Bukefalos 28 år!

Varannan vecka hund?

Ciindy

Trådstartare
Nu ska jag bli ett varannan vecka barn och funderar då på hur jag ska göra med hunden?
Om jag bara ska tänka på mig själv så skulle han vara där vart jag är och flytta mellan två hem. Men är det bättre för hunden att bo hos samma person och så får jag flytta på mina känslor och träffa honom då och då?

Han är mentalt stabil och kan gå och lägga sig vart som helst hos vem som helst så han är långt ifrån en stressad hund. Vi kan lämna honom vart som helst när som helst och det har aldrig varit några problem.
Men det är ju en helt annan sak att byta hem fram och tillbaka under iaf de 3 år jag kommer fortsätta bo hemma. Han är 8år och har alltid bott på samma ställe.

Tror ni att det kan leda till en stressad hund eller brukar hundar ta det med ro?
Har ni några erfarenheter av sånt här?
 
Sv: Varannan vecka hund?

Är det mest din hund tycker jag du ska ta med honom.

Jag bor hos mina föräldrar på veckorna och hos min pojkvän på helger och lov, och hundarna har inga bekymmer i att följa med. Dom åker dit jag åker.
 
Sv: Varannan vecka hund?

Håller med ovanstående. Tror absolut att han klarar bra av att hänga med dig, två hem där han ändå har samma matte och du ocm du vill kan ha samma regler och rutiner frö honom tror jag inte är ngt problem. Många hundar har ju en dagmatte, och byter således hem varje dag utan att bli stressade. Likaså har nog en hel del hundar veckopendlande hussar eller mattar.

Min vovve har under en period hattat fram och tillbax mellan fyra hem (åkt med mig runt) och vi har även flyttat mkt, men han har aldrig blivit stressad av det trots att han är en vek och osäker individ.

Varken roligt frö dig eller hunden att vara utan varandra varannan vecka! Dessutom kanske han blir mer stressad av det, om han då inte får sin vanliga dos träning och motion?
 
Sv: Varannan vecka hund?

Jag tror att så länge du har samma rutiner i båda hemmen så kommer det gå finfint. Dessutom, om det nu inte skulle fungera, då är det väl bara att i det läget prata igenom allt med dina föräldrar och låta honom stanna hos föräldern där han alltid bott nästa gång du åker därifrån.

Under tiden jag pluggade på gymnasiet bodde jag i min lägenhet på vardagarna, på "min" kennel 10 mil därifrån de flesta helgerna och på loven åkte jag hem till föräldrarna i Sthlm. Mina hundar blev inte stressade av det. (Sedan blev min unghund stressad ett tag ändå, men det berodde inte på att vi flyttade runt. Äldre hunden var helt oberörd.)
 
Sv: Varannan vecka hund?

ha hunden där du är tycker jag :)

jag jobbar på annan ort och när jag är på jobbet så sover jag hos mina föräldrar, så då har jag hundarna med mig (det blir varannan vecka ca för mig också). det går alldeles utmärkt! vi har två hem helt enkelt :)
 
Sv: Varannan vecka hund?

Vad skönt att alla tror att det kommer att gå bra. :) Jag har bara funderat på om en hund skulle bli stressad om den flyttar runt mellan två hem, men som någon sa så funkar det ju bra med dagmatte för väldigt många.
Om han skulle stanna hos någon av dom så skulle han ju bara bli rastad under de veckor jag inte är hemma och antagligen bli helt vimsig eftersom han är van vid rätt mycket träning. :p
Det som är enda "problemet" nu är hur han ska anpassa sig och bo i lägenhet varannan vecka, han har ju alltid bott i hus med hungård och stora gräsmattor :(
 
Sv: Varannan vecka hund?

Det som är enda "problemet" nu är hur han ska anpassa sig och bo i lägenhet varannan vecka, han har ju alltid bott i hus med hungård och stora gräsmattor

Jag tror att du ser det som ett större problem än vad han gör ;)
 
Sv: Varannan vecka hund?

Det som är enda "problemet" nu är hur han ska anpassa sig och bo i lägenhet varannan vecka, han har ju alltid bott i hus med hungård och stora gräsmattor :(

Inga :(-smileys nu innan du testat! Hundar är otroligt anpassningsbara och du motionerar väl ändå inte hunden inomhus? ;) Och stora gräsmattor, ja gå med din hund till en äng eller liten skog så har du det igen + att ni då får lite motion och lite "nytt och kul" eftersom ni måste ta er till annan plats.

Nu har mina visserligen inte bott i villa med hundgård osv där de kunnat springa ut och in hur som helst men, om vi tar första stället jag pluggade på som exempel. Jag bodde i minimalt studentrum med min tik. Vi var ofta ute länge och i stort sett varje gång vi var ute fick hon springa lös "överallt". När vi åkte hem på loven bodde vi i stooor lägenhet, men där blev det i stort sett bara koppelpromenader och springa lös enbart i rastgårdar. Min dam var helt cool med det, även om jag upplevde att det var rätt stora skillnader i hur vi bodde.
 
Sv: Varannan vecka hund?

Haha! Vad negativ jag är då :p. Nej men det är som ni säger, vi får prova och funkar det inte får man agera efter det. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 724
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 815
Senast: Ava22
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp