken jättebra ide, vi anlitar er direkt". :confused:

Vad säger att dom har nån som helst aning om företagsekonomi?

Och de andra, som är skeptiskt, tror ni är avundsjuka. Det kanske kan vara så att de skeptiska är kunniga?

Här har vi 3 olika företag, och jag har dessutom utbildning inom bokföring och ekonomi.
Och jag tror inte på iden.
Med de priser ni satt är det möjligt att ni får kunder, tills ni går i konkurs...

Sätter ni högre priser tror jag kunderna försvinner.

De flesta väljer trots allt att spara sina slantar och köra själva.

De flesta jag vet som kör runt travhästar till start har ändå hästbilen mest för eget bruk, och tar körningar som extraknäck, och de ligger ändå betydligt högre i taxa.


Varför ska man inte lyssna till en marknadsundersökning?!? Har under hela min gymnasietid arbetat med just dessa undersökningar och man räknar att i snitt besvarar 70% av de tillfrågade sanningsenligt.
Och om de svarar att de är ""vilken jättebra ide, vi anlitar er direkt"". är ju PERFEKT. De tillfrågade behöver ju inte ha den minsta aning om vad företagsekonomi är. Det TS och hennes make vill veta är ju om det finns intresse för den tjänst de vill erbjuda!

Ursäkta trådkapet!!
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Intresset beror ju på många faktorer, viktigast är nog priset.

Om priset justeras aldrig så lite kan hela idéen tyvärr falla. En marknadsundersökning är en förutsättning, men inget rättvisande underlag. Det är en glädjekalkyl (också jag har pluggat reklam & marknadsföring).

Svårt är t ex att uppskatta hur mycket tjänsten används av de som säger att de är intresserade. Nuffa är jätteintresserad, men åker en gång om året. Har man 70 % "en-gång-om-året-åkare" säger det inte mycket om affärsidéen egentligen.

Ja, det är hårt att få ihop en bärande idé, och det krävs KRITISK granskning för att inte hamna i klistret. Startar man en enskild firma och börjar med att dra på sig skulder (lån/leasing etc) känns det otroligt viktigt att verkligen veta hur verksamheten går, eftersom det är privatekonomin som åker och i värsta fall hamnar man i personlig konkurs.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ni borde fundera på en differentierad prissättning. Dom som bara åker en gång om året får betala ett högre pris än dom som åker ofta. Och om klinikerna rekommenderar er så kanske en rabatt eller vad som helst.

Ni kommer säkert att få det jättetufft, det har de flesta småföretag. Men om man vill slippa jobba för någon idiot så kostar det!:devil:
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Varför ska man inte lyssna till en marknadsundersökning?!? Har under hela min gymnasietid arbetat med just dessa undersökningar och man räknar att i snitt besvarar 70% av de tillfrågade sanningsenligt.
Och om de svarar att de är ""vilken jättebra ide, vi anlitar er direkt"". är ju PERFEKT. De tillfrågade behöver ju inte ha den minsta aning om vad företagsekonomi är. Det TS och hennes make vill veta är ju om det finns intresse för den tjänst de vill erbjuda!

Ursäkta trådkapet!!

Haha, det gör ingenting.
Vår marknadsundersökning består av en väldigt bra affärsbeskrivning med prisexempel och kontakt uppgifter till maken på ett A4(rött) papper. Det finns i botten av det papperet en frågan som lyder:

"Kan du eller någon i din närhet tänka sig att använda denna tjänsten ?
Svar Ja
Svar Kanske
Svar Nej"

Tanken är att de ska dra ett streck vid det svarsaltenativ som passar dem. Dessa lappar är utsatta på alla ridskolor i blekinge samt hos distriktsveterinerna och i ett större inackorderingsstall. De får hänga 2 veckor sen samlar vi in dem och hoppas någon har kluddat på dem.

Tror du det blir bra?

Denna tråden är ju ingen marknadsundersökning (då hade den inte fått vara här) men vi tar till oss alla era åsikter, bra som dåliga.

Skriver alla nej så får vi ju typ lägga ned allt.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ja, det är hårt att få ihop en bärande idé, och det krävs KRITISK granskning för att inte hamna i klistret. Startar man en enskild firma och börjar med att dra på sig skulder (lån/leasing etc) känns det otroligt viktigt att verkligen veta hur verksamheten går, eftersom det är privatekonomin som åker och i värsta fall hamnar man i personlig konkurs.

Du har alldeles rätt! I vårat fall handlar det om ett lån på max 100papp och sen leasing på lastbilen. Leasingen avbrytd om företagaet går i konkurs ju. Det är som ett enkelt hyrköp bara. Det ser jag ingen risk i just nu. Men du kanske kan förklara mer om det? Som sagt... maken är den som har bättre koll på det.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ni borde fundera på en differentierad prissättning. Dom som bara åker en gång om året får betala ett högre pris än dom som åker ofta. Och om klinikerna rekommenderar er så kanske en rabatt eller vad som helst.

Ni kommer säkert att få det jättetufft, det har de flesta småföretag. Men om man vill slippa jobba för någon idiot så kostar det!:devil:

Vi har tänkt lite lätt att studenter får rabatt och tätt återkommande kunder får viss rabatt.

Sen har vi tänkt att starta butik med hund, katt och hästfoder och tillbehör i mindre skala och erbjuda utkörning till kunden. Då kan man ju ge de som reser hästtaxi typ 10% rabatt om de handlar från vår butik...

Min make är ju tvingad till karriärsbyte och då hittade han denna idéen och började tänka ut nåt bra.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Vi har inte nämnt något om butiken innan just för att de skulle vara i så liten skala med bara kvällsöppet intill vår bostad. Den är inte inräknad i budgeten alls men kommer finnas med i affärsbeskrivningen.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Du har alldeles rätt! I vårat fall handlar det om ett lån på max 100papp och sen leasing på lastbilen. Leasingen avbrytd om företagaet går i konkurs ju. Det är som ett enkelt hyrköp bara. Det ser jag ingen risk i just nu. Men du kanske kan förklara mer om det? Som sagt... maken är den som har bättre koll på det.


Det är inte bara firman som går i konkurs vid enskild firma, det är du som ÄR firman som går i konkurs. Dina/firmans skulder (leasing/lån) ska ju betalas ändå.

Har man gått i konkurs är man inte längre kreditvärdig, man lever på existensminimum och har problem med det mesta från telefonabonnemang till boende. Banken kan mycket väl få för sig att säga upp huslån och huset/lägenheten kan mätas ut för att betala skulder som firman har.

Leasingavgiften är man ansvarig för hela perioden (avtalstiden), det går inte att avbryta utan att bryta kontraktet, och då blir man skyldig till kontraktsbrott.

Ofta är det en bättre affär att ta ett banklån och köpa bilen/prylen hellre än att leasa den. Då har man i alla fall prylen att sälja för att betala lånet om något skulle inträffa.

Nutek har beskrivit det så här på www.nutek.se:
---
En enskild näringsidkare är ingen juridisk person. Som organisationsnummer används företagarens personnummer. Det innebär att du som enskild näringsidkare ansvarar personligen för företagets alla förpliktelser, som till exempel skulder och ingångna avtal. Det är du som privatperson och inte företaget som till exempel hyr en lokal eller är part i en domstolsprocess. Det betyder också att du själv måste betala företagets skulder om inte pengarna i företaget räcker till. En del av den personliga risken kan du minska genom att teckna en företagsförsäkring.
---

www.startaforetag.se säger så här:
---
Du som privat person är fullt ansvarig för din enskilda firma, du och företaget är ett!
Med andra ord är du personligt ansvarig för företagets skulder och alla dina ägodelar som hus, bil, båt och sparade pengar i banken kommer att räknas med om företaget går dåligt. En enskild firma kan inte gå i konkurs, utan det är du som går i personlig konkurs.
---
 
Senast ändrad:
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Haha, det gör ingenting.
Vår marknadsundersökning består av en väldigt bra affärsbeskrivning med prisexempel och kontakt uppgifter till maken på ett A4(rött) papper. Det finns i botten av det papperet en frågan som lyder:

Den varianten av undersöknings som Ni valt att göra fungerar säkerligen men skulle jag starta ett företag hade jag inte förlitat mig till de svaren. Det finns ju tyvärr folk som roar sig att skriva tre streck extra etc.
Vid en marknadsundersökning skall det enligt mig finnas minst tre frågor som du verkligen måste ha svar på, När/Var/Hur?
Detta är för att Ni ska ha ett litet hum om vad som komma skall. Men är det som du säger att alla kanske svarat nej så hade jag inte gett upp utan gjort en ny undersökning.
Kanske är det bättre att upprätta någon form av brevlåda där folk kan lägga sina svar så får Ni trycka upp ett x-antal blanketter. Ett exempel på vad Ni kan göra om ni inte är tillräckligt tillfreds med de svar Ni får på nuvarande undersökningsblankett.

Lovisaeleonora Du har helt rätt gällande det här med konkurs och enskild firma. Det är firmatecknaren som hamnar i konkurs om företaget skulle rasa samman.
Håller även med om att det är smartast att ta ett lån på banken, just för att Ni själva äger lastbilen om något oförutsägbart skulle hända.

Men inte hoppas väl någon här att Diana_84 och hennes man ska misslyckas med sitt företag???
Man måste testa för att se om idén går hem.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Frågan är ju hur mycket man är villig att riskera för att testa om idén går hem?

Hade jag haft barn hade jag inte varit så modig att jag riskerade mitt hus, hem och totalekonomi på en halvsäker idé. Är ju själv företagsledare, vi har dock inga skulder och få långtgående åtaganden (inga lång hyreskontrakt etc), just för att inte vara känsliga för t ex konjunkturläge och andra förändringar inom vår bransch.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Bli inte sura men nu skriker jag ut detta.

JAG HAR 80P GODKÄND UTBILDNING INOM FÖRETAGANDE, INRIKTNING HÄST KY PÅ BILLOGISKA YRKESHÖGSKOLAN I SKARA. JAG VET ALLT DET DÄR OCH VET JAG INTE SÅ HAR JAG PAPPER PÅ DET OCH KAN KOLLA UPP DET.

Puh, så, hörde ni? :o

Det jag inte har hundra koll på är leasing avtalet, för den offerten har inte kommit än. Det kan lika gärna bli att vi köper istället om det blir bättre. DET får du gärna berätta mer om.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Den varianten av undersöknings som Ni valt att göra fungerar säkerligen men skulle jag starta ett företag hade jag inte förlitat mig till de svaren. Det finns ju tyvärr folk som roar sig att skriva tre streck extra etc.
Vid en marknadsundersökning skall det enligt mig finnas minst tre frågor som du verkligen måste ha svar på, När/Var/Hur?
Detta är för att Ni ska ha ett litet hum om vad som komma skall. Men är det som du säger att alla kanske svarat nej så hade jag inte gett upp utan gjort en ny undersökning.
Kanske är det bättre att upprätta någon form av brevlåda där folk kan lägga sina svar så får Ni trycka upp ett x-antal blanketter. Ett exempel på vad Ni kan göra om ni inte är tillräckligt tillfreds med de svar Ni får på nuvarande undersökningsblankett.

Lovisaeleonora Du har helt rätt gällande det här med konkurs och enskild firma. Det är firmatecknaren som hamnar i konkurs om företaget skulle rasa samman.
Håller även med om att det är smartast att ta ett lån på banken, just för att Ni själva äger lastbilen om något oförutsägbart skulle hända.

Men inte hoppas väl någon här att Diana_84 och hennes man ska misslyckas med sitt företag???
Man måste testa för att se om idén går hem.

Ja vi valde det enkelt eftersom folk som kommer till ridskolan kanske inte visar intresse om de ska fylla i en massa frågor. Vi ville ha det enkelt så att flera svarar. Om någon är så fruktansvärd dum och skriver flera streck på ja så kanske någon annan är lika dum och sätetr flera på¨nej alternativet. Det jämnar nog ut sig. Det är rätt många lappar ute.:bump:
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag svarade på dina egen frågor, vet inte varför du anser att du måste skrika?

Det känns ju rätt viktigt också för andra som hittar den här tråden att det kommer rätt information. T ex om vad de olika företagsformerna innebär.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Vad du gapar varje gång det inte passa sig? Tänker du göra det mot dina ev, kunder oxå??

Nu är väl det så att ni skapat denna tråden för att folk ska få fundera runt er ide..
Då spelar det ju ingen roll att du skriker ut att du vet saker hela tiden..
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

JAG HAR 80P GODKÄND UTBILDNING INOM FÖRETAGANDE, INRIKTNING HÄST KY PÅ BILLOGISKA YRKESHÖGSKOLAN I SKARA. JAG VET ALLT DET DÄR OCH VET JAG INTE SÅ HAR JAG PAPPER PÅ DET OCH KAN KOLLA UPP DET.


Då så, då stämmer det säkert att ni kan köra hästar för 65 kr milen, och gå runt ekonomiskt.

De kunder ni får är säkert glada.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp