Bukefalos 28 år!

Våran idé om Häst Taxi!!

Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Diana_84 Förstår din frustration. Som jag skrivit innan, kör på idén. :D
Har haft lite känslan i den här tråden att folk har aningen svårt när det gäller att andra kanske lyckas. :cool: Har man en bra affärsidé :idea: och kalkylen +:ar så varför inte.

Det här med leasing kan vem som helst bli knäpp över. Jobbar själv på redovisningsbyrå och vet hur det kan gå med dessa leasingar.
Men JAG, personligen tycker att det är smartast att ta ett "bil"lån hos banken. Då är det Ni som är ägare och har möjlighet att sälja den om något oförutsett skulle hända.

Jag håller tummar och tår för att enkätundersökningen blir bra och att det finns intresse för Er tjänst. Också för att ni får igång Ert företag :)

..(sorry för alla gubbar..:) )
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Då så, då stämmer det säkert att ni kan köra hästar för 65 kr milen, och gå runt ekonomiskt.

De kunder ni får är säkert glada.

Stämmer vet vi ju inte förräns vi är klara, men jag har alla grundkunskaper iallafall. DVS ni behöver inte föklara enkla saker såsom att man i enskild firma är detsamma som företaget.

Jag vet att du inte menade det du skrev men det gör inget. Ironi mår man inte dåligt av. Men jag hoppas du gett vår idé en chans, om den har ett värde för kunden sen. :D
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Vilken konstig syn på att duktigt folk lägger ner tid att försöka hjälpa till och fundera..

Föredrar ni att alla skriker i kör
- Kör på bara o skit i konsekvenserna av att kursa men enskild firma..
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag svarade på dina egen frågor, vet inte varför du anser att du måste skrika?

Det känns ju rätt viktigt också för andra som hittar den här tråden att det kommer rätt information. T ex om vad de olika företagsformerna innebär.

Det är ju en snäll tanke. Men denna tråden handlar ju om våran idé. Vill någon utomstående veta något får de ju ställa en fråga.

Du svarade fint på min fråga om att leasa eller att köpa men sen la du till övertydliga svaret om ens juridiska ansvar i en enskild firma. Och eftersom jag tidigare flera gånger påpekat att grundkunskaperna har jag redan. DÄRFÖR "skrek" jag ut det så ingen mer missar det förhoppningsvis. Det blir bara så onödigt att älta uppenbara saker.

Hur vi än gör, leasing eller köper så kommer vi få låna till en del av bilen. Beror visserligen på vilket leasingföretag men de vi kontaktat var det så.
Är det så att man inte kan avbryta sitt leasingavtal och lämna tillbaka bilen så kan man ju lika gärna köpa den med ett lån.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag tycker ändå både jag och maken hållt god ton i HELA tråden. Vi är båda tacksamma och tar gärna emot välriktad kritik. Vi är vänliga människor som är glada av oss. Synd att du sett det annorlunda.

Men ibland blir jag iallafall rätt frustrerad av att någon kanske skriver till oss som vi ur det blå helt okunniga vill starta ett företag.

Alla läser ju inte hela tråden vilket inte du gjort heller kanske (ett antagande bara) och ser bara de senaste. Vi har ju tråden för våran skull och vi använder den för att bolla idéer med och får några aha upplevelser kanske.

Jag skrev med caps endast för att förtydliga min bakgrund om någon missat den igen. Kanske skulle valt ordet ropa istället för skrika så kanske du tolkat det mer vänligt??
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag tycker ändå både jag och maken hållt god ton i HELA tråden. Vi är båda tacksamma och tar gärna emot välriktad kritik. Vi är vänliga människor som är glada av oss. Synd att du sett det annorlunda.

Men ibland blir jag iallafall rätt frustrerad av att någon kanske skriver till oss som vi ur det blå helt okunniga vill starta ett företag.

Alla läser ju inte hela tråden vilket inte du gjort heller kanske (ett antagande bara) och ser bara de senaste. Vi har ju tråden för våran skull och vi använder den för att bolla idéer med och får några aha upplevelser kanske.

Jag skrev med caps endast för att förtydliga min bakgrund om någon missat den igen. Kanske skulle valt ordet ropa istället för skrika så kanske du tolkat det mer vänligt??

Jag har följt tråden sen den skapades.

Jag vet inte ens vad de spelar för roll att folk tar upp självklara saker för dig eller varför du känner att din stolthet får en törn av det?
Va glad och tacksam istället att folk tar sig tid att svara o fundera över er ide!
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Diana_84 Förstår din frustration. Som jag skrivit innan, kör på idén. :D
Har haft lite känslan i den här tråden att folk har aningen svårt när det gäller att andra kanske lyckas. :cool: Har man en bra affärsidé :idea: och kalkylen +:ar så varför inte.

Det här med leasing kan vem som helst bli knäpp över. Jobbar själv på redovisningsbyrå och vet hur det kan gå med dessa leasingar.
Men JAG, personligen tycker att det är smartast att ta ett "bil"lån hos banken. Då är det Ni som är ägare och har möjlighet att sälja den om något oförutsett skulle hända.

Jag håller tummar och tår för att enkätundersökningen blir bra och att det finns intresse för Er tjänst. Också för att ni får igång Ert företag :)

..(sorry för alla gubbar..:) )

Eftersom så många här kör på att vi ska köpa bilen ska vi absolut titta in i det mera. Rent pengamässigt blir det ju inte så jättestor skillnad för likvideringskalkylen utan snarare mer skillnad för resultatet. Där räknas ju bara räntan in för lånet och så har vi ingen hyrkostnad för bilen. DVS bättre resultat, dvs mer skattepengar... Staten blir ju glad iallafall :devil:

jag blir glad över dina värmande ord. Men det alla skriver tar vi till oss och lägger till i kunskapsbanken. Men det är småtrist när man blandar in tråkig ironi och liknande. Men denna tråden har hållt sig till vårt ämne iallafall tycker jag och vi är supernöjda. Vi hoppas fler ramlar in här och läser lite.... blir ju lite som gratis reklam nästan ;)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

....Leasingen avbrytd om företagaet går i konkurs ju. Det är som ett enkelt hyrköp bara. Det ser jag ingen risk i just nu. Men du kanske kan förklara mer om det? Som sagt... maken är den som har bättre koll på det.

Jag svarade på detta, här efterfrågar du ju det juridiska ansvaret?!

Försöker faktiskt bara hjälpa till och svra på det du frågar efter bästa förmåga, eftersom jag till del jobbat med det här.

Men om du hellre föredrar, så håller jag mig utanför.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag har följt tråden sen den skapades.

Jag vet inte ens vad de spelar för roll att folk tar upp självklara saker för dig eller varför du känner att din stolthet får en törn av det?
Va glad och tacksam istället att folk tar sig tid att svara o fundera över er ide!

Stoltheten har absolut inte fått sig en törn. Jag kan mycket med inte allt. men vissa har skrivit som om just vi vore blåidioter nästan... haha... eller vad man nu kan kalla det. Det tar onödig plats för oss. men givetvis får någon utomstående komma och ställa egna frågor om de inte ids starta egen tråd.

Men om du nu följt hela tråden har du väl sett at vi hela tiden tackar alla??? Det är bara en person jag bad lämna tråden om hon inte kunde ändra nivån på sitt kommenterande, och hon lämnade utan pardon. Jag kände ändå att jag var trevlig mot henne.

Men hallå, nu handlar inte tråden om mitt sätt, min makes sätt eller ens någon annans sätt. Vi är alla olika och det jag skriver här och tycker låter trevligt kan ju säkert uppfattas på annats sätt av en annan. Då ber jag om ursäkt.

Jag är fortfarande jättetacksam och denna tråden är väldigt givande för oss!! :D
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag svarade på detta, här efterfrågar du ju det juridiska ansvaret?!

Försöker faktiskt bara hjälpa till och svra på det du frågar efter bästa förmåga, eftersom jag till del jobbat med det här.

Men om du hellre föredrar, så håller jag mig utanför.

Jag skrev innan att du svarde jättefint på det. Men du la in information om ganska självklara saker om det juridiska ansvaret för enskild verksamhet. De jag inte var hundra på var ju om huruvida säkerheten var med ett leasingavtal. Och jag ställde ingen direkt fråga utan du fick gärna berätta mer om det. Förstår att du svarade vitt och brett då för att täcka mina eventuella frågor.

Därför skrev jag med stor text om min bakgrund så att det framgår igen att jag vet grunden. Men leasing av bil hade vi inte prov på direkt i skolan, det la de ingen större vikt på. Har inga nateckningar om det vad de tipsade om just dne biten. Utan vi kan endast gå på ren fakta. Och vi har inte fått leasing offerten än tyvärr, den dröjer. Måste påminna dom om det.


Jag ber om ursäkt om du känner att jag är otacksam men det jag tror ser bra ut här (min dataskärm) kanske du tolkar annorlunda. Jag är ingen svenskalärare direkt... :angel:
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Vad som gäller för regeringen? Nja, jag kan inte se sambandet med er verksamhet kontra regeringens faktiskt...
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Vad som gäller för regeringen? Nja, jag kan inte se sambandet med er verksamhet kontra regeringens faktiskt...

Nä staten har samma regler som vi men materialet var framtaget åt dem. Skillnad på det.

Det framgick att det finns två sorters leasing,en finansiell som är svår att säga upp samt att leasingtagaren står för försäkringar och underhåll, den bokförs som en skuld och som tillgång i företaget.

Sen finns det en annan operativ(stavas?) variant där man man betalar en hyra och kan avbryta när som i princip. Då står leasinggivaren för underhåll och försäkring. Den varianten är ju mycket dyrare men bekvämare.

De varnade för att leasinggivare gärna skriver in i avtalet att de har rätt att ändra avtalet under tiden och allt vad det innebad.

Det känns mera som ni säger att det är säkrare att köpa loss den direkt och sen ha dne på kredit. Problemet då är väl att man kan ju inte låna till hela bilens värde.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag skulle tro att om du visar en bra och genomtänkt kalkyl så kan säkerligen banken ställa upp med ett "helt" lån till en lätt-hästlastbil. Lägg fram förslaget att Ni vill amortera mycket så kommer lånet snart sjunka.
Vet faktiskt inte vad man har för nedskrivningar på en lätt-hästlastbil på ett år om den är i bruk?? Kolla det, annars kanske det är bra med en kontantinsats.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Jag skulle tro att om du visar en bra och genomtänkt kalkyl så kan säkerligen banken ställa upp med ett "helt" lån till en lätt-hästlastbil. Lägg fram förslaget att Ni vill amortera mycket så kommer lånet snart sjunka.
Vet faktiskt inte vad man har för nedskrivningar på en lätt-hästlastbil på ett år om den är i bruk?? Kolla det, annars kanske det är bra med en kontantinsats.

Nu räknade jag lite snabbt på 300 000kr inköp lätt lastbil, delat på 48 mån blir det 6250kr plus ränta. Räntan räknade jag på 5% och då blir det 15000kr, delat på 48 månader ca 313kr. Vi skulle få en månatlig kostnad för bilen på 6563kr då??

Tokigt räknat eller?? :confused:

Jag tror vi ska räkna med att den håller i 5 år iallafall om man underhåller den riktigt, sen vill man nog sälja den och köpa nytt. Kunden ska ju lockas av det moderna lite... ;)
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ursäkta en fråga..

Ni hade tänkt tagit ut 65 kronor milen..

Men om en kund ringer er, låt säga som exempel, från Göteborg, och vill att ni skall köra hästen till ett slakteri, hur skulle ni fakturera då?

För om du har 2 mil till hästen, och skall vidare 12 mil till slakteriet, så blir det 14 mils körning.

Men sedan skall ni hem också. Ytterligare 14 mil som ni kör tomt.
Tar ni 65 för dessa mil också??

Det tar jag då för givet förståss att ni gör.
det blir 1755 kronor totalt. Sedan kommer väl momsen..

Kommer ni hitta ägare som betalar detta?

24 mil plus i och urlastning tar sedan en stund. Vad får ni över i lön?

Att sedaan göra 4 turer per daag i 4 olika riktningar...Ni kommer alltså att vara flera chaufförer som kör flera bilar?

Och sedan har vi ju transporter till klinikerna. Skall ni ha jourverksamhet?
Eller bara typ hältutredningar?

Skall man till vår närmaste klinik för en hältutredning så tar det f-n mig en hel dag att bara vänta där..
Kommer kunderna att betala er för 7 timmars väntan?

Eller åker ni med tomt fordon hem och sedan dit igen för att hämta patienten?

Fattar liksom inte riktigt...
Vi har ju inackorderingar som vi kör runt ibland. Men vi vet att det är billigare för ägaren att ställa märra på buss, om dom skall från oss och ner till Broline.

Vi tar nämligen betalt för att vi skall hem också. Det gör inte transportörerna..

Bara funderingar..får inte ihop nån förtjänst ens på 65 kronor..
Och med förtjänst menar jag pengar som skall gå till löner.

AM
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Nu räknade jag lite snabbt på 300 000kr inköp lätt lastbil, delat på 48 mån blir det 6250kr plus ränta. Räntan räknade jag på 5% och då blir det 15000kr, delat på 48 månader ca 313kr. Vi skulle få en månatlig kostnad för bilen på 6563kr då??

Tokigt räknat eller?? :confused:

Jag tror vi ska räkna med att den håller i 5 år iallafall om man underhåller den riktigt, sen vill man nog sälja den och köpa nytt. Kunden ska ju lockas av det moderna lite... ;)

Till alla som förmodligen kommer kommentera mitt uträknande. ---> Jag jobbar inte på bank men köpte en hästgård för 1,5år sedan så jag tar mina kunskaper därifrån..

När du räknar just ränta så räknas den /år. Så din uträkning är korrekt fram tills du delar räntekostnaden på 48månader. Det är alltså 15000kr ränta på det första året. Vilket blir 1250kr i månaden, månadskostnaden det första året blir alltså 7500kr, om man lyckas hålla räntan på 5%.
Du betalar alltså av 75000kr på lastbilen det första året. Då har du kvar 225000kr till år2.
Vi hoppas att ni kan ligga på samma ränta, då har du en räntekostnad på 11250kr. Väljer ni då att använda samma amorteringsbelopp som år1 så kommer kostnaden bli lite lägre då månadskostnaden för räntan blir 937,50kr. Det man kan göra följande år är att amortera mer. Då kommer ju lånet att försvinna fortare. :D
Sedan tillkommer ju även uppläggningsavgifter samt avikostnader om man inte kör med Autogiro

Hoppas att det inte blev för krångligt nu.
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Till alla som förmodligen kommer kommentera mitt uträknande. ---> Jag jobbar inte på bank men köpte en hästgård för 1,5år sedan så jag tar mina kunskaper därifrån..

När du räknar just ränta så räknas den /år. Så din uträkning är korrekt fram tills du delar räntekostnaden på 48månader. Det är alltså 15000kr ränta på det första året. Vilket blir 1250kr i månaden, månadskostnaden det första året blir alltså 7500kr, om man lyckas hålla räntan på 5%.
Du betalar alltså av 75000kr på lastbilen det första året. Då har du kvar 225000kr till år2.
Vi hoppas att ni kan ligga på samma ränta, då har du en räntekostnad på 11250kr. Väljer ni då att använda samma amorteringsbelopp som år1 så kommer kostnaden bli lite lägre då månadskostnaden för räntan blir 937,50kr. Det man kan göra följande år är att amortera mer. Då kommer ju lånet att försvinna fortare. :D
Sedan tillkommer ju även uppläggningsavgifter samt avikostnader om man inte kör med Autogiro

Hoppas att det inte blev för krångligt nu.

Nej du har alldeles rätt, så fick vi lära oss också i skolan. Men jag i min enfald lite räknade som en bilkredit. Men det kommer bli som du säger för han kommer behöva ett mindre startkapital också så då är vi upp i ett lån på 400 000kr. Bilen kostade med extrautrustning nästan 370 000kr... :o

Låneräntan är ju väldigt låg nu så jag tror inte den där räntan är omöjlig, fast oftast räknar jag med sju procent för att räkna högt.


Men borde det inte bli bättre om man tar ett billån(kredit) och så från almi tar han ett vanligt lån för att täcka bilens första 20% och så ett startkapital på låt säga 26 000. Det blir en summa på 100 000kr.

Bilkredit 286 000kr / 48mån + 7% ränta
Almi lån 100 000kr / 2år + 7% ränta

*räknar*

Bilamortering
5958kr/mån + 417kr ränteavgift

Almi lån
År1: 50 000kr amortering + räntekostnad 7000kr
År2: 50 0000kr amortering + räntekostnad 3500kr


Felräknat?
 
Sv: Våran idé om Häst Taxi!!

Ursäkta en fråga..

Ni hade tänkt tagit ut 65 kronor milen..

Men om en kund ringer er, låt säga som exempel, från Göteborg, och vill att ni skall köra hästen till ett slakteri, hur skulle ni fakturera då?

För om du har 2 mil till hästen, och skall vidare 12 mil till slakteriet, så blir det 14 mils körning.

Men sedan skall ni hem också. Ytterligare 14 mil som ni kör tomt.
Tar ni 65 för dessa mil också??

Det tar jag då för givet förståss att ni gör.
det blir 1755 kronor totalt. Sedan kommer väl momsen..

Kommer ni hitta ägare som betalar detta?

24 mil plus i och urlastning tar sedan en stund. Vad får ni över i lön?

Att sedaan göra 4 turer per daag i 4 olika riktningar...Ni kommer alltså att vara flera chaufförer som kör flera bilar?

Och sedan har vi ju transporter till klinikerna. Skall ni ha jourverksamhet?
Eller bara typ hältutredningar?

Skall man till vår närmaste klinik för en hältutredning så tar det f-n mig en hel dag att bara vänta där..
Kommer kunderna att betala er för 7 timmars väntan?

Eller åker ni med tomt fordon hem och sedan dit igen för att hämta patienten?

Fattar liksom inte riktigt...
Vi har ju inackorderingar som vi kör runt ibland. Men vi vet att det är billigare för ägaren att ställa märra på buss, om dom skall från oss och ner till Broline.

Vi tar nämligen betalt för att vi skall hem också. Det gör inte transportörerna..

Bara funderingar..får inte ihop nån förtjänst ens på 65 kronor..
Och med förtjänst menar jag pengar som skall gå till löner.

AM


Jag förstår dina tankebanor precis! Men nej vi tar inte betalt för tom resa.

I det fallet med en slakthäst hela vägen uppe gtb skulle nog den personen se som lönsamare att ta någon närmre för vi skulle ha ett annat pris än 65kr. Vi kommer ju utgå ifrån blekinge...


Angående lastning har vi satt att för varje körning ingår en halvtimme för lastning av häst, utrustning, avlastning och betalning/kvitto hantering. Om det sedan går över tiden börjar "taxametern" att ticka... För varje påbörjad halvtimme kostar det 100kr. Det är ju väntetid för chauffören.

När vi får in långkörningar kommer vi lägga fram specialoffterts som lönar sig för oss. Vi ska bara komma överens om hur.

Mitt förslag har varit att för varje tio mil så ökar miltaxan.
DVS
1-10mil= 65kr
11-20mil= 75kr
21-30mil= 85kr
30mil och mer= 100kr

Men det är inte bestämt än.

Han kommer ha jourtid på kvällar och nätter, men han måste ju tänka på sin vilotid med. Men körningar under jourtid kommer bli dyrare givetvis. Och tänk att få vara med och rädda en häst som behöver akut hjälp, att hjälpa en hästägare som är en förmodligen evigt tacksam sen. Det är det värt tycker jag iallafall. Man offrar nog gärna lite sömn för det.

Det svåra då är ju huruvida regler han ska ha, han måste ju orka köra dagen efter plus att det finns regler om vilotider att beakta.

Förmodligen tar ju djurambulansen dessa körningar, där kan kunden dessutom dela upp sin betalning på längre tid och de har djursjukvårdare med på resan. men vill någon ha hjälp av vårat företag så då får man komma på nåt bra som löser det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp